Brzdy, brzdy a zase jenom brzdy
Napsal: 03 kvě 2019, 12:16
Tak jsem se dostal do stavu, kdy je potřeba trochu zrepasovat brzdy. Auto má najeto 180tisíc km, a některé části už jsou zralé na výměnu. Až potud nejde o nic zvláštního či překvapujícího, co by stálo za vytvoření tohoto vlákna, ale výběr nového HW , to už je o něčem jiném. Nikdy jsem to dříve moc neřešil, v dobách kdy jsem měl Fiat 125 - 125S či Fiat 127 (sdílely stejné kotouče a destičky), tak jsem to neřešil vůbec, kotoučů jsem měl půlku skříně a destiček druhou část, nikdy se mi nestalo, že by nějaký kotouč házel nebo kopal do pedálu atd. Když jsem přešel na Mareu a Punto MkII (také sdílejí stejné kotouče a destičky), tak jsem něco koupil a jezdil bez problémů. Když jsem před dvěma lety dělal kotouče na Puntu, tak jsem už byl trochu poučen a vzal jsem aspoň lakované kotouče Zimmermann a desky TRW. Ani v tuto dobu mě nenapadlo se tímto více zaobírat, auto brzdí , nic se nevlní a nekope. Kotouče či bubny na Maree i Puntu nemám přišroubované, jelikož lité disky neměly vývrty pro naváděcí čepy, tak že po demontáži kola to tam drželo na heslo (naváděcí čepy byly demontované), občas to pootočím, tak že nějaké spešl usazování se nekonalo a ani nekoná a vše funguje. Toť zkrácený životopis brzd mých aut. Jinak sem se hrabal v brzdách i dalších aut, tak že bych si dovolil tvrdit, že o tom něco vím, aspoň co se týká té strojařské a systémové stránky věci. ¨
A teď k tomu zajímavějšímu. Ještě malý výlet do historie, Bravo jsem koupil s najetými 134tisíci km, přední kotouče měly minimální tloušťku a zánovní destičky originál. Zadní kotouče už byly o 0,5mm pod minimem a destičky origo před smrtí. Pracovní plocha hladká v celé kontaktní ploše a ochranný nátěr stále odváděl svoji práci. Na kotoučích nebyla žádná hloubková koroze. Zadní kotouče jsem vyměnil, dal jsem Mayle (MEYLE 215 523 0014) a destičky TRW (TRW GDB1485 COTEC), zrepasoval jsem třmeny, dostaly nové válečky a gumičky (FRENKIT 238910). Kotouče jsem opatřil nějakým ochranným nástřikem, který se na tom snaží držet, tak nějak. Operace se zdařila, vše fungovalo jak má. Když jsem byl loni na STK, tak jsem na válcích při testech ruční brzdy prošel s odřenýma ušima. Pro kontrolu brzdného výkonu, technik musel provést propočet nějakým koeficientem, jelikož brzdný efekt byl menší , než měl v nějakých tabulkách. Říkal něco o druhovýrobě, moc jsem to nechápal o čem vlastně mluví, ale co, prošel jsem, tak jsem to dál neřešil.
Letos nadešla chvíle, kdy je potřeba udělat jak přední tak zadní brzdy znova. Na předku je třeba vyměnit kotouče a desky + asi i nějaký repas (minimálně čištění) třmenů, na zadku se hlásí destičky. Ještě by sice něco daly, ale na pravé straně mě praskla prachovka na vodítku třmenu, tak že přes zimu trochu přituhl a sežralo to vnější destičku víc než ostatní. Dále co mě překvapilo, byl fakt, že zadní kotouče po 45tisících jsou skoro netknuté, co se týče opotřebení, jsou hladké, ale místy jsou mapy od destiček, jako by destičky byly málo abrazivní. A jelikož mám cca asi 5tisíc km fóra, tak jsem se rozhodl nejprve řádně prostudovat nabídku aftrmarketu a zde jsem narazil na spoustu zajímavostí o které bych se s vámi rád podělil.
