Původně jsem chtěl pro drahou polovičku 1,3 JTD, bohužel před 3 roky jich tolik nebylo a byly dost drahé (drahá polovička zas není tak "drahá"

O dva roky později jsem si i já na podobné účely koupil 1,3 JTD (proč do města tahat 5 metrový kombík se 150 kobylama), jednak v lepší výbavě (bohužel jen 3dv, v 5 dv variantě s touto výbavou jsem jej za rozumný peníz nikde dlouho neobjevil, no co jezdím převážně sám nebo ve dvou, tak nevadí ... )
Po nějaké době mohu porovnat chování a jízdu s oběma objemy, každé auto má své + a -, záleží na tom, co kdo preferuje
- porovnání spotřeby: Jelikož polovička jezdí více méně dle předpisů, neříká jí nic pedál na podlaze při předjíždění, má celkem očekávanou a na ten objem přijatelnou spotřebu (příměstský a městský cyklus) . Pohybuje se od tankování do tankování kolem 4,75-4,9 L. Já naopak se svoji 1,3 jezdím trochu rychleji než by se mělo a občas si troufnu předjet i silnější auta, takže moje dlouhodobá spotřeba se pohybuje též někde kolem 4,6-4,8 L. Málo nebo moc ??
- jízda, výkon motoru, akcelerace : 1,9 63 kW má max točivého momentu při 1500ot ,otáčky při max výkonu 3500 (snad si to pamatuji dobře). Takže ten motor bere celkem dobře od spodu, v pohodě se dá akcelerovat pod 1500 ot (takto nízko položené otáčky max Mk mne taky celkem dost překvapily, u jiného auta jsou spíš použitelné otáčky od 1500 výš, takže snad pod 1500 ot nejde o podtáčení), nemá cenu jej vytáčet někam ke 3000. Pro ženskou, která si moc nechce rozumět s "kvedlačkou" ideální, dnes je drahá ráda, že má 1,9 , která má nízkou spotřebu a když potřebuje, tak táhne a jede (byť 63kW taky není žádný zázrak)
1,3 51kW má samozřejmě neporovnatelně menší krouťák, navíc tuším max někde kolem 2500 a max výkon ve 4000 ot.
Nehaním tento motor, 51kW z objemu 1248 ccm mi stále ještě přijde jako malý zázrak (vím, je už 55,66,70kW




provoz a spolehlivost : u 1,9, kterou jezdíme déle a má nyní najeto 140 tkm, se žádný problém neobjevil, měnila se spínací skříňka. 1,3 má nyní najeto 100tkm (obě auta dovoz SRN, servisovaná, 1,9 najeto 85 tkm, 1,3 najeto 80tkm) a ta mne potrápila už trochu více - výměna spojky-pronikání oleje přes netěsné šrouby setrvačníku, opakovaně problém s čidlem tlaku plnění (přikládám nekvalitní výrobě někde v Číně, čtvrté čidlo v pořadí zatím "drží"). Jinak podvozky, náparvy obou aut původní, bez vůlí, klepání. Výhodu u 1,3 spatřuji v užití bezúdržbového rozvodového řetězu na plán. životnost motoru.
Takže můj závěr : se kterým nemusíte souhlasit, můžete polemizovat - s 1,9 se jezdí příjemněji, jako s "dospělým! autem, 1,3 nemá točivý moment velkých objemů a tak je třeba daleko více řadit, srovnání spotřeby nějak výrazně nepreferuje 1,3 (možná bych při klidnější jízdě dosáhl o nějakou desetinku méně, pod 4 litry se mi to jeví jako iluzorní. Možná nějaké dlouhé jízdy ustálenou rychlostí na 5° bez velké akcelerace posunou spotřebu někam pod 4 litry)