Stránka 1 z 2

DISKUSE - Typ benzinu - 95 vs 98

Napsal: 21 čer 2006, 13:50
od Bukshi
Caute, mam taku blbu otazocku :) v manuali pre Punto 2 r.v. 2002 pisu ze tankovat 95-ku ... ked tam natankujem 98-ku bude to ok? teoreticky ak dobre viem tak je tam v 98 len menej vody a prisadovych prvkov co by asi nemalo vadit ;) cize by to mal byt cistejsi benzin ...

Takze mozem kludne tankovat 98-ku?

Vdaka

Napsal: 21 čer 2006, 15:25
od Patrik
Moc oktanů je stejně tak špatně jako málo oktanů. Málo oktanů znamená detonační spalování, mnoho oktanů pak znamená dohořívání směsi na ventilech.
S oktanovým číslem se mění celková charakteristika hoření směsi. Tomu musí odpovídat konstrukce motoru - zejména kompresní poměr a tvar vaček. Něco se dá "nahnat" i softwarově v řídící jednotce (předstih..), ale to už se spíš jen jedná o "kosmetické" doladění motoru.

Takže ideální je používat jen doporučené OČ, a to je v 99% u všech aut od r.v. 1995 BA-95.
Shell Racing OČ 102 bych do Punta 1.1 zcela jistě nedával, to by byla jeho pomalá, ale jistá smrt.

Malá poznámka: ideální využití OČ 98 je u motoru s kompresním poměrem aspoň 10.5, což splňuje u Punta motor 1.2 16V Mk2 a všechny nové motory v Grande Puntách. Kompresní poměr je nejdůležitější, ale zoptimalizovat by se mělo i vše ostatní - vačky, svíce, sw ...

Napsal: 21 čer 2006, 15:33
od Patrik
Jinak detonační spalování znamená rychlý KO motoru (obrovské rázy do klikovky v protipohybu, vše jde brzy do kytek), dohořívání směsi na ventilech znamená "propálení" sedel ventilů, oprava je dost finančně náročná. Motor v tomto režimu vydrží trochu víc, než v tom předchozím :wink: .

Napsal: 21 čer 2006, 16:51
od lacin
No ja bych jenom pridal, ze 98cka urcite neni "cistejsi", nebo neco v tom smyslu. Jenom ma vetsi odolnost proti samovzniceni, ktera je dana OČ. A na vykonu to vubec, ale vubec nic neprida, pokud neni motor alespon lehce upraveny (viz. Patrik).

Jedinej pripad, kdy se mi pouziti benzinu s vyssim OČ vyplatilo, bylo, kdyz sem honil Sopla Corsu po okruhu a po trech kolech pri max zatizeni zacalo dochazet prave k detonacnimu spalovani, cili se nedalo jet vic, jak na 1/4 plynu (95 oktanu). Po zastaveni a schladnuti motoru bylo vse ok. V normalnim provozu k nicemu takovymu nedochazelo. Dalsi tyden sem natankoval 99 oktanosu a bylo po problemu - pul hodiny plnyho zatizeni na okruhu naprosto ok. Mozna, kdyby se tehdy vymenily i svice, zase by to bylo jinak....

Napsal: 22 čer 2006, 08:23
od Bukshi
No ono to je 1.2 16V automat, ale mam ho len par dni a dnes som bol s nim 200 km s 98-kou :?

Takze radsej tam mam davat 95-ku?

Re: DISKUSE - Typ benzinu - 95 vs 98

Napsal: 22 čer 2006, 10:17
od majco
Bukshi píše:Caute, mam taku blbu otazocku :) v manuali pre Punto 2 r.v. 2002 pisu ze tankovat 95-ku ... ked tam natankujem 98-ku bude to ok? teoreticky ak dobre viem tak je tam v 98 len menej vody a prisadovych prvkov co by asi nemalo vadit ;) cize by to mal byt cistejsi benzin ...

Takze mozem kludne tankovat 98-ku?

