Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
Moderátoři: peta.smolik, mad mike, Katy, Matto
Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
Ahoj, mám punto 1,2 16V v LPG z roku 2000, sekvenční vstřik.
Když jedu z kopce, motor se podchlazuje, když je v minimálním záběru, teplota je OK, když je v maximálním záběru, lehce se přehřívá. Intenzita přehřívání/podchlazování je proměnlivá. Někdy se přehřeje motor až do rozsvícené červené kontrolky (vyletí to vždy dost rychle), po zastavení motoru ale poměrně rychle ručička klesá cca minuta dvě. Termostat je vyměněný (cca 150 km po výměně bylo vše v pořádku, pak začaly zase problémy).
Systém bývá přetlakován (odfukuje přetlakovým ventilem u víčka), sem tam to odvzdušňím tím šroubečkem na chladiči (příjde mi, že to nemá ale vůbec žádný vliv, nic se tím nezmění).
Na prasklou hlavu/podfouklí těsnění bych to neviděl, spaliny i olej jsou v pořádku, voda čistá a při odvzdušňování to nesmrdí po spalinách, navíc se mi moc nezdá to podchlazování motoru vůči té hlavě nebo těsnění.
Možné souvislosti:
1) Divně to topí...čím víc to topí, tím jsou menší víše popisované problémy...když to netopí vůbec, po chvíli se to ohřeje až do červené kontrolky.
2) Prasklá žárovčička v reflektoru, týden na to v druhém reflektoru a cca týden na to začaly problémy s tím přehříváním.
Když jedu z kopce, motor se podchlazuje, když je v minimálním záběru, teplota je OK, když je v maximálním záběru, lehce se přehřívá. Intenzita přehřívání/podchlazování je proměnlivá. Někdy se přehřeje motor až do rozsvícené červené kontrolky (vyletí to vždy dost rychle), po zastavení motoru ale poměrně rychle ručička klesá cca minuta dvě. Termostat je vyměněný (cca 150 km po výměně bylo vše v pořádku, pak začaly zase problémy).
Systém bývá přetlakován (odfukuje přetlakovým ventilem u víčka), sem tam to odvzdušňím tím šroubečkem na chladiči (příjde mi, že to nemá ale vůbec žádný vliv, nic se tím nezmění).
Na prasklou hlavu/podfouklí těsnění bych to neviděl, spaliny i olej jsou v pořádku, voda čistá a při odvzdušňování to nesmrdí po spalinách, navíc se mi moc nezdá to podchlazování motoru vůči té hlavě nebo těsnění.
Možné souvislosti:
1) Divně to topí...čím víc to topí, tím jsou menší víše popisované problémy...když to netopí vůbec, po chvíli se to ohřeje až do červené kontrolky.
2) Prasklá žárovčička v reflektoru, týden na to v druhém reflektoru a cca týden na to začaly problémy s tím přehříváním.
- Reklama
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
jestli nemáš pod autem loužičku, tak jen a pouze těsnění pod hlavou nebo prasklá hlava nic jinýho zatim nehledej? prasklý žárovičky na svetlech s tim nemaj absolutně nic společnýho.to kolísání teploty kapaliny a to že to netopí je tim, že tam máš málo vody (zavzd.) jo a ty odzvzdušnováky tam jsou 2 (chladič a hadice k topení).
fiat punto II 1,2-8V (44KW)
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
Tak to bylo podfouklý těsnění....
-
- Zkušenej Fiaťák
- Příspěvky: 477
- Registrován: 12 úno 2007, 23:29
- Bydliště: Nové Mesto n/V
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
Cau. Ja mam tiez problem s chladenim. V poslednej dobe tieto priznaky:
1. Zacalo to tym ze motor niekedy (nie vzdy) zle startuje - ide na 3 valce, po chvile sa to ustali a je ok. <-- Neviem ci to nejako moze suvisiet s chladenim..?
