t-jet 120 výkon po chipu

Vše o motoru a převodovém ústrojí, poruchy, úpravy, rady a typy, topení a chazení

Moderátoři: peta.smolik, mad mike, Katy, Matto

paaulooss
Fiaťák
Příspěvky: 138
Registrován: 23 pro 2011, 19:02

t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od paaulooss »

Zdarec,

někdo kdo má chipnutý motor t-jet s turbinou ihi vl37 nebo 39? Poznatky rozdílů po chiptuningu.
Nemá někdo výsledek měření před a po chiptuningu?
Uvažuji chipu tak jestli to má vůbec význam nebo rovnou vyměnit turbo za Vl 36 nebo 38.?

Dík.
Reklama
 

little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od little_boy »

Ahoj, mam VL36 a vymena turba je asi nej pomer cena / kobylu. V zakladu jen s turbem to melo 107kW. Chiptuner se moc neblejsknul, pozdeji jsem se v tom vrtal sam a povedlo se me jeste zvednou plnici tlak o 0.2 baru / 6000rpm (od fiatu to je strasne bohate a tuner to nechal byt, chtelo to lehce ochudit), takze to ma ve skutecnosti vic koniku nez je odmerene na grafu.

Obrázek
paaulooss
Fiaťák
Příspěvky: 138
Registrován: 23 pro 2011, 19:02

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od paaulooss »

Já mám turbinu VL39 (totozna s VL37) 88kw v základu. Přemýšlím o koupi turba VL36. Na fiat forum.com borec dával tohle turbo na verzi 88kw a bez úpravy mapy naměřili výkon cca 103Kw, coz je o 20 koni vic nez v zakladní verzi.
Proto mám dilema jestli chip nebo turbo. (rozdíl financí je cca okolo 2000,- + za turbo)
Jakym zpusobem jsi zvedl tlak o 0,2bar? Pomocí Wastegate?
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od little_boy »

Ja jsem to asi nenapsal uplne srozumitelne, muj 88kW zaklad mel s turbinou VL36 107kW (dolni cara na grafu). Takze chiptuning pridal jen 13kW.
Potiz je, ze 88kW ma v realu kolem 99kW (~135hp), takze kdyz se jen vymeni turbo, narust nebude tak velky.
Pokud honis kone, VL36 a chip je cesta ke 180k.
Pokud to nechces tak financne hrotit, pouze chip je dobry cena pomer / vykon. Chiptuneri deklarujou 150k, veril bych tomu. Velice prijemne je zvednuti kroutaku dole, stock ma tlak limitovany na 2Bar (1Bar boost), tlak se da zvednout na 2.5Bar, 20% kroutaku navic je hodne znat.
Pouze vymena turba budou nejdrazsi kone, i kdyz je to dobra varianta pokud je turbo po smrti.

Tlak jsem zvedal upravou map v ECU metodou samodomo - kabel od cinana. Tady jsem k tomu neco napsal
http://forum.gpfans.cz/viewtopic.php?f= ... =60#p64008" onclick="window.open(this.href);return false;

tuning wastegate atd. me prijde jako paberkovani kobyl, s VL36 uz toho nejde vic ziskat. Navic jsi na limitu vstrikovacu. Dal cesta vede pres turbo TD04 / vetsi vstrikovace / vetsi MAP / vacka z 150k tjetu...
paaulooss
Fiaťák
Příspěvky: 138
Registrován: 23 pro 2011, 19:02

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od paaulooss »

99kw v reálu? TO je docela podceněnej papírovej údaj 88. Premejslim fakt nad vymenou toho turba nic víc nechat to jak je, mozna k tomu upravu mapy. Navic mam turbo VL39 coz by melo byt stejny jako VL37.
Tech 88kw je mrtvejch nahoře nebo spíš je to utahaný a pere se to v 5000ot. Tohle bych chtel vyresit vymenou turba který má údajně jinak geometrii kompresorovýho kola.
Vačky jsem zjistil že se dávaj z atmosféry 1.4 16V Fire ale jde o to co takový vačky udělaj na t-jetu 88kw nevím.
Porad je to ale obsah 1368 malý motor :D A borci tam mrsknou klidně 255koni... To moc nevydrží :D
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od little_boy »

88kW je tak mrtvej, protoze jsou tak namalovany mapy limiteru tlaku turba :( Kdyz tam pouze das jine turbo, prakticky nepoznas rozdil, akorat VL36 ma o poznani vetsi turbolag dole :)
VL36 je fajn na normalni jezdeni, sbira se uz pod 2000rpm a nahore to neni uplne mrtvy. Takhle to jede me (na LPG) a krome turba/chip to je komplet serie:
https://www.youtube.com/watch?v=eGpnI6SDOz8

tjet by mel zvladnout 300koni, pro zajimavost tjet natunenej na 250k dava paradoxne mensi kroutak nez tovarni SS verze z abartu.
paaulooss
Fiaťák
Příspěvky: 138
Registrován: 23 pro 2011, 19:02

