firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
Moderátoři: peta.smolik, mad mike, Katy, Matto
firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
Zdravím, mám punťas už pol roka, maximálna spoľahlivosť. Vymenil som olej, rozvody a auto mi za polroka odkrútilo 13 000 km (momentálne 199 xxxkm).
Udalosť: Zastal som na pumpe dotankovať benzín (normálna jazda domov od milovanej -17km). Po natankovaní a naštartovaní motor začal prdkať na 3 valce. Bolo mi jasné že to bude elektrika (sviečka,káble,indučka...). Po prekročení 2000 ot. išlo na 4 valce. V ten deň večer som spravil ešte 20-30km, teplota sa nemenila. Keď som sa vracal z mesta domov po naštartovaní sa zase rozklepkal na 3 valce, no motor sa začal pomaličky zahrievať, domov som to mal ešte 15km. V tom mi došlo že to bude tesnením, a vravím si že to toľko zájdem. Bežne sa mi auto zahreje na 1/4 stupnice teploty pri príchode domov som mal tesne pod červeným poľom, NO AUTO NEVYVRELO! (naštastie)
Dôsledky: na druhý deň auto klepe na dva valce na voľnobehu. Na olej-krytke sivá emulzia,vodu (paru) mi pretlačilo cez odfuk veka motora až do sania, na nádobke mi ubudlo z max na skoro min. Olej je zatiaľ ešte číry, nie sivý.
Otázky: 1. stačí zložiť hlavu, očistiť plochy dať nové tesnenie a zložiť?
2. Ako podomácky zistiť či mi neskrútilo hlavu? nechcem zrovnávať a tlakovať hlavu
3. Ako postupovať pri demontáži, na čo si dávať pozor?
4. čo je dobré skontrolovať keď už bude ta hlava dole?
Ďakujem za každú odpoveď.
Udalosť: Zastal som na pumpe dotankovať benzín (normálna jazda domov od milovanej -17km). Po natankovaní a naštartovaní motor začal prdkať na 3 valce. Bolo mi jasné že to bude elektrika (sviečka,káble,indučka...). Po prekročení 2000 ot. išlo na 4 valce. V ten deň večer som spravil ešte 20-30km, teplota sa nemenila. Keď som sa vracal z mesta domov po naštartovaní sa zase rozklepkal na 3 valce, no motor sa začal pomaličky zahrievať, domov som to mal ešte 15km. V tom mi došlo že to bude tesnením, a vravím si že to toľko zájdem. Bežne sa mi auto zahreje na 1/4 stupnice teploty pri príchode domov som mal tesne pod červeným poľom, NO AUTO NEVYVRELO! (naštastie)
Dôsledky: na druhý deň auto klepe na dva valce na voľnobehu. Na olej-krytke sivá emulzia,vodu (paru) mi pretlačilo cez odfuk veka motora až do sania, na nádobke mi ubudlo z max na skoro min. Olej je zatiaľ ešte číry, nie sivý.
Otázky: 1. stačí zložiť hlavu, očistiť plochy dať nové tesnenie a zložiť?
2. Ako podomácky zistiť či mi neskrútilo hlavu? nechcem zrovnávať a tlakovať hlavu
3. Ako postupovať pri demontáži, na čo si dávať pozor?
4. čo je dobré skontrolovať keď už bude ta hlava dole?
Ďakujem za každú odpoveď.
FIAT PUNTO 55S 1.1 8V 40kw + interiér,zadná náprava GT+ športový podvozok
- Reklama
Re: firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
Pokud nemáš vybavení a zázemí dílny,nevadí.Punto je tak jednoduché,že ho opravíš i na koleně.
Sundej hlavu,na kontrolu rovinnosti Ti stačí i dlouhé pravítko a spárové měrky.Pokud je průhyb do 0,2mm toto vyrovná těsnění pod hlavou.U větší mezery bych doporučil přebroušení.
Demontáž hlavy: Odmontuj výfukové a sací svody.Můžeš je odmontovat jako celek.Povol napínák rozvodu a sundej rozvodový řemen.Povol šrouby hlavy a sundej hlavu.Očistit a zkontrolovat rovinnost.Pokud vyhovuje dát nové těsnění a smontovat.Na dotažení hlavy potřebuješ momentový klíč.Pokud není dá se i bez něj,ale nedoporučuji.Smontovat a nastavit rozvody a můžeš jezdit.
Je to napsáno hodně jednoduše.Spíž pro někoho kdo to už dělal,ale u Punta jsou tak jednoduché motory,že na nich není co zkazit.
Sundej hlavu,na kontrolu rovinnosti Ti stačí i dlouhé pravítko a spárové měrky.Pokud je průhyb do 0,2mm toto vyrovná těsnění pod hlavou.U větší mezery bych doporučil přebroušení.
