Emise CNG a bomby
Moderátoři: kubiii, Minimaxa, peta.smolik, Globusman
Emise CNG a bomby
Ahoj,
tak po dvou letech opět technická a emise. Přijedu k emisím a oni po měchcou nějaký pamflet
s tlakovou zkouškou a revizí?????Nikdy to po mně nechtěli a teď najednou jo. Poradí mi někdo
jaxe z toho vymotat?Ve velkém TP mám pouze alternativní pohon CNG (nic o životnosti). A pokud budu muset dělat tlakovou zkoušku a revizi kolik to tak asi stojí?
Jsem ze severní moravy. Tak bych chtěl třeba poradit nějaké emise kde to nechtějí. Byl jsem v paskově a na tajze a všude to chtěli.
Multipla r.v.2000 1.6 BiPower CNG,Benzín.
Díky za odpovědi.
SAki
tak po dvou letech opět technická a emise. Přijedu k emisím a oni po měchcou nějaký pamflet
s tlakovou zkouškou a revizí?????Nikdy to po mně nechtěli a teď najednou jo. Poradí mi někdo
jaxe z toho vymotat?Ve velkém TP mám pouze alternativní pohon CNG (nic o životnosti). A pokud budu muset dělat tlakovou zkoušku a revizi kolik to tak asi stojí?
Jsem ze severní moravy. Tak bych chtěl třeba poradit nějaké emise kde to nechtějí. Byl jsem v paskově a na tajze a všude to chtěli.
Multipla r.v.2000 1.6 BiPower CNG,Benzín.
Díky za odpovědi.
SAki
- Reklama
- Alda
- Zkušenej Fiaťák
- Příspěvky: 358
- Registrován: 07 srp 2006, 09:11
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Emise CNG a bomby
V Brně bych Ti poradil, ale na severu nevím. Před minulou STK mi dělali jen revizi, o tlakové zkoušce se nikdo (a nikde) nezmínil. Za 2 měsíce mě čeká STK zase, tak uvidíme. Napadá mě Fedor auto v Prostějově, kdysi mi něco dělali a CNG montují, zkus to.
1,6 16V BiPower
Re: Emise CNG a bomby
Už jsem to tu sice psal, ale protože neznalost je koukám hluboká, napíšu znova.
1) Životnost nádrží CNG je podle našich předpisů 15 let, pokud výrobce neurčí jinak. Fiat to má jinak u vozidel schvalovaných dle EHK 110 (od r.v. 2001) a to 20 let.
2) Tlaková zkouška se provádí pouze u nádrže nové, ve výrobě. Pak už jenom slouží a slouží a až doslouží, chce do sběru...
3) Ano, kontrola těsnosti by se provádět měla, přeje si to sám výrobce a je to samozřejmě i pro klid a bezpečí uživatele. Nicméně, jak říká jeden plynař "když to utíká, tak to dřív pojdeš smrady než to dosáhne koncentrace, kdy to může vybuchnout". Co je ale důležité je to, že výstup z takové kontroly slouží jen a jen provozovateli a v žádném případě není dokladem povinným pro provedení STK nebo ME.
Mnoho umělců si koupilo u Conrada zkoušečku na únik uhlovodíkových plynů za tisícovku a teď si hrají na to, že dělají tlakovou zkoušku a inkasují za to okolo 500 Kč. Pokud zvládají práci s PC a umí na něm vypsat protokol, zabere jim to sotva patnáct minut...
4) Na Ministerstvu dopravy je jistá paní Jelena Lukasová, která si usmyslela, že to mají stanice měření emisí vyžadovat, jinak jim to zavře. Bojí se a tak si o to radši řeknou, i když na to nemají nárok - žádný zákon ani prováděcí vyhláška to neukládá. Zato v kontrolních úkonech povinných pro technika STK, pokud přijede vozidlo s plynovým pohonem, je kontrola těsnosti zařízení ještě před vjezdem na kontrolní linku!!!
5) Závěr: samozřejmě, že pětistovka nikoho nezabije, když si ale uvědomíme, že je to vlastně lumpárna, tak já osobně to neplatím. Samozřejmě to na mě zkoušeli ( byl jsem 3x a několik mých kamarádů párkrát také), ale vždycky jsem jim řekl, že na to právo nemají, načež jsme si popovídali o paní Lukasové.
