Provoz na E85

Moderátor: peta.smolik

Odpovědět
Vladimír Bublík
Začátečník
Příspěvky: 35
Registrován: 15 bře 2007, 15:08
Bydliště: Brno

Provoz na E85

Příspěvek od Vladimír Bublík »

Ahoj páliáci,
napadlo mě podělit se o zkušenost s ježděním E85 což je směs 85 % bioetanolu a 15 % benzínu natural Ten se tam přidává proto, aby se zvýšil tlak par a bylo vůbec možné nastartovat. Etanol má nižší výhřevnost, takže je ho potřeba do směsi se vzduchem více, ale u motorů s řízeným katalyzátorem lambda sonda vyhodnotí přebytek kyslíku ve spalinách a automatika prodlouží dobu vstřiku. Pokud to vstřikování už nezvládne, rozsvítí se kontrolka na palubní desce, ale auto jede dál. V tomto případě ani nehrozí poškození katalyzátoru jako v případě, kdy je kyslíku málo a nespálené palivo dohořívá v katalyzátoru. Navíc E85 má oktanové číslo 109.
Inspiroval mě článek ve Světě motorů, kde testovali starší Felicii při provozu na směs Natural 95 a E85 v poměru 1:1. Naměřili tehdy o něco vyšší výkon a auto se chovalo stejně jako s čistým benzínem, dokonce subjektivně se jim zdálo živější a emise klesly na polovinu. Tak jsem si řekl proč to s mojí osmiventilovou 1,2-kou nezkusit taky. Nejdřív jsem ke zbytku v nádrži, který jsem odhadl na minimálně 7 litrů dotankoval 7 litrů E85. To pro případ, abych mohl dotankovat benzín, kdyby se vyskytly problémy. Ale nestalo se nic. Auto jelo úplně normálně, startovalo normálně na první otočení a necítil jsem ani žádný rozdíl ve výkonu. Tak jsem při dalším tankování vzal plnou nádrž E85 a N95 1:1 a výsledek pořád stejný. Při dalším tankování jsem nějak špatně odhadl zbytek v nádrži a k 21 l E85 se mi už vešlo jen necelých 18 l N95. Ale auto jede pořád normálně, kontrolka vstřikování nesvítí, je už netartuje napoprvé, ale na druhé otočení chytne okamžitě. Ale to nemusí být palivem. Uvidím, až natankuju znovu čistý benzin. V zimě to pokoušet nebudu, v mrazu by mohly být potíže se startováním. Co se týká spotřeby nijal výrazně nestoupla, rozhodně ne tak, jak by teoreticky měla vzhledem k nižší výhřevnosti etanolu. Ale jedna vyjetá nádrž ještě nic neznamená. Sami určitě víte, že u Palia a i jiných Fiatů se plná nádrž hodně liší podle toho, u které pumpy tankujete. Někde dotočím nádrž bez problému až po hrdlo, jinde pistole vypíná už od 3/4. Protože nemám počítač měřím spotřebu podle dotankovaného množství. Co se týká ceny stojí E85 22,50 až 23,50 za litr. Finanční úspora by se mohla pohybovat mezi 22 až 28 Kč/100 km. Hlavní problém je, kde E85 natankovat. Největší distributor je Vena Trade a taky je k dostání u některých pump Unicorn. Ale asi budou postupně přibývat protože pumpaři pro ně využívají zařízení sloužící původně pro N91.
Reklama
 

Uživatelský avatar
peta.smolik
Všeználek
Příspěvky: 2559
Registrován: 26 dub 2010, 15:19
Bydliště: V.M.
Kontaktovat uživatele:

Re: Provoz na E85

Příspěvek od peta.smolik »

