Výměna oleje svépomocí
Moderátor: peta.smolik
Výměna oleje svépomocí
Ahoj všem.
Chystám se poprvé svépomocí na výměnu oleje a komplet filtrů. Jsou tam nějaká úskalí nebo něco o čem bych měl raději vědět předem ?
Konkrétně jde o model 1.4 T-Jet 88kW.
Zároveň se chci zeptat, v servisu dávali do auta dle štítku konkrétně tento olej: https://olejeobchod.cz/selenia-k-pure-energy-5w-40-5l
Přijde mi zbytečně drahý a mám doma v garáži tento: https://olejeobchod.cz/castrol-edge-5w-40-m-5l
Bude problém ho takto nahradit nebo není úplně vhodné u Fiatu experimentovat s olejem?
Díky za pomoc a informace.
Chystám se poprvé svépomocí na výměnu oleje a komplet filtrů. Jsou tam nějaká úskalí nebo něco o čem bych měl raději vědět předem ?
Konkrétně jde o model 1.4 T-Jet 88kW.
Zároveň se chci zeptat, v servisu dávali do auta dle štítku konkrétně tento olej: https://olejeobchod.cz/selenia-k-pure-energy-5w-40-5l
Přijde mi zbytečně drahý a mám doma v garáži tento: https://olejeobchod.cz/castrol-edge-5w-40-m-5l
Bude problém ho takto nahradit nebo není úplně vhodné u Fiatu experimentovat s olejem?
Díky za pomoc a informace.
- Reklama
Re: Výměna oleje svépomocí
Me vzdy zajimalo kam dotycny ten pouzity olej vyleje?
Pripadne si najdi servisaka, ktery neni autorizak, ale olej ti vymeni i kdyz si privezes svuj a zaplatis jen praci, coz nebude 1500/hod jako ve Fiatu.
A urcite to zlikviduje lepe nez kdyby sis to menil "pred barakem".
Pripadne si najdi servisaka, ktery neni autorizak, ale olej ti vymeni i kdyz si privezes svuj a zaplatis jen praci, coz nebude 1500/hod jako ve Fiatu.
A urcite to zlikviduje lepe nez kdyby sis to menil "pred barakem".
Re: Výměna oleje svépomocí
Mňa hlavne prečo nedodržať čo predpisuje výrobca. Ak sa už nerobí - odporúčanú náhradu (https://olejeobchod.cz/front/product/default/5613737 ... ?)
No nie som automechanik, nechávam to na našeho.
No nie som automechanik, nechávam to na našeho.
2004 Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD (84.5 kW / 115 PS
Multipla JTD r.v. 2005 (zabavila mi ju manželka a učí ju na benzín :D :D :D )
Punto 1.9JTD - - r.v. 1999 - EX)
(Punto 1.1 - r.v. 1995 - EX)
(všade kam smú - Metabondy)
Multipla JTD r.v. 2005 (zabavila mi ju manželka a učí ju na benzín :D :D :D )
Punto 1.9JTD - - r.v. 1999 - EX)
(Punto 1.1 - r.v. 1995 - EX)
(všade kam smú - Metabondy)
Re: Výměna oleje svépomocí
Když se podíváš na specifikaci, tak zjistíš, že ta Supr Selenia je předražený obyčejný olej a řeči "za kvalitní olej příplaťte, motor se vám odvděčí, když dáte levnější tak chcípne" jsou jen kecy jak ten předražený olej prodat. Stejnou specifikaci plní i nejlevnější oleje z Lidlu, Kauflandu, Tesca... Osobně leju Helix HX7 5W40, ještě nedávno stál litr pod stovku - levnějších olejů moc není, kvalitní je, žádný motor mi na špatný olej neodešel, kat i lambdy pořád původní, na emisích prakticky ideální hodnoty.. Filtry dávám Mann, olej měnim po 10kkm/ 1 rok
