V polovině listopadu jsem koupil nové expandery ruční brzdy. Vyměnil jen ten zatuhlý pravý. Levý šel dobře. Čep jsem zakápl před montáží olejem, nic lepšího jsem neměl po ruce. Důkladně zvenku otřel. Za 1,5 měsíce se začal opět zasekávat. Po dalším týdnu již zůstává kolo zabržděné. Předchozí jsem měl na autě asi tak 8 let. Originál Fiat Ricambi. Na pohled vypadají všechny značky stejně. Z větší části se dá odbrzdit za autem jen na čtyřech a zatáhnutím za ztuhlou páčku dozadu.
K dispozici je hrůza MAXGEAR a příšera FAST. V domnění, že dražší bude lepší, jsem koupil FAST. A on může být nepatrně lepší, než nejlevnější výrobek. Další se mi již kupovat nechce. Rozhodl jsem se, že ty původní Ricambi repasuji.
Nerez čep průměr 8mm, podložky průměr 8mm tenké 0,2 a 0,5 mm a trocha zručnosti. U čepu je potřeba zbrousit hlavu na výšku hlavy cca 1,8mm, jako je u původního nýtu. Čep zkrátit na délku včetně hlavy ! na cca 12-12,5 mm. Odvrtat původní nýt. Jeden otvor je 9mm a druhý 7mm. Ten menší převrtat na 8mm. Pod hlavu jsem dal podložku 0,5mm. Mezi páčky 2 podložky 0,2mm, protože jen s jednou podložkou to nešlo tak lehce. je potřeba si dát pozor na sestavení a páčky před nýtováním sestavit ve správné poloze. Teď je veškerá korodující část oddělená od nekorodující. Několika údery kladiva roznýtovat čep. Jde to snadno a je lepší víc přiměřených úderů, aby nebyl čep roznýtován křivě.
Kdo se do toho bude pouštět, nemělo by ho překvapit, že 3 podložky a čep z nerezu vyjdou asi na 100 Kč. Je lepší si vzít něco navíc, kdyby se nepovedlo a taky proto, že poštovné něco stojí. Nerez mají málokde.
Fotky jak to vypadá.
Namontuju to hned jak se mi do toho bude chtít. Má někdo zkušennost s plastovými (Škoda), nebo měděnými (nákladní Tatra) podložkami pod čelisti, aby nepřirezly ke štítu brzd ?
Oprava expandéru ruční brzdy
Moderátor: peta.smolik
Oprava expandéru ruční brzdy
- Přílohy
-
- P1.jpg (107.98 KiB) Zobrazeno 1689 x
-
- P2.jpg (103.21 KiB) Zobrazeno 1689 x
-
- P3.jpg (89.69 KiB) Zobrazeno 1689 x
- Reklama
Re: Oprava expandéru ruční brzdy
Další fotky
- Přílohy
-
- P4.jpg (103.43 KiB) Zobrazeno 1688 x
-
- P5.jpg (124.31 KiB) Zobrazeno 1688 x
-
- P6.jpg (96.89 KiB) Zobrazeno 1688 x
Re: Oprava expandéru ruční brzdy
Ještě fotky
- Přílohy
-
- P7.jpg (65.53 KiB) Zobrazeno 1688 x
-
- P8.jpg (46.71 KiB) Zobrazeno 1688 x
Re: Oprava expandéru ruční brzdy
Musím uvést na pravou míru. Zmýlil jsem se. Jak mi v listopadu 2022 zlobila pravá páčka brzd, nebyla to nakonec jenom ta páčka - expander.
Před týdnem jsem objevil u pravého kola přerušené lanko ruční brzdy - vypadalo jako by ho někdo ustřihl 20 cm od konce i s pláštěm bowdenu.
Páčka i s lankem byla totálně nepohyblivá jako na podzim. Lanko neuvěřitelným způsobem zarezlo, proto s tím nešlo hnout.
Nejlepší na tom je, že celé lanko ruční brzdy jsem měnil v červenci 2020, kdy jsem původní (asi ještě od výroby 18 let staré) přetrhl.
Měl jsem doma koupené do rezervy lanko Magneti Marelli cca od roku 2014, protože to původní nebylo v dobré kondici a počítal jsem s výměnou. Buď to byla tak moc nekvalitní výroba z Polska (MM mělo popisky s výrobou z Polska), nebo plagiát. To už asi nezjistím. Protože to není první věc příšerné kvality od Magneti Marelli, spíš bych sázel na nekvalitní výrobu. Při montáži jsem lanko pečlivě promazal grafitovou vazelínou, nacpal co se do něj vešlo a procvičil, aby se vazelína dostala všude. Ručka začala jít ztuha po necelých dvou letech na jaře 2022, kdy jsem začal znovu řešit páčky. Průběžně to bylo půl roku lepší a horší, až do osudného podzimu, kdy ovládání ručky totálně zatuhlo. Ani ve snu by mě nenapadlo, že za 2 a kousek roku může promazaný lanko zrezivět do stavu, že ho rez sežere celá i s obalem. O to víc překvapivé, že pravidelně po zimě meju hadicí spodek od soli. A to je přesně důvod, proč se páčka nepohnula a nebylo poznat, že je to zároveň i lankem. Mytím spodku to samozřejmě není. Umývám každé auto po zimě a dlouhá léta. Fotka dole.
Letos na jaře jsem koupil do rezervy nové teflonové lanko ručky ATE. Bylo to jedno z posledních v Čechách, na Moravě a ve Slezsku tiež.
