Stránka 1 z 21
Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 26 zář 2016, 01:01
od petrnty
Ahoj, auto mám měsíc a všiml jsem si, že při startu za studena kolísají otáčky a motor se chvíli třepe jakoby šel na 3 válce. Po chvíli se otáčky ustálí a auto jede normálně. Nyní, jak se trochu ochladilo, je situace stejná, ale až na druhý pokus, při prvním startu auto ihned zdechne. Prošel jsem různá fóra, kde byl podobný problém, ale nikdo nenašel konkrétní řešení, snad jen špatný benzín. Prosím tedy o radu, zejména pokud někdo tento problém vyřešil, aby mi napsal. Na diagnostice se nic neprojevilo. Předem děkuji za vaše postřehy.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 26 zář 2016, 07:20
od bajo777
na tjet by mal byt novy soft na studeny start...skus sa popytat v autorizaku
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 26 zář 2016, 08:35
od martin72
Nejdříve bych se podíval na svíčky, někteří soudruzi je tam nechávají déle než je zdrávo. Další věc je, počkat se startem až si check panel prohlédne všechny periferní systémy.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 29 zář 2016, 07:05
od rou31
Mne robi problem start ked je vonku vlhko. Proste cez den ked je teplo a v noci chladno, spravi sa rosa alebo je hmla, auto tazsie startuje. Ked prsi neni problem. Ked je -15 neni problem. Proste ako keby nakondenzovala voda na svieckach abo na vstrekoch. Proste musim dlshie tocit a start neni uplne dokonaly. ako keby zle odpalovalo. Sviecky su menene pravidelne. Tankovanie len na shell. Nic ine ako kondenz ma nenapada.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 30 zář 2016, 10:46
od bajo777
tak potom treba pozret izolatory na cievkach ci neprerazaju...docela stara vec na benzinovych autach...
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 02 říj 2016, 09:03
od martin72
rou31 píše:Mne robi problem start ked je vonku vlhko. Proste cez den ked je teplo a v noci chladno, spravi sa rosa alebo je hmla, auto tazsie startuje. Ked prsi neni problem. Ked je -15 neni problem. Proste ako keby nakondenzovala voda na svieckach abo na vstrekoch. Proste musim dlshie tocit a start neni uplne dokonaly. ako keby zle odpalovalo. Sviecky su menene pravidelne. Tankovanie len na shell. Nic ine ako kondenz ma nenapada.
Jak často myješ motor, jen se ptám. Jinak bych se podíval na ty šprcky co mají na sobě cívky, jestli tam někde není vypálená cestička už někdy z dob dávno minulých. Ještě dotaz, musíš dlouho točit a pak to naskočí na čtyři ale projevuje se to jako když je chudá směs nebo to naskočí na tři válce.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 02 říj 2016, 10:49
od petrnty
U me je to tak ze motor mi umyl automechanik po koupi auta a pred tim asi ani umyty nebyl. Az potom po několika dnech to chystalo az napodruhé ale to už byla v noci větší zima. Ja startuju krátce to běží na 4 pak jdou otázky nahoru pak klesají jde to jak kdyby na 3 cca 3 sekundy pak zase na 4 a po kolísání se otáčky srovnání do normálu.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 02 říj 2016, 11:56
od martin72
Pravidlo číslo jedna, motor nikdy nemyj, pokud k tomu není extrémně zvláštní důvod (momentálně si žádný nemůžu vybavit). Tím si do budoucna ušetříš hodně starostí. Dokonce v některých příručkách k autům je to striktně zakázané. Ono se nemusí nic stát ani po desátém mytí, ale pak se to může začít kupit. Od zoxidovaných kontaktů přes různé svody, které jsou podle vlhkosti vzduchu někdy aktivnější.