Zásady? Olej vypustit teplý (pozor na opaření horký olej má 80°C, chce to grif aby nešplíchlo na ruku), těsnění filtru máznout olejem aby mohlo při utahování klouzat po těsnicí ploše, filtr pevně utáhnout rukou, zátku oleje nepřetáhnout (mělo by být nový těsnění, odobně nechávám starý a jen kontroluju těsnost - nikdy mi neteklo ani starý), olej nalít na spodní rysku, protočit motor a na rovině pak dolít do 2/3 mezi ryskama (nikdy nepřelít nad horní rysku - pak to háže olej do sání a velké přelití umí z oleje i udělat pěnu jak do hladiny mlátí klikovka)
To je vše. Osvědčilo se mi VIF do paliva, jak nafty tak i benzín a s ohřátým motorem (blok motoru je prohřátý ca po 10 km jízdy) "italská údržba" tj. velká zátěž a vysoké otáčky, typicky dlouhý kopec na dálnici. a v běžným provozu často jezdim stylem akcelerace s vytočením k omezovači (do oblasti kdy přestává táhnout - dál nemá smysl) a pak přeskočit dva i tři kvalty a držet rychlost šolícháním. Jede to svižně a vychází to dobře i na spotřebu (autu udělíš rychlost s motorem v oblasti nejvyšší účinnosti, jen tu udělenou energii pak musíš využít na jízdu a ne na ohřátí brzd )
PS: ten Castrol Edge - použít můžeš, ale taky zbytečně drahý. Mnohem větší smysl než "lepší olej" má levný olej a měnit včas. Obzvlášť FIRE který má dost malou náplň.
Zásady? Olej vypustit teplý (pozor na opaření horký olej má 80°C, chce to grif aby nešplíchlo na ruku), těsnění filtru máznout olejem aby mohlo při utahování klouzat po těsnicí ploše, filtr pevně utáhnout rukou, zátku oleje nepřetáhnout (mělo by být nový těsnění, odobně nechávám starý a jen kontroluju těsnost - nikdy mi neteklo ani starý), olej nalít na spodní rysku, protočit motor a na rovině pak dolít do 2/3 mezi ryskama (nikdy nepřelít nad horní rysku - pak to háže olej do sání a velké přelití umí z oleje i udělat pěnu jak do hladiny mlátí klikovka)
To je vše. Osvědčilo se mi VIF do paliva, jak nafty tak i benzín a s ohřátým motorem (blok motoru je prohřátý ca po 10 km jízdy) "italská údržba" tj. velká zátěž a vysoké otáčky, typicky dlouhý kopec na dálnici. a v běžným provozu často jezdim stylem akcelerace s vytočením k omezovači (do oblasti kdy přestává táhnout - dál nemá smysl) a pak přeskočit dva i tři kvalty a držet rychlost šolícháním. Jede to svižně a vychází to dobře i na spotřebu (autu udělíš rychlost s motorem v oblasti nejvyšší účinnosti, jen tu udělenou energii pak musíš využít na jízdu a ne na ohřátí brzd )
PS: ten Castrol Edge - použít můžeš, ale taky zbytečně drahý. Mnohem větší smysl než "lepší olej" má levný olej a měnit včas. Obzvlášť FIRE který má dost malou náplň.
Re: Výměna oleje svépomocí
Súhasím takmer so všetkým. VIF používam občas tiež, prednostne iné. Taliansku údržbu robím denne - rád na to šliapem, olej dávam meniť väčšinou včas (známemu automechanikovi, no v Alfe sa bude meniť na jeseň až pri 15000), kým nebol zdoj Selénie za dobrú cenu - dával nám nejaký VAT. Oleje nemám naštudované, výber nechávam na neho. Nepreplachujem, niet prečo. Zhruba do polky intervalu oleje takmer čisté. Motor zvnútra čistý. Keď sme to (aj ďaľšie dve JTD kúpili, motory a oleje vyzerali "podstatne" inak). Dávam naliať do polky aby som si mohol pridať "niečo". Zrýchlenia aj maximálky vyššie, spotreby o dosť nižšie, než píšu výrobci tých áut.
