Špatny start za studena
Moderátoři: peta.smolik, mad mike, Katy, Matto
Re: Špatny start za studena
Fajn, takze ak pohasnu kontrolky a vynuluje sa vsetko, tak je jasne, ze pocas pokusu o start velmi pokleslo napatie. To sa moze stat jednak v pripade vybitej baterky, sulfatizovanej baterky, v pripade baterky s rozlamanymi elektrodami, alebo v pripade velmi vysokeho odberu prudu (skrat v obvode startera).
Na kontrolnom okienku je zelena farba co znamena ze baterka by mala byt elektrochemicky nabita. To kolecko nieje nic ine nez hustomer. Kyselina sirova sa priamo podiela na vybijani/nabijani, takze pocas nabijania rastie jej koncentracia (a hustota) a pocas vybijania klesa. Ten kontrolny hustomer je vsak len v jedinom clanku. Hustota v ostatnych sa vsak moze lisit.
Moze byt baterka zla aj ked svieti zelena kontrolka (hustota je v zelenom) ? Nuz moze.
-Viem si predstavit pripad, ze nejaky z clankov je skratovany a totalne vybity, ale ten kontrolny hustomer (oko) je len na jedinom clanku. Takze este v dalsich piatich moze byt jeden, ktory je skratovany, totalne vybity a kontrolne kolecko ho nevidi. V tom pripade by v nom bola hustota ovela nizsia. To sa da dokazat normalnym hustomerom v kazdom z clankov by mala byt hustota priblizne rovnaka. Avsak v takom pripade (skratovany jeden clanok) by bolo napatie baterky naprazdno cca 10,3 V Takze aj obycajnym meranim napatia bez zataze by sa to dalo odhalit. Takze to nebude tento pripad.
-Tak isto moze byt hustota v poriadku ale baterka nie, ked sa ulomi velka cast elektrody v nabitom clanku bud z dovodu opotrebenia (korozie) alebo vyrobnej vady. Staci ked sa to stane v jedinom clanku. Z hladiska hustoty kyseliny ostane baterka nabita ale efektivna plocha, clanku sa tym zmensi. Moze sa stat aj to, ze sa urve cela sada elektrod a pripojeny ostane len kusok. Pokial sa to stane, tak hustotu to neovplyvni, takze zelene to bude stale, ale znizi sa vykon a kapacita. Na napatie bez zatazenia by to vplyv nemalo mat, ale baterka nenastartuje. (Napatie to bude mat aj ked bude kazda z elektrod co i len 1 mm stvorcovy. Ale nebude to mat ziaden vykon. Napatie je dane zlozenim avsak vykon hlavne plochou. Toto by sa chovalo ako popisujes, baterka ma naprazdno napatie ale po zatazi klesa - nema vykon a hustota je OK).
-Nepravdepodobna moznost (predsalen baterka nema vela za sebou) je sulfatizacia, takze krystalizacia siranu olovnateho a blokovanie aktivnej plochy. Ale toto hrozi u nepouzivanych baterii a hlavne dlho skladovanych vo vybitom stave. Tiez to ma napatie a v principe moze mat aj hustotu dobru, ale nema vykon a napatie klesa pri zatazeni.
Takze tipoval by som to na vadu baterky konkretne hlavne urvata eletkroda v niektorom clanku. Skontroluj hustoty v jednotlivych clankoch ale asi budu rovnake. Keby slo o rozpadnute clanky vekom a koroziou, prebijanim a pod. tak by po otvoreni stuplov bolo vidiet ze je to uplne posekane, pokrivene a popraskane (kladne elektrody). Ale u novej baterky je pravdepodobnejsia vyrobna vada. Moze sa to stat. Napriklad mal som baterku priamo z obchodu a hned bola skratovana a napatie 10,3 V a vedel som ktora bije.
Na kontrolnom okienku je zelena farba co znamena ze baterka by mala byt elektrochemicky nabita. To kolecko nieje nic ine nez hustomer. Kyselina sirova sa priamo podiela na vybijani/nabijani, takze pocas nabijania rastie jej koncentracia (a hustota) a pocas vybijania klesa. Ten kontrolny hustomer je vsak len v jedinom clanku. Hustota v ostatnych sa vsak moze lisit.
