tak jsem se rozhodl si koupit bavlněný filtr...je několik značek, ze kterých je možno vybírat..já jsem zvolil K N..koupil jsem přímo filtr na Pandu, tedy bez potřebných stříhání a úprav..filtr je už z výroby naolejován a tak je ihned připraven k použití..
výměna za papírák proběhla během pár minut a tak jsem byl zvědavý, co to s motorem udělá, protože jsem četl spousty různých pozitivních i negativních postřehů z různých aut..
po prvním nastartování a na první poslech motoru na volnoběh jsem nepoznal žádný zásadní rozdíl ve zvuku motoru, ale po chvilce jsem postřehl, že motor má velmi nepatrně hlubší zvuk, avšak stejnou hlasitost jako s papírákem..
první jízda pro mě znamenala několik překvapení...hned z počátku se auto zdálo jakoby "lehčí", šlo lépe za plynem, lépe akcelerovalo i znatelněji zrychlovalo při vyšších rychlostech..nečekal jsem od toho žádný zázrak, ale prostě znát to je a mám pocit, že čím déle s tím jezdím, tím znatelnější rozdíl oproti papíráku vnímám...
také jsem postřehl, že se dá na vyšší rychlostní stupen jet pomaleji, tedy s nižšími otáčkami a nutností podřazovat, což určitě má vliv i na spotřebu, ale samozřejmě to asi není dobré přehánět..
další věc, kterou jsem téměř okamžitě zaznamenal je to, že motor při brždění klade menší odpor..to jsem poznal hned u nás ve vedlejší ulici, kdy jsem zvyklý v určité rychlosti sundat nohu s plynu a se zařazenou rychlostí dojet až ke křižovatce..s tímto filtrem sem musel dobrždovat a tak jsem druhý den sundal nohu o asi 30 m s plynu dříve a se stejným efektem, takže v globálu je toto přínosem pro úsporu paliva, což vidím jako pozitivní a je to důvod proč jsem tento filtr kupoval..je sice tedy pravda, že při jízdě s prudšího a delšího kopce bude brzdný motorový efekt nižší, ale já osobně si raději jednou za měsíc, kdy takový kopec sjíždím přišlápnu nepatrně na brzdu a ocením spíše pohodové dojezdy, než ty, kdy abych se ke křižovatce rádoby pro úsporu paliva doplazil, jsem musel dojíždět na neutrál a nebo sundavat nohu s plynu později...
na několika forech jsem četl a dokonce mi to říkal i servisák ve Fiatu, že jemu se spotřeba na bavlně zvedla...je ale snadné uvěřit tomu, že zvýšenou spotřebu lze přisuzovat akčnějšímu stylu jízdy, kterou auto s bavlnou oproti papíru zničeho nic nabízí.. i mě to přiznám se lákalo
a poslední věc, která mě potěšila nejvíce jsem nechal nakonec..při rychlosti nad 90 km/h začíná mít motor takový lehce "vysavačový" přízvuk, takové jakoby hrčení...jaké bylo mé překvapení když jsem ve stovce stišil rádio a tento zvuk vůbec neslyšel a tak jsem to pokoušel dál a dál a ono nic...troufám si zodpovědně říci, že zvuk motoru je v 100 km/h stejný, jako ve 140 km/h...s papírákem jsem tam ten rozdíl slyšel...
co se týče spotřeby zatím nevím, protože ten filtr mám dva dny a určitě pak doplním až to budu mít změřeno...
ten filtr stál něco přes 1300,- + cca 400,- čistící sada téže značky..
upozornuji, že nejsem žádný dealer ani prodejce, jsem koncový uživatel a postřehy které tu píšu jsem takto zaznamenal a takto se to jeví mně osobně...
takže za sebe mohu tento filtr jedině doporučit a jediné čeho lituju je to, že jsem si ho nekoupil už dříve...