Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Moderátor: peta.smolik
Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Tak jsem se dostal do stavu, kdy je potřeba trochu zrepasovat brzdy. Auto má najeto 180tisíc km, a některé části už jsou zralé na výměnu. Až potud nejde o nic zvláštního či překvapujícího, co by stálo za vytvoření tohoto vlákna, ale výběr nového HW , to už je o něčem jiném. Nikdy jsem to dříve moc neřešil, v dobách kdy jsem měl Fiat 125 - 125S či Fiat 127 (sdílely stejné kotouče a destičky), tak jsem to neřešil vůbec, kotoučů jsem měl půlku skříně a destiček druhou část, nikdy se mi nestalo, že by nějaký kotouč házel nebo kopal do pedálu atd. Když jsem přešel na Mareu a Punto MkII (také sdílejí stejné kotouče a destičky), tak jsem něco koupil a jezdil bez problémů. Když jsem před dvěma lety dělal kotouče na Puntu, tak jsem už byl trochu poučen a vzal jsem aspoň lakované kotouče Zimmermann a desky TRW. Ani v tuto dobu mě nenapadlo se tímto více zaobírat, auto brzdí , nic se nevlní a nekope. Kotouče či bubny na Maree i Puntu nemám přišroubované, jelikož lité disky neměly vývrty pro naváděcí čepy, tak že po demontáži kola to tam drželo na heslo (naváděcí čepy byly demontované), občas to pootočím, tak že nějaké spešl usazování se nekonalo a ani nekoná a vše funguje. Toť zkrácený životopis brzd mých aut. Jinak sem se hrabal v brzdách i dalších aut, tak že bych si dovolil tvrdit, že o tom něco vím, aspoň co se týká té strojařské a systémové stránky věci. ¨
A teď k tomu zajímavějšímu. Ještě malý výlet do historie, Bravo jsem koupil s najetými 134tisíci km, přední kotouče měly minimální tloušťku a zánovní destičky originál. Zadní kotouče už byly o 0,5mm pod minimem a destičky origo před smrtí. Pracovní plocha hladká v celé kontaktní ploše a ochranný nátěr stále odváděl svoji práci. Na kotoučích nebyla žádná hloubková koroze. Zadní kotouče jsem vyměnil, dal jsem Mayle (MEYLE 215 523 0014) a destičky TRW (TRW GDB1485 COTEC), zrepasoval jsem třmeny, dostaly nové válečky a gumičky (FRENKIT 238910). Kotouče jsem opatřil nějakým ochranným nástřikem, který se na tom snaží držet, tak nějak. Operace se zdařila, vše fungovalo jak má. Když jsem byl loni na STK, tak jsem na válcích při testech ruční brzdy prošel s odřenýma ušima. Pro kontrolu brzdného výkonu, technik musel provést propočet nějakým koeficientem, jelikož brzdný efekt byl menší , než měl v nějakých tabulkách. Říkal něco o druhovýrobě, moc jsem to nechápal o čem vlastně mluví, ale co, prošel jsem, tak jsem to dál neřešil.
Letos nadešla chvíle, kdy je potřeba udělat jak přední tak zadní brzdy znova. Na předku je třeba vyměnit kotouče a desky + asi i nějaký repas (minimálně čištění) třmenů, na zadku se hlásí destičky. Ještě by sice něco daly, ale na pravé straně mě praskla prachovka na vodítku třmenu, tak že přes zimu trochu přituhl a sežralo to vnější destičku víc než ostatní. Dále co mě překvapilo, byl fakt, že zadní kotouče po 45tisících jsou skoro netknuté, co se týče opotřebení, jsou hladké, ale místy jsou mapy od destiček, jako by destičky byly málo abrazivní. A jelikož mám cca asi 5tisíc km fóra, tak jsem se rozhodl nejprve řádně prostudovat nabídku aftrmarketu a zde jsem narazil na spoustu zajímavostí o které bych se s vámi rád podělil.
