Když je den blbec a přetočí se motor - oprava
Napsal: 14 dub 2018, 10:29
Toto téma jsem založil, abych se s vámi podělil jak snadno si člověk může vydělat. Takhle na večer odjíždím z chaty a u Dobříše najíždím na dálnici, v pravém pruhu se přibližuje auto, tak řadím za tři a plyn do podlahy. Ve zpětném zrcátku kontroluji situaci v pravém jízdním pruhu a periferně délku pruhu připojovacího. Motor táhne na hranici revlimitu (6500ot) no a pak přišla osudová chvíle a moje chyba. Místo čtyřky mi tam spadla dvojka. Motor zabzučel jak zubní vrtačka, i když jsem reflexivně vyšlápl spojku a přeřadil za šest s pohledem na palubku, která blikala jak o závod. Displej řval check engine, vše ostatní se tvářilo v klidu, motor se točil a žádné divné zvuky nevydával. Auto jelo s lehkou nohou ještě asi kilometr a pak motor začal ztrácet výkon, vystavil jsem spojku a motor chcípl. Při snaze nastartovat motor šel z pod kapoty zvuk šicího stroje, jasná diagnostika, motor bez komprese. To že to ještě kilometr jelo o to se zasloužilo turbo, které bylo dostatečně roztočené a stačilo vytvářet určitý přetlak ve spalovacím prostoru. Možná někdo namítne, že jsem měl hned vypnout motor, ale dvě věci byly proti. Jednak samotný fakt, že jsem na nějakou chvíli poslal motor někam přes 9000ot. Při těchto otáčkách, i kdybych byl seberychlejší a stihl odstavit motor během půl sekundy, tak se za tu dobu otočí pětasedmdesátkrát, tudíž co se chtělo potkat se už potkalo a co chtělo upadnout už také upadlo a za druhé, už padla tma, tak se mi nechtělo šaškovat v jízdním pruhu, nehledě na fakt , že byl docela rušný provoz. Zajel jsem do odstavného pruhu, zavolal souseda na chatě, že potřebuji odtah. A začíná story "oprava".
Den první :
Zjištění rozsahu škod a počátek demontáže. Shodil jsem horní kryt, vyndal svíčky, připravil přípravky na fázování motoru. První etapa proběhla relativně v klidu, řemen nepřeskočil ani nepraskl , měl na hrbu 65tisíc a necelé čtyři roky provozu. Motor byl bez komprese, tudíž na základě předchozích událostí bylo jasné, že to odskákaly všechny výfukové ventily. Co na to hydroštely to se uvidí až po demontáži. První etapa demontáže skončila poměrně rychle a to ve fázi sundání domečku vaček. Zde jsem narazil na šrouby s pekelnou hlavou. Ne, že by nebyly jinde na motoru, ale tam si s nimi poradila torxa. Fiat používá šrouby s hlavou s modulem Ribe a ty jsem neměl. Hlava tudíž zatím musela zůstat na svém místě, stlačením jsem provedl kontrolu ventilů. Všechny chodily a cvakaly při dosednutí na sedlo. Po přiložení pravítka na konce dříků ventilů bylo jasně vidět rozdíly, tudíž decentní deformace a ne žádny paragraf z ventilu. Kontrola hydroštelů proběhla s jasným závěrem, všech 16 je na výměnu, výfukové byly totál, foto dodám nefotil jsem.
Den druhý :
Vybaven již potřebným nářadím jsem šel pokračovat. Co šlo bylo už od hlavy odpojené. Na hlavě byly svody s turbem, odpojení bylo provedeno mezi turbem a katem (matky nešly povolit, vyšroubovaly se celé štefty. Z druhé strany jsem válčil se sacím potrubím. Ze zadní strany vede kabeláž, která na rozdíl od Grande Punta není přišroubovaná, ale zacvaklá v bílých rychlospojkách , které se mi nedařilo rozpojit. Nakonec jsem musel odšroubovat sací potrubí od hlavy a nechat ho v autě. Když jsem vyndal hlavu, tak jsem šel zkontrolovat písty. Lehké otlaky byly na pístech patrné. Provedl jsem očištění a zabroušení pístů.
Pak jsem se vrhl na hlavu, ventily nevypadaly tak strašidelně jako na fotkách z netu, ale záhy jsem zjistil další poškození. To teda nemělo souvislost s danou událostí. Objevil jsem prasklé svody a domeček turba.
