1,3 JTD versus 1,9 JTD
Napsal: 13 srp 2010, 14:47
Když už se tu objevilo srovnání výkonových variant 1,3 JTD, napíšu pár postřehů porovnání 1,3/1,9..
Původně jsem chtěl pro drahou polovičku 1,3 JTD, bohužel před 3 roky jich tolik nebylo a byly dost drahé (drahá polovička zas není tak "drahá"
), naskytla se koupě 1,9 JTD 63kW. Mě osobně ten objem na popojíždění po městě a dojíždění do práce přišel jako luxus, no ale pojistku si zaplatí, tak co ...
O dva roky později jsem si i já na podobné účely koupil 1,3 JTD (proč do města tahat 5 metrový kombík se 150 kobylama), jednak v lepší výbavě (bohužel jen 3dv, v 5 dv variantě s touto výbavou jsem jej za rozumný peníz nikde dlouho neobjevil, no co jezdím převážně sám nebo ve dvou, tak nevadí ... )
Po nějaké době mohu porovnat chování a jízdu s oběma objemy, každé auto má své + a -, záleží na tom, co kdo preferuje
- porovnání spotřeby: Jelikož polovička jezdí více méně dle předpisů, neříká jí nic pedál na podlaze při předjíždění, má celkem očekávanou a na ten objem přijatelnou spotřebu (příměstský a městský cyklus) . Pohybuje se od tankování do tankování kolem 4,75-4,9 L. Já naopak se svoji 1,3 jezdím trochu rychleji než by se mělo a občas si troufnu předjet i silnější auta, takže moje dlouhodobá spotřeba se pohybuje též někde kolem 4,6-4,8 L. Málo nebo moc ??
- jízda, výkon motoru, akcelerace : 1,9 63 kW má max točivého momentu při 1500ot ,otáčky při max výkonu 3500 (snad si to pamatuji dobře). Takže ten motor bere celkem dobře od spodu, v pohodě se dá akcelerovat pod 1500 ot (takto nízko položené otáčky max Mk mne taky celkem dost překvapily, u jiného auta jsou spíš použitelné otáčky od 1500 výš, takže snad pod 1500 ot nejde o podtáčení), nemá cenu jej vytáčet někam ke 3000. Pro ženskou, která si moc nechce rozumět s "kvedlačkou" ideální, dnes je drahá ráda, že má 1,9 , která má nízkou spotřebu a když potřebuje, tak táhne a jede (byť 63kW taky není žádný zázrak)
1,3 51kW má samozřejmě neporovnatelně menší krouťák, navíc tuším max někde kolem 2500 a max výkon ve 4000 ot.
Nehaním tento motor, 51kW z objemu 1248 ccm mi stále ještě přijde jako malý zázrak (vím, je už 55,66,70kW
) Vzhledem k menšímu točivému momentu vyžaduje daleko úzkostlivěji hlídat otáčky, zváště na 5. převodový stupeň, kdy už pod 2000 otáček nemá dostatek síly auto uvést do akcelerace. (samozřejmě, rozjede se i od 1500, ale je to trápení motoru, protestuje svým zvukovým projevem a samozřejmě mu chvíli trvá, než se sebere). Na nižší převodové stupně už má více síly akcelerovat z nižších otáček. I já musím daleko více hlídat otáčky a logicky i více řadit, než jsem zvyklý u silnějších dvoulitrů a tím se jízda stává méně příjemná a komfortní. 1,3 se v pohodě nechá vytočit někam k 5000, ale proč by to člověk dělal, je to přece nafta, která není o otáčkách. Při rychlosti 130 km ukazuje otáčkoměr cca 3000 otáček, což už je na naftový motor poměrně dost a začíná se dostavovat obtěžující hluk motoru (vím, auto není typicky pro dálniční provoz) Určitě má své opodstatnění implementování 6° převodovky u silnějších verzí, kde při dálničních rychlostech otáčky motoru poklesnou a pro udržování rychlosti má ještě dostatek síly. Takže shrnu-li to - malá síla při nízkých otáčkách, logicky lehčí převody než větší objem a tudíž i vyšší otáčky při větší rychlosti. Ideální jízda je ustálenou rychlostí, kde motor točí nějakých 2000 a je schopen při těchto otáčkách i na 5 st ještě dost snaživě překonávat i stoupání. Když si to tak čtu a přečte si to někdo z vás - skoro samé mínusy pro 1,3
Navíc se mi zdá, že 1,9 má trochu kultivovanější projev (1,3 hlavně při -20°C tedy chvíli pěkně nýtuje, neříkám že něco nemusí být OK), s 1,3 je docela problém popojíždět v koloně na 1 nebo 2 někde kolem 1000 otáček -prostě nedocílím, toho, aby na elektronický plyn reagoval motor bez nějakého škubání - přisuzuji to jednak EURO4 - kdy je občas cítit, že reakce motoru na plynový pedál jsou trochu jiné než u motoru 1,9 s EURO3 (taky může být někde něco špatně, diagnostika však nic neříká)
provoz a spolehlivost : u 1,9, kterou jezdíme déle a má nyní najeto 140 tkm, se žádný problém neobjevil, měnila se spínací skříňka. 1,3 má nyní najeto 100tkm (obě auta dovoz SRN, servisovaná, 1,9 najeto 85 tkm, 1,3 najeto 80tkm) a ta mne potrápila už trochu více - výměna spojky-pronikání oleje přes netěsné šrouby setrvačníku, opakovaně problém s čidlem tlaku plnění (přikládám nekvalitní výrobě někde v Číně, čtvrté čidlo v pořadí zatím "drží"). Jinak podvozky, náparvy obou aut původní, bez vůlí, klepání. Výhodu u 1,3 spatřuji v užití bezúdržbového rozvodového řetězu na plán. životnost motoru.