Dělejte každý jak myslíte, kdo chce platit ať platí, kdo nechce - nemusí
1) Životnost nádrží CNG je podle našich předpisů 15 let, pokud výrobce neurčí jinak. Fiat to má jinak u vozidel schvalovaných dle EHK 110 (od r.v. 2001) a to 20 let.
2) Tlaková zkouška se provádí pouze u nádrže nové, ve výrobě. Pak už jenom slouží a slouží a až doslouží, chce do sběru...
3) Ano, kontrola těsnosti by se provádět měla, přeje si to sám výrobce a je to samozřejmě i pro klid a bezpečí uživatele. Nicméně, jak říká jeden plynař "když to utíká, tak to dřív pojdeš smrady než to dosáhne koncentrace, kdy to může vybuchnout". Co je ale důležité je to, že výstup z takové kontroly slouží jen a jen provozovateli a v žádném případě není dokladem povinným pro provedení STK nebo ME.
Mnoho umělců si koupilo u Conrada zkoušečku na únik uhlovodíkových plynů za tisícovku a teď si hrají na to, že dělají tlakovou zkoušku a inkasují za to okolo 500 Kč. Pokud zvládají práci s PC a umí na něm vypsat protokol, zabere jim to sotva patnáct minut...
4) Na Ministerstvu dopravy je jistá paní Jelena Lukasová, která si usmyslela, že to mají stanice měření emisí vyžadovat, jinak jim to zavře. Bojí se a tak si o to radši řeknou, i když na to nemají nárok - žádný zákon ani prováděcí vyhláška to neukládá. Zato v kontrolních úkonech povinných pro technika STK, pokud přijede vozidlo s plynovým pohonem, je kontrola těsnosti zařízení ještě před vjezdem na kontrolní linku!!!
5) Závěr: samozřejmě, že pětistovka nikoho nezabije, když si ale uvědomíme, že je to vlastně lumpárna, tak já osobně to neplatím. Samozřejmě to na mě zkoušeli ( byl jsem 3x a několik mých kamarádů párkrát také), ale vždycky jsem jim řekl, že na to právo nemají, načež jsme si popovídali o paní Lukasové.
Dělejte každý jak myslíte, kdo chce platit ať platí, kdo nechce - nemusí
Multipla Bipower 1,6 /2000
Re: Emise CNG a bomby
Ahoj,
díky za odpovědi. A co jim jako říct, že jsem na internetu četl, že nepotřebuju nic??? Oni mě pošlou k šípku ať si to jdu udělat jinde. Nebo poraďte mi argumentaci.
Díky,
SAki
díky za odpovědi. A co jim jako říct, že jsem na internetu četl, že nepotřebuju nic??? Oni mě pošlou k šípku ať si to jdu udělat jinde. Nebo poraďte mi argumentaci.
Díky,
SAki
Re: Emise CNG a bomby
Ne ne, argumentace jedna paní povídala je špatná. Chce to tvrdit, že to vím, že ty předpisy znám a mám to ověřeno i na Dekře (organizace sdružující STK a ME).
Přece si nemůžou nějaký blbouni, který se musejí řídit stejnými zákony jako my ostatní, dělat co chtějí. Pokud s nimi nebude řeč, šel bych jinam nebo si oficiálně stěžoval na Krajském úřadu (vykonává tam dle zákona státní odborný dozor) nebo i na samotném Ministerstvu dopravy. Ať dělají co dělají, stejně nic jiného nevymyslí a musí odpovědět, že to stanice vyžadovat nemůže. Zákon je zákon a jedna baba s tím prostě nehne.
Dělám státní odborný dozor v jiné části dopravy a taky vyžaduji jen to, co mi zákon řekne a i když mám někdy chuť se kouknout na víc, tak mám prostě smůlu.
Ať upraví zákon, pak se o tom můžeme bavit.
Držím palce a pokud bude problém, dej mi prosím na tu stanici kontakt, zkusím je pohonit a probudit.
