PALIVO: LPG
Moderátor: peta.smolik
Re: LPG
I v těch mrazech -20°C přepínalo na plyn cca po 3,5 km. Kolem -7°C to je cca 1,5-2 km. Pravda, bylo to celé na sytič. Ale tento týden se mi stalo to, že jsem autem ujel cca 500 m a už tam byl plyn (slunečné dny). Auto stálo celý den v práci a odpoledne jsem jel domů (stálo na sluníčku).
Fiat Panda 1.2 Dynamic + LPG
- Reklama
Re: LPG
Jak píše PeNik. Panda se velice rychle ohřívá. V létě přepíná na LPG téměř okamžitě, jaro a podzim tak 1 až 1,5km. V mrazech o něco málo víc, ale ne výrazně. Když to srovnám se služební Fabií TSI, tak ta se v zimě ohřeje na provozní teplotu tak po 10ti km.
A protože jsem v tomhle "pečlivka" a všechny tankování a spotřeby si píšu a různě průměruju, můžu Ti přesně říct, že za 18200 km jsem natankoval 92l benzínu a teď tam mám něco před rezervou. Z toho se ale nedá počítat spotřeba benzínu, protože už mi několikrát došel plyn a jel jsem na benzín. Já osobně bych typoval spotřebu benzínu něco mezi 0,3 a 0,4l/100km, podle typu jízdy.
A protože jsem v tomhle "pečlivka" a všechny tankování a spotřeby si píšu a různě průměruju, můžu Ti přesně říct, že za 18200 km jsem natankoval 92l benzínu a teď tam mám něco před rezervou. Z toho se ale nedá počítat spotřeba benzínu, protože už mi několikrát došel plyn a jel jsem na benzín. Já osobně bych typoval spotřebu benzínu něco mezi 0,3 a 0,4l/100km, podle typu jízdy.
Fiat Panda 1.1 Active Plus, LPG
Re: LPG
Ty čísla jsou fakt pěkný. 1,4 místo 2,2 Kč/km... Při 20000km/rok úspora 16 000 Kč. Za cca 2 roky je to zaplacený.
Teda pokud si neřeknu (nebo manželka), že teď když je to "levný" budu jezdit všude a žádný "ne, je to drahý".
Tak to bude zase přemýšleního..
Negativa:
1-2x týdně chcípnutí mě dost děsí = co bude po cca 60tis km...
Teda pokud si neřeknu (nebo manželka), že teď když je to "levný" budu jezdit všude a žádný "ne, je to drahý".
Tak to bude zase přemýšleního..
Negativa:
1-2x týdně chcípnutí mě dost děsí = co bude po cca 60tis km...
Panda 1.2 Dynamic (rv2004), LPG od 115tis.km v březnu2012
Re: LPG
Víš, to občasné chcípnutí mě netrápí vůbec. Ono to není, žy by to muselo pravidelně 2x za týden chcípnout. Někdy to za týden nechcípne vůbec. A je to tak zřídka, že to ani neobtěžuje. To ta služební Fabka mě taky občas chcípne. Spíš mi vadí to občasné zacukání v nízkých otáčkách. No pokud je to softwarová záležitost, tak by se to zhoršovat nemělo a můžu potvrdit, že je to pořád stejné.. (Se utěšuji..
A s tím ježděním jsi uhodil hřebíček na hlavičku. Je to to, co jsem říkal minule. Auto si pořizuješ, aby si přemýšlel, kam s ním pojedeš a néé kam s ním nepojedeš, a měl ho jenom jako nutný zlo na cestu do práce..
A s tím ježděním jsi uhodil hřebíček na hlavičku. Je to to, co jsem říkal minule. Auto si pořizuješ, aby si přemýšlel, kam s ním pojedeš a néé kam s ním nepojedeš, a měl ho jenom jako nutný zlo na cestu do práce..
Fiat Panda 1.1 Active Plus, LPG
Re: LPG
Cituji: "Při spalování LPG se mírně zvýší teplota motoru (vyšší oktanové číslo)."