Demontáž hlavy: Odmontuj výfukové a sací svody.Můžeš je odmontovat jako celek.Povol napínák rozvodu a sundej rozvodový řemen.Povol šrouby hlavy a sundej hlavu.Očistit a zkontrolovat rovinnost.Pokud vyhovuje dát nové těsnění a smontovat.Na dotažení hlavy potřebuješ momentový klíč.Pokud není dá se i bez něj,ale nedoporučuji.Smontovat a nastavit rozvody a můžeš jezdit.
Je to napsáno hodně jednoduše.Spíž pro někoho kdo to už dělal,ale u Punta jsou tak jednoduché motory,že na nich není co zkazit.
Re: firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
1. Někdy stačí, někdy ne
2. Je třeba nějaké skutečně rovné pravítko nebo něco podobného a přiložením ve všech směrech porovnat rovinnost.
3. Hlavu povolovat na studeném motoru opačným postupem montáže(bývá u nového těsnění), a šrouby takto povolovat aspoň ve 3 krocích. Tedy napřed cyklus povolování třeba o pětinu otáčky, podruhé stejně tak a napotřetí už povolit naplno. Ale klidně těch kroků může být víc.
4. Zkontroloval bych stav rozvodového řemene a kladky, stav simeringu na vačce a podle toho jestli mizí olej, bych se rozhodl vyměnit těsnění dříku ventilů. Na hlavě bych zkontroloval jestli někde není vyžraná, zvláště bych se zaměřil na místo, kde těsnění fouklo.
Rozvodový řemen napnout s citem, když je přešponovaný tak typicky hučí. Jo, a určitě nové šrouby.
Jinak soulas s jirka690 a také bych důrazně doporučoval momentový klíč.
2. Je třeba nějaké skutečně rovné pravítko nebo něco podobného a přiložením ve všech směrech porovnat rovinnost.
3. Hlavu povolovat na studeném motoru opačným postupem montáže(bývá u nového těsnění), a šrouby takto povolovat aspoň ve 3 krocích. Tedy napřed cyklus povolování třeba o pětinu otáčky, podruhé stejně tak a napotřetí už povolit naplno. Ale klidně těch kroků může být víc.
4. Zkontroloval bych stav rozvodového řemene a kladky, stav simeringu na vačce a podle toho jestli mizí olej, bych se rozhodl vyměnit těsnění dříku ventilů. Na hlavě bych zkontroloval jestli někde není vyžraná, zvláště bych se zaměřil na místo, kde těsnění fouklo.
Rozvodový řemen napnout s citem, když je přešponovaný tak typicky hučí. Jo, a určitě nové šrouby.
Jinak soulas s jirka690 a také bych důrazně doporučoval momentový klíč.
Fiat Punto (188) 1.2 8V ELX 5d
do provozu: 9/2000 Italy
do provozu: 9/2000 Italy
Re: firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
Ďakujem za cenné rady Náradia mám plnú garáž a momentový klúč tiež bude, s toho plinie otázka: Na aký moment sa doťahujú šrouby na hlave? Ak ešte nebola zbrusovaná hlava akú hrúbku tesnenia?.
Dosť podstatná otázka ako skontrolujem / nastavím vôle ventilov? sú tam štelováky alebo treba zrezávať tie podložky na magnetickej fréze? aká má byť vôla? Lebo keď som štartoval za studena asi prvých 15 sekúnd som jemnúčko počul ventily (hlavne v zime). Ale v bežnej prevádzke to bol veľmi kultivovaný motor.
Vozil som sa už vo všeličom, ale musím povedať punto mi učarovalo. Dosť ma prekvapilo že 8V SPI mu celkom chutia otáčky. 1,3MPI felcka a podobne dobové kúsky sa nechytajú. Škoda tých podláh a prahov. Materiál (prahy,podlaha,lemy) ma vyšli na 50€, no strávil som pri tom 2 týždne, samozrejme keď bol čas. Ale ešte ku dokonalosti mu dosť chýba.
Mám možnosť kúpiť 6 stupnovú prevodouku. Oproti 5 kvaltu je 6ka navyše alebo sú prevody kratšie?
Dosť podstatná otázka ako skontrolujem / nastavím vôle ventilov? sú tam štelováky alebo treba zrezávať tie podložky na magnetickej fréze? aká má byť vôla? Lebo keď som štartoval za studena asi prvých 15 sekúnd som jemnúčko počul ventily (hlavne v zime). Ale v bežnej prevádzke to bol veľmi kultivovaný motor.
Vozil som sa už vo všeličom, ale musím povedať punto mi učarovalo. Dosť ma prekvapilo že 8V SPI mu celkom chutia otáčky. 1,3MPI felcka a podobne dobové kúsky sa nechytajú. Škoda tých podláh a prahov. Materiál (prahy,podlaha,lemy) ma vyšli na 50€, no strávil som pri tom 2 týždne, samozrejme keď bol čas. Ale ešte ku dokonalosti mu dosť chýba.