->vymena kablov, sviecok, asi pred 6-9 mesiacmi vymenena tiez indukcna cievka, vycistenie skrtiacej klapky
-->> po vymene sviecok a kablov zlepsenie, ale zase sa zle startovanie objavuje
2. Isiel som do velkeho kopca dlhsi cas, potom som zastavil a nechal bezat motor, asi na 1-2 minuty, ked som sa vratil do auta rucicka teploty bola uz na cervenom. Tak som zastavil a cakal kym to ochladne. Nakoniec som auto otocil s tym ze dole kopcom sa zveziem niekam na pumpu a zrazu zacala teplota klesat a zostala pekne na polovici teplomera ako ma byt. Myslel som ze pumpa pri volnobehu a predtym zohriatym motorom netoci tu vodu dostatocne rychlo a ze ked som pridal a rozbehol sa dalej, ze to pomoholo.
3. Problem s prehrievanim sa objavuje castejsie, hlavne ked zastavim niekde na parkovisku a potom po nejakom case, ked je este motor teply, pokracujem v jazdeni --> zase rucicka az hore, potom po kratkom zastaveni a pokracovani v jazde, teplota zase klesne.
4. Zistil som ze ked mam prehriaty motor, tak z kurenia, ked dam plnu cervenu, nejde teply vzduch, ale len taky vlazny. Teply zacne ist az ked sa teplomer pohne smerom na dol
--> Myslel som si zavzdusnene. Tak som odvzdusnil tym malym srobom na kureni. Vyslo dost vzduchu. Aj tym na chladici, aj tade vyslo dost vzduchu. Testy na mieste s pridavanim otacok motora ukazali ze by to uz malo byt ok - teplota sa krasne drzala stale na strede (predtym isla hore ked som pridaval dlhsie na mieste).
Na dalsi den jazdim a zase.... teplota hore.... a k tomu mi este vyvrela voda (ked som zastavil cez expanznunadrzku cez ten poistny vrchnak bola vytecena voda)...
Vie niekto poradit? Ma to suvis so zlym startovanim? Odkial do systemu vnika vzduch? A preco mi vyvrela voda ked kurenie islo na studeno - kde bola ta teplota teda, kade ta voda vtedy cirkulovala?
1. Zacalo to tym ze motor niekedy (nie vzdy) zle startuje - ide na 3 valce, po chvile sa to ustali a je ok. <-- Neviem ci to nejako moze suvisiet s chladenim..?
->vymena kablov, sviecok, asi pred 6-9 mesiacmi vymenena tiez indukcna cievka, vycistenie skrtiacej klapky
-->> po vymene sviecok a kablov zlepsenie, ale zase sa zle startovanie objavuje
2. Isiel som do velkeho kopca dlhsi cas, potom som zastavil a nechal bezat motor, asi na 1-2 minuty, ked som sa vratil do auta rucicka teploty bola uz na cervenom. Tak som zastavil a cakal kym to ochladne. Nakoniec som auto otocil s tym ze dole kopcom sa zveziem niekam na pumpu a zrazu zacala teplota klesat a zostala pekne na polovici teplomera ako ma byt. Myslel som ze pumpa pri volnobehu a predtym zohriatym motorom netoci tu vodu dostatocne rychlo a ze ked som pridal a rozbehol sa dalej, ze to pomoholo.
3. Problem s prehrievanim sa objavuje castejsie, hlavne ked zastavim niekde na parkovisku a potom po nejakom case, ked je este motor teply, pokracujem v jazdeni --> zase rucicka az hore, potom po kratkom zastaveni a pokracovani v jazde, teplota zase klesne.
4. Zistil som ze ked mam prehriaty motor, tak z kurenia, ked dam plnu cervenu, nejde teply vzduch, ale len taky vlazny. Teply zacne ist az ked sa teplomer pohne smerom na dol
--> Myslel som si zavzdusnene. Tak som odvzdusnil tym malym srobom na kureni. Vyslo dost vzduchu. Aj tym na chladici, aj tade vyslo dost vzduchu. Testy na mieste s pridavanim otacok motora ukazali ze by to uz malo byt ok - teplota sa krasne drzala stale na strede (predtym isla hore ked som pridaval dlhsie na mieste).
Na dalsi den jazdim a zase.... teplota hore.... a k tomu mi este vyvrela voda (ked som zastavil cez expanznunadrzku cez ten poistny vrchnak bola vytecena voda)...