Moze byt baterka zla aj ked svieti zelena kontrolka (hustota je v zelenom) ? Nuz moze.
-Viem si predstavit pripad, ze nejaky z clankov je skratovany a totalne vybity, ale ten kontrolny hustomer (oko) je len na jedinom clanku. Takze este v dalsich piatich moze byt jeden, ktory je skratovany, totalne vybity a kontrolne kolecko ho nevidi. V tom pripade by v nom bola hustota ovela nizsia. To sa da dokazat normalnym hustomerom v kazdom z clankov by mala byt hustota priblizne rovnaka. Avsak v takom pripade (skratovany jeden clanok) by bolo napatie baterky naprazdno cca 10,3 V Takze aj obycajnym meranim napatia bez zataze by sa to dalo odhalit. Takze to nebude tento pripad.
-Tak isto moze byt hustota v poriadku ale baterka nie, ked sa ulomi velka cast elektrody v nabitom clanku bud z dovodu opotrebenia (korozie) alebo vyrobnej vady. Staci ked sa to stane v jedinom clanku. Z hladiska hustoty kyseliny ostane baterka nabita ale efektivna plocha, clanku sa tym zmensi. Moze sa stat aj to, ze sa urve cela sada elektrod a pripojeny ostane len kusok. Pokial sa to stane, tak hustotu to neovplyvni, takze zelene to bude stale, ale znizi sa vykon a kapacita. Na napatie bez zatazenia by to vplyv nemalo mat, ale baterka nenastartuje. (Napatie to bude mat aj ked bude kazda z elektrod co i len 1 mm stvorcovy. Ale nebude to mat ziaden vykon. Napatie je dane zlozenim avsak vykon hlavne plochou. Toto by sa chovalo ako popisujes, baterka ma naprazdno napatie ale po zatazi klesa - nema vykon a hustota je OK).
-Nepravdepodobna moznost (predsalen baterka nema vela za sebou) je sulfatizacia, takze krystalizacia siranu olovnateho a blokovanie aktivnej plochy. Ale toto hrozi u nepouzivanych baterii a hlavne dlho skladovanych vo vybitom stave. Tiez to ma napatie a v principe moze mat aj hustotu dobru, ale nema vykon a napatie klesa pri zatazeni.
Takze tipoval by som to na vadu baterky konkretne hlavne urvata eletkroda v niektorom clanku. Skontroluj hustoty v jednotlivych clankoch ale asi budu rovnake. Keby slo o rozpadnute clanky vekom a koroziou, prebijanim a pod. tak by po otvoreni stuplov bolo vidiet ze je to uplne posekane, pokrivene a popraskane (kladne elektrody). Ale u novej baterky je pravdepodobnejsia vyrobna vada. Moze sa to stat. Napriklad mal som baterku priamo z obchodu a hned bola skratovana a napatie 10,3 V a vedel som ktora bije.
Punto Mk1 1.1 r.v. 1997 cca 140000 km
- Reklama
Re: Špatny start za studena
Karol píše:Fajn, takze ak pohasnu kontrolky a vynuluje sa vsetko, tak je jasne, ze pocas pokusu o start velmi pokleslo napatie. To sa moze stat jednak v pripade vybitej baterky, sulfatizovanej baterky, v pripade baterky s rozlamanymi elektrodami, alebo v pripade velmi vysokeho odberu prudu (skrat v obvode startera).
Na kontrolnom okienku je zelena farba co znamena ze baterka by mala byt elektrochemicky nabita. To kolecko nieje nic ine nez hustomer. Kyselina sirova sa priamo podiela na vybijani/nabijani, takze pocas nabijania rastie jej koncentracia (a hustota) a pocas vybijania klesa. Ten kontrolny hustomer je vsak len v jedinom clanku. Hustota v ostatnych sa vsak moze lisit.
Moze byt baterka zla aj ked svieti zelena kontrolka (hustota je v zelenom) ? Nuz moze.