Mám možnosť kúpiť 6 stupnovú prevodouku. Oproti 5 kvaltu je 6ka navyše alebo sú prevody kratšie?
FIAT PUNTO 55S 1.1 8V 40kw + interiér,zadná náprava GT+ športový podvozok
Re: firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
-Utahovací moment si z hlavy přesně nepamatuji, měl by být taktéž napsaný u těsnění. Je to tuším 30Nm a pak asi 2x45° nebo 1x90°. Ale fakt si nejsem jistý.
-Těsnění má jen jednu tloušťku.
-pokud ventily vyloženě nedrnčí, tak se vůle nastavovat nemusí. Jinak se vymezuje speciálními podložkami.
-s šestistupňovou převodovkou osobní zkušenost nemám, ale mám zato, že jsou jen kratší převody.
-Těsnění má jen jednu tloušťku.
-pokud ventily vyloženě nedrnčí, tak se vůle nastavovat nemusí. Jinak se vymezuje speciálními podložkami.
-s šestistupňovou převodovkou osobní zkušenost nemám, ale mám zato, že jsou jen kratší převody.
Fiat Punto (188) 1.2 8V ELX 5d
do provozu: 9/2000 Italy
do provozu: 9/2000 Italy
Re: firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
6 kvalt u punta Mk1 má jen kratší převody. 6stka má stejný koncový převod jak 5stupnová .Takže má lepší zrychlení ale max rychlost je 157km/h.Víc převody nedovolí.
Jak jsem psal návod,pochopil jsem,že ti jde o to,to nejlevněji opravit.
Jinak podložky na vymezování vůle se nemůžou brousit.Jsou kalené na určitou tvrdost a zbroušením je odrovnáš.
Nové se dají bez problémů objednat. Kus za 42 kč.
Ovšem prvné změřit vůli na všech podložkách a podle toho se zařídit.
Taky by stálo za úvahu zabrousit ventily,pokud tě teda netlačí čas.
Vůle ventilů: sací-0,30
výfukový - 0,35
Jak jsem psal návod,pochopil jsem,že ti jde o to,to nejlevněji opravit.
Jinak podložky na vymezování vůle se nemůžou brousit.Jsou kalené na určitou tvrdost a zbroušením je odrovnáš.
Nové se dají bez problémů objednat. Kus za 42 kč.
Ovšem prvné změřit vůli na všech podložkách a podle toho se zařídit.
Taky by stálo za úvahu zabrousit ventily,pokud tě teda netlačí čas.
Vůle ventilů: sací-0,30
výfukový - 0,35
Re: firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
Nechcem vyťahovať ventily. Riadne vyčistím od karbonu, prebrúsim pastou a bude dobre. Otec na motorke zrezal podložky na magnetickej, jazdí do teraz (87 xxxx km). Ale za tú cenu si kúpim presné podložky. Vyzerá to tak že vezmem celé punto aj s prevodovkou za symbolickú cenu. Auto vyzerá super, je garážované, 3dverák, fólie origoška 6speed dobrá výbava. Akurát je tiež nepojazdné, rozsypal sa piestny krúžok, dúfam že nebudú hlboké ryhy vo valci, prípadne skombinujem dva puntá do kopy.
Čo sa týka tej maximálnej, je dôležité aký majú profil tvoje gumy a disky. Ja som na R14 malonoch čo som nemal ani zapísané rúbal 130km pri 4000 ot. Teraz mám na r13 z nižším profilom pri 130km asi niečo cez 4800ot. Takže keď tam pôjdu nejaké R14 z GT alebo r15 si dám dodatočne zapísať mohlo by to rúbať väčšie rýchlosti. Nejde ani tak o tú rýchlosť, mne stačí ísť 130km ale pri nižších otáčkach. Stály prevod by som asi nezmenil, alebo by bolo stým mrťe práce.
Čo sa týka tej maximálnej, je dôležité aký majú profil tvoje gumy a disky. Ja som na R14 malonoch čo som nemal ani zapísané rúbal 130km pri 4000 ot. Teraz mám na r13 z nižším profilom pri 130km asi niečo cez 4800ot. Takže keď tam pôjdu nejaké R14 z GT alebo r15 si dám dodatočne zapísať mohlo by to rúbať väčšie rýchlosti. Nejde ani tak o tú rýchlosť, mne stačí ísť 130km ale pri nižších otáčkach. Stály prevod by som asi nezmenil, alebo by bolo stým mrťe práce.
