No ono se to vsechno da brat ze dvou stran. Co se tyce max. vykonu, je urcite nizsi. Nadruhou stranu malokdo premysli o dusledcich vyuzivani max. vykonu na plyn. Plyn ma o dost vyssi teplotu horeni, tudiz vice zahriva motor a vic namaha sedla ventilu. Pokud nekdo proste zalozi plnej kotel na dalnici a jede furt plnej, je vice nez pravdepodobne, ze za chvilku podpali ventil, v extremu se muze i upalit. Co se tyce aditiv, ty samozrejme nema, nicmene aditiva potrebujou max naky skodovenky. Fire motory maji celkem tvrdy hlavy, takze problemy tam vesmes nebyvaji. Vseobecne se da rict, ze pokud motory potrebuji olovo, je nevhodny je provozovat na plyn. Je ale potreba casteji kontrolovat vule na ventilech. Nejlepe pri vymene oleje. Ja sem kontroloval po dvaceti a temer se nehly. Jenomze ja kdyz vim, ze budu vyuzivat plnej vykon (chystam se na predjeti, pred velkym kopcem, atd.), tak si prepnu na benzin. Takze na benzin jezdim skoro porad...
Plyn nema cenu montovat, pokud clovek najede cca 10 tis. rocne. Protoze cena porizeni na jednobodovej vstrik s toroidni nadrzi je cca 20 tis., kdyz je pouzitej nejakej obyc. system. Pak by mela kazdej rok, nebo po ujeti 15tis km nasledovat nejaka prohlidka v ramci zaruky, cena je cca do 15 kil. A jednou za dva roky prohlidka revizni skrz technickou. Ta taky stoji kolem tisicovky. Emise sou taky drazsi. Me uz se to ale vratilo osumkrat a to to mam namontovany cca rok.
Nevyhoda tam je, ze pokud se pouzije nadrz valcova, zabere to kufr a ikdyz clovek sklopi sedacky, nema pruchozi otvor. Ja sem zvolil toroida misto rezervy za cenu toho, ze rezervu mam hozenou v kufru a zavazi tam. Ale kdyz sklopim sedacky a rezervu hodim do kša, tak je pruchozi otvor.
K te zivotnosti: pokud se to pouziva s rozumem, cili na normalni jezdeni, zivotnost se nesnizi. Dokonce sem nekde cetl nazory, ze se jeste prodlouzi, ale to je uz polemizovani. Na Dacii sme na plynu najeli cca 200 tis., na Unu, ktery melo mimochodem cca 250 tis. najeto, sem na plynu najel dalsich 100 tis. A motor je v plne kondici. Na Puntu to mam cca 40 tis. a co se tyce motorizace je to bez problemu. Ikdyz za tech par kilometriku se toho moc nepozna. Akorat me trosku zlobi elektronika, tak musim reklamovat. Ale to je drobnost. Potom je plyn jeste haklivej na cistotu vzduchovyho filtru, protoze se nasava plyn primo nad klapku a rozdilna prostupnost filtru urcuje bohatost smesi. Je potreba dodrzovat intervaly vymeny oleje, protoze plyn vytvari takovy svinsky usady, ktery se nalepijou zespoda na viko ventilu a nejdou sundat...
No a esi sou po celym motoru, tak pekne dekuju.
Takze aditiva potreba nejsou, v naturalu jich stejne moc neni, zivotnost cca zustava a je jedno, kolik ma motor najeto. Jestli je to firemotor, tak ten bez problemu zvladne 400 tis, pokud vim.
No a este se pomerne casto stava, ze ti, coz plyn maji absolutne kaslou na benzin. At uz ho tam nemaji, anebo tam natankujou plnou a jezdi s tim. Jelikoz system musi byt udelanej tak, aby cerpadlo porad bezelo, tak kdyz benzin neni, nebo je ho tam sakra malo, cerpadlo se doslova roztrhne. Pokud tam clovek ma rok ten stejnej benzin a neobmeni ho, tak mu to sezere membrany ve vstrikovacu, atd. Nejlepe je udrzovat kontrolku hladovyho voka zhasnutou neustale cerstvym benzinem. I pri provozu na plyn benzin ubyva. Starty, obcas kotleni
, a odpar.
A uz mlcim. Sem se nak rozkecal...