To je zajímavý no taky o tom přemýšlím žere mi to sice jen do max 6,5 ale zlevnit si spotřebu by nebylo vůbec špatný spíš ale mám strach abych něco nezkurvil
Punťa fire, Rosso Tiziano
Fiat 128 sport 1300 SL, zatím rozebrán na prvočinitele
Uživatelský avatar
mad mike
Všeználek
Příspěvky: 1872
Registrován: 20 říj 2008, 18:33
Bydliště: Olomouc

Re: Provoz na E85

Příspěvek od mad mike »

já jsem na E85 v poměru 1:4 s benzínem na první nádrži a 1:1 na čtvrté zaregistroval malinký nárust výkonu, spotřeba zůstávala stejná a jinak auto jelo v pohodě bez problémů
Fiat Freemont 2.0 125kw 4x4
Fiat Marea weekend 1,6 16V 76kW
Fiat Punto II 1,8 16V Hgt, 96kW azurový démon, na ND
Fiat Tipo 1,7D dgt http://www.fiattipo.net už jen ve vzpomínkách
Vladimír Bublík
Začátečník
Příspěvky: 35
Registrován: 15 bře 2007, 15:08
Bydliště: Brno

Re: Provoz na E85

Příspěvek od Vladimír Bublík »

peta.smolik píše:To je zajímavý no taky o tom přemýšlím žere mi to sice jen do max 6,5 ale zlevnit si spotřebu by nebylo vůbec špatný spíš ale mám strach abych něco nezkurvil
Není se čeho bát, motor si stím poradí a čím novější jako vývojově, tím lépe. Jediný problém při dlouhodobém používání prý může být křehnutí benzinových hadic, protože etanol prý z nich vymývá změkčovadla. Ele to učitě nebude moc rychlý proces.
Fénix
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 494
Registrován: 18 lis 2010, 13:22

Re: Provoz na E85

Příspěvek od Fénix »

Automatika u běžného auta dobu vstřiku rozhodně neprodlouží. To pouze u upravených vozidel Flexfuel. U neupravených je trvalý provoz na chudou směs. Benzín je v E 85 z důvodu malé těkavosti etanolu za chladu.Bez ohřátí motoru by to nešlo nastartovat. U flexfuel aut se to řeší elektrickým ohříváním na 220V ze zásuvky. Provoz na vysoké koncentrace etanolu nese rozhodně více rizik,než jen tvrdnutí pryžových hadic. Vysoké myslím hodně přes 50% lihu v nádrži(myslím lihu 100%centního 1:1 s benzínem ,ne 50% E 85) V zimě má mít E 85 lihu jen 70% takže je to vlastně E 70. V Česku je ovšem problém s ředěním E 85,protože mnoho nepoctivých prodejců pančuje dodatečně benzín lihem,takže můžete klidně ředit E 85 s E 25 místo s naturalem (5% lihu max). Etanol má vyšší zápalnou
teplotu (benzin 200 °C, etanol 425 °C ), což způsobuje problémy při startech
za nízkých teplot.
Uživatelský avatar
peta.smolik
Všeználek
Příspěvky: 2559
Registrován: 26 dub 2010, 15:19
Bydliště: V.M.
Kontaktovat uživatele:

Re: Provoz na E85

Příspěvek od peta.smolik »

Jak to tak sleduju poptávám se a zajímám se tak rizik je docela hodně teď můj známej začíná E85 zkoušet ve Fabii 1,4 50kw tak uvidím k čemu se dobere ale já do toho zatím nejdu
Punťa fire, Rosso Tiziano
Fiat 128 sport 1300 SL, zatím rozebrán na prvočinitele
Fénix
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 494
Registrován: 18 lis 2010, 13:22

Re: Provoz na E85

Příspěvek od Fénix »