Následovala rozborka hlavy, velice mě potěšil stav sacího traktu, dovolím si tvrdit, že karbonoví králové nám je mohou závidět. Motor má najeto 160tisíc , auto jsem kupoval se 134 tisíci na tacho a od té doby jsem jezdil výhradně na Vervu.
A výfukové ventily po vyndání vypadaly docela komicky
Odstrojená palice, příprava na mytí a následný odvoz na zarovnání.
Den třetí:
Začal jsem tvorbou nákupního seznamu a subdodavatele oprav. Dodavately dílů jsou Bonatrade, MLparts, eTurbo, Imofa, broušení hlavy Jiří Pohl (mohu doporučit). Imofa dodá svody, eTurbo - IHI VL38 (nové), MLparts ostatní motorový HW, Bontrade olej a nemrznoucí směs. Účet se zastavil někde na 38litrech. Součástí této opravy jsou samo sebou kompletně nové rozvody a termostat. Hlavu jsem odvezl dopoledne na přebrus a odpoledne byla k vyzvednutí. Mezi tím, jsem očistil co bylo třeba a připravil k budoucí montáži.
Den první :
Zjištění rozsahu škod a počátek demontáže. Shodil jsem horní kryt, vyndal svíčky, připravil přípravky na fázování motoru. První etapa proběhla relativně v klidu, řemen nepřeskočil ani nepraskl , měl na hrbu 65tisíc a necelé čtyři roky provozu. Motor byl bez komprese, tudíž na základě předchozích událostí bylo jasné, že to odskákaly všechny výfukové ventily. Co na to hydroštely to se uvidí až po demontáži. První etapa demontáže skončila poměrně rychle a to ve fázi sundání domečku vaček. Zde jsem narazil na šrouby s pekelnou hlavou. Ne, že by nebyly jinde na motoru, ale tam si s nimi poradila torxa. Fiat používá šrouby s hlavou s modulem Ribe a ty jsem neměl. Hlava tudíž zatím musela zůstat na svém místě, stlačením jsem provedl kontrolu ventilů. Všechny chodily a cvakaly při dosednutí na sedlo. Po přiložení pravítka na konce dříků ventilů bylo jasně vidět rozdíly, tudíž decentní deformace a ne žádny paragraf z ventilu. Kontrola hydroštelů proběhla s jasným závěrem, všech 16 je na výměnu, výfukové byly totál, foto dodám nefotil jsem.
Den druhý :
Vybaven již potřebným nářadím jsem šel pokračovat. Co šlo bylo už od hlavy odpojené. Na hlavě byly svody s turbem, odpojení bylo provedeno mezi turbem a katem (matky nešly povolit, vyšroubovaly se celé štefty. Z druhé strany jsem válčil se sacím potrubím. Ze zadní strany vede kabeláž, která na rozdíl od Grande Punta není přišroubovaná, ale zacvaklá v bílých rychlospojkách , které se mi nedařilo rozpojit. Nakonec jsem musel odšroubovat sací potrubí od hlavy a nechat ho v autě. Když jsem vyndal hlavu, tak jsem šel zkontrolovat písty. Lehké otlaky byly na pístech patrné. Provedl jsem očištění a zabroušení pístů.
Pak jsem se vrhl na hlavu, ventily nevypadaly tak strašidelně jako na fotkách z netu, ale záhy jsem zjistil další poškození. To teda nemělo souvislost s danou událostí. Objevil jsem prasklé svody a domeček turba.
Následovala rozborka hlavy, velice mě potěšil stav sacího traktu, dovolím si tvrdit, že karbonoví králové nám je mohou závidět. Motor má najeto 160tisíc , auto jsem kupoval se 134 tisíci na tacho a od té doby jsem jezdil výhradně na Vervu.
A výfukové ventily po vyndání vypadaly docela komicky
Odstrojená palice, příprava na mytí a následný odvoz na zarovnání.
Den třetí:
Začal jsem tvorbou nákupního seznamu a subdodavatele oprav. Dodavately dílů jsou Bonatrade, MLparts, eTurbo, Imofa, broušení hlavy Jiří Pohl (mohu doporučit). Imofa dodá svody, eTurbo - IHI VL38 (nové), MLparts ostatní motorový HW, Bontrade olej a nemrznoucí směs. Účet se zastavil někde na 38litrech. Součástí této opravy jsou samo sebou kompletně nové rozvody a termostat. Hlavu jsem odvezl dopoledne na přebrus a odpoledne byla k vyzvednutí. Mezi tím, jsem očistil co bylo třeba a připravil k budoucí montáži.