Stránka 1 z 1
98 oktanů pro 1,4 70kW
Napsal: 04 dub 2025, 10:07
od Manny
Ahoj všichni! Možná jsem "objevil" Ameriku, ale nikde jsem to tu nenašel: Tipo 2016 jsem koupil před rokem a půl s 17K km po důchodcích. Motor se mi zdál línej, tak jsem měl snahu ho trochu roztočit, oživit. Tankoval jsem Natural 95. Jezdím defacto jen mimo město po silnicích 1. a 2.třídy, snažím se jezdit plynule, ale svižně. A právě, když se tomu "šláplo na krk" při potřebě větší akcelerace, tak se motor ozýval tupým dunivým zvukem, jako by byl špatně předstih, nebo špatný svíčky, nebo ... a zrychlení nic moc. V loni na podzim mě trefila srna a tak jsem přesednul do Brava 1,2 60kW. A jaké bylo moje překvapení, jak se ten motor v Bravě krásně a ochotně roztáčí se sobě přiměřeným výkonem. Po opravě jsem Tipo začal řešit dál. Po náhodném natankování BA95 u Mollu jsem pozoroval znatelné zlepšení chodu motoru. To mě přivedlo na myšlenku tankovat 98. Trochu jsem sbíral informace na netu a informace o kompresním poměru mojí jednačtyřky v závislosti na tom, zda tankovat 95 nebo 98 mmě o 98 přesvědčilo. Už jsem vyjel několik nádrží 98 a mohu to shrnout takto: motor se velmi ochotně roztáčí do maxima za přirozeného - zdravého zvuku motoru.V táhlých stoupáních auto zřetelně míň vadne, než dřív. Tedy je krouťák stabilnější. Výkonově bych to asi moc nepřeceňoval. Spotřeba dolů nešla(zatím), spíš naopak, protože si to zrychlení teď s úsměvem pod fousy užívám. Třeba mě to přejde?

A ano, 98 je dražší než 95, ale mě to za to stojí.
Jak to máte vy? Laboroval někdo stejně?
Re: 98 oktanů pro 1,4 70kW
Napsal: 04 dub 2025, 10:54
od Vladka1
To zlepšení neni benzínem ale "italskou údržbou"
běžná 95 + VIF udělá to samý (VIF výborně čistí od karbonů; prémiový benzíny jsou obvykle aditivovaný právě VIFkem)
Pokud svižnou akceleraci nepoužiješ na ohřátí brzd ale na pohyb dopředu, tak na spotřebu to vychází líp než šolíchat.. Tj. akcelerace = vytočit dvojku, trojku před omezovač - do oblasti kdy tah začíná klesat (víc nemá smysl) a pak řadit o dva tři kvalty vejš a držet rychlost. Samozřejmě tohle jen s komplet prohřátým blokem motoru, cože je nejdřív tak po 5km jízdy, spíš 10.
Re: 98 oktanů pro 1,4 70kW
Napsal: 04 dub 2025, 13:54
od tatko Tom
Tak. VIF je v prémiovkách viacerých čerpačiek a dávam (dával som - už len niečo iné) ho roky sám. Vyjde to výhodnejšie než platiť prémiové palivá.
Re: 98 oktanů pro 1,4 70kW
Napsal: 07 dub 2025, 09:59
od Manny
Zkoušel jsem do 95 přidat Wynn's Supremium Petrol. Jednak je porod to do nádrže přes ten "geniální" uzávěr nalejt a druhak jsem nějakou změnu extra nepozoroval. Třeba je VIF lepší. Měl jsem za to, že VIF a Wynns jsou srovnatelný.
Re: 98 oktanů pro 1,4 70kW
Napsal: 07 dub 2025, 16:58
od tatko Tom
Hodne chvália aj aditíva STP. Používam takmer výlučne niečo iné. Už nemám chuť experimentovať, drím sa čo sa mi osvedčilo. Ono to pri benzíne má význam ak rozumne zvýši oktánové číslo, ak domazáva, nemusí byť dobrý nápad to prekombinovať - prémiovku dopĺňať aditívami ak človek nevie čo a prečo robí.
No a každý motor potrebuje občas "taliansku údržbu" a ani medzi tým ho nepodtáčať, nepreťažovať v nízkych otáčkach. Že mnohé aj maloobjemovky majú krútiaci moment dosť nízko je jedna vec - čo to v čase spraví s motormi - druhá.