Toť kravina!
Vyšší oktanové číslo naopak umožňuje větší předstih, tím směs shoří téměř v oblasti horní třetiny válce a neohřívá stěny válců, aby nedocházelo ke ztrátám tepla právě přes ně = vyšší účinnost, více se využije na pohyb než do topení. Takže je to přesně naopak!
Vyšší teplota motoru souvisí s vyšší teplotou hoření směsi LPG-vzduch oproti benzín-vzduch. Přehřívání zas ale kompenzuje zplynovač kapalného plynu.
Za vyšší teploty při spalování také může chudší směs (zde záleží na seřízení směšovače - po staru, či načtení a upravě načtených map přípravy směsi z PC vozidla). Při chudé směsi a vysoké teplotě spalování, na níž není motor stavěn odcházejí ventily se sedly a těsnění pod hlavou a u Pandy a Fiatů obecně u víka ventilovýho rozvodu.
Toť kravina!
Vyšší oktanové číslo naopak umožňuje větší předstih, tím směs shoří téměř v oblasti horní třetiny válce a neohřívá stěny válců, aby nedocházelo ke ztrátám tepla právě přes ně = vyšší účinnost, více se využije na pohyb než do topení. Takže je to přesně naopak!
Vyšší teplota motoru souvisí s vyšší teplotou hoření směsi LPG-vzduch oproti benzín-vzduch. Přehřívání zas ale kompenzuje zplynovač kapalného plynu.
Za vyšší teploty při spalování také může chudší směs (zde záleží na seřízení směšovače - po staru, či načtení a upravě načtených map přípravy směsi z PC vozidla). Při chudé směsi a vysoké teplotě spalování, na níž není motor stavěn odcházejí ventily se sedly a těsnění pod hlavou a u Pandy a Fiatů obecně u víka ventilovýho rozvodu.
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: LPG
Ovlivnění přepnutí z benzínu na LPG.
1) LPG je výhodné na delší jízdy, do města vyhozená investice a s ročním min. 10 000km proběhem km.
2) obalit (třeba molitanem) zplynovač, aby nebyl ofukován chladným vzduchem od silnice a přes otvory v masce vozu.
3) používat zimní clonu do otvorů v masce pro rychlejší ohřátí motoru.
4) pro masochisty a šetřílky - topení ve voze pouštět až v okamžiku přepnutí na LPG
Cukání a zhasínání vozidla na LPG se projevuje nejčastěji při volnoběhu v okamžiku přepnutí z benzínu na LPG
1) větší vzdálenost LPD vstřiků od sacího ventilu než těch benzínových
a poté těsně před, či těsně po dosažení provozní teploty motoru při jízdě s více sešlápnutým plynovým pedálem a náhlém odlehčení motoru a vyřazením na neutrál
2) zašpiněná vzduchová přívěra
Další závady vinou "jantara" mechanika a montážníka.
1) LPG je výhodné na delší jízdy, do města vyhozená investice a s ročním min. 10 000km proběhem km.
2) obalit (třeba molitanem) zplynovač, aby nebyl ofukován chladným vzduchem od silnice a přes otvory v masce vozu.
3) používat zimní clonu do otvorů v masce pro rychlejší ohřátí motoru.
4) pro masochisty a šetřílky - topení ve voze pouštět až v okamžiku přepnutí na LPG
Cukání a zhasínání vozidla na LPG se projevuje nejčastěji při volnoběhu v okamžiku přepnutí z benzínu na LPG
1) větší vzdálenost LPD vstřiků od sacího ventilu než těch benzínových
a poté těsně před, či těsně po dosažení provozní teploty motoru při jízdě s více sešlápnutým plynovým pedálem a náhlém odlehčení motoru a vyřazením na neutrál
2) zašpiněná vzduchová přívěra
Další závady vinou "jantara" mechanika a montážníka.