Nejprve jsem začal studiem různých fór, kde se probírají brzdové systémy, asi nejzajímavější je cokoli co je koncern, tam se rovný kotouč těžko hledá. Zjistil jsem, že se kroutí všechno napříč nabídkovým spektrem. Dále se dočtete, který kotouč se kterými destičkami funguje a který ne atd. Paradoxně, kotouče a desky od jednoho výrobce nemusí být ta ideální kombinace, dle některý. Závěr z této četby bych označil jako deprimující, všechny kotouče se kroutí a žádná destička nebrzdí a při montáži je třeba používat hodinek na kontrolu házivost, ještě lepší je vyměnit ložiska kol a všechny silentbloky a čepy. Prostě demence za kterou se schovávají výrobci aftermarketu se svojí kvalitou. Nenašel jsem nic, podle čeho by se jeden orientoval v brzdové džungli. Většina kotoučů je Mede in World, odlito v Číně , opracované v Turecku, nalakované ve Španělsku, zabaleno v Německu. Nakonec jsem vybral kotouče od firmy EBC brake a to hladké, jde o sportovní kotouče, cena je sice o něco vyšší, ale reference jsou dobré. Dělají i drážkované, ale o přínosu pro potřebu běžného užívání nejsem až tak přesvědčen, abych za to připlácel. Příště se budeme zaobírat destičkami, tam už to bude zajímavější, tam si vysvětlíme, proč něco brzdí a něco ne.
A teď k tomu zajímavějšímu. Ještě malý výlet do historie, Bravo jsem koupil s najetými 134tisíci km, přední kotouče měly minimální tloušťku a zánovní destičky originál. Zadní kotouče už byly o 0,5mm pod minimem a destičky origo před smrtí. Pracovní plocha hladká v celé kontaktní ploše a ochranný nátěr stále odváděl svoji práci. Na kotoučích nebyla žádná hloubková koroze. Zadní kotouče jsem vyměnil, dal jsem Mayle (MEYLE 215 523 0014) a destičky TRW (TRW GDB1485 COTEC), zrepasoval jsem třmeny, dostaly nové válečky a gumičky (FRENKIT 238910). Kotouče jsem opatřil nějakým ochranným nástřikem, který se na tom snaží držet, tak nějak. Operace se zdařila, vše fungovalo jak má. Když jsem byl loni na STK, tak jsem na válcích při testech ruční brzdy prošel s odřenýma ušima. Pro kontrolu brzdného výkonu, technik musel provést propočet nějakým koeficientem, jelikož brzdný efekt byl menší , než měl v nějakých tabulkách. Říkal něco o druhovýrobě, moc jsem to nechápal o čem vlastně mluví, ale co, prošel jsem, tak jsem to dál neřešil.
Letos nadešla chvíle, kdy je potřeba udělat jak přední tak zadní brzdy znova. Na předku je třeba vyměnit kotouče a desky + asi i nějaký repas (minimálně čištění) třmenů, na zadku se hlásí destičky. Ještě by sice něco daly, ale na pravé straně mě praskla prachovka na vodítku třmenu, tak že přes zimu trochu přituhl a sežralo to vnější destičku víc než ostatní. Dále co mě překvapilo, byl fakt, že zadní kotouče po 45tisících jsou skoro netknuté, co se týče opotřebení, jsou hladké, ale místy jsou mapy od destiček, jako by destičky byly málo abrazivní. A jelikož mám cca asi 5tisíc km fóra, tak jsem se rozhodl nejprve řádně prostudovat nabídku aftrmarketu a zde jsem narazil na spoustu zajímavostí o které bych se s vámi rád podělil.
Nejprve jsem začal studiem různých fór, kde se probírají brzdové systémy, asi nejzajímavější je cokoli co je koncern, tam se rovný kotouč těžko hledá. Zjistil jsem, že se kroutí všechno napříč nabídkovým spektrem. Dále se dočtete, který kotouč se kterými destičkami funguje a který ne atd. Paradoxně, kotouče a desky od jednoho výrobce nemusí být ta ideální kombinace, dle některý. Závěr z této četby bych označil jako deprimující, všechny kotouče se kroutí a žádná destička nebrzdí a při montáži je třeba používat hodinek na kontrolu házivost, ještě lepší je vyměnit ložiska kol a všechny silentbloky a čepy. Prostě demence za kterou se schovávají výrobci aftermarketu se svojí kvalitou. Nenašel jsem nic, podle čeho by se jeden orientoval v brzdové džungli. Většina kotoučů je Mede in World, odlito v Číně , opracované v Turecku, nalakované ve Španělsku, zabaleno v Německu. Nakonec jsem vybral kotouče od firmy EBC brake a to hladké, jde o sportovní kotouče, cena je sice o něco vyšší, ale reference jsou dobré. Dělají i drážkované, ale o přínosu pro potřebu běžného užívání nejsem až tak přesvědčen, abych za to připlácel. Příště se budeme zaobírat destičkami, tam už to bude zajímavější, tam si vysvětlíme, proč něco brzdí a něco ne.