Nejprve jsem začal studiem různých fór, kde se probírají brzdové systémy, asi nejzajímavější je cokoli co je koncern, tam se rovný kotouč těžko hledá. Zjistil jsem, že se kroutí všechno napříč nabídkovým spektrem. Dále se dočtete, který kotouč se kterými destičkami funguje a který ne atd. Paradoxně, kotouče a desky od jednoho výrobce nemusí být ta ideální kombinace, dle některý. Závěr z této četby bych označil jako deprimující, všechny kotouče se kroutí a žádná destička nebrzdí a při montáži je třeba používat hodinek na kontrolu házivost, ještě lepší je vyměnit ložiska kol a všechny silentbloky a čepy. Prostě demence za kterou se schovávají výrobci aftermarketu se svojí kvalitou. Nenašel jsem nic, podle čeho by se jeden orientoval v brzdové džungli. Většina kotoučů je Mede in World, odlito v Číně , opracované v Turecku, nalakované ve Španělsku, zabaleno v Německu. Nakonec jsem vybral kotouče od firmy EBC brake a to hladké, jde o sportovní kotouče, cena je sice o něco vyšší, ale reference jsou dobré. Dělají i drážkované, ale o přínosu pro potřebu běžného užívání nejsem až tak přesvědčen, abych za to připlácel. Příště se budeme zaobírat destičkami, tam už to bude zajímavější, tam si vysvětlíme, proč něco brzdí a něco ne.
A teď k tomu zajímavějšímu. Ještě malý výlet do historie, Bravo jsem koupil s najetými 134tisíci km, přední kotouče měly minimální tloušťku a zánovní destičky originál. Zadní kotouče už byly o 0,5mm pod minimem a destičky origo před smrtí. Pracovní plocha hladká v celé kontaktní ploše a ochranný nátěr stále odváděl svoji práci. Na kotoučích nebyla žádná hloubková koroze. Zadní kotouče jsem vyměnil, dal jsem Mayle (MEYLE 215 523 0014) a destičky TRW (TRW GDB1485 COTEC), zrepasoval jsem třmeny, dostaly nové válečky a gumičky (FRENKIT 238910). Kotouče jsem opatřil nějakým ochranným nástřikem, který se na tom snaží držet, tak nějak. Operace se zdařila, vše fungovalo jak má. Když jsem byl loni na STK, tak jsem na válcích při testech ruční brzdy prošel s odřenýma ušima. Pro kontrolu brzdného výkonu, technik musel provést propočet nějakým koeficientem, jelikož brzdný efekt byl menší , než měl v nějakých tabulkách. Říkal něco o druhovýrobě, moc jsem to nechápal o čem vlastně mluví, ale co, prošel jsem, tak jsem to dál neřešil.
Letos nadešla chvíle, kdy je potřeba udělat jak přední tak zadní brzdy znova. Na předku je třeba vyměnit kotouče a desky + asi i nějaký repas (minimálně čištění) třmenů, na zadku se hlásí destičky. Ještě by sice něco daly, ale na pravé straně mě praskla prachovka na vodítku třmenu, tak že přes zimu trochu přituhl a sežralo to vnější destičku víc než ostatní. Dále co mě překvapilo, byl fakt, že zadní kotouče po 45tisících jsou skoro netknuté, co se týče opotřebení, jsou hladké, ale místy jsou mapy od destiček, jako by destičky byly málo abrazivní. A jelikož mám cca asi 5tisíc km fóra, tak jsem se rozhodl nejprve řádně prostudovat nabídku aftrmarketu a zde jsem narazil na spoustu zajímavostí o které bych se s vámi rád podělil.
Nejprve jsem začal studiem různých fór, kde se probírají brzdové systémy, asi nejzajímavější je cokoli co je koncern, tam se rovný kotouč těžko hledá. Zjistil jsem, že se kroutí všechno napříč nabídkovým spektrem. Dále se dočtete, který kotouč se kterými destičkami funguje a který ne atd. Paradoxně, kotouče a desky od jednoho výrobce nemusí být ta ideální kombinace, dle některý. Závěr z této četby bych označil jako deprimující, všechny kotouče se kroutí a žádná destička nebrzdí a při montáži je třeba používat hodinek na kontrolu házivost, ještě lepší je vyměnit ložiska kol a všechny silentbloky a čepy. Prostě demence za kterou se schovávají výrobci aftermarketu se svojí kvalitou. Nenašel jsem nic, podle čeho by se jeden orientoval v brzdové džungli. Většina kotoučů je Mede in World, odlito v Číně , opracované v Turecku, nalakované ve Španělsku, zabaleno v Německu. Nakonec jsem vybral kotouče od firmy EBC brake a to hladké, jde o sportovní kotouče, cena je sice o něco vyšší, ale reference jsou dobré. Dělají i drážkované, ale o přínosu pro potřebu běžného užívání nejsem až tak přesvědčen, abych za to připlácel. Příště se budeme zaobírat destičkami, tam už to bude zajímavější, tam si vysvětlíme, proč něco brzdí a něco ne.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
- Reklama
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
No já už za ty roky co si vše dělám na autě sám a párkrát se i ohledně dílů spálil došel k závěru,že je lepší si raději cosi připlatit a kupovat díly od "lepších" výrobců. Ikdyž kvalita i u těch "lepších" není bůhvijaká (každý výrobce se snaží ušetřit) tak se snažim na těch důležitých částech jako brzdy,čepy,tlumiče apod.nešetřit. Ohledně brzd poslední léta kupuju jen TRW jak desky tak kotouče,příp.na Puntu i zadní pakny i bubny a spokojenost.