Klidně ať jde do toho. 1:1 je v pohodě a zrovna 1,4 OHV to zvládá v pohodě. Ani to nepozná. Tankovat jen E 85 je ovšem nesmysl. Ráno to nenastartuje. Pokud nemá vytopenou garáž.A spotřeba už potom jde nahoru. Minimálně 20% + Nic není zadarmo. Při takto vysoké koncentraci odejde palivové čerpadlo za nějakých 70tis. km. Finančně to nijak závratně nevychází. A pokud by etanol nebyl dotován,nikdo by na to nejezdil. V tomto blbákově se jezdí na dotace. (EU = ultrablbákov)
Vladimír Bublík
Začátečník
Příspěvky: 35
Registrován: 15 bře 2007, 15:08
Bydliště: Brno

Re: Provoz na E85

Příspěvek od Vladimír Bublík »

Fénix píše:Automatika u běžného auta dobu vstřiku rozhodně neprodlouží. To pouze u upravených vozidel Flexfuel. U neupravených je trvalý provoz na chudou směs. Benzín je v E 85 z důvodu malé těkavosti etanolu za chladu.Bez ohřátí motoru by to nešlo nastartovat. U flexfuel aut se to řeší elektrickým ohříváním na 220V ze zásuvky. Provoz na vysoké koncentrace etanolu nese rozhodně více rizik,než jen tvrdnutí pryžových hadic. Vysoké myslím hodně přes 50% lihu v nádrži(myslím lihu 100%centního 1:1 s benzínem ,ne 50% E 85) V zimě má mít E 85 lihu jen 70% takže je to vlastně E 70. V Česku je ovšem problém s ředěním E 85,protože mnoho nepoctivých prodejců pančuje dodatečně benzín lihem,takže můžete klidně ředit E 85 s E 25 místo s naturalem (5% lihu max). Etanol má vyšší zápalnou
teplotu (benzin 200 °C, etanol 425 °C ), což způsobuje problémy při startech
za nízkých teplot.
Od toho je tam lambda sonda, řídící jednotka a vstřikovače, aby nadocházelo k provozu na chudou nebo bohatou směs. Většina motorů se vstřikováním a s řízeným katalyzátorem zvládá provoz na směs 1:1 bez problémů. Při trvalém provozu s chudou směsí by se rosvítila kontrolka motoru (vstřikování). Pokud to bude karburátorový motor, pak bude směs chudá, pokud se nevymění trysky. Provoz na samotný E85, nebo čistý etanol je možný jen se speciálním motorem.
Co se týká těch teplot, rozlišuje se teplota vzplanutí a teplota vnícení. Teplota vznícení je teplota, při níž se látka se vzduche sama zapálí, zatímco teplota vzplanutí je teplota nejnižšší teplota při které lze látku zapálit nšjakou iniciací (plamenem nebo jiskrou). Teplotu vznícení mají obě látky přibližně stejnou (N95 340°C, etanol 360°C). Protože ale v zážehovém motoru (na rozdíl od vznětového) se nezapaluje teplotou, ale elektrickým výbojem, je důležitá teplota vzplanutí. Ta je u N95 udávána nížší než -20°C. Pro čistý etanol je to +13°C. Přídavel 15% naturalu sice bod vzplanutí sníží (v bezpečnostním listu Čepra je dokonce hodnota -29 až-20°C), ale asi bude vyšší než u 100%-ního naturalu, do kterého se kvůli lepšímu startování v chladu přimíchává butan. Takže problémy se startováním při nízkých teplotách se dají očekávat. Zatím jsem to zkoušel asi při +5°C a startování bylo bez problému (při směsi N95:E85 1:1).
Vladimír Bublík
Začátečník
Příspěvky: 35
Registrován: 15 bře 2007, 15:08
Bydliště: Brno

Re: Provoz na E85

Příspěvek od Vladimír Bublík »