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: LPG
Tedy je občasný cukání a zhasínání neduh lpg přestavby, který se dá téměř vyladit při kvalitním provedení, a je třeba to průběžně seřizovat. Pokud bude vybrán dobrý montážník, lze se spolehnout na pravidelný chod a výkon motoru při chvílích kdy je výkon a spolehlivý dostání motoru do otáček potřeba (předjíždění, výjezd z křižovatky, vlakový přejezd). Je to další součást motoru navíc - oproti továrnímu sestavení.
Současně při dobrém provedení a servisování by nemělo hrozit dodávání chudé směsi a tím odcházení ventilů a těsnění.
..no zrovna to s oktanovým číslem mi bylo řečeno montážníkem lpg..
Současně při dobrém provedení a servisování by nemělo hrozit dodávání chudé směsi a tím odcházení ventilů a těsnění.
..no zrovna to s oktanovým číslem mi bylo řečeno montážníkem lpg..
Panda 1.2 Dynamic (rv2004), LPG od 115tis.km v březnu2012
Re: LPG
Nový (moderní) systémy LPG už mají takové řízení, že přepínají z benzínu na LPG postupně po jednotlivých válcích a tak se ani v krutý zimě nepozná, kdy to přeplo. Navíc mají oddělené řízení bohatosti směsi LPG u volnoběhu (vlastní seřiditelný=nastavitelný mapy) a zvlášť pro ten mnohonásobně větší "zbytek" chodu motoru. Je to i z důvodu ještě větší ekologičnosti provozu na LPG oproti benálu.
No a pokud se to při montáži "nesprasí" a nedaj se LPG vstřiky daleko od sacích ventilů (tedy nejblíž, jak to jen z montážních důvodů jde), tak to fachčí jen to fičí. Není potřeba tolik řadit (výhoda vyššího oktanového čísla 101-111 LPG oproti benálu) = motor je pružnější a nechá si více líbit a spotřeba je od benálu téměř (5%) nezvýšená. Samozřejmě v zimě si to víc vezme toho benálu, než se to ohřeje a přepne, než v létě. I spotřeba LPG je v zimě větší, než v létě (výhřevnost a poměr mísení obou složek)
No a pokud se to při montáži "nesprasí" a nedaj se LPG vstřiky daleko od sacích ventilů (tedy nejblíž, jak to jen z montážních důvodů jde), tak to fachčí jen to fičí. Není potřeba tolik řadit (výhoda vyššího oktanového čísla 101-111 LPG oproti benálu) = motor je pružnější a nechá si více líbit a spotřeba je od benálu téměř (5%) nezvýšená. Samozřejmě v zimě si to víc vezme toho benálu, než se to ohřeje a přepne, než v létě. I spotřeba LPG je v zimě větší, než v létě (výhřevnost a poměr mísení obou složek)
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: LPG
Tedy jdu do LPG.
Ještě prosím:
Nový (moderní) systémy LPG, který si mapují chod motoru a komunikují s řídící jednotkou auta.. - Umí se tedy i vypořádat s aktuálně změněným stavem, závislým na kvalitě čerpanýho LPG - tedy že prakticky nerozeznám dle chodu motoru nekvalitní LPG? (údajně jsou velké výkyvy v kvalitě)? Pokud nekvalitní LPG nepoznám chodem motoru - je to pro mě výhoda (motor dostává správně bohatou směs LPG-vzduch, nehřeje se víc chudou směsí, neodchází ventily) ale i nevýhoda (ale znečišťují se vstřiky a filtry)?
Olej po přestavbě najede méně?(někde řikali) A nemůžu servisovat motor téměř jinde, než tam co mi dělali plyn - kvůli záruce na přestavbu.. resp. můžu, ale musim si to nechat vždycky překontrolovat. Asi mi to i jen tak nějakej servis ani nevezme, že se budo bát se v tom LPG rejpat.
A pak, Pandisti.. jak vám tam dali velkou nádrž?
Díky za odpovědi.