FIAT PUNTO 55S 1.1 8V 40kw + interiér,zadná náprava GT+ športový podvozok
Re: firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
rovnou bych vymenil gufera ventilu stoji cca 6kč a stačí brusnou pastou přeběhnout ventily a zas bude sloužit bez uniku oleje několik tisic km
punto cabrio 90 1,6 8v 65kw mpi
cinquecento 1.1 8v asi 50 kw mpi
punto gt .. 1,4 8v turbo
stavba cabrio 2,4 20v 96kw td
cinquecento 1.1 8v asi 50 kw mpi
punto gt .. 1,4 8v turbo
stavba cabrio 2,4 20v 96kw td
Re: firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
Hlavu som dal dole. Ostrím dlhým kovovým hranolom som zrovnal všetok prebytočný odpad. Nečudo že motor išiel na 2 valce (3 a 4 valec). Medzi prvým a druhým valcom puklo tesnenie. asi 4mm tesnenia na stene valcov proste zmizlo, ako keby som ho zváračkov prepálil. Naštastie po očistení a zmeraní je hlava rovná.
Otázky:
1.Všimol som si že mi tečie olej popri indučkách, dole po termostate až na prevodouku. Pod úchytom indučiek som nenašiel žiadne tesnenie. Má tam dáke byť?
2. Ako postupovať pri výmene gufier ventilov? nechcem sa do toho moc púštať ale rád by som troška pastou prebehol sedlá ventilov. Na hlave som nechal namontovanú vačku. Motor olej nežerie, aspoň som to nejako rapídne nepostrehol.
3. Hlava je hodne špinavá, a na ventiloch je riadna vrstva karbonu, kanále vodného okruhu sú hrdzavé, alebo vyplavené nejakým sairajtom. Môžem ho čistiť lúhom (NaOH) ?
Otázky:
1.Všimol som si že mi tečie olej popri indučkách, dole po termostate až na prevodouku. Pod úchytom indučiek som nenašiel žiadne tesnenie. Má tam dáke byť?
2. Ako postupovať pri výmene gufier ventilov? nechcem sa do toho moc púštať ale rád by som troška pastou prebehol sedlá ventilov. Na hlave som nechal namontovanú vačku. Motor olej nežerie, aspoň som to nejako rapídne nepostrehol.
3. Hlava je hodne špinavá, a na ventiloch je riadna vrstva karbonu, kanále vodného okruhu sú hrdzavé, alebo vyplavené nejakým sairajtom. Môžem ho čistiť lúhom (NaOH) ?
FIAT PUNTO 55S 1.1 8V 40kw + interiér,zadná náprava GT+ športový podvozok
Re: firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
FIAT PUNTO 55S 1.1 8V 40kw + interiér,zadná náprava GT+ športový podvozok
Re: firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
FIAT PUNTO 55S 1.1 8V 40kw + interiér,zadná náprava GT+ športový podvozok
Re: firečko 1.1 - Tesnenie pod hlavou
No máš to pěkně od oleje. Nezapomeň taky vyměnit vrchní těsnění víka ventilů,je vidět,že přes staré styřelé ti to teklo dolů.
1.těsnění na držáku cívek být musí! je tam gumový okroužek,rozměr nevim,já jej kupoval přímo ve Fiatu za pár kaček orig.číslo okroužku je 14463980,budou vědět o co jde,je to položka která se mění často
2.bezpodmínečně není nutné měnit gufera na ventilech,ale když už máš hlavu dole tak bych to udělal pro klid duše,není to nic těžkého,ventili bys neměl zaměnit,takže když je vyndáš tak je i vrátit na stejné místo.
3.vodní okruh jsem čistil jedlou sodou,karbon očistit mosazným kartáčem,acetonem,odmašťovačem prostě čím to půjde,hlavně ať to neponičíš takže opatrně
Vyměň i gufero na řemenici vačky,taky tama často teče olej,nejlip když koupiš origo ve Fiatu,není moc drahé,než kupovat nějaké obyč z obyč.matroše které dlouho nevydrží
1.těsnění na držáku cívek být musí! je tam gumový okroužek,rozměr nevim,já jej kupoval přímo ve Fiatu za pár kaček orig.číslo okroužku je 14463980,budou vědět o co jde,je to položka která se mění často
2.bezpodmínečně není nutné měnit gufera na ventilech,ale když už máš hlavu dole tak bych to udělal pro klid duše,není to nic těžkého,ventili bys neměl zaměnit,takže když je vyndáš tak je i vrátit na stejné místo.
3.vodní okruh jsem čistil jedlou sodou,karbon očistit mosazným kartáčem,acetonem,odmašťovačem prostě čím to půjde,hlavně ať to neponičíš takže opatrně
Vyměň i gufero na řemenici vačky,taky tama často teče olej,nejlip když koupiš origo ve Fiatu,není moc drahé,než kupovat nějaké obyč z obyč.matroše které dlouho nevydrží
CROMA 1.9JTD/110kW r.06 -EMOTION-
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96
IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96
IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87