Teď při přezouvání ze zimních na letní jsem na Stilu kompletně rozebral přední brzdiče ,prachovky byly všechny 100%,takže ty jsem neměnil, vyčistil jsem a promazal vodící čepy které šly na sucho a ve finále jsem brzdové třmeny stříknul do modré barvy. Později pokud bude čas tak se vrhnu i na zadek.
Na Bravu máme najeto taky kolem 170.tis.takže už by to taky chtělo nějakou kontrolu brzd,takže by se mi hodilo kdybys tu dal i fotodokumentaci ať se můžeme inspirovat
Teď při přezouvání ze zimních na letní jsem na Stilu kompletně rozebral přední brzdiče ,prachovky byly všechny 100%,takže ty jsem neměnil, vyčistil jsem a promazal vodící čepy které šly na sucho a ve finále jsem brzdové třmeny stříknul do modré barvy. Později pokud bude čas tak se vrhnu i na zadek.
Na Bravu máme najeto taky kolem 170.tis.takže už by to taky chtělo nějakou kontrolu brzd,takže by se mi hodilo kdybys tu dal i fotodokumentaci ať se můžeme inspirovat
CROMA 1.9JTD/110kW r.06 -EMOTION-
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96
IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96
IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Neboj, bude to zase seriál, nejprve teorie, pak nákup a posléze i montáž, budu to sem šoupat postupně, bude to tak na měsíc. Ne, že by to nešlo rychleji, ale k autu se potom nedostanu tak rychle jak by jsem si představoval. Kotouče momentálně někde plavou přes La Manche. Nejdříve jsem objednal sadu TRW přední kotouče a destičky a na zadek keramiku TRW (na předek jí v mém rozměru nedělají), pak jsem to vrátil a volil jinak.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Než se rozepíšu, tak trochu základních dat. Já mám na svém autě brzdové kotouče pro předek 281/26mm a zadek 251/10mm, v eshopech mi ještě vyjížděly přední 284/22. Co se týče brzdičů, tak tam mám na předku válečky s průměrem 57mm, na eshopech mi to ještě nabízelo 54mm, zadní jsou potom jedny a to s průměrem 38mm. Brzdovou destičku přední mám 151 na 57,5mm a zadní 94,8 na 42,9mm, tak jako u kotoučů a brzdičů, tak i zde to nabízí na předek další destičky 122,9 na 53,3mm. Jak je to u dalších motorizací jsem nezjišťoval. Články v rádoby odborných časopisech o brzdách jsou sice zajímavé , ale v praxi nepoužitelné, dočtete se , že základní materiál obložení se dá rozdělit do čtyrech skupin: SEMI METALLIC, NON-ASBESTOS (organic), LOW-METALLIC NAO (organic + kov do 30%),CERAMIC. Dočtete se, která směs je na co vhodnější a tím vaše poznání vyšumí do ztracena. Jelikož při nákupu brzdového obložení se ani nedočtete (až na vyjímku , kdy se výrobce chlubí keramikou) z čeho to obložení vlastně je.
Pak jsem zjistil, že co se týče brzdových kotoučů, tak pro ně neexistuje žádná norma a pro brzdové destičky je to dost podobné. U brzdových destiček pro Evropu existuje akorát předpis 90R, v kterém je uvedeno, že brzdové obložení musí mít stejné parametry jako OEM verze s tím, že brzdný výkon může být o 10% někde psali o 15% nižší (nehledal jsem, co je v předpisu EU). Porovnání se provádí za studena. Jak jsem zjistil dále, tak ani sami výrobci aut netuší co za brzdy montují. Brzdový systém si nechají navrhnout nějakým výrobcem, ale z čeho to upeče, tak to netuší. A aby v tom nebyl až tak úplný bordel, tak zde překvapili američani, kteří v roce 1960 zpracovali normu (nebo spíš metodický předpis) pro kvalifikaci brzdového obložení. Tento předpis SAE J866A, rozděluji brzdové destičky do skupin.