Ještě prosím:
Nový (moderní) systémy LPG, který si mapují chod motoru a komunikují s řídící jednotkou auta.. - Umí se tedy i vypořádat s aktuálně změněným stavem, závislým na kvalitě čerpanýho LPG - tedy že prakticky nerozeznám dle chodu motoru nekvalitní LPG? (údajně jsou velké výkyvy v kvalitě)? Pokud nekvalitní LPG nepoznám chodem motoru - je to pro mě výhoda (motor dostává správně bohatou směs LPG-vzduch, nehřeje se víc chudou směsí, neodchází ventily) ale i nevýhoda (ale znečišťují se vstřiky a filtry)?
Olej po přestavbě najede méně?(někde řikali) A nemůžu servisovat motor téměř jinde, než tam co mi dělali plyn - kvůli záruce na přestavbu.. resp. můžu, ale musim si to nechat vždycky překontrolovat. Asi mi to i jen tak nějakej servis ani nevezme, že se budo bát se v tom LPG rejpat.
A pak, Pandisti.. jak vám tam dali velkou nádrž?
Díky za odpovědi.
Panda 1.2 Dynamic (rv2004), LPG od 115tis.km v březnu2012
Re: LPG
Tak tady je trošku omylů.
Řídící jednotka LPG si sice načte mapy z řídící jednotky motoru, to ano, ale sama si je neupravuje (to se dělá přes spec soft v PC), jen z nich vychází!!!
Na méně výhřevné palivo pojede motor hůř, to je samo, jako s benzínem, u kterýho se ale ještě přidává nižší oktanové číslo a tudíž menší možný předstih, a tím i menší výkon motoru. Tato kombinace u LPG nehrozí, jen ta výhřevnost. S chudou směsí to má teoreticky společný to, že ten "horší=jinej" plyn by možná potřeboval jinej poměr míchání se vzduchem, ale nebude to nijak významný a neovlivníš to jinak, než že buděš co nejvíc tankovat tam, kde si natankoval před seřizováním a laděním systému LPG po montáži. Já bych to nijak nedramatizoval. Myslím, že rozdíly v natankování benzínu jsou ještě drastičtější, včetně vody v palivu.
Olej vydrží minimálně stejně a pokud ročně nenajedeš víc jak 20000km, tak ho stačí měnit vždy 1x a nejlíp před zimou!
Různá kvalita LPG je samozřejmě možná a praxi jistě bude, a vliv bude mít na fitr kapalné fáze, membránu zplynovače (reduktor) a fitr plynných částic, kterej už to ke vsřikům nepustí, pokud se pravidelně (cca 10000km) mění.
S těma servisama sis to popsal sám. Kde nejsou na LPG stavěný, tak se pak na něj vymlouvaj, někam si to vůbec nevezmou na dílnu atp. Nejlepší rada při problémech s motorem asi zní: pokud se to posere, tak si nech seřídit motor osvědčeným motorářem na benzín (ti většinou LPG nedělaj) a pak zajeď na doseřízení plynu k tomu, kdo Ti to montoval, ale ať se nehrabe v nastavení pro benzín!!!
Řídící jednotka LPG si sice načte mapy z řídící jednotky motoru, to ano, ale sama si je neupravuje (to se dělá přes spec soft v PC), jen z nich vychází!!!
Na méně výhřevné palivo pojede motor hůř, to je samo, jako s benzínem, u kterýho se ale ještě přidává nižší oktanové číslo a tudíž menší možný předstih, a tím i menší výkon motoru. Tato kombinace u LPG nehrozí, jen ta výhřevnost. S chudou směsí to má teoreticky společný to, že ten "horší=jinej" plyn by možná potřeboval jinej poměr míchání se vzduchem, ale nebude to nijak významný a neovlivníš to jinak, než že buděš co nejvíc tankovat tam, kde si natankoval před seřizováním a laděním systému LPG po montáži. Já bych to nijak nedramatizoval. Myslím, že rozdíly v natankování benzínu jsou ještě drastičtější, včetně vody v palivu.