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od paaulooss »

Jako jede ti to docela slusne. Máš docela dost najeto, pořád je všechno cajk? Olej nežere nebo tak? Ja mám T-jet v Bravu 88kw právě. Joo, nahoře je to mrtvý, maximum je v 1750 206Nm, (nekde pisou ze to ma 190Nm) a konci ale hned po 4000ot.
VL36 by mela mit maximum posazený vejš a končit pozdějc.
To jsem myslel, že srovnám turbem tu mrtvolu ve vysokejch pač se chová na konci podobně jako nafta :D Benzín musí tahat čím víc otáček tím větší sranda :D
Ten limiter na turbu myslíš tím obtokový ventil? Schválně zkusím přes ECUscan pak kolik turbo tlačí a kdy se otevírá naplno obtok.
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od little_boy »

Jo, ja jsem s tjetem max spokojenej, v 50000km dostal turbo a chip a od te doby takhle jezdi :)
Ten limiter je presne obtokovy ventil, ECU to turbo brutalne zadusi, takhle vypadaji mapy 88kW:
fiatturbo.jpg
fiatturbo.jpg (107.48 KiB) Zobrazeno 6974 x
- osa X jsou otacky, Y je plnici tlak (hektopaskaly nebo co, 180 je asi 1,8 Bar) / == kroutici moment.
- limiter1 a limiter2 jsou dve mapy pro normal/sport tlacitko (ktere zaklad nema, takze jsou stejne :) )

Presne je z toho udelana nafta, ve 3000rpm to zacne padat a pada to podle pravitka az k limiteru, tam to tlaci pouze 0.2 Baru. Stejne tak je dost omezenej max boost, 150k verze ho ma vyssi + ve sport rezimu je snad az 2,3Bar.
Takze jak rikam, i kdyz das VL36 ktere nafouka i nahore, takhle mapa ho spolehlive udusi...

Edit: zajiavost tjetu je, ze plnici tlak v 6000 rpm priblizne odpovida vykonu [hp] ktere ten motor dava v 6000 rpm. Takze i z tehle mapy je videt, ze od fiatu je skutecne naladenej na ~130k, mozna o nejakej konik vic protoze ma maximum vykonu v 5500 rpm.
paaulooss
Fiaťák
Příspěvky: 138
Registrován: 23 pro 2011, 19:02

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od paaulooss »

JOoo proto se chipu stejně nevyhnu i s jiným turbem. Tudiz ten limiter, omezení tlaku turba je tam posazenej takhle třeba aby to to malinký turbíčko vydrželo.
Pokud to správně chápu tak tten plnící tlak turbíny nebo množství asi spolu úzce souvisí tyhle hodnoty se odvíjí od otáček hřídele komprsoru? Čím vyšší otáčky, tím víc energie na roztáčení turbíny a proto pak to omezení ve vyšších otáčkách.
0,2 baru přetlak je docela máloo, ne? ale nevím jak to mají ostatní auta. to je ve vysokejch skoro jako atmosféra :D Záleží, co by se stalo upravením pouze toho limiteru na turbo. Jestli by pak nebyla moc chudá směs a tak nebo to si jednotka uprvuje sama podle lambda sond a množství vzduchu?
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od little_boy »

No hlavni duvod proc to tak je je politika / marketing, musis mit duvod si priplatit za 150k verzi motoru :) Plus diky tomu jak je to udusene, to turbo ma pak velke rezervy v tom co muze nafoukat a ty se vyuziji v lete v horku a casem jak turbo starne a opotrebovava se... Ja ten limiter mam zrusenej, turbo tlaci co dokaze, akorat v lete kdyz je 40C tak to auto zdechne a nejede :)
Chiptuning upravi tuhle mapu a jeste mapu pozadovanyho kroutaku podle toho jak mas seslapnutej plyn a to je vsechno co je potreba aby ze zdechliny byl drak :)
Chiptuner jeste hrabal do predstihu a udelal ostrou reakci motoru na pedal plynu, ale ja tohle nemam rad a vratil jsem to na puvodni chovani od fiatu.. proto jsem psal ze jsem nebyl spokojenej s praci tunera.
Smes dela ECU podle vahy vzduchu (MAP), kdyz turbo fouka hodne, dava pak i hodne benzinu. Naopak origo mapy jsou motor strasne uchlastanej, kdyz se to trochu ochudi, jede to lip... chce to pak ale lepsi benzin.
paaulooss
Fiaťák
Příspěvky: 138
Registrován: 23 pro 2011, 19:02

