Stránka 1 z 1

Štartér Bosch - vylepšenie

Napsal: 21 led 2020, 14:00
od HeFab
Nazdar chlapi :D
Štartér točil s motorom aj s novým akumulátorom nejako pomaly, ku koncu sa stávalo, že po otočení kľúča do pozície Štart sa štartér začal otáčať až po cca 3 sekundách, alebo vôbec. Už ani elektromagnet štartéra necvakol, ticho :roll:
Skontrolovaná silová kabeláž + ukostrenie prevodovky, následne štartér z auta von :mrgreen:
Štartér Bosch - Stilo 1.6 16V 76kW.png
Štartér Bosch - Stilo 1.6 16V 76kW.png (138.04 KiB) Zobrazeno 4819 x
Štartér Bosch - Stilo 1.6 16V 76kW 3.png
Štartér Bosch - Stilo 1.6 16V 76kW 3.png (249.35 KiB) Zobrazeno 4819 x

Re: Štartér Bosch - vylepšenie

Napsal: 21 led 2020, 14:27
od HeFab
Po otvorení sa štartér na prvé preskúmanie po mechanickej stránke javil vo veľmi dobrom stave, voľnobežka OK, pastorok OK, komutátor ako nový, uhlíky zodraté cca na 50%, stator trvalé magnety, takže OK,...
Štartér Bosch - Stilo 1.6 16V 76kW - po čiastočnom očistení.png
Štartér Bosch - Stilo 1.6 16V 76kW - po čiastočnom očistení.png (219.43 KiB) Zobrazeno 4815 x
Držiak uhlíkov 2.png
Držiak uhlíkov 2.png (221.34 KiB) Zobrazeno 4815 x
Zadný ložiskový štít 2.png
Zadný ložiskový štít 2.png (231.35 KiB) Zobrazeno 4815 x

Re: Štartér Bosch - vylepšenie

Napsal: 21 led 2020, 15:09
od HeFab
Problém bol objavený v "konštrukčnej nedokonalosti" samotného štartéra :shock:
Pri prenose záporného potenciálu na uhlíkový systém sa konštruktér ako keby spoliehal "iba" na čistotu kontaktnej plochy predného štítu a statora, ďalej čistotu kontaktnej plochy statora a zadného ložiskového štítu a následne čistotu relatívne malej kontaktnej plôšky zadného ložiskového štítu a držiaku uhlíkov :shock:
Cez tieto plochy tečú pri štarte stovky ampérov :wink:
Kontaktná plocha záporného pólu.png
Kontaktná plocha záporného pólu.png (227.3 KiB) Zobrazeno 4815 x
Kontaktná plocha záporného pólu 4.png
Kontaktná plocha záporného pólu 4.png (253.54 KiB) Zobrazeno 4815 x
Držiak uhlíkov je k zadnému ložiskovému štítu iba pritlačený dvomi skrutkami M4.

Re: Štartér Bosch - vylepšenie

Napsal: 21 led 2020, 15:38
od HeFab
Všetky kontaktné plochy som dôkladne očistil a zabezpečil som ďalšie možnosti toku prúdu na dvojicu uhlíkov záporného pólu a to oškrabaním pôvodného krycieho čierneho laku pod dvomi dlhými sťahovacími skrutkami telesa štartéru a taktiež oškrabaním čierneho laku pod krytkou zadného konca hriadele a pod hlavičkami dvoch malých skrutiek M4, ktoré držia krytku zadného konca hriadele a súčasne pritláčajú držiak uhlíkov k zadnému ložiskovému štítu.
Takto sa zabezpečil prenos prúdu paralelne na zadný ložiskový štít aj cez dve dlhé sťahovacie skrutky a taktiež paralelne cez dve malé skrutky M4 na držiak uhlíkov.
Štartér točí s motorom jak šalený :mrgreen: :wink: :D
Hotovo.png
Hotovo.png (238.96 KiB) Zobrazeno 4815 x
Hotovo 3.png
Hotovo 3.png (241.24 KiB) Zobrazeno 4815 x

Re: Štartér Bosch - vylepšenie

Napsal: 21 led 2020, 19:21
od liborko
Pěkné, šel vytáhnout bez problémů,kolik je tam místa? Asi mě to bude letos taky čekat :?

Re: Štartér Bosch - vylepšenie

Napsal: 22 led 2020, 14:25
od HeFab
Prístup je tam dobrý, stačí odobrať spodný kryt motora, len tú strednú časť :wink:
Odpojiť akumulátor, na štartéri odpojiť hlavný prívod kladného silového vodiča a odpojiť prívod na elektromagnetickú cievku štartéra.
Štartér je uchytený k prevodovke dvomi skrutkami M8, k spodnej je prístup dobrý, k tej vrchnej je to horšie, pomôže odobratie krytu filtra vzduchu.
Ohľadom uchytenia štartéra k prevodovke ani konštruktér od Fiatu nedomyslel prenos záporného potenciálu na teleso štartéra. Keďže do štartéra tečú pri štarte stovky ampérov, prevodovka je ukostrená priamo z akumulátora hrubým silovým vodičom. Ale prenos prúdu z telesa prevodovky na teleso štartéra sa deje len cez závit spodnej skrutky M8 uchytenia štartéra. Vrchná skrutka uchytenia štartéra je neúmyselne od prevodovky elektricky odizolovaná, pretože táto skrutka zároveň prechádza cez držiak káblov, ktorý je lakovaný na čierno.
Samotný štartér je od prevodovky taktiež neúmyselne elektricky odizolovaný, pretože medzi štartérom a prevodovkou je vložený nejaký tieniaci oceľový plech, ktorý je taktiež lakovaný na čierno. Takže celé zle :? :roll: :cry: Niekedy sa mi zdá, že dobrí elektrikári vymierajú :?
Vylepšil som to tak, že som pridal maticu M8 na spodnú skrutku uchytenia štartéra k prevodovke a takto dodatočne paralelne preniesol tok prúdu z danej skrutky cez styčnú plochu matice na teleso štartéra. Takto som plochu, cez ktorú tečie prúd do štartéra, približne zdvojnásobil. Treba si uvedomiť, že sa nejedná o nejaké medené plochy, ale o kombináciu styku duralu a ocele, čo samo o sebe v daných podmienkach po elektrickej stránke nie je práve šťastné riešenie. Na štartér sa pri daždi cez chladič dostáva voda, mnohokrát kontaminovaná soľou a potom to vyzerá napríklad aj takto:
Oxidácia 2.png
Oxidácia 2.png (193.13 KiB) Zobrazeno 4790 x
Ideálne by bolo preniesť kostru z prevodovky silovým káblom priamo na zadný ložiskový štít štartéra.