Když se startuje Bravo, tak pokud nepočkáš až si checkpanel projde všechny kontroly může dojít k jevu, že motor naskočí na otáčky 1300ot pak otáčky vylítnou klidně až ke 2000ot. jako by ti někdo prošlápl plyn a pak hned spadnou na těch 1300ot. Tento jev je spojen s načítáním aktuálních hodnot teplot, tlaku a bůh ví čeho. Proto se to nejčastěji projeví, když dojedeš za tepla a ráno je totálně hnusně. Motor při tom nevykazuje žádné známky poruch v zapalování. Poprvé jsem se s tím setkal u zapůjčené škodovky, ta po takovém rychlém nastartování svítila jak vánoční stromeček. Před Bravem jsem měl Mareu a mám Punto, ani jedno z aut tento problém nemá, ale jak jde elektronika dopředu , tak je to choulostivější i na logiku při startování. Co se týká nepravidelného chodu, vynechávající zapalování, tak bývá většinou problém se svíčkama. Obecně svíčky u T-jetu nemají rády hodně krátkých studených startů. Třeba kdyby jsi týden přeparkovával auto každý den na zahradě, můžeš svíčky poslat do věčných lovišť. K čemu dojde na svíčkách netuším, tyto informace jsem dostal v autorizovaném servisu, kde mi vyprávěl, jak jim pomalu přestaly startovat nové T-jety po přesouvání v rámci provozovny. Výrobce se k tomu vyjádřil tak, že po nastartování by mělo dojít k plnému ohřátí motoru, jinak hrozí poškození svíček, které se potom tváří jako uchlastané. Svíčky by neměly být v autě déle než 60kkm, já jsem je měnil cca po 70kkm a na prostředních už byl poznat zub času, měli lehce opálenou zápornou elektrodu. Změna délky jiskřiště se při startu může projevit. Zkontroluj vysokonapěťovou část zapalování, jestli tam není nějaká nečistota, a to jak v podobě černě vypálených cestiček nebo bílého prášku. Ostatní poruchy v okruhu zapalování by měla odhalit řídící jednotka.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 02 říj 2016, 17:52
od petrnty
Jak dlouho trvá mapování check panelu. Já zapnu zapalování a startuju cca za 5 sekund, mám počkat třeba 20?
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 02 říj 2016, 19:24
od martin72
Mě to píše na displeji a poznáš to také podle toho jak zhasínají kontrolky ostatních systémů, ale změřím to. Já jsem si ještě nezvykl, strčím klíč a otočím.
Určitě to není víc jak 10s, ale odhadl bych to tak na 5-7 sekund po rozsvícení budíků.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 02 říj 2016, 21:02
od little_boy
petrnty: tim co tu pise martin72 se prosimte nevzrusuj, trosku dost mimo. To co popisujes je me dost povedome. Jde o to, ze tjet (alespon prvni rocniky) po nastartovani zacne snizovat predstih az nekam k -10 stupnum - priblizne za ty 3s kdy se zacne trepat. Jak se ohriva katalyzator, predstih se zvysuje, az to zacne byt zase OK. Je to psychopaticky nizka hodnota na hranici kdy ten motor muze vubec bezet. Na zacatku spravne nekdo psal, ze fiat upravoval mapy, muj tip je ze prave zvysili predstih. Je to eko featura pro co nejrychlejsi ohrani katalyzatoru.
Vec ktera k tomu prispiva, je falesny vzduch do sani.
Tzn priciny ve zkratce:
- mas rozhozeny fuel trimy, motor je po startu chudy. Typicky pri provozu na LPG. Overit diagnostikou, ze fuel trim je 0 nebo plusova hodnota a upravit mapy v LPG. Zkontrolovat se to da tak, ze jezdi na benzin, alespon 200km. Pokud pak problemy pri startech zmizi, je to ono.
- falesny vzduch, slabost tjetu je olejovy separator, ktery ma uvnitr klapky. Ty se casem zanesou a separator zacne poustet vzduch do motoru. Pokud tam mas LPG, separator se pak hodne zanasi. Jednoduchy test, ucpi hadici ktera vede ze separatoru do sani a skus to nastartovat. Nebo jinak, nesmi jit profouknout smerem hadice od turba -> sani (prstem se ucpe dira do motoru).
