Stránka 1 z 2

Optimální otáčky, 1.3MJT

Napsal: 08 dub 2010, 13:50
od lenkarol
Ahojte, prosim Vas kde najdem udaj o tom ,ake su optimalne otacky pre diesel Linea 1,3 Multijet? nech pozeram do navodu ako pozeram, nikde to nevidim a pri takomto malom motore sa mi to vseobecne usmernenie na diesle za 2000-3000 otacok nezda. Auto zabieham, ma najazdene 200 km a je to moj prvy diesel. nechcem to nechat zleniviet, ale ani ho znicit. dakujem :D

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 08 dub 2010, 14:14
od Komanche
me bylo doporuceno to obcas tocit k 4500... tak to obcas delam :) jinak jezdim spis pocitove, prumerna dlouhodoba spotreba je 6,2 (ale pomalu nejezdim) :twisted:

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 09 dub 2010, 13:57
od klubli
Já jezdím tak 2000-3000, často i méně. Dlouhodobá spotřeba 5.0 l, mimo město i 4.6. Vytáčím to minimálně, třeba při předjíždění. Ale jinak běžně na pětku jen kolem 2000. Hodně využívám tempomat, na dlouhých úsecích kde je třeba omezení a 60 km/h a podle aktuální spotřeby to má menší spotřebu, než když to zkouším sám udržet nohou.

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 10 dub 2010, 07:14
od dalibordn
Já mám najeto 2600km.Už ho občas protočím,krátkodobě do 4000ot při předjíždění.V rozmezí 3-4tisíce táhne na to,že to je 1.3 opravdu velmi pěkně.Tak ani i30 1.4benzín,kterou jsem raději prodal nejela jak tento diesel.Spotřeba Olomouc-Jeseník 25km po dálnici 130 jinak po okrskách přes Červenohorské sedlo a zpět 4.6l/100km.Skvělý motůrek.V létě jej testnu do Bulharska až dole do Primorska jedna cesta 1640km tak jsem zvědav jak se stím popere.Dle mého názoru je mu,ale v rozmezí 2200-3000 otáček nejlíp.Servisák říkal,že na takový objem potřebuje víc točit.Takové zkušenosti s ním zatím nemám snad jsou tady jiní co mají najeto dosti více,ale moc se tady nic neřeší.Na hyundai foru denně tolik věcí k řešení,že to stojí za návštěvu doporučuji mrkněte.

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 10 dub 2010, 11:09
od Komanche
ja mam natocino 38 tisic, jezdim s tim ted denne do prace a zpet okreska+dalnice cca 50km/cestu...
kdyz se to trochu toci - spis jako by to byl benzinak, tak je velmi slusna dynamika, nicmene furt to zere malo coz je velka parada :)

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 10 dub 2010, 11:33
od mezek
Použiju to, co nás učili ve škole: jelikož to je diesel, tudíž jeho předností je vysoký krouťák, tak držet otáčky na hodnotě max. točivého momentu. Což u tohoto motoru je 1750 ot. V těchto otáčkách je motor nejpružnější, "nejméně zatížený" a má (s ohledem na podaný výkon) nejnižší spotřebu. Takže při rozjezdu, podle toho jak moc poklesnou otáčky při přeřazení, vytočit něco nad 1750 a pak řadit. Při ustálené rychlosti samozřejmě mít zařazenou co nejvyšší rychlostní stupeň a držet otáčky dole. Ale ne tak, aby se motor "dusil".
Pokud je ale motor prohřátý - hlavně turbodiesel! - není zakázané krátkodobě vytočit i do maxima. A hlavně si pamatovat, a to u každého turbomotoru, že po delší jízdě v "zápřahu" je potřeba, než se motor stopne, nechat pár minut běžet na volnoběh, aby se schladilo turbo. Prevence proti poškození turba prudkými změnami teplot.

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 10 dub 2010, 11:54
od dalibordn
To mezek:no,ale vždyť ty máš benzín ne?Těch 1750 je dost málo v těchto otáčkách mi přijde ještě ospalej.Turbo zabírá nad 2000ot to se probouzí, a nad 2500 do 4000 tahá dosti dobře.Tak se to jeví mně.Za studena točím do 2500.

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 10 dub 2010, 12:21
od Komanche
tady je prubeh krout.momentu/vykonu...

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 10 dub 2010, 18:53
od mezek
dalibordn píše:To mezek:no,ale vždyť ty máš benzín ne?Těch 1750 je dost málo v těchto otáčkách mi přijde ještě ospalej.Turbo zabírá nad 2000ot to se probouzí, a nad 2500 do 4000 tahá dosti dobře.Tak se to jeví mně.Za studena točím do 2500.
Já jo, ale tady se bavíme o 1.3 MJET :wink:
Pokud se podíváme na graf od Komanche (díky), tak ideální by při rozjezdu bylo udržení otáček mezi 1500 - 2000. Jelikož to je ale turbo, tak bych udržoval 1750 - 2500. V těhle otáčkách má největší zátah a nejmenší spotřebu. Samozřejmě z kopce stačí, když bude zařazená taková rychlost, kdy bude stačit jen lechtat plyn a motor se nebude "dusit", do kopce je lepší přeřadit, aby neklesly otáčky moc pod maximum krouťáku.
Točit se dá klidně do 4000, ale jak uvidíš z grafu, toč. moment klesá s otáčkama. Sice ne nějak razantně, ale klesá. Takže nad 2500 už je spotřeba vyšší. Jasně, že to nad 2500 táhne líp, u motoru není důležitý jen toč. moment, ale i výkon a ten roste až do 4000 ot. Ale pro záběh je vhodnější držet se kolem toho maxima. Až si motor sedne, tak bude daleko živější (při záběhu metodou, kterou popisuju). Vyzkoušeno praxí. Platí to pro všechny motory. U Punta II jsem naložený (manželka + 2 pubertální synové + bagáž) jezdil s průměrem pod 5 l./100 km. :wink:

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 10 dub 2010, 19:04
od dalibordn
Teď budu na svoje roky vypadat jak dement,ale krouták se vždy zobrazuje v grafu,jednom ten druhý patří komu?Myslím ten světleji modrý.Dík za vysvětlení

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 10 dub 2010, 19:12
od mezek
dalibordn píše:Teď budu na svoje roky vypadat jak dement,ale krouták se vždy zobrazuje v grafu,jednom ten druhý patří komu?Myslím ten světleji modrý.Dík za vysvětlení
Tmavý je výkon, světlý krouťák.

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 11 dub 2010, 00:08
od Komanche
jinak ne vzdy je to co se naucis ve skole svaty :mrgreen: takze ja jezdim podle pocitu ;)

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 11 dub 2010, 12:09
od mezek
Souhlasím, že se nejedná o učení náboženství. Ale jelikož mne vše, co mne učili, živilo (jsem původně motorář), tak to za "náboženství" považuju. :)

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 11 dub 2010, 21:21
od raffo
Komanche píše:tady je prubeh krout.momentu/vykonu...

kde si to nasiel?...zaujimalo by ma to pre motor 1,4 t-jet

Re: Optimalne otacky pre Linea 1,3 Multijet diesel

Napsal: 11 dub 2010, 23:18
od Komanche
to uz nevim, mam ulozeno spousty info o mem aute :)