Před týdnem jsem lanko ATE namontoval. Po napnutí nezabírala ručka úplně stejně na obě kola. Tak jsem u uvolněné ručky zatáhnul za páčku, která brzdila víc, trochu dozadu. Od té chvíle brzdí obě kola na každý zub zatažené ručky pocitově na protočení rukou naprosto stejně. Zkoušel jsem to asi 4x na každý zub. Luxus, luxus, luxus. Tak a objednávám ještě jedno lanko ATE do rezervy. Smůla, dva ze shopů, kde mělo být na objednání u dodavatele mi volali, že už nejde objednat. Poslední záchrana, Autodoc. Bomba, přijde mi příští týden.
Před týdnem jsem objevil u pravého kola přerušené lanko ruční brzdy - vypadalo jako by ho někdo ustřihl 20 cm od konce i s pláštěm bowdenu.
Páčka i s lankem byla totálně nepohyblivá jako na podzim. Lanko neuvěřitelným způsobem zarezlo, proto s tím nešlo hnout.
Nejlepší na tom je, že celé lanko ruční brzdy jsem měnil v červenci 2020, kdy jsem původní (asi ještě od výroby 18 let staré) přetrhl.
Měl jsem doma koupené do rezervy lanko Magneti Marelli cca od roku 2014, protože to původní nebylo v dobré kondici a počítal jsem s výměnou. Buď to byla tak moc nekvalitní výroba z Polska (MM mělo popisky s výrobou z Polska), nebo plagiát. To už asi nezjistím. Protože to není první věc příšerné kvality od Magneti Marelli, spíš bych sázel na nekvalitní výrobu. Při montáži jsem lanko pečlivě promazal grafitovou vazelínou, nacpal co se do něj vešlo a procvičil, aby se vazelína dostala všude. Ručka začala jít ztuha po necelých dvou letech na jaře 2022, kdy jsem začal znovu řešit páčky. Průběžně to bylo půl roku lepší a horší, až do osudného podzimu, kdy ovládání ručky totálně zatuhlo. Ani ve snu by mě nenapadlo, že za 2 a kousek roku může promazaný lanko zrezivět do stavu, že ho rez sežere celá i s obalem. O to víc překvapivé, že pravidelně po zimě meju hadicí spodek od soli. A to je přesně důvod, proč se páčka nepohnula a nebylo poznat, že je to zároveň i lankem. Mytím spodku to samozřejmě není. Umývám každé auto po zimě a dlouhá léta. Fotka dole.
Letos na jaře jsem koupil do rezervy nové teflonové lanko ručky ATE. Bylo to jedno z posledních v Čechách, na Moravě a ve Slezsku tiež.
Před týdnem jsem lanko ATE namontoval. Po napnutí nezabírala ručka úplně stejně na obě kola. Tak jsem u uvolněné ručky zatáhnul za páčku, která brzdila víc, trochu dozadu. Od té chvíle brzdí obě kola na každý zub zatažené ručky pocitově na protočení rukou naprosto stejně. Zkoušel jsem to asi 4x na každý zub. Luxus, luxus, luxus. Tak a objednávám ještě jedno lanko ATE do rezervy. Smůla, dva ze shopů, kde mělo být na objednání u dodavatele mi volali, že už nejde objednat. Poslední záchrana, Autodoc. Bomba, přijde mi příští týden.
- Přílohy
-
- L2 MM.jpg (120.32 KiB) Zobrazeno 1186 x
-
- L1 MM.jpg (119.46 KiB) Zobrazeno 1186 x
Re: Oprava expandéru ruční brzdy
Moje zkušenost: začalo mi škrundat pravé zadní kolo, řekl jsem si-expandér, pořídil pro jistotu nový Maxgear i brzdné lano - teflon Maxgear. Po sundání bubnu jsem zjistil, že expandér je origiinál funkční (od r. 2002!), ale čelist vyskočila z prasátka a zvonila o buben, což mi hlava nebere. Vyměnil jsem už čelisti, expandér jen trochu promáznul a zjistil, že lanko v té pravé polovině je kouslé. Chci je vyměnit, ale nové mi nejde k brzdě vrchem nad osou, neprotáhnu je tím otvorem, dám-li je spodem, bude se o trochu víc namáhat, což by mohlo být časem fatální. Máš zkušenost, jak ho dostat nahoru?
Re: Oprava expandéru ruční brzdy
Nikdo se sem nedívá, tak jsem to zkrátka dal pod osu. Snad to nějakou dobu vydrží. Byl trochu problém na regulaci to lanko v teflonu dát tak, aby se chytil závit.
Re: Oprava expandéru ruční brzdy
Mě tam šlo lanko úplně vpohodě původní cestou jak bylo předtím. Dělal jsem to vloni a předloni taky.karelmrak píše: ↑05 úno 2024, 09:02 Moje zkušenost: začalo mi škrundat pravé zadní kolo, řekl jsem si-expandér, pořídil pro jistotu nový Maxgear i brzdné lano - teflon Maxgear. Po sundání bubnu jsem zjistil, že expandér je origiinál funkční (od r. 2002!), ale čelist vyskočila z prasátka a zvonila o buben, což mi hlava nebere. Vyměnil jsem už čelisti, expandér jen trochu promáznul a zjistil, že lanko v té pravé polovině je kouslé. Chci je vyměnit, ale nové mi nejde k brzdě vrchem nad osou, neprotáhnu je tím otvorem, dám-li je spodem, bude se o trochu víc namáhat, což by mohlo být časem fatální. Máš zkušenost, jak ho dostat nahoru?
Re: Oprava expandéru ruční brzdy
Asi se jedná o průměr té pružiny, co je na konci, každý výrobce to má asi trochu jinak. Mě překvapilo, že to Maxgear dělá už taky v teflonu. Snad to vydrží déle...