- zmena predstihu; pokud si servisak neda pozor pri vymene rozvodu, muze strihnout pin ktery vymezuje pozici remenice se zoubkama pro senzor klikovky. Pak se remenice "protoci" a snizi se predstih o 2-3 stupne, je to fatalni pro studene starty, protoze motor uz tak je na hrane s predstihem. Zkontroluj, zda neni strihlej ten pin, remenice na nej ma diru a je v ni videt.
- mozna jina pricina; svicky se me nezdaji, nechal jsem je tam pres 90000 a zlobi to jinym stylem, spis poskubavani v prechodech, na starty to vliv nemelo.
Co je to za rocnik / neni tam LPG?
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 02 říj 2016, 21:20
od martin72
Dík za zhodnocení.
Že jsem nemlčel. Chtěl bych vidět mapu co snižuje základní předstih o 20°.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 02 říj 2016, 22:22
od petrnty
Mrzí me, ze kvůli me vznikají dohady
. LPG tam nemám a jedná se o ročník 2007.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 03 říj 2016, 08:38
od martin72
To vůbec neřeš, nikdo není dokonalý.
Je zcela pravděpodobné, že mnou používané názvosloví není v souladu se zaběhlým názvosloví v automobilovém průmyslu. Obecně vzato u systémů, které řídí počítač, dochází před spuštěním k projetí tzv. kontrolních listů (checklist), to znamená, že si systém provede kontrolu periferních zařízení a ověří si jejich funkčnost, také načte aktuální hodnoty potřebné pro provoz. Pro takovou virtuální představu jak to probíhá: vypadá to jako v kokpitu letadla před startem. Pokud nastartuješ dřív než celý proces proběhne, některá data nemusí být úplná nebo aktuální, popřípadě start proběhne podle přednastaveného obecného/základího setupu. O celý systém kontroly a přípravy se stará checkpanel, tím se myslí soubor zařízení kontroly, její součástí jsou i budíky, kde je ještě část optického rozhraní základních informací, k ostatnímu se dostaneš přes kabel a PC. Teď vysvětlím co mi píše displej, zde jsem si špatně interpretoval informace. Jsem zvyklý na jednoduchých displejích na heslovitý způsob informací. Zde je slovní fráze rozdělena na dvě zobrazení a to mě zmátlo. Jelikož mám zapnutý tempomat, tak se na displeji objeví nejprve "Cruise" a na druhém zobrazení "control on". Nejsem rodilý mluvčí, tudíž jsem situaci vyhodnotil jako Cruise - plavba, okružní plavba, jízda cestovní rychlostí atd. ; control on - kontrola aktivní , jenže když to spojíš, "Cruise control on" tak to nejspíš znamená tempomat zaplý/aktivní. Vzhledem k tomu, že to signalizuje i kontrolka tak mi tato informace připadá poněkud zavádějící. To nic nemění na tom, že to bude jedna z posledních položek na checklistu, tudíž stav, kdy se dá spustit zařízení. Celý proces netrvá déle jak 4s (odpočítal jsem si to , nestopoval).
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 03 říj 2016, 09:02
od little_boy
petrnty: v pohode, v tom pripade zapomen na ten prvni bod, je to obecny problem LPG prestaveb; Ja jsem se s tim pral docela dlouho a finalne to vyresila az uprava map v ECU motoru
Je tam limiter predstihu a zvedne se spodni hranice na nejakych -7 stupnu. Kdyz jsem o tom neco hledal, narazil jsem na problemy se separatorem, tomu manikovi to snad pomohlo. Ja jsem bohuzel nejdriv vrtal do ECU a az pak jsem nasel zadelany separator, tak nedokazu rict prvotni pricinu.
Pokud to budes chtit resit a separator nebo svicky nepomuzou, pred tim nez te v servisu budou chtit menit ECU nebo rozebirat motor, asi bych zapremyslel o te uprave map. Mozna o tom v servisech fiat vi a rovnou to prehravaji.
Edit: No 2007 je jedna z uplne prvnich, najeto to bude mit asi pres 150000, co?