kdyz uz tady resime offtopic ten automat, tak tady je par postrehu pokud by nekoho zajimalo punto v automatu.. jde o mkII
koupil jsem ho z nouze manzelce, protoze neni schopna ridit normalni auto :-/ vubec jsem netusil co kupuju, chtel jsem jen neco malyho s automatem.. autem jezdim minimalne, mam sluzebaka, bohuzel v manualu
punto do mkIIb ma prevodovku E-CVT (speedgear najdete si na wiki pokud zajima), mkIIb ma uz dualogic, coz je roboticky razena mechanicka prevodovka doplnena vlastne jen o 3 serva ktery ovladaji spojku a pohyb paky dvema smery. komfort jizdy a spolehlivost se speedgearem je o nekolik trid lepsi nez s dualogicem a da se prirovnat spis ke klasickemu HDM automatu - po zarazeni D ma auto snahu jet do predu a v kopci stoji bez brzdy.
CVT prevodovka je prevodovka s plynule menitelnym prevodem, ale RJ jednotka je nastavena tak, ze ma preddefinovanych 7 stupnu pri prepnuti do manualniho rezimu, kdy se daji rychlosti menit joystickem razeni.
vsichni vime, ze motor 1,2 16v s 80hp je pomerne povedeny, tocivy, usporny motor. ve spojeni s CVT prevodovkou v puntu je jizda velmi prijemna. zrychlovani pod plnym plynem vypada tak ze po seslapnuti plynu na podlahu v rezimu D vyleti otacky na 5000 (coz je temer vykonova spicka motoru) a auto zrychluje bez poklesu otacek az do uvolneni plynu, prevodovka plynule meni prevodovy pomer. v rucnim rezimu pri plnem plynu je to podobne, jen rychlosti musite sazet rucne, zabavne je, ze se meni bez preruseni prenosu krouticiho momentu na silnici. rozjezdy na krizovatkach i na ctvrt plynu jsou prekvapive dynamicke. dalsi velke plus teto prevodovky oproti manualu je razeni pri vyssich rychlostech, diky plynule menitelnemu prevodu se na kola dostava max vykon bez ohledu na rychlost kterou jedete. napr pri 120kmh s manualem pri potrebe zrychleni - 5 plny plyn=nic se nedeje, 4 plny plyn=skoro nic se nedeje, 3plny plyn=temer pretoceny motor. CVT toci pri 120kmh cca 2200ot, pri plnem seslapnuti plynu otacky vylitnou na 5000 a je zvolen prevod odpovidajici nejlepsimu prenosu vykonu na kola z pohledu zrychleni. subjektivne je minimalni rozdil mezi zrychlenim 80-100 a 120 -140.
takze to je tak nejak zhruba par praktickych zkusenosti pro ty, co neznaji punto v automatu. rada lidi nad tim ohrnuje nos, ale jezdeni v tom je navykove, presednuti zpet do manualu je pak za trest, zejmena pri jezdeni po meste. ty co tvrdi, ze jim chybi kvedlani pakou by si meli zkusit "zakvedlat" s joystickem ve speedgearu, rychlosti se radi pouze pohybem dopredu/dozadu, nahazet 7 rychlosti za sebou pod plnym plynem jako na sekvencni prevodovce by je presvedcilo
na zaver, snad jedina nevyhoda speedgearu, kdyz se to rozbije, tak se to vyhazuje, oprava vetsinou prevysuje 50% ceny auta. na druhou stranu je prevodovka japonska, tusim aisin s ridici jednotkou mitsubishi. na mem puntu je to jedina vec, ktera funguje spolehlive..