Vdaka
Ja mám Punto MK1 55s a jazdím na 98 od kedy viem že sa to predáva a potom prišiel Shell 100 oct . Nemám problém a nabehal som na to už 90 000km . Rozdiel medzi 95 a shell 100oct je poznať aj bez úprav motora!
:P 8)

Re: DISKUSE - Typ benzinu - 95 vs 98

Napsal: 23 čer 2006, 09:04
od Patrik
majco píše:Ja mám Punto MK1 55s a jazdím na 98 od kedy viem že sa to predáva a potom prišiel Shell 100 oct . Nemám problém a nabehal som na to už 90 000km . Rozdiel medzi 95 a shell 100oct je poznať aj bez úprav motora!
:P 8)
Málo oktanů je rychlá KO, moc oktanů pomalá smrt ...

taky záleží jak jezdíš - viz co se stalo Lacinovi. Motor je naoptimalizovaný na dané OČ paliva pro "běžné" jízdní podmínky a dále pro co nejširší rozsah podmínek.

Taky zajímavá filosofie - koupit si nejslabší (~ nejlevnější) motor co jde, a pak solit peníze do o 5Kč /l dražšího V-power Racing 100 ? Pro mne trošku nepravděpodobná realita, že by někdo tohle vydržel dělat po dobu 90.000km ... :wink: .

Napsal: 23 čer 2006, 09:16
od Patrik
Páč nejsem petrochemický mág, zalistoval jsem v literatuře, viz. níže. Každopádně i pokud se s vyšším OČ řídící jednotka vyrovná, je přínos vysokooktanového čísla vpodstatě nulový, pokud na něj není motor přímo konstrukčně navrhnut. Viz poslední odstavec/věta

Co je to oktanové číslo – je to poměrná hodnota, která slouží k určení antidetonační hodnoty paliva. Měřící postup je dán normou a nepřipouští se jakákoliv tolerance oktanové hodnoty vyráběného benzínu směrem dolů. Zjišťuje se dvěma metodami: motorovou metodou (MM nebo F - 2) a výzkumnou metodou (VM nebo F - 1), z nich vyplývá tzv. silniční číslo paliva (SOČ). Rozdíl oktanových čísel mezi VM a MM se nazývá citlivost paliva, s rostoucí citlivostí paliva se zvyšuje odolnost proti detonacím v nízkých otáčkách motoru. SOČ je provozní oktanové číslo, při němž motor za provozu neklepe. SOČ nejlépe udává vliv provozních podmínek na činnost motoru.
Zjišťování oktanové hodnoty paliva se provádí srovnávacím měřením na speciálním jednoválcovém motoru s měnitelným kompresním poměrem za chodu motoru, kde se nejdříve sejme křivka kompresních poměrů, při kterých začíná docházet k detonacím na základě zkušebního paliva, které se skládá z izooktanu (okt. č. 100) a n – heptanu (okt. č. 0). Procentuální poměr těchto látek udává výsledné oktanové číslo směsi. Hledá se tedy hodnota kompresního poměru, při které začne benzín ve zkušebním motoru detonovat a podle srovnávací tabulky, získané měřením ze směsi izooktanu a n – heptanu, se určí oktanové číslo benzínu. Potom se kontroluje i citlivost paliva a oktanové číslo lehké části do 100? C, charakterizující sklon benzínu k detonacím při akceleraci. Takto se zjišťuje antidetonační odolnost paliva výzkumnou metodou. Motorová metoda bere vliv konkrétních motorů a provozní podmínky a hodnoty takto získané jsou asi o 10 jednotek nižší. Silniční oktanové číslo se vypočítá podle vzorce:

SOČ = 0,54 VM + 0,46 MM

Označování paliv je normalizováno a musí vždy obsahovat oktanové číslo, udává se číslo zjištěné VM. Největší vliv na oktanové číslo paliva má kompresní poměr, tvar spalovacího prostoru a umístění svíčky, proto každý motor se stejným kompresním poměrem má odlišný oktanový nárok, ale u dnešních OHV a OHC motorů rozdíly nejsou velké (pozn. Patrik - prostě se motory v 95% konstruují na Natural 95) . Ovšem pokud se hodnota kompresního poměru blíží kritické hranici, mohou i malé úsady v kompresním prostoru (pozn. Patrik - rozumněj dojde ke změně kompresního poměru) detonace způsobovat. Obecně platí, že pro benzín do 90 – 91 okt. se používá kompresní poměr 8,5 – 8,8 : 1, pro 95 – 96 okt. do 10 – 10,5 : 1 a nad tuto hodnotu již palivo o okt. č. 98 – 101. Rozptyl oktanových čísel, které udávám, je dán plusovými tolerancemi díky přidaným aditivům, Shell V-Power 99 Racing má skutečnou oktanovou hodnotu vždy 100 a vyšší.

