Panda Min. Oil

Moderátor: peta.smolik

Odpovědět
janak
Fiaťák
Příspěvky: 83
Registrován: 10 zář 2011, 11:56

Panda Min. Oil

Příspěvek od janak »

Ahojte lidi, nevěděl byste někdo radu...???
Přítelkyně má Fiat Panda r.v. 2003, benzin, a v posledních dnech se jí často rozsvítila kontrolka oleje a na displeji běžel text: nejdřív "Min. Oil Press.", poté "Switch off" a pak "Engine" a tak dokola. Taky to vždy vypadá, že se o dost zahřál motor. Nevíte čím by to mohlo být? Na stav oleje jsem koukal a na té měrce to vypadá, že je tam na té max. úrovni. Pokaždé je ale ten stav malilinko jiný, podle toho, jak se měrka otře o stěny té hubené trubičky, do které se zasouvá. Olej tam byl měněný v červnu minulého roku a nikdy nic, žádný problém, až teď, přitom tam během toho roku nikdo nic nedolíval. Ale kdyby tam bylo třeba moc oleje, ukazovalo by to to "Min. Oil Press."? To by asi byl spíš vyšší tlak, ne? Ale fakt netuším...
Děkuji za každý tip.
Reklama
 

Uživatelský avatar
HeFab
Fiaťák
Příspěvky: 171
Registrován: 22 kvě 2019, 14:38

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od HeFab »

Nazdar,
ale to predsa nehlási málo oleja , ale malý mazací tlak :!:
Pokiaľ to slabo maže, tak hrozí zadretie motora, však preto aj displej píše, že vypnúť motor.
Je potrebné závadu odstrániť hneď.
Možno je len snímač tlaku oleja zanesený.
Fiat Stilo 1.6 16V 76kW r.v.2003
Fiat Croma 1.9 TDid 66kW r.v. 1988 ex
Fiat Ritmo 1.5 75 i.e. 55kW r.v. 1986 ex
Fiat 850 Special 35kW r.v. 1972 ex
janak
Fiaťák
Příspěvky: 83
Registrován: 10 zář 2011, 11:56

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od janak »

Zdravím, jojo, já vím, že je to o tlaku, ta hláška je vysvětlena i v manuálu, jen jsem se špatně vyjádřil. O množství toho oleji jsem se zmiňoval proto, že jsem si říkal, že by malý tlak mohl souviset s nedostatkem oleje v motoru. Proto jsem se taky zmínil na konci příspěvku tím: "Ale kdyby tam bylo třeba moc oleje, ukazovalo by to to "Min. Oil Press."? To by asi byl spíš vyšší tlak, ne?" Ale ono jde spíše asi o to, že je tam dodáván menší tlak, třeba olejovým čerpadlem? Že by byl už "unavený". Na ten snímač tlaku jsem taky myslel, ale je fakt, že když se ta červená kontrolka oleje rozsvítí, tak když otevřu haubnu, je znát, že motor je opravdu hodně moc zahřátý.
Nemůže to mít třeba souvislost i s tím, kdyby tam bylo naopak nadmíru oleje, nad max? Jak už jsem psal - pokaždé je ale ten stav malilinko jiný, podle toho, jak se měrka otře o stěny té hubené trubičky, do které se zasouvá, ale je to buď lehce nad max a nebo o něco více (cca do půl cm nad).
Vladka1
Znalec
Příspěvky: 511
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od Vladka1 »

Nízký tlak oleje, okamžitě vypnout motor...
= Buď je vadné čidlo tlaku (příp. kabeláž k němu) nebo opravdu nízký tlak. Změř tlak oleje (místo čidla se našroubuje tlakoměr), to tě nasměruje jestli jít po čidle nebo po tlaku.. Může být ucpaný sací koš ol. čerpadla nebo opotřebený motor - hlavní ložiska kliky mají velkou vůli a tou ten olej rychle vyteče = nízký tlak..
Celý motor seženeš za pár tisíc (nejlíp celý auto "za odvoz" s funkčním motorem stejnýho typu) a výměna je snadná, tak nějak opravovat nebo generálkovat nemá ekonomicky smysl...
Vladka1
Znalec
Příspěvky: 511
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od Vladka1 »

Jo a pokud se přehřívá (olej teplem zřídne = tlak poklesne), tak ověř termostat a saharu (větrák u chladiče).. Po ohřátí musí termostat otevřít = hadice k chladiči je horká. A sahara se musí točit po sepnutí.. Přehřátí motoru by to ale hlásilo samo..
janak
Fiaťák
Příspěvky: 83
Registrován: 10 zář 2011, 11:56

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od janak »