Fénix píše:Klidně ať jde do toho. 1:1 je v pohodě a zrovna 1,4 OHV to zvládá v pohodě. Ani to nepozná. Tankovat jen E 85 je ovšem nesmysl. Ráno to nenastartuje. Pokud nemá vytopenou garáž.A spotřeba už potom jde nahoru. Minimálně 20% + Nic není zadarmo. Při takto vysoké koncentraci odejde palivové čerpadlo za nějakých 70tis. km. Finančně to nijak závratně nevychází. A pokud by etanol nebyl dotován,nikdo by na to nejezdil. V tomto blbákově se jezdí na dotace. (EU = ultrablbákov)
Fór není v tom, že by byl etanol dotovaný, ale v tom, že se z něho neplatí spotřební daň. Pouze z těch 15% benzínu v něm.
Fénix
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 494
Registrován: 18 lis 2010, 13:22

Re: Provoz na E85

Příspěvek od Fénix »

Jaký je rozdíl mezi dotovaný a neplacením spotřební daně pro řidiče?? Asi takový jako mezi dárkem a úplatkem. :mrgreen: Jinak to co jsi zkoušel je již dávno odzkoušeno. E 85 1:1 s naturalem bude normálně startovat i za -20st. Butan jsi zajisté myslel butanol. Lambda běžného auta si s etanolem úplně neporadí. Má příliš malý rozsah regulace. To ,že to jede neznamená,že směs není chudá. Provoz na E 85 ale i třeba na E 100 je možný po zahřátí i s běžným Puntem. (je možný,neznamená,že to někomu doporučuji) Kontrolka se rozsvítí při koncentracích etanolu až nad 85% hranicí. Favorit BMM žádnou kontrolku neměl,tak žádná nesvítila ani na 100% líh :lol: Nechce se mi psát dlouhé články tak jen odkaz: http://www.igniter.estranky.cz/clanky/j ... l-lih.html" onclick="window.open(this.href);return false; není to Fiat ale to je jedno. U běžného provozu na benzín se poměr lambda pohybuje od 0,85 do 1 . Vozidla flexfuel mají širokorozsahové lambdy až do 4,jiné mapy v ŘJ. MOTOR SE PRŮBĚŽNĚ DOKÁŽE PŘIZPŮSOBOVAT JAKÉMUKOLIV POMĚRU LIHU V BENZÍNU. Až na pár aut,dokáží na E 85 jet všechny stříkačky co se tu kdy prodávali. Od BMM Favoritu do dneška. Ale ani jedna v mrazu nenastartuje. I v létě studený motor chytne až na mnoho pokusů.(až se trochu točením zahřeje) PS. O E 85 tady už vlákno je(několik) http://www3.fs.cvut.cz/web/fileadmin/do ... 102_01.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Naposledy upravil(a) Fénix dne 15 úno 2011, 14:47, celkem upraveno 1 x.
PuntoX
Fiaťák
Příspěvky: 131
Registrován: 03 bře 2011, 06:58

Re: Provoz na E85

Příspěvek od PuntoX »

http://adapter-e85.webnode.cz/" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Uživatelský avatar
peta.smolik
Všeználek
Příspěvky: 2559
Registrován: 26 dub 2010, 15:19
Bydliště: V.M.
Kontaktovat uživatele:

Re: Provoz na E85

Příspěvek od peta.smolik »

Zase nějaká bouda asi...
Punťa fire, Rosso Tiziano
Fiat 128 sport 1300 SL, zatím rozebrán na prvočinitele
PuntoX
Fiaťák
Příspěvky: 131
Registrován: 03 bře 2011, 06:58

Re: Provoz na E85

Příspěvek od PuntoX »

to není bouda,ale trápit tě to nemusí.ŘJ Fiatu si poradí i s E 85,pouze při trvalém provozu na velké zatížení a při extrémní akceleraci může dojít ke spalování chudé směsi. Systém již nedokáže vstříknout více paliva,respektive narazí na meze softwaru a hardwaru .A od 50% celkového etanolu už nastávají u neupravených aut potíže při startování za chladu. Jaké konektory má Punto MK 2b 1,2 44kw ? Tyhle? http://shop-adapter-e85.webnode.cz/prod ... ry-delphi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Odpovědět

Zpět na „Palio“