-Viem si predstavit pripad, ze nejaky z clankov je skratovany a totalne vybity, ale ten kontrolny hustomer (oko) je len na jedinom clanku. Takze este v dalsich piatich moze byt jeden, ktory je skratovany, totalne vybity a kontrolne kolecko ho nevidi. V tom pripade by v nom bola hustota ovela nizsia. To sa da dokazat normalnym hustomerom v kazdom z clankov by mala byt hustota priblizne rovnaka. Avsak v takom pripade (skratovany jeden clanok) by bolo napatie baterky naprazdno cca 10,3 V Takze aj obycajnym meranim napatia bez zataze by sa to dalo odhalit. Takze to nebude tento pripad.
-Tak isto moze byt hustota v poriadku ale baterka nie, ked sa ulomi velka cast elektrody v nabitom clanku bud z dovodu opotrebenia (korozie) alebo vyrobnej vady. Staci ked sa to stane v jedinom clanku. Z hladiska hustoty kyseliny ostane baterka nabita ale efektivna plocha, clanku sa tym zmensi. Moze sa stat aj to, ze sa urve cela sada elektrod a pripojeny ostane len kusok. Pokial sa to stane, tak hustotu to neovplyvni, takze zelene to bude stale, ale znizi sa vykon a kapacita. Na napatie bez zatazenia by to vplyv nemalo mat, ale baterka nenastartuje. (Napatie to bude mat aj ked bude kazda z elektrod co i len 1 mm stvorcovy. Ale nebude to mat ziaden vykon. Napatie je dane zlozenim avsak vykon hlavne plochou. Toto by sa chovalo ako popisujes, baterka ma naprazdno napatie ale po zatazi klesa - nema vykon a hustota je OK).
-Nepravdepodobna moznost (predsalen baterka nema vela za sebou) je sulfatizacia, takze krystalizacia siranu olovnateho a blokovanie aktivnej plochy. Ale toto hrozi u nepouzivanych baterii a hlavne dlho skladovanych vo vybitom stave. Tiez to ma napatie a v principe moze mat aj hustotu dobru, ale nema vykon a napatie klesa pri zatazeni.
Takze tipoval by som to na vadu baterky konkretne hlavne urvata eletkroda v niektorom clanku. Skontroluj hustoty v jednotlivych clankoch ale asi budu rovnake. Keby slo o rozpadnute clanky vekom a koroziou, prebijanim a pod. tak by po otvoreni stuplov bolo vidiet ze je to uplne posekane, pokrivene a popraskane (kladne elektrody). Ale u novej baterky je pravdepodobnejsia vyrobna vada. Moze sa to stat. Napriklad mal som baterku priamo z obchodu a hned bola skratovana a napatie 10,3 V a vedel som ktora bije.
Diky za vycerpavajici odpoved


Re: Špatny start za studena
Jeste jsem zapomnel dodat ze jsem zkousel nastartovat i pres kabely a taky nic. Motor se ani neprotocil, a starter stale jen cvakal. Je mozne ze i pres ty kabely by to nenaskocilo kdyby byla chyba v te baterce? Protoze i s kabelama kleslo napeti, hodiny se vynulovaly a rucicky klesly.. Tak ted vazne nevim jesli nebude problem v tom starteru..
Re: Špatny start za studena
Tak este aj v tomtop pripade by to teoreticky mohlo byt v baterke, ale je to dost podstatna informacia ktora by to viac smerovala na ten starter. Startovacie kable maju svoj odpor a castokrat su vyrobene nekvalitne (s vysokym odporom) - skor sa podobaju na vysokonapatove kable nez na startovacie, lebo su tenke ale s pekelne hrubou izolaciou
Skoda, keby sme neboli tak daleko od seba, tak by som ti mohol pozicat jednu z mojich zaloznych bateriek na test. Vyskusaj teda tu baterku a drzim palce aby to bolo v nej a v nekvalitnych startovacich kabloch.

Skoda, keby sme neboli tak daleko od seba, tak by som ti mohol pozicat jednu z mojich zaloznych bateriek na test. Vyskusaj teda tu baterku a drzim palce aby to bolo v nej a v nekvalitnych startovacich kabloch.