Děkuji za názor a tipy. Já sám ve znalostech a opravách aut příliš nevynikám, tak někde něco jednoduššího vyměnit a upravit jo, ale všechno toto ne. Zkusím někoho sehnat a pověřit ho tím prověřením. Tu "saharu" okouknu, jak poznám, kdy se má začít točit, jestli se to vůbec dá nějak odhadnout? Jen tou "horkou hadicí k chladiči"? Já jen abych odhadl, co je horké a co ještě ne.
Jen pro zajímavost, abych věděl, kdyby byl opotřebený motor, bylo by to nějak slyšet, třeba větší randál při jeho chodu? Tenhle běží pořád normálně, docela šlape.
Ještě mi jeden známý nadhodil možnost, že by taky mohlo jít o ucpaný nebo jinak znehodnocený olejový filtr, přes který se neprotlačí dostatečně olej. Je i toto možné? Olej byl měněný v červnu 2019, samozřejmě vč. filtru - olej Shell, filtr Bosh. Toto taky vyzkouším, nemusím čekat do června, to je stejně za chvíli.
Každopádně "Vladka1" moc děkuji za rady, každý tip je bezva....
Uživatelský avatar
HeFab
Fiaťák
Příspěvky: 171
Registrován: 22 kvě 2019, 14:38

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od HeFab »

So zborteným olejovým filtrom som sa už stretol, tiež by sa to takto mohlo prejavovať.
Zožeň nový olejový filter a prehoď ho, nemal by to byť zložitý úkon a hneď uvidíš, či je to ono.
Fiat Stilo 1.6 16V 76kW r.v.2003
Fiat Croma 1.9 TDid 66kW r.v. 1988 ex
Fiat Ritmo 1.5 75 i.e. 55kW r.v. 1986 ex
Fiat 850 Special 35kW r.v. 1972 ex
janak
Fiaťák
Příspěvky: 83
Registrován: 10 zář 2011, 11:56

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od janak »

OK, už jsem dnes objednal jak nový filtr, tak i olej, cca o víkendu to nechám obojí vyměnit u známého. Zrovna tohle bych zvládnul i sám, ale nemám kde, pod tu Pandu se blbě leze. Vyzkouším a uvidíme.
Před chvilkou jsem někde četl i řešení v podobě "zaseklého ventilu tlaku oleje", ale to netuším, kde to hledat a jak případně na to. Ale týkalo se to auta "Fiat Idea", tak nevím, jestli Panda to má taky tak.
Vladka1
Znalec
Příspěvky: 511
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od Vladka1 »

Pod pandu se leze úplně v pohodě, stačí najet nad příkop nebo pár cihel nebo prken, příp. i jen vyheverovat (a podložit aby nespadlo na tykev).. Přístup k ol. vaně a filtru je v pohodě, v podstatě stačí najet i k hraně svahu/ meze aby se sáhlo pod nárazník...
Filtr má obtok a při ucpání filtru to teče obtokem, možné to ale je.. Výměnou oleje nic nezkazíš. Jo, může být např. i nárazem prohlá olejová vana a to přicpe sací koš.. Olej prakticky jakákoliv 10W40 nebo 5W40, filtr doporučuju kvalitní = Mann, příp. UFI, filtron.. I ten Mann stojí stovku.. Oleje je tušim 2,3 litru, to je dost málo, proto měnit po 10kkm nebo 1 rok.. Filtr máznout těsnění olejem a dotáhnout rukou, starý se sundá i bez klíče např. propíchnutím šroubovákem..
Ale doporučuju s tim nejezdit - riziko zadření motoru, nejlíp před vyjetím změřit tlak oleje jestli je opravdu nízký nebo kecá čidlo.. I když to bych až tak nedramatizoval - podobných inzerátů je mraky a shnilý auto s dobrým motorem za odvoz taky najdeš bez problému, tenhle motor je skoro nesmrtelný a je jich po vrakáčích mraky, takže něž cokoliv většího spravovat tak je lepší přehodit celý motor.... Jsou i v Puntu, Lancii atd. :
https://auto.bazos.cz/inzerat/117668091 ... -000km.php
janak
Fiaťák
Příspěvky: 83
Registrován: 10 zář 2011, 11:56

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od janak »

Díky za rady, jezdit s tím daleko nehodlám, jen když tak vedle do vsi za známým. Ona ta kontrolka totiž nesvítí pořád, jen když se s tím nějakou chvíli jezdilo a rozsvítila se vždycky hlavně v situaci, kdy se s autem zastavilo a chvíli běželo na místě. Jinak nic nesvítí. Objednal jsme k tomu rovnou i nový spínač tlaku oleje a chci známého poprosit, když už to bude mít "nad hlavou", mimo tu výměnu oleje a filtru a spínače tlaku, že by případně rovnou i sundal vanu a zkontroloval, jestli není náhodou ucpaný koš olejového čerpadla. Když už, tak už. Teda jestli to sundání vany není zas moc velký problém... Jinak vana nikde ani trochu promáčklá není.
Ještě jednou díky za rady a tipy a trpělivost a vše.... :-)
Vladka1
Znalec
Příspěvky: 511
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od Vladka1 »