Přece si nemůžou nějaký blbouni, který se musejí řídit stejnými zákony jako my ostatní, dělat co chtějí. Pokud s nimi nebude řeč, šel bych jinam nebo si oficiálně stěžoval na Krajském úřadu (vykonává tam dle zákona státní odborný dozor) nebo i na samotném Ministerstvu dopravy. Ať dělají co dělají, stejně nic jiného nevymyslí a musí odpovědět, že to stanice vyžadovat nemůže. Zákon je zákon a jedna baba s tím prostě nehne.
Dělám státní odborný dozor v jiné části dopravy a taky vyžaduji jen to, co mi zákon řekne a i když mám někdy chuť se kouknout na víc, tak mám prostě smůlu.
Ať upraví zákon, pak se o tom můžeme bavit.
Držím palce a pokud bude problém, dej mi prosím na tu stanici kontakt, zkusím je pohonit a probudit.
Multipla Bipower 1,6 /2000
Re: Emise CNG a bomby
Hoj,
tak mám ten ancábl za sebou. Musel jsem si sehnat nějakou revizní zprávu za 250,- z HV GAS - Kunín (trocha reklamy ale fakt solidní CNG servis) a potom vše proběhlo jak na másle co se týká emisí.
Pokud máte dotazy klidně pište.
SAki
tak mám ten ancábl za sebou. Musel jsem si sehnat nějakou revizní zprávu za 250,- z HV GAS - Kunín (trocha reklamy ale fakt solidní CNG servis) a potom vše proběhlo jak na másle co se týká emisí.
Pokud máte dotazy klidně pište.
SAki
Re: Emise CNG a bomby
... no když musel, tak musel, já si za ty peníze koupím radši něco jinýho.Saki píše:Hoj,
tak mám ten ancábl za sebou. Musel jsem si sehnat nějakou revizní zprávu za 250,- z HV GAS - Kunín (trocha reklamy ale fakt solidní CNG servis) a potom vše proběhlo jak na másle co se týká emisí.
Pokud máte dotazy klidně pište.
SAki
Multipla Bipower 1,6 /2000
Re: Emise CNG a bomby
Nebudu se tam s blbcema hádat. Kdybych měl jet někde do Prostějova kde dělají taky CNG ale bez pamfletu tak mě to vyjde stejně draho a ještě bych promrhal mrtě času.
Re: Emise CNG a bomby
tak já mám v techničáku napsáno že životnost bomb je 20 let od data výroby
Re: Emise CNG a bomby
Ahoj
Ohledně revize jsem přesvědšen, že je to opruz. Platnost certifikace lahví je 20 let. Když jsem auto koupil úředník na dopravním ispektorátu požadoval revizi (v krajským městě přihlášení auta s originál CNG neni problém). Přišla mne draho, protože jsem auto musel nechat odvézt a přivézt na návěsu. Revizní technik nepoznal, že lahve jsou prázné, hlavně, že mi poslal sešítek s kolonkama na revizi, každý rok. Hned jsem jej zahodil. Pak na emisich se nepozastavili, že hodnoty na benzín i plyn jsou stejné. Ve chvíli, kdy jsem nacčepoval CNG jsem zjistil, že je prasklá nízkotlaká hadička od CNG. Vyměnili mě ji v servisu na hydraulické hadice, koncovky klasické + redukce.
Ahoj
Rosťa
Ohledně revize jsem přesvědšen, že je to opruz. Platnost certifikace lahví je 20 let. Když jsem auto koupil úředník na dopravním ispektorátu požadoval revizi (v krajským městě přihlášení auta s originál CNG neni problém). Přišla mne draho, protože jsem auto musel nechat odvézt a přivézt na návěsu. Revizní technik nepoznal, že lahve jsou prázné, hlavně, že mi poslal sešítek s kolonkama na revizi, každý rok. Hned jsem jej zahodil. Pak na emisich se nepozastavili, že hodnoty na benzín i plyn jsou stejné. Ve chvíli, kdy jsem nacčepoval CNG jsem zjistil, že je prasklá nízkotlaká hadička od CNG. Vyměnili mě ji v servisu na hydraulické hadice, koncovky klasické + redukce.
