Stránka 1 z 2

ELEKTRO: Baterie s vyšší kapacitou

Napsal: 19 bře 2012, 10:01
od Lukmignon
Dobrý den,
před pár dny jsou koupil "nové" auto Fiat Panda 1.1 rok 2004.

chci se zeptat - v autě je baterie Akuma 44V, já mám ze starýho auta téměř novou Starline 56V, můžu jí tam dát?
já jen aby to nebylo spíš kontraproduktivní.

díky

Re: Autorádio/baterie

Napsal: 20 bře 2012, 20:03
od Jan Horák
Silnější baterka, než seriově dávaná při delších jízdách (cca 50km) vůbec nevadí, při městských popojížděčkách už ano, tam se vlastně ani nezačne ohřívat a natož dobíjet. V zimě stále, v létě občas to lze řešit pravidelným nabíjením mimo vozidlo, nebo bejt připojenej na dobíječce na stálý udržovací proud. To je pro lidi s garáží a elektrikou v ní.
Pokud máš baterku v autě kaput, tak to klidně vyměň. I ta 44Va není origo! A "V" (napětí) není "Va"(kapacita). "V" mají obě 12V!

Re: Autorádio/baterie

Napsal: 20 bře 2012, 20:19
od Lukmignon
díky za ujasnění. origo baterka tam určitě není, spíš mi jde o to, že ta 56 by měla být silnější a je uplně nová, takže mi přijde škoda jí nechat ve sklepě.
a garáž bohužel nemám, takže můžeš mi to nějak vysvětlit s tím stálým nabíjením v zimě? přece nebudu denně baterku vyndavat a nabíjet...nebo jak to bylo myšleno?
chápu to tedy dobře, že je lepší tam nechat tu slabší?
po městě popojíždím jen málo, ale do práce to mám "jen" 10 km. to jezdím téměř denně, pak tak 20 km na hokej...
díky za přivítání a odpovědi

Re: Autorádio/baterie

Napsal: 21 bře 2012, 08:26
od Jan Horák
Dej tam tu silnější a připrav se na cca 14-ti denní dobíjení v zimě a cca 2 měsíční v létě, aby Ti ta baterka dlouho vydržela a nesulfatovala. Stálý nabíjení je stále připojená baterka ke zdroji, nikoli neustálý vyndavání z vozidla.

Re: Autorádio/baterie

Napsal: 21 bře 2012, 12:37
od Lukmignon
no... ještě jsem neslyšel o tom, že by někdo musel baterku nabíjet každých 14 dní (ani každý 2 měsíce).
při jízdě se to snad má dobíjet samo ne? 1-2x za rok bych to ještě pochopil, ale takhle často ne.
s tím by mohl mít problém někdo, kdo jezdí jednou za týden 2 km, ale takhle snad ne?

Re: Baterie

Napsal: 22 bře 2012, 17:28
od Jan Horák
Jak myslíš.
A zkus si najít rozdíl mezi slovy slyšel a musel a naopak měl by a sám vyzkoušel.
Nebo nejlíp rady výrobců baterií ohledně toho, jak probíhá nabíjení, jakými proudy a napětími nabíjet, co se děje při nedostatečném nabití apod. Ty rady v praxi málokdo dodržuje a pak brečí, že ty baterky nic nevydržej a co stojej výměny.
Jo a až budeš mít problémy s tím skvělým el. posilovačem, tak taky nejdřív koukni na baterku.
Ale opět, jak myslíš

Re: Baterie

Napsal: 23 bře 2012, 10:14
od Lukmignon
a když tam nechám tu 44, jak často bych měl nabíjet? vlastní nabíječku nemám a není to pro mě tak snadná záležitost každý měsíc nabíjet...
uvažuju prakticky, ale nechci to dělat špatně!!!!!!!!!

Re: Autorádio/baterie

Napsal: 23 bře 2012, 10:52
od Japa
Jan Horák píše:Dej tam tu silnější a připrav se na cca 14-ti denní dobíjení v zimě a cca 2 měsíční v létě, aby Ti ta baterka dlouho vydržela a nesulfatovala. Stálý nabíjení je stále připojená baterka ke zdroji, nikoli n
Jane Horáku, tak to co jsi napsal bych pochopil např. u dvojnásobného navýšení kapacity, ale ne u navýšení o 12 Ah, to je přece naprosto zanedbatelný rozdíl.
Navíc, když vezmu v úvahu max. proud alternátoru 65 - 75 A, tak ani u té dvojnásobné kapacity (zástavbově by se ovšem do Pandy nevešla :) ) by nebyl s dobíjením problém.
Poznámka na okraj: Můj otec kdysi kdysi dávno měl problém se zimním startování Š 1000 MB, vyřešil to baterkou 125 Ah umístěnou za zadními sedadly, kterou bezproblémově stačilo dobíjet dynamo snad 450 W!!!

Lukmignon, bez nejmenších obav použij "silnější" baterku, pokud máš dobíjecí soustavu v pořádku, tak nebudeš mít žádný problém.