Vie niekto poradit? Ma to suvis so zlym startovanim? Odkial do systemu vnika vzduch? A preco mi vyvrela voda ked kurenie islo na studeno - kde bola ta teplota teda, kade ta voda vtedy cirkulovala?
Fiat Punto MKII 1.2 16V HLX
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
máš proražený těsnění pod hlavou mezi válcem a kanálkem pro vodu, nebo prasklá hlava. může to pak blbě startovat (chod na 3 válce, po čase se voda stratí a motor běží normálně)měl by ti jít i bílej kouř z vejfuku. tudy se ti dostane i vzduch do systému a tlakuje to soustavu. když topení žblunká nebo netopí=vzduch. na topení se ubytek kapaliny projeví nejdřív (nahoře, tlak vzduchu brání přístupu kapaliny).ventil topení u mk2 nereguluje kapalinu, ale jenom průchod vnejšího vzduchu kolem radiatoru nebo mimo . čidlo teploty je nahoře u cívek (8V) takže měří teplotu kapaliny v tom místě motoru. taky si zkontroluj funkci sahary.
fiat punto II 1,2-8V (44KW)
-
- Zkušenej Fiaťák
- Příspěvky: 477
- Registrován: 12 úno 2007, 23:29
- Bydliště: Nové Mesto n/V
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
JJ, presne to by mohlo zodpovedat mojej poruche. Pri tom ako to starovalo zle - ze to slo na 3 valce, ked som popridaval, tak zostal za mnou dym, myslim ze bol svetly. Aj teraz ked uz sa to dost prehrievalo, som si vsimol ze ked som auto ponahanal a na mieste potom postal a popridaval, mierne sa zadymilo a to sa mi z neho nedymilo vobec nikdy predtym.
Sahara funguje fajn - to mam odskusane, fuka hned za prostriedkom teplomeru, najskor slabsie a potom na plny vykon.
Hm, tak to bude zase na servis
Kolko tak priemerne stoji oprava toho tesnenia?
A kolko ma to bude stat ked by bola prasknuta hlava?
Sahara funguje fajn - to mam odskusane, fuka hned za prostriedkom teplomeru, najskor slabsie a potom na plny vykon.
Hm, tak to bude zase na servis
Kolko tak priemerne stoji oprava toho tesnenia?
A kolko ma to bude stat ked by bola prasknuta hlava?
Fiat Punto MKII 1.2 16V HLX
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
svépomoci minimální verze kdy se vymění těsnění a šrouby od 600,-. v tvym případě budeš mít na 95% zkroucenou hlavu, takže tak +1000 přetlak a rovnání. V servisu za tuhle verzi opravy počítej tak 4000- 5000. problém je v tom že většina servisů k tomu mění rozvody včetně vodní pumpy, olej,antifreeze, těsnění víka ventilů- sání-výfuku, někdy gufero vačky, nebo gufera ventilů. Tady už se to můše vyšplhat na 10000. někde chtěj i víc, ale to už je pak hladovina. Když je prasklá hlava, tak připočítej tak 2500 (vrakoviště)
fiat punto II 1,2-8V (44KW)
-
- Zkušenej Fiaťák
- Příspěvky: 477
- Registrován: 12 úno 2007, 23:29
- Bydliště: Nové Mesto n/V
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
uff, tak to su celkom palky.
Jak zistim ze mam skrutenu hlavu? A preco by ta hlava mala byt skrutena (predpokladajme ze teda je zle tesnenie)?
dalsia otazka: dokaze si to bezne zrucny clovek s bezne vybavenou garazou vymenit sam - povedzme ze budeme ratat len s tesnenim pod hlavou. Alebo to vobec neriesit a rovno do servisu? Auto uz nema moc hodnotu, davat to do servisu a platit velke palky sa mi moc nechce, vozit by som sa este chvilu chcel? Nikdy som hlavu motoru dole nedaval, fotrik kedysi na skodovke hej, tak pret uvazujem, ze by sme sa do toho pustili. Neviem vsak ci clovek v domacich podmienkach vie diagnostikovat ci je prasknuta hlava (ci byva prasklina viditelna alebo nie) alebo ci len staci vymenit tesnenie....??