Ahoj
Rosťa
Re: Emise CNG a bomby
Zdravím vespolek,
Multiplu na CNG jsem pořídil ani ne 2 týdny zpátky. Nákup jsem konzultoval mj. s panem Haladou a dnes jsem dal auto pro jistotu na prohlídku k panu Černému v Praze. V obou případech jsem byl upozorněn, že jednou za pět let je nutné provést tlakovou zkoušku - cena za jednu láhev je 1600,- Kč, takže jsme na 5000,- Kč a to mi přijde docela dost - ta provozní úspora tím tak trochu ztrácí lesk (trochu dost) ...
Samozřejmě jsem argumentoval zde uvedenými informacemi + jsem komunikoval i s paní Lukasovou na Ministerstvu dopravy, se kterou jsem také hovořil a ta mi nutnost provádět nějaké zkoušky také nepotvrdila.
Bylo mi ale řečeno, že situace se má trošku jinak. Pokud jsem to správně pochopil, tak životnost lahví je prý uvedena jako minimální, ale při dodržování platných předpisů (nebo něco v tom smyslu). Prý již od roku 2010 existuje jakýsi předpis, který doporučuje tlakové zkoušky 1x za pět let provádět. Velmi rády se prý na tom "točí" pojišťovny v případě, že mají platit. (pozn. o pojišťovnách se v souvislosti s potřebou provádět revize zmiňovala i paní Lukasová).
Požádal jsem o přeposlání uvedeného předpisu, pokud se k němu dostanu, tak dám následně info jak to je. Vím jedno, ku..vsky se mi do toho nechce , ale nejpozději v říjnu musím na STK, takže to asi budu muset rozlousknout ...
Pokud je to skutečně v rovině doporučení, tak se asi obrátím na pojišťovnu, jak se k tomu staví a hotovo. Za užitečné věci zaplatím a rád, ale za zbytečné papíry se mi opravdu platit nechce.
Multiplu na CNG jsem pořídil ani ne 2 týdny zpátky. Nákup jsem konzultoval mj. s panem Haladou a dnes jsem dal auto pro jistotu na prohlídku k panu Černému v Praze. V obou případech jsem byl upozorněn, že jednou za pět let je nutné provést tlakovou zkoušku - cena za jednu láhev je 1600,- Kč, takže jsme na 5000,- Kč a to mi přijde docela dost - ta provozní úspora tím tak trochu ztrácí lesk (trochu dost) ...
Samozřejmě jsem argumentoval zde uvedenými informacemi + jsem komunikoval i s paní Lukasovou na Ministerstvu dopravy, se kterou jsem také hovořil a ta mi nutnost provádět nějaké zkoušky také nepotvrdila.
Bylo mi ale řečeno, že situace se má trošku jinak. Pokud jsem to správně pochopil, tak životnost lahví je prý uvedena jako minimální, ale při dodržování platných předpisů (nebo něco v tom smyslu). Prý již od roku 2010 existuje jakýsi předpis, který doporučuje tlakové zkoušky 1x za pět let provádět. Velmi rády se prý na tom "točí" pojišťovny v případě, že mají platit. (pozn. o pojišťovnách se v souvislosti s potřebou provádět revize zmiňovala i paní Lukasová).
Požádal jsem o přeposlání uvedeného předpisu, pokud se k němu dostanu, tak dám následně info jak to je. Vím jedno, ku..vsky se mi do toho nechce , ale nejpozději v říjnu musím na STK, takže to asi budu muset rozlousknout ...
Pokud je to skutečně v rovině doporučení, tak se asi obrátím na pojišťovnu, jak se k tomu staví a hotovo. Za užitečné věci zaplatím a rád, ale za zbytečné papíry se mi opravdu platit nechce.
Multipla 02/2005 (benzín/CNG)
Re: Emise CNG a bomby
Me by zajimalo, kde v brne?Alda píše:V Brně bych Ti poradil, ale na severu nevím. Před minulou STK mi dělali jen revizi, o tlakové zkoušce se nikdo (a nikde) nezmínil. Za 2 měsíce mě čeká STK zase, tak uvidíme. Napadá mě Fedor auto v Prostějově, kdysi mi něco dělali a CNG montují, zkus to.
