Neudrží volnoběh

Vše o benzínovém motoru a převodovém ústrojí, poruchy, úpravy, rady, topení a chazení

Moderátoři: kubiii, Minimaxa, peta.smolik, Globusman

Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Zdravím,
občas se mi stane, že na volnoběh klesnou otáčky k cca 500, pak se zvednou nad 1000, takto se rozkolísají až někdy auto i chcípne. Většinou stačí jednou nebo vícekrát prošlápnout plynový pedál a otáčky se ustálí na standardních +-800.

Pravděpodobně to nebude žádné čidlo (všechna se měnila, když jsme hledali jinou závadu), takže mě zajímá, jestli někoho nepotkalo něco podobného a nenašel příčinu. Někde jsem našel popis podobného problému a příčina prý byla v brzdových hadičkách - nedržely podtlak(!). Moc si nedokážu představit souvislost, nicméně problémy při brždění nemám, ale mám občas pocit, že volnoběh začne zlobit právě při dobržďování.
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Reklama
 

Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Za klapkou může nasávat falešný vzduch a pak můžou zlobit otáčky motoru. Poznají to i na emisích. Ještě je možno zkusit vyčistit klapku sání.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Tam se psalo o podtlakové hadici pro posilovač brzd, ta je napojena na sání motoru za klapkou.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Aha, to jsem blbě pochopil...
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Postřeh k tomu mému výše zmíněnému problému:

Nestává se to u studeného motoru. Často třeba po jízdě, kdy zastavím (do té doby volnoběh ok), třeba půl hodiny auto stojí a potom po znovu nastartování začne volnoběh lítat. Musím prošlapávat plyn, aby motor nechcípl a po nejaké době jízdy zase ok...

Myslím, že to bude nějaká banalita, ale nic mě nenapadá. Ideální by bylo, kdyby se někdo setkal se stejným chováním a už věděl...?
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Našel jsem teď docela pěkné povídání k danému tématu na jednom forďáckém fóru. Symptomy byly jako u mě. Jednak tip na volnoběžný ventil a druhak na hadice odvětrávání klikové skříně, mohl by mě někdo navést, jestli tyto věci u Fiatu taky najdu a případně kde, abych šel najisto?

Případně nějaké schéma motorového prostoru s popisky? Mám pocit, že jsem tu někde něco takovýho viděl, ale nemůžu to najít...
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Ahoj,
tu nefunkční Lambdasondu, co jsme našli diagnostikou před 1/2 rokem, jsi už vyřešil? Zdá se mi, že máš pořád stejnou závadu.
Samozřejmě, může být ucpaná hadice odvětrání klikové-vačkové hřídele (z ventildeklu do sacího potrubí, těsně pod klapku sání), má to vliv na chod motoru,
může byt někde podsávání falešného vzduchu mezi klapkou a motorem (může to být i děravá hadice k posilovači brzd),
volnoběžný ventil.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Ahoj,
myslím si, že ty problémy, co jsme řešili, souvisely s blbě udělanýma rozvodama. Kdyby byla špatná lambda, asi by mě pořád trápilo přechlastávání motoru a zvýšená spotřeba. To se s přenastavením rozvodů spravilo.

Teď se pravidelně objevuje ono kolísání otáček až chcípnutí. Většinou při druhé jízdě, které předcházela kratší přestávka. Možná bych to tak neřešil, většinou stačí prošlápnout plyn a otáčky se srovnají, ale blbý je, že auto občas chcípne v docela nevhodný okamžik... Pak je to třeba zase celý den v pořádku. Ještě jsem si říkal jestli nebude zanesenej obtokovej kanál u klapky, ale když jsem se na něj díval, nezdálo se, viz foto:
Přílohy
IMG_20171008_133759.jpg
IMG_20171008_133759.jpg (204.41 KiB) Zobrazeno 9717 x
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Vím, že ta lambda nejela, dívali jsme přeci na grafy.
Možná vypadává a nejede ti občas. Chtělo by to udělat diagnostiku za jízdy.

Ty rozvody jsem ti říkal už skoro před rokem, že můžou být blbě, nechal sis to ještě někde ověřovat a tehdy řekli, že jsou v pořádku, a nakonec přece jen ne.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

To před rokem jsme řešili blikající kontrolku motoru, v červnu mi měnili rozvody a auto začalo blbnout (to bylo, jak jsme koukali na ty grafy z lambdy), pak jsem jel nechat zkontrolovat rozvody do Soběšic, tam zjistili, že jsou o zub blbě, za krutě mastnej peníz je přenastavili a v podstatě dobrý, až na ten občasnej problém s volnoběhem, kterej se teď snažím diagnostikovat.

Nevím, jestli je to možný, ale myslím si, že ty špatný signály byly způsobený právě špatně nastavenýma rozvodama.