Re: Baterie

Napsal: 23 bře 2012, 10:55
od Lukmignon
to jsem chtěl slyšet! :D

dám jí tam a díky. snad nebude problém. dobíjení se dá zjistit nákým měřákem ne? ale v pořádku by to snad mělo být...

Re: Baterie

Napsal: 23 bře 2012, 13:07
od Jan Horák
Tak pokud níže uvedený stav neodpovídá Tvému provozu, tak se omlouvám
Nedobíjení – Naprostá většina selhání startovacích akumulátorů je způsobena špatným dobíjením, nikoli výrobní vadou. Startovací baterie má krom vysokoproudých pulzů schopnost v omezené míře pokrýt i malé, déle trvající odběry (osvětlení, autorádio, topení, atd.), nicméně pokud zátěž příslušenství eliminuje úplné dobití baterie, zkracuje to její životnost a zvyšuje se riziko náhlého selhání. Stále náročnější elektrovýbava i fakt, že se během jízdy do vzdálenosti 10km baterie nikdy dostatečně nedobije jsou dva z nejtypičtějších problémů. Závažnou měrou se na vybíjení může podílet např. i zabezpečovací zařízení, zapojené během odstavení vozidla.
Já bych v zimě navýšil odběry hlavně o ohřev skel a zrcátek a často maximální výkon ventilátoru na ofukování skel. Když si sečteš tyhle příkony, tak zjistíš, že to ani nedá vákon alternátoru a baterka ještě musí vypomáhat. Tudíž to co si z ní sežral startováním (a to je při -15°C a níž a hustším oleji darda, tak to nejenže během jízdy do 15km nedodáš, ale těma rozmrazovacíma procesama ještě víc sebereš.
No a z tý teorie nabíjení - dokud baterka neplynuje, tak nic moc nenabíjí, a to prostě potřebuje teplotu a ta se dosahuje dobou dobíjení, která do těch 10km jízdy ani nenastane.
Ale opět, jak chtěj Vaši, našim je to jedno! Já ale baterku v městským provozu neměním do dvou až tří, ale do šesti až sedmi let.

Re: Baterie

Napsal: 23 bře 2012, 13:15
od Lukmignon
zřejmě to vyřeším tak, že tam dám tu silnější a párkrát do roka jí nechám zcela nabít mimo auto. co?

Re: Baterie

Napsal: 23 bře 2012, 13:29
od Jan Horák
No o ničem jiným celou dobu nemluvím, jen origo baterka je 39Ah, Tvoje 56Ah, což je 43,5 % nárůst kapacity a pro Japu zanedbatelný rozdíl. Obdobou je rozdíl ve výkonu motoru 50 a 71,8kW!!! (slušný přečipování, že)
A už zbejvá jen doladit význam slova "párkrát", co? Skutečně si vem k srdci návody k autobateriím (nejlíp starý AKUMA, protože v olověnejch zdrojích se dlouhodobě nijak závratnej vývoj a změny nekonaly), nic víc, nic míň. Navíc podle toho běžej reklamace.

Re: Baterie

Napsal: 23 bře 2012, 13:30
od Japa
Lukmignon, na rychlou "diagnostiku" nabíjení stačí voltmetr.
Napětí nabitého akumulátoru naprázdno by mělo být 12,6 - 12,8 V
Dobíjecí napětí vlastně od volnoběžných otáček a až po maximální by mělo být konstantní v intervalu 14,1 - 14,5 V.
Nedalo mi to a byl jsem změřit naší Pandu - manželka s ní vozí denně děti do školy + nákupy, většinou ujede 5 km, z toho 3 x startuje, sem tam delší cesta do 10 km.
Stáří Pandy 2 roky, akum. 50 Ah, nikdy jsem baterku nedobíjel.
Napětí naprázdno 12,7 V
Dobíjecí napětí 14,17 V od 1 000 - max. konstantní - takže vše OK. :)
Tady je navíc prakticky jasně vidět, že úbytek kapacity potřebný pro nastartování stačí alternátor "doplnit" i při opakovaných velmi krátkých jízdách.

Re: Baterie

Napsal: 06 dub 2012, 18:56
od jardatv
Já mám Pandu 3 rok,parkuji venku a jezdím denně 26 tam 26 zpět + víkendy chalupa.Je pravda co říká p.Horák,každého věc, když baterku 44A nedobije.Mě se stává to,že ráno nastartuji,ale vymažou se denní km a hod. ubytkem proudu při startování-tak že do práce a rychle na nabíječku cca 6hod. na 5A a další cca 3 měsíce klid.Jak říkám mladýmu má P406-ono tě to nazabije jí dát na nabíječku a nemá problém se startováním.Možná,že jeto blbost,která funguje a nestalo se mi,že bych nenastartoval.Když se fakt spočítaj odběry v klidu mA (anténa,paměti)tak za měsíc bez ježdění horko těžko nastaruji.

Re: Baterie

Napsal: 06 dub 2012, 21:44
od peta.smolik
Lukmignon: A ta 56 aku se ti tam bez problému vejde?