Re: Emise CNG a bomby
Zdravím vespolek,
sesbíral jsem informace prezentované na tomto fóru a zaslal dotaz s žádostí o vyjádření na Ministerstvo dopravy výše zmíněné paní Ing. Jeleně Lukasové. Níže pro informaci přikládám, co jsem se dozvěděl přímo od paní Lukasové.
Dotaz:
Dovoluji si Vás požádat i touto cestou o vyjádření ve věci povinností vlastníka (provozovatele) vozidla s pohonem na CNG v souvislosti s prováděním měření emisí a STK.
Dotaz se primárně týká automobilů, které mají pohon na CNG přímo z tovární výroby. V mém konkrétním případě se jedná o automobil s FIAT Multipla s kombinovaným pohonem benzín/cng (r.v. 2005), který má v technickém průkazu uvedeno „Životnost všech tlakových nádrží soustavy CNG je 20 let od data výroby nádrže. Data výroby, resp. data ukončení životnosti tlakových nádrží, jsou uvedena na každé nádrži“. Uvítám ovšem i upřesňující informace týkající se případných rozdílů v administrativních požadavcích na majitele vozidel v případech CNG z tovární výroby versus CNG formou přestavby a také CNG versus LPG.
Konkrétní problém:
- na podzim tohoto roku mi končí platnost STK, a proto aktuálně zjišťuji požadavky spojené s provedením měření emisí a kontroly STK,
- studiem různých informačních zdrojů (internet) získávám rozporuplné informace ohledně provádění předmětných kontrol,
- mj. dle dostupných se mi prý na stanicích, který provádějí měření emisí, může stát, že budou požadovat doložení provedení tzv. tlakové zkoušky a revizi kontroly těsnosti apod., současně je ovšem uvedena informace, že takový požadavek není podložen žádným legislativním předpisem, což mi přijde „velmi podivné“. V některých diskusích jsem ovšem nalezl vysvětlení, že tento požadavek vychází prý z pokynů Ministerstva dopravy.
Můj postoj (vychází z dostupných předpisů):
Předpokládám, že tlaková zkouška se provádí pouze u nové nádrže ve výrobě, následně už jenom slouží dle stanovené životnosti a po jejím ukončení by měla „jít do sběru“,
- Kontrola těsnosti by se provádět měla – přeje si to i sám výrobce – ale výstup z takové kontroly slouží jen a jen provozovateli a v žádném případě není dokladem povinným pro provedení STK nebo ME,
- Žádný zákon ani prováděcí vyhláška provádění uvedených kontrol neupravuje, zato v kontrolních úkonech povinných pro technika STK, pokud přijede vozidlo s plynovým pohonem, je kontrola těsnosti zařízení ještě před vjezdem na kontrolní linku.
S ohledem na výše uvedené si Vás dovoluji zdvořile požádat o sdělení, zda je můj postoj správný nebo ne. V případě, že je skutečný stav odlišný od mého popisu, žádám o zaslání upřesňujících informací, které vše vysvětlí v potřebném detailu, a pokud je to možné i postoupení elektronické verze předpisů, které tuto oblast závazně upravují.
Odpověď:
k Vašemu problému uvádím. Pro měření emisí a provedení technické prohlídky dle zákona č. 56/2001 Sb. ve stanicích SME a STK není potřeba předkládat revizní protokol o provedení těsnosti plynového zařízení a tlakové zkoušce nádrže od revizního pracoviště plynnového zařízení. Pro tyto účely kontroly těsnosti plynnového zařízení na vozidle postačuje kontrola na místě provádění měření emisí a tecnické prohlídky přístrojem na zjišťovánípřítomnosti uhlovodíkového plynu, kterými jsou tyto stanice povinně vybaveny.
toť vše mim
sesbíral jsem informace prezentované na tomto fóru a zaslal dotaz s žádostí o vyjádření na Ministerstvo dopravy výše zmíněné paní Ing. Jeleně Lukasové. Níže pro informaci přikládám, co jsem se dozvěděl přímo od paní Lukasové.
Dotaz:
Dovoluji si Vás požádat i touto cestou o vyjádření ve věci povinností vlastníka (provozovatele) vozidla s pohonem na CNG v souvislosti s prováděním měření emisí a STK.