Takže můj závěr : se kterým nemusíte souhlasit, můžete polemizovat - s 1,9 se jezdí příjemněji, jako s "dospělým! autem, 1,3 nemá točivý moment velkých objemů a tak je třeba daleko více řadit, srovnání spotřeby nějak výrazně nepreferuje 1,3 (možná bych při klidnější jízdě dosáhl o nějakou desetinku méně, pod 4 litry se mi to jeví jako iluzorní. Možná nějaké dlouhé jízdy ustálenou rychlostí na 5° bez velké akcelerace posunou spotřebu někam pod 4 litry)
Původně jsem chtěl pro drahou polovičku 1,3 JTD, bohužel před 3 roky jich tolik nebylo a byly dost drahé (drahá polovička zas není tak "drahá"

O dva roky později jsem si i já na podobné účely koupil 1,3 JTD (proč do města tahat 5 metrový kombík se 150 kobylama), jednak v lepší výbavě (bohužel jen 3dv, v 5 dv variantě s touto výbavou jsem jej za rozumný peníz nikde dlouho neobjevil, no co jezdím převážně sám nebo ve dvou, tak nevadí ... )
Po nějaké době mohu porovnat chování a jízdu s oběma objemy, každé auto má své + a -, záleží na tom, co kdo preferuje
- porovnání spotřeby: Jelikož polovička jezdí více méně dle předpisů, neříká jí nic pedál na podlaze při předjíždění, má celkem očekávanou a na ten objem přijatelnou spotřebu (příměstský a městský cyklus) . Pohybuje se od tankování do tankování kolem 4,75-4,9 L. Já naopak se svoji 1,3 jezdím trochu rychleji než by se mělo a občas si troufnu předjet i silnější auta, takže moje dlouhodobá spotřeba se pohybuje též někde kolem 4,6-4,8 L. Málo nebo moc ??
- jízda, výkon motoru, akcelerace : 1,9 63 kW má max točivého momentu při 1500ot ,otáčky při max výkonu 3500 (snad si to pamatuji dobře). Takže ten motor bere celkem dobře od spodu, v pohodě se dá akcelerovat pod 1500 ot (takto nízko položené otáčky max Mk mne taky celkem dost překvapily, u jiného auta jsou spíš použitelné otáčky od 1500 výš, takže snad pod 1500 ot nejde o podtáčení), nemá cenu jej vytáčet někam ke 3000. Pro ženskou, která si moc nechce rozumět s "kvedlačkou" ideální, dnes je drahá ráda, že má 1,9 , která má nízkou spotřebu a když potřebuje, tak táhne a jede (byť 63kW taky není žádný zázrak)
1,3 51kW má samozřejmě neporovnatelně menší krouťák, navíc tuším max někde kolem 2500 a max výkon ve 4000 ot.
Nehaním tento motor, 51kW z objemu 1248 ccm mi stále ještě přijde jako malý zázrak (vím, je už 55,66,70kW




provoz a spolehlivost : u 1,9, kterou jezdíme déle a má nyní najeto 140 tkm, se žádný problém neobjevil, měnila se spínací skříňka. 1,3 má nyní najeto 100tkm (obě auta dovoz SRN, servisovaná, 1,9 najeto 85 tkm, 1,3 najeto 80tkm) a ta mne potrápila už trochu více - výměna spojky-pronikání oleje přes netěsné šrouby setrvačníku, opakovaně problém s čidlem tlaku plnění (přikládám nekvalitní výrobě někde v Číně, čtvrté čidlo v pořadí zatím "drží"). Jinak podvozky, náparvy obou aut původní, bez vůlí, klepání. Výhodu u 1,3 spatřuji v užití bezúdržbového rozvodového řetězu na plán. životnost motoru.
Takže můj závěr : se kterým nemusíte souhlasit, můžete polemizovat - s 1,9 se jezdí příjemněji, jako s "dospělým! autem, 1,3 nemá točivý moment velkých objemů a tak je třeba daleko více řadit, srovnání spotřeby nějak výrazně nepreferuje 1,3 (možná bych při klidnější jízdě dosáhl o nějakou desetinku méně, pod 4 litry se mi to jeví jako iluzorní. Možná nějaké dlouhé jízdy ustálenou rychlostí na 5° bez velké akcelerace posunou spotřebu někam pod 4 litry)