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od paaulooss »

M taky prijde ze kdyz je velky vedro tak to nejede :D Jako by to byla 1.2 8V :D Fakt :D A najednou pak zase klidná jízda a jede to :D
Tak ze mas uplne zruseny obtok? Tudiz ti teda eketronika ventil vůbec neotevírá? Ja mam hlavne jeste eeuro 5 tak buh vi, co mi tam jde za směs :D Jsou t-jety euro 5 a 4 tak, že pochybuju, že je rozdíl v katalyzátoru ....
Spekuluju co s tim vyvedu. nechci aby mi to tady ladila nějaká "profi firma" která ti tam dá nějakou základní upravenou mapu pro tenhle motor, kterou tam dá tu samou těm dalším třem po tobě.
Proto právě přemýslím o turbu 37.
Cetl jsem na fiatforum.com, že to tam týpek dal na klasickej t-jet a bez úprav to mělo o cca25 kw víc. De vo to jak si jednotka s jiným turbem. POkud by to byla výměna turba kus za kus, tři hodinky práce a najednou by tam bylo pár koní navíc :D Tak pohoda.
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od little_boy »

Ok, rikam, ze mam limiter zrusenej, ale ve skutecnosti je nastavenej na 2.5Bar, to je rosah cidel na motoru. Turbo dokaze natlacit jeste vic, ale to nemusi skoncit dobre. Obtok nejde zrusit, rizeni turba je docela slozity a je potreba i kdyz jedes na pul plynu.
Turbo vymenit muzes, tim opravdu nic nezkazis, ale asi fakt budes zklamanej z jizdniho projevu. Jinak to nicemu navadi, ECU si s jinym turbem poradi bez problemu. Ono VL36 zase tak moc jiny neni :)
Chiptuning chapu, taky jsem z toho byl nervozni. Kdyztak se poptej na reference jeste na jinych forech, ja byl v http://www.mereni-vykonu.cz/" onclick="window.open(this.href);return false; a jak jsem rikal, nic moc, zase to nebyl uplne pruser. To ze tam da tu samou mapu jako jinym lidem bych jako problem nevidel, fiat taky dava do vsech aut stejny ECU.. navic ECU tjetu nejde vycist, takze tam vzdy musi dat neco co uz ma predem (pripravene / koupene?).
paaulooss
Fiaťák
Příspěvky: 138
Registrován: 23 pro 2011, 19:02

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od paaulooss »

Musím o tom počíst, mám dilema. Co vidím na fotkách tak VL36 má evidentně větší kompresorovou část. Dneska naměřím hodnoty přes FES. Hodnoty tlaku v sání a wastegate. Protože já mám VL39 a o tom jsem nikde nenašel ani Á. :)
paaulooss
Fiaťák
Příspěvky: 138
Registrován: 23 pro 2011, 19:02

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od paaulooss »

Něco jsem dneska poměřil a vyzkoumal u mého T-jet s turbem VL39.
Maximální špička tlaku je přetlak: 1.0Bar, to je cca od 2000 ot. do 3500ot. Potom je tam 0,8Bar a v limitu otáček tam pere nějakých 0,5Bar.
Co jsem si ale povšiml je, že se hodnota maximálního tlaku nastane jen při určité vyšší rychlosti, což nechápu.
Na dvojku je hodnota maximálního tlaku při plném plynu cca od 2000ot na 0,8Bar, na trojku to samé ale až na 4 převodový stupeň se vyšplhá maximální tlak na 1.0Bar.
Proč tam to maximum nejde hned od začátku? V rychlostech do 100km/h? :D :D Joo, přikládám graf z Alfa OBD, omlouvám se za nečitelnost hodnot FES mi padá při spuštění grafu.
Přílohy
Bez názvu.jpg
Bez názvu.jpg (118.91 KiB) Zobrazeno 6930 x
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: t-jet 120 výkon po chipu

Příspěvek od little_boy »

no skoda, ze na tom grafu neni nic videt, neni popis y osy :)
tezko rict proc to tak je, mozna to souvisi s tim jak rychle se meni otacky... jinak to ale vypada normalne a pomerne verne to kopiruje mapy toho limiteru...
btw si pro zajimavost muzes srovnat to jak moje ECU poveluje ovladani turba. Tobe s otackama porad vic a vic otevira wastegate, me ji naopak vic a vic zavira :) (mala hodnota == wastegate otevrena, vysoka hodnota == wastage zavrena) Tim se udela to, ze to nahore umre

Obrázek
Odpovědět

Zpět na „Punto - motor“