Dotaz se primárně týká automobilů, které mají pohon na CNG přímo z tovární výroby. V mém konkrétním případě se jedná o automobil s FIAT Multipla s kombinovaným pohonem benzín/cng (r.v. 2005), který má v technickém průkazu uvedeno „Životnost všech tlakových nádrží soustavy CNG je 20 let od data výroby nádrže. Data výroby, resp. data ukončení životnosti tlakových nádrží, jsou uvedena na každé nádrži“. Uvítám ovšem i upřesňující informace týkající se případných rozdílů v administrativních požadavcích na majitele vozidel v případech CNG z tovární výroby versus CNG formou přestavby a také CNG versus LPG.
Konkrétní problém:
- na podzim tohoto roku mi končí platnost STK, a proto aktuálně zjišťuji požadavky spojené s provedením měření emisí a kontroly STK,
- studiem různých informačních zdrojů (internet) získávám rozporuplné informace ohledně provádění předmětných kontrol,
- mj. dle dostupných se mi prý na stanicích, který provádějí měření emisí, může stát, že budou požadovat doložení provedení tzv. tlakové zkoušky a revizi kontroly těsnosti apod., současně je ovšem uvedena informace, že takový požadavek není podložen žádným legislativním předpisem, což mi přijde „velmi podivné“. V některých diskusích jsem ovšem nalezl vysvětlení, že tento požadavek vychází prý z pokynů Ministerstva dopravy.
Můj postoj (vychází z dostupných předpisů):
Předpokládám, že tlaková zkouška se provádí pouze u nové nádrže ve výrobě, následně už jenom slouží dle stanovené životnosti a po jejím ukončení by měla „jít do sběru“,
- Kontrola těsnosti by se provádět měla – přeje si to i sám výrobce – ale výstup z takové kontroly slouží jen a jen provozovateli a v žádném případě není dokladem povinným pro provedení STK nebo ME,
- Žádný zákon ani prováděcí vyhláška provádění uvedených kontrol neupravuje, zato v kontrolních úkonech povinných pro technika STK, pokud přijede vozidlo s plynovým pohonem, je kontrola těsnosti zařízení ještě před vjezdem na kontrolní linku.
S ohledem na výše uvedené si Vás dovoluji zdvořile požádat o sdělení, zda je můj postoj správný nebo ne. V případě, že je skutečný stav odlišný od mého popisu, žádám o zaslání upřesňujících informací, které vše vysvětlí v potřebném detailu, a pokud je to možné i postoupení elektronické verze předpisů, které tuto oblast závazně upravují.
Odpověď:
k Vašemu problému uvádím. Pro měření emisí a provedení technické prohlídky dle zákona č. 56/2001 Sb. ve stanicích SME a STK není potřeba předkládat revizní protokol o provedení těsnosti plynového zařízení a tlakové zkoušce nádrže od revizního pracoviště plynnového zařízení. Pro tyto účely kontroly těsnosti plynnového zařízení na vozidle postačuje kontrola na místě provádění měření emisí a tecnické prohlídky přístrojem na zjišťovánípřítomnosti uhlovodíkového plynu, kterými jsou tyto stanice povinně vybaveny.
toť vše mim
Multipla 02/2005 (benzín/CNG)
- Alda
- Zkušenej Fiaťák
- Příspěvky: 358
- Registrován: 07 srp 2006, 09:11
- Bydliště: Brno
- Kontaktovat uživatele:
Re: Emise CNG a bomby
Sry, chodím sem už jen sporadicky, proto odpovídám až teď.yacht píše:Me by zajimalo, kde v brne?Alda píše:V Brně bych Ti poradil, ale na severu nevím. Před minulou STK mi dělali jen revizi, o tlakové zkoušce se nikdo (a nikde) nezmínil. Za 2 měsíce mě čeká STK zase, tak uvidíme. Napadá mě Fedor auto v Prostějově, kdysi mi něco dělali a CNG montují, zkus to.
V Brně by Ti mohl doporučit firmu Autoplyn Čadek, stačí když to zadáš někde do vyhledávače. Sídlí (nebo alespoň sídlili) na Vídeňské nedaleko ABB. Tehdy jsem byl jejich první zákazník s CNG revizí.
1,6 16V BiPower