Obrázky sú cca 3000 km od výmeny. Vraj to robím zle, lebo olej "musí byť špinavý"... Tá krabica má nájazd 320 000.
Obrázky sú cca 3000 km od výmeny. Vraj to robím zle, lebo olej "musí byť špinavý"... Tá krabica má nájazd 320 000.
2004 Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD (84.5 kW / 115 PS
Multipla JTD r.v. 2005 (zabavila mi ju manželka a učí ju na benzín :D :D :D )
Punto 1.9JTD - - r.v. 1999 - EX)
(Punto 1.1 - r.v. 1995 - EX)
(všade kam smú - Metabondy)
Multipla JTD r.v. 2005 (zabavila mi ju manželka a učí ju na benzín :D :D :D )
Punto 1.9JTD - - r.v. 1999 - EX)
(Punto 1.1 - r.v. 1995 - EX)
(všade kam smú - Metabondy)
Re: Výměna oleje svépomocí
Jen abych to uvedl na pravou míru, rozhodně nemám v plánu měnit olej "před barákem". Mám k dispozici kamarádovu dílnu, který potom použitý olej zlikviduje tak, jak se má.milosh píše: ↑16 črc 2024, 16:21 Me vzdy zajimalo kam dotycny ten pouzity olej vyleje?
Pripadne si najdi servisaka, ktery neni autorizak, ale olej ti vymeni i kdyz si privezes svuj a zaplatis jen praci, coz nebude 1500/hod jako ve Fiatu.
A urcite to zlikviduje lepe nez kdyby sis to menil "pred barakem".
Re: Výměna oleje svépomocí
Legálně se zbavit vyjetýho oleje není problém, spousta obcí to má zdarma v poplatku za odpad (sběr nebezpečného odpadu). Oproto tomu spousta servisů má naftový kamna a jednoduše to spálí v nich, nebo maj klasický kotel na uhlí/ dřevo a dělaj ostravský brikety - smíchaj s pilinama a šup do kotle. Pro kontrolory maj jeden sud s vyjetým a doklad o likvidaci. Myslet si že servis = ekolikvidace a výměna doma = vyleje to do kanálu je hodně naivní.
Není třeba dávat Selenii, stačí dodržet specifikaci požadovanou pro daný motor. Mechanik drahý olej doporučí pouze proto, že z něj má větší zisk. A opravdu ta Selenia je úplně obyčejný olej srovnatelný s těma ze supermarketů (ostatně např. Kaufland nikde olej nevyrábí, ale nechá si do svýho balení dát olej od značkového výrobce, jde o velký kšeft tak s tím výrobce oleje nemá problém.. Kaufland má po Evropě tisíce obchodů a když by do každýho vzal blbých 10 balení (50 litrů), tak to je několik vlaků oleje... E-shopy jsou ale levnější, tak v sámoškách se to moc nevyplatí.
Za sebe můžu doporučit ten Shell Helix HX7, roky to leju do různých aut (JTD, FIRE, Zmetec, něco od koncernu, motory mám s nájezdem 200 - 300 kkm a není s nima problém).
Není třeba dávat Selenii, stačí dodržet specifikaci požadovanou pro daný motor. Mechanik drahý olej doporučí pouze proto, že z něj má větší zisk. A opravdu ta Selenia je úplně obyčejný olej srovnatelný s těma ze supermarketů (ostatně např. Kaufland nikde olej nevyrábí, ale nechá si do svýho balení dát olej od značkového výrobce, jde o velký kšeft tak s tím výrobce oleje nemá problém.. Kaufland má po Evropě tisíce obchodů a když by do každýho vzal blbých 10 balení (50 litrů), tak to je několik vlaků oleje... E-shopy jsou ale levnější, tak v sámoškách se to moc nevyplatí.
