U mňa bol problém slabého výkonu v nesprávnom nastavení rozvodov.
Dá dá to poriešit spojpomocne, trochu sa rozpíšem.
Punto po jednej návšteve servisu začalo slabo ťahať, akoby prišlo o 30 koní. Na rovine ako tak šlo, dalo sa vytočiť, no záťah prišiel až od 3000 ot. V kopcoch alebo pri predbiehaní to bol adrenalín, nad 3000 ot. sa nedalo dostať ani s plynom na podlahe a otáčky pomaly klesali. Zdalo sa že motor nemá dosť vzduchu, nevládze, a vädne.
Problém bol v nesprávnom časovaní vačky voči valcom - vačka bola posunutá o 1-2 zuby.
Kontrola rozvodov na 16V je ľahká a zvládne ju každý, kto už sám menil sviečky. Auto netreba dvíhať, len trochu odkryť motor zvrchu. Treba to robiť pri studenom motore, aby sme nepoškodili závity. Ponúkam návod bez špeciálnych aretačných nástrojov:
1. Dáme dole vzduchový box na vrchu motora, vytiahneme prvé dve sviečky od strany rozvodov. Odmontujeme vrchný kryt rozvodov (1 šrób).
2. Pripravíme si 2 rovnako dlhé (aspoň 25 cm) tyčky z dreva, kovu, plastu...ja som použil silikónové tyčky do tavnej pištole. Tyčky spustíme cez sviečkové otvory do valcov, tak aby stáli na piestoch.
3. Na prednej stene vačkovej skrine odkrútime kontrolný šrób - inbus č.8. V tomto otvore vidno kontrolné koliečko vačky, ktoré má jeden výrez (tento výrez pravdepodobne ešte nevidíme).
4. Zaradíme neutrál, a otáčame rozvodovým kolesom vačky tak, aby sa výrez na kontrolnom koliečku dostal presne kontrolného otvoru (zrkadlo je veľmi nápomocné). Ak sa tak stane, môžme túto polohu zafixovať vložením predmetu s priemerom/hranou 1cm (u mňa kovová tyčka).
Na otáčanie vackového kolesá treba klúč č.18, najlepšie s račnou. Točíme celý motor, vďaka kompresii vo zvyšných valcoch to ide miestami tažko.
5. Keď máme kontrolný otvor zafixovaný, obe tyčky vo valcoch musia mať rovnakú výšku = piesty musia byť rovnako vysoko. Ak je to tak, rozvod je nastavený správne.
- Zle nastavený rozvod a detail kontrolného otvoru
- a11.jpg (116.09 KiB) Zobrazeno 5790 x
Ja som mal jednu tyčku vyššie ako druhú, takže som musel uvoľniť rozvod, posunúť vačku a nahodiť remeň späť. Toto je náročnejšia operácia, lebo treba dať dole horné uloženie motora na strane rozvodov. Napínacia kladka je totiž perfektné schovaná pod ním.
Išlo to asi takto:
6. Opatrne pridvihneme motor zospodu za olejovú vaňu o 0.5cm nahor. Odpojíme (-) pol baterky, nech sa zresetuje riadiaca jednotka počas opravy.
- Pridvihnutie motora zospodu
- 55.jpg (44.28 KiB) Zobrazeno 5790 x
7. Vyšróbujeme horné uchytenie motora pri rozvodoch, 3 + 4 šróby.
8. Vyšróbujeme a vytiahneme držiak motora. Je tam 6 šróbov, jeden z nich je schovaný v strede s blbým prístupom. Pri vyťahovaní držiaka je dovolené nadávať
Pomôže pajser, ktorým si odsunieme motor o 1 cm na vodičovu stranu a s druhou rukov hladáme polohu na vytiahnutie. Túto polohu si treba zapamätat.
- Držiak motora pred a po vytiahnutí
- 77.jpg (121.69 KiB) Zobrazeno 5790 x
9.Aby sme nemuseli dávať dole koleso, remenicu a spodný kryť rozvodu, spravil som takto: kým je rozvod ešte nahodený, odfixujeme polohu vačky v kontrolnom otvore. Následne otočíme kolesom vačky tak, aby boli tyčky v 1. a v 2. valci v rovnakej výške.
10. Pozrieme si ako, silno je napnutý rozvodový remeň, aby sme ho rovnako napli neskôr. Uvoľníme napínaciu kladku a dáme remeň dole z vačkového kolesa. Teraz posunieme vačkovým kolesom tak, aby sme vačku opäť zafixovali v kontrolnom otvore. Tyčky vo valcoch pri tom ostanú rovnako vysoko.
11. Nasadíme rozvod na vačku, napneme a utiahneme napínaciu kladku. Rozvod by mal byť rovnako napnutý ako pred uvoľnením. Je možné že vačka alebo tyčky sa nám mierne posunu. Ja som to správne nastavil až na 4-ty krát.
12. Pretočíme pár krát vačku (a celý motor), aby sme si boli istí že všetko je dobre zložené.
13. Namontujeme všetko späť v opačnom poradí, resp. takto: držiak motora (6 šróbov), uchytenie motora (3+4 šróby), vrchný kryt rozvodov, sviečky+káble, airbox. Dáme preč hever z pod olejovej vane a zapneme baterku.
14. Pred štartovaním sa odporúča nechať chvíľu kľúč v prvej polohe (zapnutá elektrika), nech sa nakalibruje škrtiaca klapka. Po 3 minútach štartujeme, necháme motor bežat pár minút na voľnobehu (načítanie parametrov zo snímačov do riadiacej jednotky) a jazdíme.
Motor ožil, nedusí sa a ide do krásne otáčok. Nehovorím že auto sa premenilo na Ferrari, no jazda je istejšia a plynulejšia.
Takto sa dá skontrolovať nastavenie rozvodov doma. Možno sa to niekomu hodí a vyhne sa zbytočným výmenám katalyzátora, lambda sond, filtrov, čerpadla, škrtiacej klapky, senzorov...
Dík KrausCar za link na zahraničné fórum, kde je to tiež podrobne popísané
https://www.club-fiat.com/viewtopic.php?f=67&t=20415