DISKUZE - Domácí diagnostika OBD

Elektronika, el. výbava, diagnostika, kontrolky, přístroje

Moderátoři: peta.smolik, mad mike, Katy, Matto

Patrik
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 277
Registrován: 15 úno 2006, 10:07
Bydliště: Velká Morava

DISKUZE - Domácí diagnostika OBD

Příspěvek od Patrik »

V dnešní době není problém udělat si sám doma plnohodnotnou autodiagnostiku. Je k tomu potřeba pouze kabel, PC (notebook) a SW.

Výhoda je poměrně dobrá cenová dostupnost. Když pominu PC, zbývá kabel, který lze bezstarostně pořídit za 1-6 tisíc (existuje několik druhů s podoporou různých SW) nebo ubastlit za pár stokorun a SW, který se dá zdarma stáhnout v podobě freeware nebo demo verzí. I registrace demoverzí nebývá drahá (3-10 tisíc).


Takže mám PC, znalosti pro ubastlení kabelu za cca 300Kč (to jsou jediné náklady), a potřebuji vědět, jaký SW je vhodný pro práci s FIATem. Na netu je různých softů hafo a hafo. Ale který je ten "pravý ořechový" ? Máte někdo zkušenost ?

Do začátku si říkám, že zkusím demo VAG-COM původně určený pro vozy koncernu VW. S tím by to přece mělo jet, protože se jedná o standardní komunikační protokol, ale každá automobilka má asi i nějaké vychytávky, takže bzch chtěl něco specializovaného na FIAT.

Dík za pomoc. Pokud jste úplnými nováčky, zkuste tady:
http://obd.ec.cz/
Groupe F.I.A.T. forever ! Uno Turbo i.e. Mk1, Punto 1.2 16V ELX Mk2
Reklama
 

5-ko
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 319
Registrován: 18 lis 2005, 09:11
Bydliště: SR

Příspěvek od 5-ko »

Tak toto ma moc zaujalo. Akú schému si použil pri bastlení toho káblu? Kde si zohnal konektory? Ak chceš, pošlem ti mail!
Ďakujem
Patrik
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 277
Registrován: 15 úno 2006, 10:07
Bydliště: Velká Morava

Příspěvek od Patrik »

Pro odzkoušení chci zvolit nějaké jednodušší zapojení, které sice možná nepojede s posledními verzemi SW, ale se staršími (např. VAG-COM 3.xx z roku 2003 určitě ano). Novější verze kabelů obsahují specializované IC, které sice nestojí moc (řádově desetikoruny), ale pro stavbu jenoho kabelu vyjdou draze (řádově stokoruny), protože se obtížně shánějí. Podobné to je s konektorem. Můj Punťa 1.2 16V Mk2 používá sice standardní 16-ti pinový konektor (nachází se v pojistkové skříni před řidičem), ale opět se hůře shání. Pro odzkoušení nepoužiji žádný konektor, nýbrž pouze "jehly", které zapíchám do potřebných dutinek v konektoru. Vzhledem k tomu, že potřebuješ pouze 3 vývody z celkových 16, tak to není vůbec žádný problém. Dělají to tak často i servisy.

Takže akorát najít čas pro ubastlení toho kabelu a zajistit SW ...
Groupe F.I.A.T. forever ! Uno Turbo i.e. Mk1, Punto 1.2 16V ELX Mk2
ers
Začátečník
Příspěvky: 23
Registrován: 16 led 2006, 02:09
Bydliště: Morava

Příspěvek od ers »

Jeste sem nikde nenasel jestli je mozne takto diagnostikovat i punto mk1 - rv.97? pres optocleny asi tezko ,ale mozna pres ELM 323 nebo 327 by to mohlo jit.... :roll: nema nekdo info jaky protokol je pouzivany? kline,pwm...jeste jsem se tim moc nezabyval ,ale celkem by se me to hodilo....
Patrik
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 277
Registrován: 15 úno 2006, 10:07
Bydliště: Velká Morava

Příspěvek od Patrik »

Jsem si skoro jistý, že Punto Mk1 diagnostiku OBD má, jestli umí OBD2 nevím.

Nevidím důvod, proč by Mk1 nemělo jít diagnostikovat přes kabel s optočleny (???) Naopak v roce 97 ještě kabely s ELM 323 a podobnými ani neexistovaly a zejména zdůrazňuji, že diagnostika OBD/OBD2 je standardizovaná, a proto i kabel musí odpovídat této standardizované komunikaci. Je tedy úplně fuk, jestli je to kabel "s optočleny" nebo s ELM323. Rozdíl může být v tom, že kabel se může jinak tvářit z pohledu PC, takže nemusí být zajištěna podpora ze strany počítače. Jakékoliv auto (teda zjednodušeně jakékoliv evropské) ale potřebuje OBD protokol, takže každý kabel který umí vytvořit OBD komunikaci funguje na VW a musí fungovat i na FIATu nebo třeba na Peugeotu.