To, co se mi teď děje s tím volnoběhem vypadá tak, jako by v jednu chvíli něco motor přidusilo (otáčky klesají k 500) -> jednotka se to snaží zachránit, otáčky se zvýší třeba přes 1000 a takto se to na chvilku rozhoupe, až otáčky (asi) klesnou pod kritickou mez a motor chcípne. Většinou stačí jednou nebo vícekrát prošlápnout plyn a otáčky se zase ustálí na +- 800 a je zbytek jízdy klid... Když jsem ale to kolísání někdy nezaregistroval včas, tak se mi třeba stalo, že motor chcípnul při jízdě na volnoběh z kopce, což je vopruz, protože pochopitelně přestanou fungovat posilovače brzd, servo a tak.

Chtěl bych začít od jednodušších věcí, který bych mohl zjistit sám, takže se právě chci kouknout na ten volnoběžný ventil případně hadice, ale potřeboval bych navést.

Hadice je imho pod hrdlem pro dolévání oleje a vede do potrubí pro přívod vzduchu před klapku - vypadá v pořádku. Volnoběžný ventil je součástí škrtící klapky (viz obrázek)???
Přílohy
915575.jpg
915575.jpg (49.25 KiB) Zobrazeno 9695 x
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Nastavení rozvodů nemá vliv na funkci a signály z Lambdasondy, to ti tam chybělo.
S volnoběžným ventilem nemám zatím zkušenosti, mám ten pocit, že s ním je potřeba vyměnit celou klapku.
Ještě je na obrázku pod ním snímač úhlu klapky, je to vlastně potenciometr, já jsem si ho už měnil, stojí pár stovek, jeho správná funkce se dá zjistit diagnostikou.
Kontrolka motoru nic?

Kdybys potřeboval, jsem ještě zítra v Brně, v pátek mám dovču a jedu do Ivančic, budu stříkat nové zadní blatníky.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

S tou lambdou je to samozřejmě otázka. Je nová, funkční, výměna jednotky nepomohla, takže leda by bylo něco špatně v drátech vedoucích do jednotky. A to už bych musel za nějakým autoelektrikářem, kterej by musel rozebrat půl auta...

Ten ventil by snad měl jít vyměnit samostatně, stejně jako snímač polohy, musím na to mrknout, až budu mít chvíli čas. On to není nijak urgentní problém, protože auto jinak jezdí v pohodě...

Koupil jsem z ebay diagnostiku přes bluetooth, momentálně žádnou chybu neukazuje, ale občas nějaký OBD kódy vyhodila, někde je mám zapsaný...
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Předpokládám, že používáš multiecuscan, dej si tam graf na lambdu 1 (pre) a nasnímej ji za jízdy.
Je bezpodmínečně nutné, aby správně fungovala, aby nevypadávala. Bez ní nemůže správně fungovat motor.
Zkus ještě tohle co píše Jan Horák s ventilem:
https://www.club-fiat.com/viewtopic.php ... il#p205887"
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od Vitaml »

Ahoj,
Tak jsem si dneska trochu hrál s tou klapkou a zjistil jsem následující:
Volnoběžný ventil, jak tam máš tu šipku otevírá přisávání vzduchu (tou boční škvírou na vstupu klapky) když je motor studený.
Když se motor ohřívá, postupně se zavírá, až se uplně zavře. Zjistíš to prstem na té škvíře, kolik saje.
Potom je na druhé straně pod klapkou elektroventil na odsávání palivových par z nádrže, vede do něj modrá trubice. Na fotkách níže.
Ten je v klidu zavřen, má se otevřít jen někdy při rychlejší jízdě a větším záběru.
Když jsem ho oddělal, vycvakl sponu a vyndal ho, zůstala tam dírka do sání.
Když jsem nastartoval, houpal se motor do 5000 otáček.
Ještě je tam snímač tlaku, jeho správná funkce se zjistí diagnostikou.
Přílohy
P_20171012_162133.jpg
P_20171012_162133.jpg (191.14 KiB) Zobrazeno 9535 x
P_20171012_162620.jpg
P_20171012_162620.jpg (74.21 KiB) Zobrazeno 9535 x
P_20171012_162823.jpg
P_20171012_162823.jpg (210.14 KiB) Zobrazeno 9535 x
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
kubiii
Znalec
Příspěvky: 597
Registrován: 27 srp 2008, 23:33
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Neudrží volnoběh

Příspěvek od kubiii »

Díky.

To znamená, že volnoběžný ventil ze začátku plní funkci sytiče, ale měl by se otevírat i při volnoběhu, aby tím obtokovým kanálkem pouštěl vzduch, když je klapka zavřená, ne? Aspoň tak jsem jeho funkci pochopil...

O tom odsávání par z nádrže už jsem taky něco četl; jde to přes nádobku s aktivním uhlím, těžko říct, jestli i tady by se dala najít příčina...? Zkusím to taky zkouknout.
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Odpovědět

Zpět na „Multipla | Motor - benzín“