Zloun: na stasich lpg systemech s karbecama se bohatost smesi plynu ridila normalne takovym mezikusem se sroubem - priskrcoval se prutok plynu. U novejsich je to stejne, akorat sroub nahradil krokovej motorek. Nechal jsem ho viset na dratech a dal tam sroub...
turbom: ne, nadrz ma kolem 40ti litru, ale natankuju tam 32...
Jinak o plynu jsem se trosku rozkecal na jinym foru, tak sem zkopiruju text, treba si potencialni zajemci z toho neco vyberou.
COPY:
Ja mam na benzinu najeto max 30 tis km a z toho je asi 25tis km na motorce.
Mel jsem plyn v dacii (cca 50tis km), mel jsem ho v litrovym unu (cca 150tis km), mam ho v moji hustokrutopuntosestikvrdlejednajednafirevoleosumvé (zatim 160 tis). Plus nejaky kilometry se sierrou na lpg, dalsi dacii na lpg, nejaky favorit na lpg...
Sekvencni vstrikovani plynu je urceny pro vicebodovy vstrikovani. Nenapsals, do jakyho punta bys to chtel.
Do tech nasich jednobodovych starecku patri klasika - smesovac, trubka do sani a hotovo. Na tu trubku kolecko na serizeni smesi a hurá.
Ja mam kapku lepsi system - automaticky prepinani z benzinu na plyn po prekroceni 2000 ot/min, coz taky neni buhvi co, hlavne v zime. Pokud je venku hodne minus stupnu, dochazi totiz k tomu, ze se ti ve zplnynovaci kapalny plyn nezplynuje a motor ma tendence se uchlastavat, protoze zplynovac zamrza, atd...
Lepsi systemy maji automaticky prepinani plynu po prekroceni urcite teploty motoru, protoze zplynovac je ohrivanej chladici kapalinou.
Nadrz mam toroidni, objem tusim 40 litru, jelikoz je ventil s plovakem v nadrzi nastavenej tak, aby do nadrze nepustil vic plynu, nez ma byt, vleze tam max 32 litru plynu.
Spotrebu mam kolem 8 litru (na benzin tech 7), takze pocitej cca o litr narust.
K tomu vykonu: samozrejme pri provozu na plyn je vykon nizsi. Malokdo ti to rekne, ale na plyn by se nemelo dlouhodobe jezdit naplno. Propanbutan ma vyssi teploty horeni a vic zatezuje sedla ventilu. Pri dlouhodobym namahani motoru pri plnym vykonu se muzou podpalit ventily. Takze pokud chci zavodit, nebo nekde predjizdet do kopce pod plnym plynem, urcite prepinat na benzin. Budes mit vyssi vykon a hlavne nebudes kurvit motor.
Me se napriklad ale zda, ze motor mi na plyn jede lip v nizsich otackach. Na trojku pri 1000 ot/min slapnu na plyn a auto zacne plynule zrychlovat. Pri provozu na benzin to tak vesely neni.
K te cenove narocnosti: porizeni u jednobodu je kolem 20ti s toroidem. Spravne bys mel delat 1x za rok, nebo po ujeti 10tis km revizni prohlidku. Povinny to evidentne neni, protoze revizni prohlidku pozaduji pouze na stk, cili jednou za dva roky. Revize s emisema stoji kolem tisicovky, vetsinou ti i vymeni filtr, ale ten stoji dve stovky. Technicka je drazsi o stovku skrz LPG.
Jednou za sto tisic by se mely vymenit membrany ve zplynovaci. Ja uz mam na svych najeto 160tis a zatim funguje celkem dobre. Posledni dobou pozoruju vyssi spotrebu, takze na jare budou novy. Budou stat max 2000,- Kc.
Jeste bych te mel postrasit s nicenim motoru... Urcite doporucuju vymenu oleje stejne castou jako pri provozu na benzin. Olej i po 15ti tis. km bude hezky cisty a to muze svadet k tomu, aby se prodlouzil interval. Ja jsem to tak delal na unu, ale po nejakym case se mi zacaly usazovat takovy mazlavy svinstva na ventildeklu - a to je produkt lpg. Motoru to sice nijak neublizilo, ale urcite by bylo zbytecny si takhle motor zasirat. Plyn je trochu haklivy na cistotu vzduchovyho filtru, takze jednou za cas ho profouknout a urcite menit v klasickych intervalech. Jezdil jsem i se sport K&N filtrem a bez problemu.
Nejvetsi nebezpeci hrozi hlave. Ja jsem ted serizoval vule na ventilech a uz jsem na minimalni tloustce ventilove podlozky na dvou ventilech, co jde sehnat a vuli na vyfukovym ventilu mam 0,3mm, coz je sakra malo. Takze na jare pujde hlava dolu a pujde na udelani sedel. Sacim ventilum provoz na lpg nevadi. Ohrozeny jsou vyfukace. Jenomze muj motor ma v tuto chvili 360 tis km najeto a na hlavu nebylo sahnuto krome vymeny gufer na vacce a na ventilech, takze na to ma svaty pravo.
Sakra, to jsem se rozkecal.
Jeste doplnim info k mymu systemu lpg - ja mam bohatost smesi rizenou krokovym motorkem na te trubce, co vede do sani. Tento system jsem tam mel asi 20tis km, pak to prestalo fungovat, tak ted tam mam klasiku - sroub na uzavirani prutoku - auto min zere a je klid.
A jeste jedny kecy - byl tam dotaz na svicky...
Jinak svicky nepouzivam zadny na lpg, ale klasika Bosch FR7DC - kus za 42 kč a vetsinou je mam na dve vymeny oleje - obcas zkontrolovat mezeru mezi elektrodama a je klid. Pokud je mezera mezi elektrodama vetsi, plyn to pozna driv jak benzin a zacne to prave cukat a obcas to i streli. U jednobodu klidne at si strili, tam se nic nestane. U vicebodovych aut, ktery maji plastovy sani hrozi roztrzeni. Ale prave proto se tam montuje zaslehova klapka, ktera toto nebezpeci eliminuje. U aut s hlinikovym sani je to bez problemu.
Jeste me napadla jedna vec: urcite se u lpg nevyplati natankovat plnou nadrz benzinu s tim, ze mi to na rok vystaci. To sice jo, ale benzin po cca 4 - 5 mesicich zacne mit docela destruktivni ucinky na palivovou soustavu. Sezere co muze a hlavne uz nema takovy vlastnosti, jako mel, kdyz byl cerstvej.
Jinak ikdyz se jede na benzin, cerpadlo porad benzin tlaci a cirkuluje ho pres zpatecku zpatky do nadrze. Videl jsem, jak kdosi montoval plyn a pri prepnuti na lpg vypinal cerpadlo. Po roce mel problem, ze mu ztrouchnivela a rozpadla se membrana v regulatoru. Ona je ochlazovana benzinem a pokud ho nema, tak jde casem do kytek.
Jeste jedna vec... Nenechavat malo benzinu v nadrzi. Jelikoz cerpadlo porad jede, benzin se casem odpari, vyjede a janevim co a po case nastartuju na ty vypary, co tam jsou, prepnu na lpg, pojedu 100 km a pak zjistim, ze je cerpadlo zadreny, nebo dokonce roztrzeny. Taky je chlazeny benzinem a pri povozu na sucho moc velkou zivotnost nema... Ale to uz jsou takovy drobnosti...
Hehe...