Většinou prodejci kabely s optočleny zatracují, protože vědí, že jdou snadno vzrobit a oni by přišli o kšeft. Ono totiž specializované obvody jako ELM, Si a další umožňují vyrobit ve výsledku mnohem jednodušší a levnější kabel než optočlenový. Bohužel díky absenci distribuce těchto obvodů v GES, GME apod., si tito prodejci diktují nehorázné ceny (však se podívejte, kolik vám dají slevu při odběru už 5-ti kusů, nebo uvažte, může obzčejný konektor, byť s pozlacenými piny/to není nic neobvyklého/ stát několik stovek Kč ?
Prostě je to pro ně zlatý business, optokabel je v jádru zcela rovnocenné řešení.

A jaký PWM ? Boha co blázníte ? Fiat je starší evropské auto, vybavené evropskou elektronikou (Mk1=IAW). Tudíž K-line.
Groupe F.I.A.T. forever ! Uno Turbo i.e. Mk1, Punto 1.2 16V ELX Mk2
ers
Začátečník
Příspěvky: 23
Registrován: 16 led 2006, 02:09
Bydliště: Morava

Příspěvek od ers »

Ja si taky myslim ,ze by to melo fungovat na "puvodnim" zapojeni ,protoze konektor to pro diagnostiku ma - jenom tezko rict jestli OBD 1 nebo 2....Kazdopadne to tento a pristi tyden zkusim dat dohromady a vyzkouset jestli to funguje.Mozna nebude ani tak problem zapojeni (pokud ma obd2) jako SW.VAG myslim nepujde ,ale netestoval jsem takze nevim.

Ty uz kabel mas postaveny?

Tady jsou odkazy na SW ,ktery jsou "univerzalni" :

Kód: Vybrat vše

http://www.scantool.net/

Kód: Vybrat vše

http://pages.infinit.net/jsenk/obd.htm

Kód: Vybrat vše

http://www.wgsoft.de/

Kód: Vybrat vše

http://techworld.dyndns.org/obd/index.htm
Návštěvník

Příspěvek od Návštěvník »

Kabel ještě nemám postaven. Zatím jsem akorát vykuchal opto (PC-816) znějakého vyřazeného Simatiku ...
Díky za linky. Já se zatím moc o ELM kabely nezajímal. Jsou ale velmi jednoduché a určitě vím, že umí moje Punto. A hlavně je pro něj mnoho free software. Na druhou stranu ELM čipy jsou zákaznické obvody, čemuž odpovídá bohužel i cena, a ještě horší sehnatelnost než u "běžných" SI čipů.

No nejraději bych udělal ten opto kabel. Dá se udělat "zadarmo". Akorát bz mne zajímalo, jestli seženu k němu dobrý SW. Ten VagCOM bz měl fungovat i s Fiatem, myslím si, akorát nevyužiju některé jeho speciální featury pro VW vozy, naopak nějaký speciální SW pro Fiaty by mohl zase umět fiaťácké featurky. Ale 90% funkcí si myslím, že musí fungovat s jakýmkoliv vozem.
Patrik
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 277
Registrován: 15 úno 2006, 10:07
Bydliště: Velká Morava

Příspěvek od Patrik »

To ers:
Tak jsem trochu v rozpacích. Našel jsem spoustu zapojení kabelů, i speciální ale jednoduché pro Fiat (1xOZ + 1xT) a pro Alfu (1x MAX232), i opravdu speciální se zákaznickými obvody jako je třeba ELM a další drobní výrobci, a i s průmyslově vyráběnými čipy od Vishay, Motoroly atd.

Takže je jedno jestli máš optočlenový kabel nebo nějaký se specielním obvodem. Problém je v SW, protože každý daný kabel asi pojede jen s některými SW. A tu je problém, protože když se podívám na konkrétní SW, tak buď vůbec nemá specifikovaný typ kabelu, nebo jen jeden konkrétní, prostě mi chybí nějaká tabulka kompatibility kabelů.

Řekl bych dobrá rada nad zlato. Asi nejširší podporu od SW má ELM, ale zas dostupnost a cena .... Když by člověku stačil OZ + T (viz výše) tak má kabel 50Kč, když s opto, tak za 100Kč ...
Groupe F.I.A.T. forever ! Uno Turbo i.e. Mk1, Punto 1.2 16V ELX Mk2
Slavisimo
Fiaťák
Příspěvky: 68
Registrován: 28 srp 2005, 17:11
Bydliště: Praha 5
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od Slavisimo »

tak sem zvedavej panove jestli to rozbehate, myslim ze to nebude tak lehky.
BMW Power - Forever
Patrik
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 277
Registrován: 15 úno 2006, 10:07
Bydliště: Velká Morava

Příspěvek od Patrik »

