Nová baterie - výběr - výměna

Elektronika, el. výbava, diagnostika, kontrolky, přístroje

Moderátoři: kubiii, Minimaxa, peta.smolik, Globusman

Odpovědět
petr kapsia
Začátečník
Příspěvky: 28
Registrován: 10 pro 2011, 17:53

Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od petr kapsia »

Ahoj,

chtěl bych si vyměnit baterku v Multiple - můžu bez obav starou odpojit a šupnout tam novou? Mám strach, zda odpojením baterky Multiple nezpůsobím nějakou újmu.

Taky jsem koukal, že obchody nabízejí pro Multiplu baterky s různými kapacitami - s jakou kapacitou se se Multiply vyráblěy? Co doporučujete?

Předem díky :)
Reklama
 

Uživatelský avatar
mustang2
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 204
Registrován: 09 úno 2011, 08:07

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od mustang2 »

Já jsem koupil energizer 60Ah za 1700
odpojením jí neublížíš
hlavně nekupuj levné noname typy dáš za ně 1300 a za rok jdou do kytek
pánové nevím jak to, ale
5,88 kg/100km (8,24 l/100km)
samozřejmě,že CNG
mám nějaké úsporné auto :-)

tak se mi při těch krátkých trasách spotřeba lehce zvedla o 30 dkg alias 500ml
Uživatelský avatar
Tomas-Oaza
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 281
Registrován: 01 dub 2006, 22:04
Bydliště: Nikol-City 608479374
Kontaktovat uživatele:

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od Tomas-Oaza »

klidne kup cinu za 1100,- je na ni zaruka 3 roky. me vydrzela 4
Lancia Kappa 2,4 TDS
Renault Master
Iveco daily 2,3 jtd
fiat multipla rallye hobbycros

www.lanciaklub.cz
CrazyApe
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 365
Registrován: 09 čer 2011, 19:50

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od CrazyApe »

Ja mam Vartu 6 let 44 Ah a to kolikrat hraju i 2 hodiny radio nekde se zdechlym motorem a jeste me nenechala stat :-)
šPunto mk2a 3dv 1,2 8V - eX
Audi A3 8p 3dv 1.6 16V
Uživatelský avatar
mustang2
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 204
Registrován: 09 úno 2011, 08:07

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od mustang2 »

čínu ne na co pojedeš jak bude měsíc ležet někde v reklamacích

Varta a energizer je to samé

a nejde jen o baterku jako takovou ale i o startovací proud který dává

tahle když jsem ji koupil tak měla jen 25% ale startovalo to líp jak ta čína co jsem ji po pár měsících vyhazoval do šrotu
pánové nevím jak to, ale
5,88 kg/100km (8,24 l/100km)
samozřejmě,že CNG
mám nějaké úsporné auto :-)

tak se mi při těch krátkých trasách spotřeba lehce zvedla o 30 dkg alias 500ml
Uživatelský avatar
hrabeTom
Začátečník
Příspěvky: 40
Registrován: 16 čer 2012, 21:42

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od hrabeTom »

ono vůbec nezáleží na značce či na ceně. Pokud je sebe"kvalitnější" akumulátor nevhodně vybrán, dojde k destrukci mnohem dříve, než když je správně vybrán sebelevnější akumulátor. Bohužel instalování nevhodného akumulátoru je v českých zemích naprostou běžností, a to i u značkových servisů a jiných "odborníků". Ne vždy je to jen z důvodu "úspory", ale mnohdy i zásadní neznalostí "odborníků".
Rozhodující jsou údaje.
Hlavně nejvíce záleží na typu motoru. Zatímco benzínu stačí málo, nafťák potřebuje hodně silný akumulátor.
Taky je dost zásadní, jestli je auto denně v provozu, nebo týden (či týdny stojí), jestli "mrzne" venku, nebo v garáži.
Dalším kritériem je spotřeba či chcete-li výbava.
Když se budem řídit doporučením výrobce, tak na benzín doporučuje 44Ah/250A a pro nafťák 60Ah/380A pro "vyšší" výbavu 50Ah/380A resp. 70Ah/450A , pro vozy taxi 70Ah/550A. Tyhle doporučení je třeba brát trochu s rezervou, platí zejména pro slunou Itálii.
Kapacitou se při výběru neřiďte, jsou to hodnoty laboratorní v praxi vůbec nic nevypovídajíc o akumulátoru. Kapacita je důležitý údaj pro akumulátory záložní nebo trakční, u startovacího akumulátoru je to pouze údaj pro "oblbování" reklamou.
Rozhodující je startovací proud, zejména u nafťáků. V našich zeměpisných podmínkách je pro benzín dostačujích 250-350A, pro nafťák minimálně 400A, ideálně 600-700A. Samozřejmě za předpoladu, že je motor v dobrém stavu a startuje napoprvé.
petr kapsia
Začátečník
Příspěvky: 28
Registrován: 10 pro 2011, 17:53

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od petr kapsia »

Takže výměnu zvládnu doma sám, protože mám Bipower tak startovací proud kolem 350A, kapacita kolem 50Ah.