Takhle bych to vyměnil nejdřív snímač tlaku oleje a když to nezmizne tak až pak měnil olej + filtr. pokud není bouchláá vana tak bych jí nesundaval, jedině pokud už je zralá na proreznutí tak rovnou vyměnit.. Je lepená na silikon, takže výměna složitá není, jen se silikonu nesmí dát moc aby se nevytlačil do vany a cucky pak neucpaly sací koš..
A fakt by bylo nejlepší jako první změřit přímo tlak oleje, než takhle naslepo měnit čidla a filtry a doufat že se trefíš...
Není zač - korona nuda ;)
JInak bez dalších příčin je nízký tlak oleje známka opotřebení hlavních ložisek kliky - na volnoběh je nejmenší průtok/ tlak oleje tj. vůlí v ložisku stačí odtékat tolik aby tlak spadl pod sepnutí čidla... Začne to dělat nejdřív na volnoběh za tepla, postupně s opotřebením se to zhoršuje... Ve vyšších otáčkách je větší průtok oleje a tlak nespadne tolik.. Řešení je i hustější olej :D
PS oleje není 2,3, ale 2,5 bez filtru a 2,8 s filtrem (aspoň motor 1,2 44 kW; 1,1 by měla být snad stejně..)
janak
Fiaťák
Příspěvky: 83
Registrován: 10 zář 2011, 11:56

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od janak »

Tak včera vyměněn olej a filtr, olejový tlakový spínač a asi to hlavní - nakonec fakticky byla bouchlá olejová vana a to přímo pod sacím košem čerpadla. Když jsem tam nakukoval jen zespodu zepředu, když to nebylo zvedlé, tak to tak nebylo vidět, ale jakmile si to dal známý na rampu a vlezl pod to, hned si toho všiml. Vanu sundal, vyklepal, aspoň při tom rovnou zkontroloval ten sací koš, jestli ještě není zaneřáděný, nebyl, dal filtr + olej + spínač, pak to pořádně projel a nechal skoro hodinu na místě běžet a vše OK. Nechci to zakřiknout, ale dnes jsem byl s Pandou krapet na vyjížďce a Panda jezdí jako zamlada. :-) No uvidíme, možná je předčasné se radovat, ale musím zaklepat na čelo, zatím se drží, žádná kontrolka, žádná hláška.
Hlavně všem moc děkuji za tipy, názory a nápady, jste skvělí, dost jsem se tady poučil, díky díky díky.....
Speciální poděkování "Vladka1", krásně vše a dopodrobna vysvětleno... Děkuji
Kdyby to ještě dodatečně nakonec mělo něco, opět se ozvu.....
Vladka1
Znalec
Příspěvky: 511
Registrován: 20 úno 2020, 11:39

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od Vladka1 »

Hehe, to s tim přítelkyně dobře krosí :D Čidlo tlaku jsi nejspíš měnil zbytečně. Prohlá vana se připlácne na sací koš a malou mezerou čerpadlo nestíhá dodávat olej, proto pokles tlaku... Naštěstí tenhle motor je skoro nesmrtelnej a snese opravdu hodně ;) Takže se neboj a jezdi.. Akorát přítelkyni by se hodila spíš 4 kolka, ta má vyšší podvozek a hlavně trojku plech pod motorem :mrgreen:
PS koukni na šedej konektor k bodycomputeru, rád se vypaluje a pak nesvítí světla, je tu na to diskuze...
janak
Fiaťák
Příspěvky: 83
Registrován: 10 zář 2011, 11:56

Re: Panda Min. Oil

Příspěvek od janak »

No jo, sama neví, kde by se jí to mohlo stát, nikdy žádné bouchnutí neslyšela, právě jezdí opatrně, ale možná někde při parkování apod., to sem tam třebas nevystihne výšku obrubníku či něčeho jiného kolem. A raději jsem nechal vyměnit všechno, čím by to v základu mohlo být, to čidlo tlaku stálo stovku, tak proč to rovnou nevyměnit, když už je to pro jednou nad hlavou. :-) Raději, než to pak třeba řešit ještě dodatečně, škoda času. Když je to "pár korun" navíc, tak hurá do toho, pro jistotu. Horší by bylo, kdyby bylo problémem olejové čerpadlo a nebo dokonce to zmiňované opotřebení hlavních ložisek kliky. No i tak ještě nevýskám, uvidíme časem, jestli to zase nezačne blbnout. Doufám že ne........
Jo a ten "šedej konektor k bodycomputeru" už jsem před časem řešil, nesvítilo jedno přední světlo a žárovkou to nebylo, tak jsem zabrousil pro rady taky sem na net a skutečně to bylo tím. Vyčistil jsem tu koncovku, přihnul plíšky, prostříknul kontakty a světlo svítí.
Odpovědět

Zpět na „Panda“