Za sebe můžu doporučit ten Shell Helix HX7, roky to leju do různých aut (JTD, FIRE, Zmetec, něco od koncernu, motory mám s nájezdem 200 - 300 kkm a není s nima problém).
Re: Výměna oleje svépomocí
Olej se dá vrátit všude, kde se prodává. Typicky na každé benzínové pumpě. Je potřeba nechat v obalu, to znamená že se tam nechá i ta nádoba ve které olej je. Mají povinnost bezplatně vyjetý olej převzít i když ho tam nebudeš kupovat. Je pravda, že někde se usmějí, jinde to jde s kyselým výrazem.
Olej jsem měnil na ulici přes 20 let. Igelit pod auto, aby v případě nešikovnosti nikam nenatekl. Normálně na parkovišti na sídlišti. Občas vedle mě svačili měšťáci a měli aspoň dobrou zábavu. Kdybych to neměl zabezpečené, byl by pochopitelně problém a minimálně by mě napomenuli.
Sběrný dvůr na olej nevyužívám. Má omezenou otevírací dobu a obvykle k němu taky řadu kilometrů.
Olej jsem měnil na ulici přes 20 let. Igelit pod auto, aby v případě nešikovnosti nikam nenatekl. Normálně na parkovišti na sídlišti. Občas vedle mě svačili měšťáci a měli aspoň dobrou zábavu. Kdybych to neměl zabezpečené, byl by pochopitelně problém a minimálně by mě napomenuli.
Sběrný dvůr na olej nevyužívám. Má omezenou otevírací dobu a obvykle k němu taky řadu kilometrů.
Re: Výměna oleje svépomocí
tatko Tom píše: ↑17 črc 2024, 07:05 Súhasím takmer so všetkým. VIF používam občas tiež, prednostne iné. Taliansku údržbu robím denne - rád na to šliapem, olej dávam meniť väčšinou včas (známemu automechanikovi, no v Alfe sa bude meniť na jeseň až pri 15000), kým nebol zdoj Selénie za dobrú cenu - dával nám nejaký VAT. Oleje nemám naštudované, výber nechávam na neho. Nepreplachujem, niet prečo. Zhruba do polky intervalu oleje takmer čisté. Motor zvnútra čistý. Keď sme to (aj ďaľšie dve JTD kúpili, motory a oleje vyzerali "podstatne" inak). Dávam naliať do polky aby som si mohol pridať "niečo". Zrýchlenia aj maximálky vyššie, spotreby o dosť nižšie, než píšu výrobci tých áut.
Obrázky sú cca 3000 km od výmeny. Vraj to robím zle, lebo olej "musí byť špinavý"... Tá krabica má nájazd 320 000.
20240526-082939.jpg20240526-083101.jpg
Není ta vačka náhodou modrá ? Možná se pletu, není to na fotce jednoznačně zřetelně vidět. Jestli se přidřela, tak právě olejem, který to neustál.
Jinak ten motor vypadá opravdu mimořádně čistý.
Re: Výměna oleje svépomocí
Nie, nie je. Tou krabicou jazdí moja dlhšie trasy za 4,2-4,5. Diaľnice za 4,8-5,3. Ja pri pokojnej jazde aj pod 4/100.
2004 Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD (84.5 kW / 115 PS
Multipla JTD r.v. 2005 (zabavila mi ju manželka a učí ju na benzín :D :D :D )
Punto 1.9JTD - - r.v. 1999 - EX)
(Punto 1.1 - r.v. 1995 - EX)
(všade kam smú - Metabondy)
Multipla JTD r.v. 2005 (zabavila mi ju manželka a učí ju na benzín :D :D :D )
Punto 1.9JTD - - r.v. 1999 - EX)
(Punto 1.1 - r.v. 1995 - EX)
(všade kam smú - Metabondy)
Re: Výměna oleje svépomocí
Fotku jsem si uložil a zvětšíl a opravdu to vypadá jako uprostřed modrý proužek. Nechci se přít, ve skutečnosti to může být jinak, než jak to vypadá na fotce.