Taky by mě zajímalo, kolik by baterka měla mít v klidu - moje stará má 11,9V a při spuštěném motoru tam je 15,1V. Jaké jsou normální hodnoty?
Mišan
Fiaťák
Příspěvky: 170
Registrován: 22 úno 2007, 08:38
Bydliště: Pardubice

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od Mišan »

Plně nabitá baterka v dobrém stavu má 12,6 V. Naopak při nabíjení je 15,1 V docela dost. Při delších jízdách by to mohlo docela vadit. Přebíjením se její životnost zkracuje. Vyměň a pak změř znovu dobíjení, může být problém v regulátoru. Ideální je napětí okolo 14,6 V.
Multipla Bipower 1,6 /2000
petr kapsia
Začátečník
Příspěvky: 28
Registrován: 10 pro 2011, 17:53

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od petr kapsia »

Ok, takže ještě pořeším tohle - baterka je tam stará, ale startuje dobře.

V autě mám nový alternátor i s regulátorem napětí - může to přepětí být způsobeno baterkou a může tahle stará bateká mít negativní vliv na ten nový alternátor?
Mišan
Fiaťák
Příspěvky: 170
Registrován: 22 úno 2007, 08:38
Bydliště: Pardubice

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od Mišan »

Že by baterka mohla neblaze působit na alternátor si nemyslím. Co se týká přepětí, je teoreticky možné, že tam by se mohla její končící životnost projevit. V každém případě je napětí na nabité baterce pod 12 V známkou toho, že je potřeba si v obchodě nějakou vyhlédnout a až to přijde, být připraven. Pokud už ale bude teplo, třeba to chvíli vydrží :)
Multipla Bipower 1,6 /2000
petr kapsia
Začátečník
Příspěvky: 28
Registrován: 10 pro 2011, 17:53

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od petr kapsia »

Ok, díky moc za informace, půjde tam nová baterka.
Uživatelský avatar
hrabeTom
Začátečník
Příspěvky: 40
Registrován: 16 čer 2012, 21:42

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od hrabeTom »

petr kapsia píše: Taky by mě zajímalo, kolik by baterka měla mít v klidu - moje stará má 11,9V a při spuštěném motoru tam je 15,1V. Jaké jsou normální hodnoty?
To rozhodně nejsou normální hodnoty :roll:
Pokud Ti měřidlo měří správně, mockrát se mi stalo, že jsem naměřil podobné nesmysly a problém byl pouze v měřidlu.
Akumulátor by na prázdno měl mít 2,1-2,15V/čl tedy 12,6-12,9V (záleží na konstrukci, stavu, apod.). 1,98V/čl(tedy 11,9V) je sice docela málo, ale ještě to nemusí znamenat konec, zejména pokud je po startovací stránce v pořádku.
15,1V (tedy 2,52V/čl) je však více než hodně, to je tak na krátké trasy v zimě. Na krátké trasy se nastavuje 2,4-2,45V/čl (14,4-14,7V) - dnes dost používané, zejména u "malých městských" aut (u kterých se předpokládá časté startování a krátké trasy). Na dlouhé trasy se nastavuje 2,3-2,38V/čl (13,8-14,3V).
Multiply (naftové, benzíny mi rukama ještě neprošly, takže nemohu soudit) mají bohužel nastaveny na "dlouhé trasy v Slunné Itálii" (okolo 2,33V/čl, tedy okolo 14V), což v našich zeměpisných podmínkách není zrovna ideální (zejména v zimě) :(
Uživatelský avatar
hrabeTom
Začátečník
Příspěvky: 40
Registrován: 16 čer 2012, 21:42

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od hrabeTom »

petr kapsia píše: V autě mám nový alternátor i s regulátorem napětí - může to přepětí být způsobeno baterkou a může tahle stará bateká mít negativní vliv na ten nový alternátor?
Přepětí akumulátorem rozhodně být nemůže. Akumulátor sice může výrazně ovlivnit palubní napětí - zejména "velký" akumulátor v kombinaci se slabým alternátorem (typicky u Š105 s 35A alternátorem). Spíše má ale vliv na podpětí, kdy alternátor "jede naplno". (krátce po startu může být klidně i pod 12V, ale mělo by se rychle zvedat).
Akumulátor jako takový může mít na alternátor vliv pouze ve smyslu většího, či menšího zatížení. Alternátor v podstatě nelze běžným použitím poškodit (pouze mechanicky-je to točitý stroj...), ovšem dnešní výrobky jsou dimenzovány dost na knap a to jak elektricky tak i mechanicky (auta jsou konstruovány na 5let, tedy 150.000km)....
petr kapsia
Začátečník
Příspěvky: 28
Registrován: 10 pro 2011, 17:53

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od petr kapsia »

Moje Bublina jezdí na CNG/natural95. Jestli chápu dobře, takže přepětí na baterce je. výměna tedy pomůže.
Uživatelský avatar
hrabeTom
Začátečník
Příspěvky: 40
Registrován: 16 čer 2012, 21:42

Re: Nová baterie - výběr - výměna

Příspěvek od hrabeTom »

Tak už mohu s klidným svědomím doporučit i značku/neznačku. Koupil jsem u ČEKLa EUROPOWER 680A(74Ah) za 1.260,-, šlape perfektně už pátou sezónu. V zimě jsem provedl srovnávací test a je zhruba na 85% původních hodnot. Což po 4 zimách je naprosto výborné. Vlastně to bohatě dodržuje údaje výrobce, který toleruje pokles po 5-10% ročně.
Odpovědět

Zpět na „Multipla | Elektrika“