Tak abych to uvedl na pravou miru chronologicky.
Mam T Jet s tovarnim LPG.Na LPG jezdim uz desitky let,a je fakt,ze u modernejsich motoru s prisnejma emisema se obevuji problemy drive nevidane.
Poslednich asi 15 let,zhruba co zacaly bioslozky,to resim tankovanim 100 okt BA. Jednou za rok ci dva vrazim do nadrze na podzim velfobin do cca 10l a vyjezdim ho s kanystrem v kufru.Co mam Tipo,do bezne tankovanejch 10 az 15l davam odmerku VIF.Problem jsem mel zpocatku,s chcipanim po startu a druhej OK. Az jsem zacal pridavat VIF,dany jev vyrazne zeslabl,nechcipl,ale zakolisal.Pak jsem nekde docetl okolo jineho auta o kratkem navyseni otacek pri pohybu spojkoveho pedalu,udajne aby motor nechcipal pri razeni
. I zdalo se mi,ze Tipo ma tuto ficuru tez,pri seslapovani spojky se otacky zahoupaly.U studeneho motoru vyrazneji.Dale jsem nekde se docetl o dvoji variante rozhodovaci strategie,jak resit nizke emise volnobehu po startu. Jedna obohatit a nizke otacky cca 900 az 1000,druha ochudit a drzet otacky zvysene cca 1200 az 1400. Takze ve chvili,kdy nastartuju a auto se rozhodne pro jednu variantu dle prednastavenych parametru,mu rozhodim krovky pustenim spojky,ktera si rekne svoje k otackam,popr. obohaceni smesi kvuli pohybu pedalu,a stim necim navic nikdo nepocital.
Je mozne,ze problem chcipleho motoru po 1 startu souvisi jen z jednou variant reseni mit co nejlepsi emise.A tak se muze stat,ze nekdo dik podminkam,za kterych provadi prvni start,se s problemem nesetkava.A lecos dalsiho,co mne nenapadlo.
A tak mame zde nekolik veci,co pomohou.
1) Ber benzin bez bioslozky,optimalne 100 okt.
2) Mas system duo s LPG,ber jenom 100 okt,a ber ho relativne malo,abys tankoval cca kazde 3 mesice cerstvej.
3) Vif ti neublizi,at mas jakoukoliv variantu
4) Podrzet pedal spojky 3-5 sekund po startu tez neublizi,pokud vim.
Jinak,pro LPG provoz je relativne typicke,ze v zime na nadrz najedete mene nez v lete.Nejen pro bezne navysenou spotrebu bo nizka teplota a zimni gumy a sviceni a topeni naplno a buh vi co jeste. Pokud nemate system pro primej vstrik kapalneho LPG,LPG je z nadrze tlaceno samovolne diky odparovani smesi.Proste kdyz si cucnete plynu,snizi se v nadrzi tlak,a to umozni casti propanu ci butanu zmenit se z kapaliny v plyn,a tlak se vyrovna. Ale neni to uplne zadarmo,souvisi to i s teplotou.Hledat to nebudu,ale jeden se odpari jeste pri -5,druhej potrebuje myslim asi -30.Kazde odpareni ochladi kapalne lpg.Teplo se zde ziskava prostupem pres kovovou nadrz z okoli.Proto neni vubec vhodne mit nadrz upevnenou montazni penou,coz je u instalaci beznej jev.Nutno ale rici,ze toto nabyva vyznamu az za teplot 15 a vice pod nulou. Takze k veci,kdyz mate venku 20 pod nulou a palite to po dalnici,tak se celkem bezne muze stat,ze ackoliv vam pipla rezerva pred malou chvili,a v lete na ni najedete treba jeste 100km,v zime to neplati.Muzete mit klidne 1/4 nadrze,a pri takhle nizke teplote nedokaze samovolne plyn proudit k motoru v takovem mnozstvi,aby pokryl spotrebu.Auto prepne na benzin,a mne se to jevi tak,ze nazpet na plyn uz neprepne.(v jinych situacich muze,pokud docasne RJ vyradi plyn pro potrebu akcelerace,nebo zahrani katu,uz sem to zaznamenal,ze pri jizde na lpg se rozviti konev provozu na BA,a po nekolika km zase zhasne).Staci zastavit na 15 minut,a pak klidne dalsich 50 az 100km na plyn najedete.Proste to neprepne samo,tak kdo ma LPG,at aspon v mrazech nezkousi jezdit na doraz,kdy BA rezerva sviti trvale.
Tak snad jsem to v tomto elaboratu shrnul dostatecne prehledne,aby to nekomu pomohlo.