Pro všechny,kteří to budou muset řešit(a budou muset),i mě to čeká v brzké době....
Kříž ani ložisko jen tak v domácích podmínkách na kardanu vyměnit nelze,jediné,co jde doma vyměnit jsou přední a zadní homokloub a při roztržení nějaké z jejich manžet,to jde alternativně zbastlit jinou manžetou(třeba z nějaké poloosy),originál samostatná manžeta s plechovým pouzdrem je téměř nesehnatelný artikl.
Jsou tedy v podstatě 3 možnosti
Kardanservis-musí to být za dobrou,rentabilní cenu
Koupě nového kompletního kardanu-drahé
Shánění staršího jetého kardanu-jednak loterie,na inzerci téměř nesehnatelný a když se objeví vrak,je to spolu s převodovkou první věc,která vždy chybí
Kardan se začne projevovat kolem 150-200tis km,těch 200 je už spíš na totální výměnu
Ty středová ložiska a křížky,které se semtam objevují na internetu nejsou vhodná pro běžného smrtelníka,ale spíš pro kardanservisy atd. V domácích podmínkách je nákup těchto dílů k ničemu a v kardanservisu je od vás nevezmou,kvůli záruce,použijí pouze vlastní s vysokohorskou přirážkou(ty samé)
Při výměně těchto dílů se musí na kardanu odřezat/odbrousit sváry,vylisovat celý střed spolu s křížem a ložiskem,repasovat střed s křížem výměnou kompletního křížku a celý komplet spolu se středovým ložiskem nalisovat zpět do kardanových trubek,pokudmožno do předem označených,předchozích poloh(potud by to šlo doma),ale....
Potom se musí střed znova přesně obvařit k trubkám a kompletní kardan s homokloubama se musí vyvážit upnutý na speciální vyvažovačce při vysokých otáčkách-tam se potom navařují na kardanové trubky různé kousky závažíček,podle nevývažku,který to vyblije na mašině a to už doma nikdo neudělá
Kolik tato procedura stojí je hádání z věštecké koule,někde za hubičku,někde nerentabilní k ceně nového kardanu a taky ne každý kardanservis to umí dobře,je to asi něco jako s turbem
Kždopádně,pokud to tam někdo budete dávat na repas,dbejte na to,ať vám tam dají variantu křížku s přístupnou maznicí,prodlouží se tím životnost kardanu minimálně na dvojnásobek