Jak zistim ze mam skrutenu hlavu? A preco by ta hlava mala byt skrutena (predpokladajme ze teda je zle tesnenie)?
dalsia otazka: dokaze si to bezne zrucny clovek s bezne vybavenou garazou vymenit sam - povedzme ze budeme ratat len s tesnenim pod hlavou. Alebo to vobec neriesit a rovno do servisu? Auto uz nema moc hodnotu, davat to do servisu a platit velke palky sa mi moc nechce, vozit by som sa este chvilu chcel? Nikdy som hlavu motoru dole nedaval, fotrik kedysi na skodovke hej, tak pret uvazujem, ze by sme sa do toho pustili. Neviem vsak ci clovek v domacich podmienkach vie diagnostikovat ci je prasknuta hlava (ci byva prasklina viditelna alebo nie) alebo ci len staci vymenit tesnenie....??
Fiat Punto MKII 1.2 16V HLX
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
v domacích podmínkách to je možný. pro představu postup je uvedenej třeba v Jak na to. někde tady jsou odkazy. Pak si uděláš představu jestli se na to cejtíš a zvážit rizika. Akorát musíš mít momentovej klíč, něco na zavěšení motoru (stačí hrazda), a vyrobit si náký přípravky (třeba na napnutí kladky). V tvym případě tzn. že se ti to několikrát přehřálo počítej s tím, že ta hlava rovná nebude, na kontrolu ti stačí ocelový pravítko. prasklou hlavu doma nepoznáš, to bys musel někam odvíst (maj sady kdy se ucpou díry, natlakuje vzduchem a hodí do vody).
fiat punto II 1,2-8V (44KW)
-
- Zkušenej Fiaťák
- Příspěvky: 477
- Registrován: 12 úno 2007, 23:29
- Bydliště: Nové Mesto n/V
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
No, asi to teda vidim na ten servis. Predsa len by s tym bolo vela prace a vysledok by nebol isty (pripad ze je prasknuta hlava a ja to nepoznam, vymenim tesnenie a problem bude stale). Ale ma napada - ak by bola prasknuta hlava, mal by motor stale dobry chod a vykon? Lebo mne okrem zleho startovania, po zahriati uz ide ok (az na to prehrievanie teraz).
Kazdopadne to asi pojde do servisu (alebo celeho fiata hodim volakam z kopca nech mam s nim uz pokoj).
Kazdopadne to asi pojde do servisu (alebo celeho fiata hodim volakam z kopca nech mam s nim uz pokoj).
Fiat Punto MKII 1.2 16V HLX
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
po opravě to pošlape minimálně jako doted, dokud to do tý doby nepřidřeš.dlouho s tim nečekej. každym přehřátím riskuješ minimálně tvorbu návarů, postupně se pak výkon může snížit
fiat punto II 1,2-8V (44KW)
-
- Zkušenej Fiaťák
- Příspěvky: 477
- Registrován: 12 úno 2007, 23:29
- Bydliště: Nové Mesto n/V
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
Uz je to v servise, tak som zvedavy ci to bude len tesnenie alebo ci bude aj hlava prasknuta. Inak pri variante prasknutej hlavy asi dost blbe, co? Zhanat potom druhu hlavu? Alebo zhanat rovno iny motor?
Fiat Punto MKII 1.2 16V HLX
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
nemaluj čerta na zeď. to se stává málokdy. i kdyby tak na vrakáči 2500
fiat punto II 1,2-8V (44KW)
-
- Zkušenej Fiaťák
- Příspěvky: 477
- Registrován: 12 úno 2007, 23:29
- Bydliště: Nové Mesto n/V
- Kontaktovat uživatele:
Re: Přehřávání, podchlazování a zavzdušňování
OK, takze vysledok dnes znamy - zle tesnenie a skrutena hlava. Vymenia mi tesnenie, gufera na ventiloch, zrovnaju hlavu. Bude ma to stat ~350 EUR.
Fiat Punto MKII 1.2 16V HLX