Shell V-Power 99 (100) Racing – jedná se o tzv. třísložkový benzín, kde dvě hlavní složky jsou uhlovodíky s rozdílnými parametry, jejich poměrem se určuje základní vlastnost paliva. Třetí složka je aditivum, které zajišťuje oktanové číslo a všechny výše popsané čistící a ochranné funkce. K prvním dvěma složkám – jeden typ speciálně vyrobeného uhlovodíku má vysokou teplotu, ale nízkou rychlost hoření, u druhé složky je tomu naopak. Na základě rozsáhlých zkoušek se zvolil určitý poměr těchto složek, který je pro silniční vozidla optimální. Je jasné, že takový benzín je vhodný do motorů s vysokým litrovým výkonem a motorů přeplňovaných a to nejen cenou (pozn. Patrik - což Punto 55 zcela určitě není ..). Podle testů na brzdě v ÚSMD ve vozidle Suzuki Liana (pozn. Patrik - docela dost slušný litrový výkon) vzrostl výkon podle otáček mezi 0,1 a 2,6%, ovšem nešlo o vozidlo na vysokooktanový benzín určené a tak i výsledky nemohly být lepší (nízký kompresní poměr). Podle mého názoru nemá význam tento benzín u běžných cestovních vozů používat, vlastností paliva se nevyužije.

Re: DISKUSE - Typ benzinu - 95 vs 98

Napsal: 23 čer 2006, 12:55
od majco
Patrik píše:
majco píše:Ja mám Punto MK1 55s a jazdím na 98 od kedy viem že sa to predáva a potom prišiel Shell 100 oct . Nemám problém a nabehal som na to už 90 000km . Rozdiel medzi 95 a shell 100oct je poznať aj bez úprav motora!
:P 8)
Málo oktanů je rychlá KO, moc oktanů pomalá smrt ...

taky záleží jak jezdíš - viz co se stalo Lacinovi. Motor je naoptimalizovaný na dané OČ paliva pro "běžné" jízdní podmínky a dále pro co nejširší rozsah podmínek.

Taky zajímavá filosofie - koupit si nejslabší (~ nejlevnější) motor co jde, a pak solit peníze do o 5Kč /l dražšího V-power Racing 100 ? Pro mne trošku nepravděpodobná realita, že by někdo tohle vydržel dělat po dobu 90.000km ... :wink: .
vyskúšaj jeden krát natankovať plnú nádrž V-pover a kašli na teoriu možno pochopíš :twisted: 8)

Re: DISKUSE - Typ benzinu - 95 vs 98

Napsal: 23 čer 2006, 13:43
od Patrik
majco píše:vyskúšaj jeden krát natankovať plnú nádrž V-pover a kašli na teoriu možno pochopíš :twisted: 8)
To není teorie - to je objektivní fakt (měření na brzdě). Nicméně jsem to zkoušel na mém předchozím autu (Uno Turbo i.e.) i služebáku Mondeu ST200, a nic jsem za normálních okolností nepozoroval - snad bych na okruhu při přehřátém motoru něco pocítil. Jinak fakt nic - sorry ale já 1-2% výkonu navíc prostě nepoznám. :oops:

Napsal: 23 čer 2006, 14:04
od majco
To by ma zaujmalo kolko km to ešte vydrží !! Ale tých 90 000 je na tej 98určite! bol som na stk a všetko v pohode ! Tlaky som nemeral ale pravdou je že hlava je už brúsená! Raz som to prehrial /to som ešte nemal teplomer/ a skrútila sa hlava a prdlo tesnenie . To bolo keď som to kúpil! malo to 66000 km . Terz mám 170 000. 8)

Napsal: 04 črc 2006, 13:41
od Bukshi
odjazdil som jednu nadrz s Shell V-Power ale moc rozdiel nebol - teda mozno fakt minimalny :wink: (a mozno aj to len placebo :D )

takze tam pojde pekne 95-ka - prave som bol na dlhsej ceste s 95-kou - 50% dialnica 140 km/h - 30% mimo 90-100 km/h a 20% mesto 60 km/h

pocitac ukazuje 17,4 km/l => 5,8 l na 100 km :P klima + 3 ludia + batozina + 185/60 R14