Koeficient tření se měří při 250° F (cca 120° C) a při 600 F (cca 315° C), také se měří vadnutí brzd:
EE – koeficient tření je 0.25 - 0.35 u obou teplot, je možné vadnutí 0-25% při teplotě 600° F
EF – koeficient tření je 0.25 - 0.35 při 250° F a 0.35 - 0.45 při 600° F, vadnutí 2% - 44% při 600° F
FF – koeficient tření je 0.35 - 0.45 u obou teplot, vadnutí 0-22% při 600° F
GG – koeficient tření je 0.45 - 0.55, vadnutí je nepravděpodobné
HH – koeficient tření je 0.55 - 0.65, karbonové, nevadnou až do 3000° F (1649° C), kdy se rozžhaví
A v tuto chvíli začíná detektivní práce, jelikož výrobce nic nenutí na své produkty uvádět tuto specifikaci.
zdroj 1
zdroj 2
Pak jsem zjistil, že co se týče brzdových kotoučů, tak pro ně neexistuje žádná norma a pro brzdové destičky je to dost podobné. U brzdových destiček pro Evropu existuje akorát předpis 90R, v kterém je uvedeno, že brzdové obložení musí mít stejné parametry jako OEM verze s tím, že brzdný výkon může být o 10% někde psali o 15% nižší (nehledal jsem, co je v předpisu EU). Porovnání se provádí za studena. Jak jsem zjistil dále, tak ani sami výrobci aut netuší co za brzdy montují. Brzdový systém si nechají navrhnout nějakým výrobcem, ale z čeho to upeče, tak to netuší. A aby v tom nebyl až tak úplný bordel, tak zde překvapili američani, kteří v roce 1960 zpracovali normu (nebo spíš metodický předpis) pro kvalifikaci brzdového obložení. Tento předpis SAE J866A, rozděluji brzdové destičky do skupin.
Koeficient tření se měří při 250° F (cca 120° C) a při 600 F (cca 315° C), také se měří vadnutí brzd:
EE – koeficient tření je 0.25 - 0.35 u obou teplot, je možné vadnutí 0-25% při teplotě 600° F
EF – koeficient tření je 0.25 - 0.35 při 250° F a 0.35 - 0.45 při 600° F, vadnutí 2% - 44% při 600° F
FF – koeficient tření je 0.35 - 0.45 u obou teplot, vadnutí 0-22% při 600° F
GG – koeficient tření je 0.45 - 0.55, vadnutí je nepravděpodobné
HH – koeficient tření je 0.55 - 0.65, karbonové, nevadnou až do 3000° F (1649° C), kdy se rozžhaví
A v tuto chvíli začíná detektivní práce, jelikož výrobce nic nenutí na své produkty uvádět tuto specifikaci.
zdroj 1
zdroj 2
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Měnil jsem předek i zadek na podzim. Kotouče i destičky vše ATE. Není s tím žádný problém ( Bravo 1,6 Mjet 88 kw ). Na technické z kraje roku samozřejmě bez problémů, myslím tím hlavně zadek, ručka.
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Když už jsi zde nakousl ATE, tak začnu touto značkou. Při mém pátrání mě někdy bavily příspěvky typu, co že je lepší, jestli ATE, Jurid, OEM nebo někdo další. Na světě není zase tolik firem, které by vyráběly destičky, jen je hodně krabiček do kterých se to balí. Nejprve bych začal OEM výbavou, aby jsme si mohli ukázat co je stejné, co je lepší a co horší. Na destičkách najdeme někdy kromě součinitele tření i další čísla jako je model (či typové označení výrobce), dále i typ směsi, pro koho to bylo vyrobeno atd. Zde máme teda OEM destičky, najdeme na nich označení výrobce, přední mají označení GA3404, zadní GA3409. Je jedno jestli mají senzorové kabely nebo ne, modifikaci označuje v tomto případě "(A)". Dále zde můžeme najít směs obložení A551 a někde je ještě uveden součinitel tření FF. Označení destiček GA znamená zkratku výrobce a to fy. GALFER. Z toho co se mi podařilo zjistit, tak továrně osazené destičky mají koeficient tření FF a to na obou nápravách.
a teď nějaká ta druhovýroba
Tak že závěr v tomto příspěvku je asi takový, díváme se na totožné destičky v různých firemních přebalech. Další díl bude věnován destičkám, které mají nižší hodnotu tření, než byla prvovýroba.