Problém je pouze jeden jediný: dobrý SW

Dobrý SW je takový, který bude umět i specialitky fiatu, a přitom bude mít podporu mého kabelu. Problém je v tom, že programů speciálně pro fiaty je jako šafránu. Rozchodit to s nějakým univerzálním programem asi nebude žádný problém. Pro každý kabel existuje vícero uni programů.
Groupe F.I.A.T. forever ! Uno Turbo i.e. Mk1, Punto 1.2 16V ELX Mk2
lacin
Znalec
Příspěvky: 991
Registrován: 05 lis 2005, 13:04
Bydliště: taky JM

Příspěvek od lacin »

No pokud vim, tak kabel na Fiata neni jenom o kablu. Musi tam byt nejakej prevodnik ci co. Takto to ma udajne jenom Fiat. Vsechny ostatni auta to nemaji. Ale nevim to jiste, vim to od cloveka, kterej diagnostiku dela. Ale zkusim od neho vyzvedet vic. Kazdopadne kabel na Fiona se da koupit za cca 3,5 tacu. No ale kecat do toho nebudu, pac tomu nerozumim... ;-)
Hustokrutost
Patrik
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 277
Registrován: 15 úno 2006, 10:07
Bydliště: Velká Morava

Příspěvek od Patrik »

Čau Lacine,

ten problém je opravdu jenom n SW. Ani Fiat ani nikdo jiný nemůže (nesmí) používat něco jiného než standardní OBD rozhraní - jak po komunikační, tak po hardwérové stránce.

Ten problém s kabely+sw tkví v tom, že komunikace přes OBD není úplně jednoduchá (např. pokud zrovna AKTIVNĚ nekomunikuješ, musíš zajistit nějakou "komunikaci", jinak by se ti port kvůli neaktivitě uzavřel, musíš dodržet přesně specifikované časování impulsů atd. atd. atd.)

Když to vše začalo obyčejnými kabely (opto, MAX 232 ...), tak tyto kabely zajišťovali pouze ELEKTRICKÉ přizpůsobení počítače s autem. Veškeré časování a vůbec zajištění komunikačního protokolu OBD pak zajišťoval software v PC.

Možná byl občas problém s kompatibilitou seriového portu PC, možná programátoři software si chtěli ulehčit práci, možná to byla součást prodejní taktiky (sw člověk crackne, hw tak snadně obejít nelze), prostě zajištění komunikačního protokolu začaly dělat speciální čipy (většinou jen normální naprogramované mikroprocesory, ale spec. jednoúčelové od Motoroly, Vishay atd.). U těchto "inteligentních" kabelů program v PC jen sprostě vyšle kód (příkaz) a o nic se nestará, až dojde odpověď, tak si ji přečte.

A ten problém je v tom, že tyto "inteligentní" čipy v kabelech si každý jeho výrobce vyrobí podle svého gusta, tady samozřejmě žádná OBD norma již neplatí, to je každého výrobce jeho věc, jak komunikuje PC s čipem v kabelu. Důležité je, že auto "vidí" na sobě kabel dle normy OBD.

Proto je dost možné, že program co má tvůj kamoš speciálně na Fiaty, prostě pořebuje "svůj" kabel. Obecně to platí pro všechny značky aut. To není Fiatem, nýbrž výrobcem software, že je potřeba jiný kabel.

Zkus se ho poptat, co má za SW, případně jestli ví, co to je za typ kabelu (čím je osazen). Ještě mi prosím ověř informaci - do fiatu by se měl dostat i jiným kabelem (+ jiným/univerzálním sw), akorát se asi ke všemu nedostane - ale třeba výpis chyb by mohl jít, ne ?
Groupe F.I.A.T. forever ! Uno Turbo i.e. Mk1, Punto 1.2 16V ELX Mk2
Patrik
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 277
Registrován: 15 úno 2006, 10:07
Bydliště: Velká Morava

Příspěvek od Patrik »

Kdybyste někdo sháněl kabel (třeba s ELM 327, který umí všech 9 protokolů, podporuje všechny modely Fiat ...), tak můžete koupit zde:
http://www.bohemiae.com/auto/index.html

Mají i pobočku v Praze, kde se dá kabel koupit. Ne vše mají okamžitě skladem, dodávají, až se jim naskládá více objednávek.
Groupe F.I.A.T. forever ! Uno Turbo i.e. Mk1, Punto 1.2 16V ELX Mk2
petyrekk
Začátečník
Příspěvky: 29
Registrován: 20 bře 2006, 10:57
Bydliště: VYSOČINA

Fiat Punto 1.1 rv 97

Příspěvek od petyrekk »

Zajímalo by mě,kde mohu na tomto voze připojit diagnostický kabel (OBD) ? :shock:
KAŽDÝ PRACUJE JAK UMÍ.A NĚKDO JEŠTĚ HŮŘ
Uživatelský avatar
feldino
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 275
Registrován: 21 led 2006, 20:42
Bydliště: Nemšová (Slovensko)
Kontaktovat uživatele:

Příspěvek od feldino »

A na 1.7TD r96 je diagnostika?
Odpovědět

Zpět na „Punto - elektrika“