Re: Výměna oleje svépomocí
Kľudne môžeme polemizovať o zdaní.
Vystrihol som z originálnej, zámerne silne zvýraznil. Modrá je na fotke, nie vačke.
Spracovanie jpegu zo surových dát mobilom + kompresné artefakty (s fotografiami robím 40 rokov).
A možno nie ideálny monitor.
Prípadne sa prídite pozrieť a previezť
Vystrihol som z originálnej, zámerne silne zvýraznil. Modrá je na fotke, nie vačke.
Spracovanie jpegu zo surových dát mobilom + kompresné artefakty (s fotografiami robím 40 rokov).
A možno nie ideálny monitor.
Prípadne sa prídite pozrieť a previezť
2004 Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD (84.5 kW / 115 PS
Multipla JTD r.v. 2005 (zabavila mi ju manželka a učí ju na benzín :D :D :D )
Punto 1.9JTD - - r.v. 1999 - EX)
(Punto 1.1 - r.v. 1995 - EX)
(všade kam smú - Metabondy)
Multipla JTD r.v. 2005 (zabavila mi ju manželka a učí ju na benzín :D :D :D )
Punto 1.9JTD - - r.v. 1999 - EX)
(Punto 1.1 - r.v. 1995 - EX)
(všade kam smú - Metabondy)
Re: Výměna oleje svépomocí
To modrý na fotce je odlesk.
Ano je to opravdu čistý, takhle olej na měrce obvykle vypadá po 100 km. Mám to podobný, a to od doby kdy olej měnim sám (vypustim všechno a nechám hodinu vykapat, na rozdíl od autorizáku kde nejspíš vycucli jen část a dolili... A taky od doby používání VIF ka a německý nafty..
Ale černý olej v nafťáku není vada oleje, spíš to že odstraňuje karbony vzniklý spalováním. Kolik jich je, to záleží na konstrukci a stavu motoru (vstřiky jak rozpračujou atd., obecně JTD motory patří k tomu nejlepšímu.
Ano je to opravdu čistý, takhle olej na měrce obvykle vypadá po 100 km. Mám to podobný, a to od doby kdy olej měnim sám (vypustim všechno a nechám hodinu vykapat, na rozdíl od autorizáku kde nejspíš vycucli jen část a dolili... A taky od doby používání VIF ka a německý nafty..
Ale černý olej v nafťáku není vada oleje, spíš to že odstraňuje karbony vzniklý spalováním. Kolik jich je, to záleží na konstrukci a stavu motoru (vstřiky jak rozpračujou atd., obecně JTD motory patří k tomu nejlepšímu.
-
- Fiaťák
- Příspěvky: 74
- Registrován: 05 pro 2020, 10:35
Re: Výměna oleje svépomocí
Selenie je nejlepší ale jde to nahradit Total ineo.Vlastnim Freemonta a když není selenie tak normálně to nahradím Totalem ineo a bez problémů má to stejnou specifikaci jako selenie ale finančně to vyjde zhruba stejně.
Servis a opravy automatických převodovek,Opravy variatoru,nahradni díly a hydromenice, oleje a kapaliny. www.prevodovkyautomat.cz Tel. +420608675576.
Re: Výměna oleje svépomocí
Nie som tak bohatý aby som tam lial ine patoky ako selenia. Špecifikacia je jedna vec ale zloženie oleju druha. Do prevodovky to iste Tutelu ako doporučuju aj ked je cena ako u zbojnikov Synchroni radi tutelu. Raz som vypustil olej z prevodovky tak okolo30 tisic a dal novy kvoli kontrole pilin v oleji, bolo vsetko ok že vraj jedna seria mala na pikaču ložiska.
Škoda 130L agave už z recyklovana
Fiat BRAVO 1.4 activ PLUS 66kw biela "divino"
Fiat BRAVO 1.4 activ PLUS 66kw biela "divino"