a teď nějaká ta druhovýroba
Tak že závěr v tomto příspěvku je asi takový, díváme se na totožné destičky v různých firemních přebalech. Další díl bude věnován destičkám, které mají nižší hodnotu tření, než byla prvovýroba.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Další skupinou jsou destičky, které mají koeficient tření nižší jak OEM verze. Na přední destičky s nižším koeficientem tření než je FF jsem nenarazil, ale znovu podotýkám, že ne u všech produktů co jsou na trhu se dají tyto hodnoty dohledat. Jak již z textu vyplynulo budou zde uvedené jenom zadní destičky. Mezi ně údajně patří i základní TRW destičky, které jsem použil já (jak je to s keramickou verzí se mi zjistit nepodařilo, ale dalo by se předpokládat, že by mohla mít shodnou směs s přední, ale kolik to je, to netuším). Součinitel tření mají EE a zde je pár zástupců.
Jak vidíte, tak zadělat si na problém může být docela snadné.
Jak vidíte, tak zadělat si na problém může být docela snadné.
Naposledy upravil(a) martin72 dne 06 kvě 2019, 08:40, celkem upraveno 1 x.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Další část budeme věnovat destičkám, které mají koeficient tření shodný s OEM, ale pochází z jiné produkce než ty výše uvedené v příspěvku s originálními destičkami. Jak z fotek uvidíte, tak i jeden výrobce může vyrábět destičky s různou směsí pro jeden typ.
A aby toho nebylo moc, tak vám dám do odpoledne pauzu, aby jste to mohli vstřebat a budeme pokračovat destičkami, které mají lepší parametry jak OEM verze.
A aby toho nebylo moc, tak vám dám do odpoledne pauzu, aby jste to mohli vstřebat a budeme pokračovat destičkami, které mají lepší parametry jak OEM verze.
Naposledy upravil(a) martin72 dne 06 kvě 2019, 08:42, celkem upraveno 1 x.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Tak než se vrhneme na ty nadstandardní destičky, tak ještě trochu teorie. Brzdná účinnost destičky se mění v závislosti na teplotě. V přiloženém linku najdete i grafy průběhů různých typů obložení, jedná se většinou o sportovní a závodní provedení. V grafu firmy HAWK najdete i křivku OEM destičky, to jen aby jste si dovedli představit v čem je ten hlavní rozdíl. U Feroda, jsou v grafu dvě sportovní verze (s homologací na silnici) a to DS2500 a Performace, jenom pro zájemce, cena je úměrná teplotě kterou snesou (+/- cca 4litry za sadu na nápravu). Další možné sportovní obložení (co má silniční homologaci) dělá firma EBC (je tak za polovinu co Ferodo). Graf, který tam je uveden byl pořízen na voze Mazda na OEM kotoučích, jak probíhal test netuším. Další test, který jsem k daným destičkám našel je zde . Z testu je patrné, že koeficient tření je spíš někde v zóně FF, tudíž přínosem by byla tepelná odolnost a žlutá barva destiček. Většina sportovních destiček vyžaduje trochu náročnější způsob zajetí a následné vypálení brzdového obložení, u běžné produkce jste tomu druhému kroku ušetřeni.
Brzdová obložení a jejich vlastnosti
Pokud máte nějaké vlastní postřehy a nebo podněty, tak klidně pište, ať si tu nepřipadám jako sirotek, který si rád píše sám se sebou.
Brzdová obložení a jejich vlastnosti
Pokud máte nějaké vlastní postřehy a nebo podněty, tak klidně pište, ať si tu nepřipadám jako sirotek, který si rád píše sám se sebou.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Tak jako prvního zástupce tu máme brzdové destičky Ate Ceramic Součinitel tření FG u obou náprav. Výrobce doporučuje pro správnou funkčnost s těmito deskami použít nové (nejeté) kotouče. Při zajetí brzd dochází k uvolnění nějakých látek z destičky, které se nanesou na kotouč a tím zajistí správnou funkci. Pochopil jsem to tak, že při další výměně je dobré zase použít stejné destičky. Jsou vhodné pro všechny druhy kotoučů, tím myslím - hladké, vrtané, drážkované atd., nižší prašnost, vhodné pro lité disky.