Olej vydrží minimálně stejně a pokud ročně nenajedeš víc jak 20000km, tak ho stačí měnit vždy 1x a nejlíp před zimou!
Různá kvalita LPG je samozřejmě možná a praxi jistě bude, a vliv bude mít na fitr kapalné fáze, membránu zplynovače (reduktor) a fitr plynných částic, kterej už to ke vsřikům nepustí, pokud se pravidelně (cca 10000km) mění.
S těma servisama sis to popsal sám. Kde nejsou na LPG stavěný, tak se pak na něj vymlouvaj, někam si to vůbec nevezmou na dílnu atp. Nejlepší rada při problémech s motorem asi zní: pokud se to posere, tak si nech seřídit motor osvědčeným motorářem na benzín (ti většinou LPG nedělaj) a pak zajeď na doseřízení plynu k tomu, kdo Ti to montoval, ale ať se nehrabe v nastavení pro benzín!!!
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: LPG
Ahoj všichni! Jsem tady nový, a pravděpodobně mám stejný problém s LPG. Pandičku jsme kupovali jako druhé auto do rodiny 30.prosince jako novou, se systémem LPG Tartarini. Od ledna už máme najeto přes 6000km, a při volnoběžných otáčkách pořád chcípá. Byli jsme už i dvakrát na seřízení, ale nic platné. Připadá mi, že prodejce si s tím vůbec neví rady (posloucháme spíše tlachy o nekvalitním plynu - což není pravda, protože si to hlídám a tři nádrže jsem tankoval u rozdílných prodejců). Hrozně mě to s..e. Po posledním seřízení mi dokonce připadá že auto jede ještě hůře než předtím. no, ještě zkusím jednu nádrž, a když se to bude stále opakovat, hurá do servisu. Je to přesně tak, jak někteří popisujete : někdy je to v pohodě, někdy to zhasne 6x za den. A tím, že jezdíme i po Praze, je to na křižovatkách dost nepříjemné. Připadá mi, že na provoz LPG je tam nastaveno méně otáček na volnoběh než na benzin. Určitě nejsme jedinní s těmito problémy, protože Fiat o těchnto problémech ví, ale asi se nic neděje. Při poslední reklamaci mi bylo sděleno, že to nastavili tak, že při poklesu pod 800 otáček, to samo přepne na benzin. Nic nepřepíná, a proto se ještě jednou chci zeptat na Vaše zkušenosti a názory. Nejdou nastavit rozdílné otáčky na volnoběh při provozu na benzin, než při provozu na LPG?? Nechci ani nikoho odrazovat od koupě. Autíčko je jinak moc prima a cena plynu taky není k zahození. Spotřeba je zatím okolo 7,2 litru (lepší to asi nebude). Věřím, že i tento problém se vyřeší, a bude jen spokojenost. Omlouvám se za román Fotečky taky dodám až bude lepší počasí. Jinak se jedná o Panda Dynamic, 1,2. Zatím čau.
Re: LPG
Spotřeba 7,2l LPG/100km je silně nepovzbudivej nářez při 8V dvanáctistovce se 44kW výkonu. Mně bere 2,0 16V 104kW Espace 9,3l/100km. To se mně zdá nepoměr, a to v můj neprospěch asi mluví ještě to, že na jedno nastartování ujedu v kuse 50km (tedy jen jedno přepnutí z benálu na LPG). Pokud jsou kratší jízdy, tak je spotřeba LPG příznivější ovšem samo na úkor toho benálu.
Musíš vypozorovat, kdy to chcípá!
1) při přepnutí z benálu na LPG, pokud je zrovna volnoběh?
2) těsně po zahřátí na provozní teplotu při vyřazení na volnoběh?