Napsal: 04 črc 2006, 17:57
od Victor
Bukshi píše:odjazdil som jednu nadrz s Shell V-Power ale moc rozdiel nebol - teda mozno fakt minimalny :wink: (a mozno aj to len placebo :D )

takze tam pojde pekne 95-ka - prave som bol na dlhsej ceste s 95-kou - 50% dialnica 140 km/h - 30% mimo 90-100 km/h a 20% mesto 60 km/h

pocitac ukazuje 17,4 km/l => 5,8 l na 100 km :P klima + 3 ludia + batozina + 185/60 R14
Jenom malá poznámka. Že jsi natankoval Shell V-Power ještě neznamená, že měl oktanové číslo 98. Prodává se i 95.

Napsal: 12 črc 2006, 15:27
od Patrik
Ceny benzinu jdou nahoru, tak jsem se práskl přes kapsu ještě víc, a do úplně vyprahlé nádrže svého Punta jsem natankoval plnou Shell V-Power 95. Litr stál 33.50, což je o 1.5 Kč víc oproti obyčejnému Shell N95, takže nádrž mne vyšla na cca 1500Kč ...

Pln zvědavosti jsem zkoušel s motorem všechno možné, od studování běhu volnoběhu zastudena i zatepla, Shellem zdůrazňované akceleraci na neutrálu i na cestě, vytáčení motoru pro plný výkon i jeho šepot při ekonomické jízdě.

Mohu říct jediné:
Mezi Shell N95 a Shell V-Power 95 jsem nenašel sebemenší rozdíl. Motor se chová naprosto stejně, má stejný naprosto stejný výkon a naprosto stejnou spotřebu. Znám svůj motor dobře a znám dobře trasy na kterých jsem jej zkoušel, takže věřím plně tomu, co říkám. Rozdíl je jedním slovem nulový.

Snad by se palivo projevilo při dlouhodobém používáním, při přímém porovnání se však vliv neprojeví.
Někdy, až dostanu zase odměny do výplaty, a budu mít právě vyprahlou nádrž, vyzkouším i V-Power 99.

Napsal: 08 led 2007, 03:22
od j.koudy
Patrik píše:Ceny benzinu jdou nahoru, tak jsem se práskl přes kapsu ještě víc, a do úplně vyprahlé nádrže svého Punta jsem natankoval plnou Shell V-Power 95. Litr stál 33.50, což je o 1.5 Kč víc oproti obyčejnému Shell N95, takže nádrž mne vyšla na cca 1500Kč ...

Pln zvědavosti jsem zkoušel s motorem všechno možné, od studování běhu volnoběhu zastudena i zatepla, Shellem zdůrazňované akceleraci na neutrálu i na cestě, vytáčení motoru pro plný výkon i jeho šepot při ekonomické jízdě.

Mohu říct jediné:
Mezi Shell N95 a Shell V-Power 95 jsem nenašel sebemenší rozdíl. Motor se chová naprosto stejně, má stejný naprosto stejný výkon a naprosto stejnou spotřebu. Znám svůj motor dobře a znám dobře trasy na kterých jsem jej zkoušel, takže věřím plně tomu, co říkám. Rozdíl je jedním slovem nulový.

Snad by se palivo projevilo při dlouhodobém používáním, při přímém porovnání se však vliv neprojeví.
Někdy, až dostanu zase odměny do výplaty, a budu mít právě vyprahlou nádrž, vyzkouším i V-Power 99.
Mno já stebou zas tak nesouhlasim jezdil jsem na klasickou 95 od agipu pak jsem přešel na 95Vpower ze začátku nebyl žádnej rozdíl ale po ujetí tak 7 tis. začal bejt motor o dost tišší a ochotněji reagoval za plynem.

Souhlasím ale s tím že pokud se neupraví celkový časování motoru je risk tam lejt 98 či silnější pač zacgvíli člověk podpálí ventily jako nic. Taky souhlasim s tim že novější auta korigujou s časováním podle oktanovýho čísla a snažej se o nejlepší běh motoru