Další na pořadu jsou Hella-Pagid o směsi toho moc nepíšou, jsou vhodné jako Ate pro kotouče hladké, vrtané, drážkované atd., mají nižší prašnost, vhodné pro lité disky. Součinitel tření GF, Tyto destičky mě oslovily, jelikož jsem si říkal, že ostřejší nástup by nemusel být na škodu, hlavně když před vás vyskočí nějaké to zvířátko. Mají docela přehledný katalog, kde mají i fotografie, tak že si tam můžete provést kontrolu, jestli je to co by se vám líbilo. Katalog zde Cena je přijatelná.
A jako třetí bude taková nesourodá skupinka, je to skupina obchodních společností, které figurují na trhu s auto díly, asi nejznámější z nich je firma Mayle. Všichni níže jmenovaní používají na svých brzdových destičkách směs "LPB AD409" s koeficientem tření GG. Jedná se o společnosti : Mayle, A.B.S. Ridex, Stark, xDalis, DENCKERMANN, atd. Stačí zadat do Googlu. O jakou jde směs netuším, jediné co se mi podařilo zjistit od kluků co destičky Mayle používají, tak že brzdí slušně a cena je dobrá. Ale protože jsou většinou na pracovních autech, tak tam se to až tak neřeší, jestli práší nebo je kratší životnost. Většina těch aut jezdí po Praze, tak že tam nějaká měřítka jsou dost specifická.
Další které jsem našel v nadstandardním provedení, Mintex (GF)
A podařilo se mi objevit další, tentokráte Brembo přední P23086 a zadní P23135 (oboje GF)
Další na pořadu jsou Hella-Pagid o směsi toho moc nepíšou, jsou vhodné jako Ate pro kotouče hladké, vrtané, drážkované atd., mají nižší prašnost, vhodné pro lité disky. Součinitel tření GF, Tyto destičky mě oslovily, jelikož jsem si říkal, že ostřejší nástup by nemusel být na škodu, hlavně když před vás vyskočí nějaké to zvířátko. Mají docela přehledný katalog, kde mají i fotografie, tak že si tam můžete provést kontrolu, jestli je to co by se vám líbilo. Katalog zde Cena je přijatelná.
A jako třetí bude taková nesourodá skupinka, je to skupina obchodních společností, které figurují na trhu s auto díly, asi nejznámější z nich je firma Mayle. Všichni níže jmenovaní používají na svých brzdových destičkách směs "LPB AD409" s koeficientem tření GG. Jedná se o společnosti : Mayle, A.B.S. Ridex, Stark, xDalis, DENCKERMANN, atd. Stačí zadat do Googlu. O jakou jde směs netuším, jediné co se mi podařilo zjistit od kluků co destičky Mayle používají, tak že brzdí slušně a cena je dobrá. Ale protože jsou většinou na pracovních autech, tak tam se to až tak neřeší, jestli práší nebo je kratší životnost. Většina těch aut jezdí po Praze, tak že tam nějaká měřítka jsou dost specifická.
Další které jsem našel v nadstandardním provedení, Mintex (GF)
A podařilo se mi objevit další, tentokráte Brembo přední P23086 a zadní P23135 (oboje GF)
Naposledy upravil(a) martin72 dne 06 kvě 2019, 08:55, celkem upraveno 2 x.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Po tom co jsme si představili možné adepty destiček, tak budeme pokračovat v dalším výběru (a nákupu), který nás může čekat, pokud má auto už větší nájezd a je potřeba se podívat i samotným brzdičům trochu na zoubek. Je zcela možné, z toho o jsem nakoupil, že polovinu nevyužiji. Představa, že by mi něco chybělo a já to musel dělat na dvakrát atd. by mě ve finále přišla dráž, tím myslím kumulaci finanční a časovou.
Brzdovou kapalinu jsem vzal to nejlepší co měli, výběr zase nebyl tak velký. cena 139,-
Dále jsem vzal 2x repasní sadu na přední brzdiče, cenový rozdíl s nebo bez pístu byl 110,- na sadu. Nemá cenu řešit při celkové ceně jedné sady 233,-
Na druhé fotografii jsou ještě pytlíky s nerezovými pružinovými plíšky destiček, bral jsem je v rámci prvního nákupu, jelikož desticky TRW je nemají součástí balení, Hella-Pagid už ano, ale říkal jsem si, že se určitě neztratí. cena jedněch byla 47,- a druhých 77,-
Na zadní brzdiče jsem vzal jednu sadu komplet s pístem a druhou jenom gumičky. Loni jsem měl levý brzdič rozhozený a vím v jakém stavu byl (tekla manžeta pod vřetenem samostavu).