3) po předchozím více jak polovičním sešlápnutí plynu (jízda se zatíženým motorem=do kopce, při požadavku na zrychlení) a náhlém vyřazení na neutrál (motor už dostatečně prohřátý=min. 10min. na provozní teplotě)
Vzhledem k nížším volnoběžným ot. na LPG oproti benálu (je to ale oboje třeba poměřovat po zahřátí motoru, tedy nuceně zpět přepnout na benál) a tý spotřebě bych to odhadoval na moc bohatou směs LPG. Ještě pro upřesnění. Jak se auto chová při přidávání plynu? Jde tzv. "za plynem" nebo po polovičním a větším sešlápnutí plynu už víceméně nenastává rozdíl ve zrychlení, či už to vlastně nezrychluje vůbec? Myšleno samozřejmě na nejvyšší převodový stupeň.
Musíš vypozorovat, kdy to chcípá!
1) při přepnutí z benálu na LPG, pokud je zrovna volnoběh?
2) těsně po zahřátí na provozní teplotu při vyřazení na volnoběh?
3) po předchozím více jak polovičním sešlápnutí plynu (jízda se zatíženým motorem=do kopce, při požadavku na zrychlení) a náhlém vyřazení na neutrál (motor už dostatečně prohřátý=min. 10min. na provozní teplotě)
Vzhledem k nížším volnoběžným ot. na LPG oproti benálu (je to ale oboje třeba poměřovat po zahřátí motoru, tedy nuceně zpět přepnout na benál) a tý spotřebě bych to odhadoval na moc bohatou směs LPG. Ještě pro upřesnění. Jak se auto chová při přidávání plynu? Jde tzv. "za plynem" nebo po polovičním a větším sešlápnutí plynu už víceméně nenastává rozdíl ve zrychlení, či už to vlastně nezrychluje vůbec? Myšleno samozřejmě na nejvyšší převodový stupeň.
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: LPG
Manželka s tím jezdí skoro denně 50 km po dálnici do práce. Udávaná spotřeba je po dálnici, 3 lidi na palubě. Cca 3000 otáček. Jinak motor má papírově 51kW. Jak ses ptal, jestli jde za plynem, tak na pětku už se mu moc nechce. Ale je to pouze subjektivní pocit, protože ze začátku jsem měl moc lehkou nohu (vlastním ještě Nissan Almera 1,8 16V). Už vím, že Pandík potřebuje držet pod plynem, jinak mi nejede. Co se týká chcípání motoru, tak podle Tvých možností je to většinou za 3). Je to pouze při provozu na LPG. Snažím se to vypozorovat, ale připadá mi to pokaždé jinak (málo plynu, vyřadím - zhasne, hodně plynu, vyřadím - zhasne. Občas se stane, že ani nestihnu podřadit). je to jediná věc, která mi na tom autě štve (snad se to vychytá). Jinak jsem nemusel řešit vůbec nic. Nejhorší na tom bylo, že když to "seřídili", tak při zpáteční cestě to jenom ve městě 4xzhaslo, tak jsem se vrátil do servisu, sedl si ke mě mechanik, a milá Pandička nezhasla ani jednou. Připadal jsem si jako blbec
Díky za odpověď Honzo
Díky za odpověď Honzo
Re: LPG
Tak po přezutí na léto šla spotřeba dolů.
Mám na létě najezděno: 601 km, spotřeba 5,86. Na zimních: 6,63 l/100 km.
Bude to chtít samozřejmě delší období na sledování, ale tohle jsou první náznaky, kde by se to mohlo pohybovat. Sice se mi nechce věřit v tak drastické snížení, ale uvidíme co ukáže čas.
Jsou to první jízdy na létě. V době montáže jsme byl již na zimních.
Mám na létě najezděno: 601 km, spotřeba 5,86. Na zimních: 6,63 l/100 km.
Bude to chtít samozřejmě delší období na sledování, ale tohle jsou první náznaky, kde by se to mohlo pohybovat. Sice se mi nechce věřit v tak drastické snížení, ale uvidíme co ukáže čas.
Jsou to první jízdy na létě. V době montáže jsme byl již na zimních.
Fiat Panda 1.2 Dynamic + LPG