Punto Mk1 1.1 r.v. 1997 cca 140000 km
Re: Špatny start za studena
Tak problem vyresen. Jelikoz predevcirem byla baterka uplne out a svitila bile, zanesl jsem ji dobit a premerit a vse bylo OK. Tak jsem to vcera namontoval zpatky a motor chytnul napoprve. Tak je to trochu divne, ze by to bylo jen tou baterkou, kdyz to neslo ani pres ty kabely (2 mesice z5 pouzity stejne kable a chytlo to). Ale tak hlavne ze uz to jede 

Re: Špatny start za studena
Tak super
Startovacie kable zvyknu byt nekvalitne spravene, to je normalne. Chystam sa vyrobit si vlastne z pekne hrubeho kabla.
este snad toto, ze ked baterka svitila bile myslis ten merak na nej ? Ten hustomer ? Lebo normalne ma byt zeleny, vybita je cierny a biely je ked jej chyba voda. Ak je to tak, stalo by zato skontrolovat kolko je v nej vody, ci nahodou niesu clanky nad hladinou alebo im k tomu mo nechyba. Dolievat treba samozrejme destilkou.

este snad toto, ze ked baterka svitila bile myslis ten merak na nej ? Ten hustomer ? Lebo normalne ma byt zeleny, vybita je cierny a biely je ked jej chyba voda. Ak je to tak, stalo by zato skontrolovat kolko je v nej vody, ci nahodou niesu clanky nad hladinou alebo im k tomu mo nechyba. Dolievat treba samozrejme destilkou.
Punto Mk1 1.1 r.v. 1997 cca 140000 km
Re: Špatny start za studena
Karol píše:Tak superStartovacie kable zvyknu byt nekvalitne spravene, to je normalne. Chystam sa vyrobit si vlastne z pekne hrubeho kabla.
este snad toto, ze ked baterka svitila bile myslis ten merak na nej ? Ten hustomer ? Lebo normalne ma byt zeleny, vybita je cierny a biely je ked jej chyba voda. Ak je to tak, stalo by zato skontrolovat kolko je v nej vody, ci nahodou niesu clanky nad hladinou alebo im k tomu mo nechyba. Dolievat treba samozrejme destilkou.
To ze svitila bile myslim nahore to kolecko, normalni stav je zelena OK. Nechal jsem to nabit v servise a premerit pri zatezi atd..a rikali ze vse je v poradku, jinak ta baterka je bezudrzbova.. Hlavne ze uz jezdi, mel jsem strach aby to nebyl ten starter.

Re: Špatny start za studena
Ano, takze to kolecko je vlastne hustomer. biely zvykne byt ked je malo vody. Ja viem, bezudrzbove baterky maju minimalnu alebo ziadnu spotrebu vody, teda aspon by mali mat. Je to dane jednak materialom elektrod a jednak katalyzatorom, ktory premiena vzniknuty vodik a kyslik naspat na vodu a teda voda neubuda pri nabijani. Moze sa ale stat, ze napriek tomu sa voda straca. Napriklad pri nefunkcnom regulatore napatia na alternatore je baterka trvalo prebijana a vtedy ani ten katalyzator nestiha vracat spat vodu a voda unika ventilom v podobe vodika a kyslika von z baterky. Vtedy neostava nic ine ako ju doliat. Niektore bezudrzbove sa daju otvorit a doliat, ine nie (aspon nie bez velkeho zasahu).Takto mas vacsiu koncentraciu kyseliny ako normal, co trochu urychli koroziu clankov a moze byt trochu nizsia vodivost, teda do istej miery (nizsi vykon), ale to len zanedbatelne.
Som rad, ze je problem vyrieseny
Som rad, ze je problem vyrieseny

Punto Mk1 1.1 r.v. 1997 cca 140000 km
Re: Špatny start za studena
Není to zrovna katalyzátor,ale je tam labyrint a brita filtr. http://img14.imageshack.us/img14/5788/sany0008ex4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; http://img14.imageshack.us/img14/1899/sany0010df7.jpg" onclick="window.open(this.href);return false; http://img410.imageshack.us/img410/6563/sany0011pf4.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;