Gumičky stály 130,- a celá sada s pístkem 341,-
Dále jsem vzal čtyři sady vodících čepů, jsou shodné na obě nápravy, v minulosti jsem je už částečně křísil, tak že se mi určitě neztratí , cena jedné sady je 83,-
A teď jedna taková zajímavost, v každé sadě gumiček jsou i prachovky na vodící čepy brzdového třmene, má to ale jeden háček (na fotce jsou jako první a druhá). Na mé provedení brzd se moc nehodí, já tam mám tu co je jako třetí a ta je součástí setu vodících čepů. Prozatím jsem potřeboval nahradit dvě tyto prachovky a zatím jsem použil prachovku z pozice jedna, drží tam ale není to úplně ono.
Brzdovou kapalinu jsem vzal to nejlepší co měli, výběr zase nebyl tak velký. cena 139,-
Dále jsem vzal 2x repasní sadu na přední brzdiče, cenový rozdíl s nebo bez pístu byl 110,- na sadu. Nemá cenu řešit při celkové ceně jedné sady 233,-
Na druhé fotografii jsou ještě pytlíky s nerezovými pružinovými plíšky destiček, bral jsem je v rámci prvního nákupu, jelikož desticky TRW je nemají součástí balení, Hella-Pagid už ano, ale říkal jsem si, že se určitě neztratí. cena jedněch byla 47,- a druhých 77,-
Na zadní brzdiče jsem vzal jednu sadu komplet s pístem a druhou jenom gumičky. Loni jsem měl levý brzdič rozhozený a vím v jakém stavu byl (tekla manžeta pod vřetenem samostavu).
Gumičky stály 130,- a celá sada s pístkem 341,-
Dále jsem vzal čtyři sady vodících čepů, jsou shodné na obě nápravy, v minulosti jsem je už částečně křísil, tak že se mi určitě neztratí , cena jedné sady je 83,-
A teď jedna taková zajímavost, v každé sadě gumiček jsou i prachovky na vodící čepy brzdového třmene, má to ale jeden háček (na fotce jsou jako první a druhá). Na mé provedení brzd se moc nehodí, já tam mám tu co je jako třetí a ta je součástí setu vodících čepů. Prozatím jsem potřeboval nahradit dvě tyto prachovky a zatím jsem použil prachovku z pozice jedna, drží tam ale není to úplně ono.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Doplnil jsem do jednotlivých sekcí další typy obložení, kde se mi podařilo zjistit technické parametry. Momentálně jsem požádal o podklady TRW, tak uvidíme jak budou reagovat.
Ještě jsem se podíval na předpis EHK 90R , abych si ujasnil podmínky za jakých dojde k homologování náhradní součásti. Níže je uveden výňatek.
2.2.3.3 Hodnoty brzdného účinku náhradní části s brzdovým obložením se pokládají za srovnatelné s hodnotami
originální části s brzdovým obložením, jestliže dosažená střední plná zpomalení při téže ovládací síle nebo
tomtéž tlaku v ovládacím potrubí se v horních dvou třetinách sestrojené křivky liší o méně než 15 % od hodnot
získaných s originální částí s brzdovým obložením.
Ještě jsem se podíval na předpis EHK 90R , abych si ujasnil podmínky za jakých dojde k homologování náhradní součásti. Níže je uveden výňatek.
2.2.3.3 Hodnoty brzdného účinku náhradní části s brzdovým obložením se pokládají za srovnatelné s hodnotami
originální části s brzdovým obložením, jestliže dosažená střední plná zpomalení při téže ovládací síle nebo
tomtéž tlaku v ovládacím potrubí se v horních dvou třetinách sestrojené křivky liší o méně než 15 % od hodnot
získaných s originální částí s brzdovým obložením.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Takze ja som menil komplet brzdy minuly rok 2018/leto.Zvolil som znacku TRW,kotuce aj platnicky.Predne kotuce TRW DF 2566,zadne kotuce TRW DF 1790 dalej platnicky na prednu napravu TRW GDB 1483 (Cotec),platnicky na zadnu napravu TRW GDB 1485 (Cotec).Keby som vedel zvolil by som platnicky s oznacenim DTEC (mensia prasnost).Brzdi to pekne,na bezne presuvacky to bohate staci, avsak niekedy pri dobrzdovani,napr. na semafor citim jemne hupanie auta.Zrejme zvlneny niektory kotuc alebo kotuce.Niekedy si to uvedomim,inokedy si to vobec nevsimnem.
29.4.2019 som absolvoval STK,podla vysledkov valcovej brzdy,TRW brzdy brzdia horsie ako stare.Predosle brzdy boli Brembo,aspon platnicky (tie som dokazal identifikovat) ,akej znacky boli kotuce neviem,boli zodrate a skorodovane.
Prikladam hodnoty z valcovej brzdy pre porovnanie.Technicke kontroly sa vykonavali na dvoch roznych STK.Po zverejneni som si vsimol,ze v roku 2017 bol vyvijany vacsi tlak na brzdovy pedal,preto tie vyssie hodnoty.Ak sa mylim opravte ma
29.4.2019 som absolvoval STK,podla vysledkov valcovej brzdy,TRW brzdy brzdia horsie ako stare.Predosle brzdy boli Brembo,aspon platnicky (tie som dokazal identifikovat) ,akej znacky boli kotuce neviem,boli zodrate a skorodovane.
Prikladam hodnoty z valcovej brzdy pre porovnanie.Technicke kontroly sa vykonavali na dvoch roznych STK.Po zverejneni som si vsimol,ze v roku 2017 bol vyvijany vacsi tlak na brzdovy pedal,preto tie vyssie hodnoty.Ak sa mylim opravte ma
- Přílohy
-
- uprava 2017-1.jpg (42.23 KiB) Zobrazeno 13141 x
-
- uprava 2019-1.jpg (33.77 KiB) Zobrazeno 13141 x
FIAT BRAVO 1.4 T-JET 88kW
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
U nás takové hezké protokoly nedělají, ale na ručku jsem měl brzdnou sílu cca 1550N, což by odpovídalo tvému pravému kolu. Netuším jestli se kola zablokovala, myslím si že ne, na STK jsem byl v létě a gumy jsem měl Cotinental SportContac 5 225/45/17.
Co se týče těch tvých výstupů, tak si myslím, že měření probíhá do té doby než se zablokují kola nebo jedno kolo na nápravě. Takový dojem to na mě dělá. U provozní brzdy, bude hrát roli i samotné obutí, tlak v pneumatice a hrubost samotných válců brzdy, zatížení auta (co sebou táhneš v kufru). Měření končí ve chvíli, kdy se zablokuje kolo a to se zastaví ve chvíli, kdy přijde o grip s válci. Tzn, pokud bude adheze menší, tak stačí menší tlak na brzdě. Proto různé tlaky a brzdné síly. Ale stále je tam vidět ta souvstažnost mezi vyšším tlakem a vyšším brzdným výkonem, akorát v tom roce 2019 to nebyla schopná kola přenést na válce.
Co se týče těch tvých výstupů, tak si myslím, že měření probíhá do té doby než se zablokují kola nebo jedno kolo na nápravě. Takový dojem to na mě dělá. U provozní brzdy, bude hrát roli i samotné obutí, tlak v pneumatice a hrubost samotných válců brzdy, zatížení auta (co sebou táhneš v kufru). Měření končí ve chvíli, kdy se zablokuje kolo a to se zastaví ve chvíli, kdy přijde o grip s válci. Tzn, pokud bude adheze menší, tak stačí menší tlak na brzdě. Proto různé tlaky a brzdné síly. Ale stále je tam vidět ta souvstažnost mezi vyšším tlakem a vyšším brzdným výkonem, akorát v tom roce 2019 to nebyla schopná kola přenést na válce.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Re: Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
martin72 opat si nesklamal,pekne postrehy Ked spominas pneumatiky,tak v roku 2017 som mal na STK obute letne Pirelli Cinturato p7 (205/55/R16) (boli uz stare,tvrde a dezen asi 4mm ),dva mesiace nato som si kupil nove pneumatiky Matador MP47 Hectorra 3 (205/55/R16) s ktorymi som tento rok absolvoval STK.Mozno aj preto tie vystupne hodnoty.
A k tym brzdam,keby si tento serial zacal pisat pred rokom asi by som si vybral ine kotuce aj platnicky ale tak ja som spokojny aj s TRW,len kotuce by som uz volil radsej kvalitnejsie,kvoli zvlneniu.
A k tym brzdam,keby si tento serial zacal pisat pred rokom asi by som si vybral ine kotuce aj platnicky ale tak ja som spokojny aj s TRW,len kotuce by som uz volil radsej kvalitnejsie,kvoli zvlneniu.
FIAT BRAVO 1.4 T-JET 88kW