Stránka 1 z 1
1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 16 říj 2009, 20:19
od Rimmerak
Zdravím Fiaťáci.
Mám problém. Koupil jsem si Punťu a začala mi svítit check engine kontrolka - oranžově.
Situace se má takhle : Zezačátku se kontrolka rozsvěcovala téměř vždy po překročení 3000 otáček, projeví se to výpadkem výkonu, rozsvícením kontrolky a nemožností překročit 3000 otáček. Musí se zastavit, vypnout a zapnout motor a pak to jede zase ok, nezávisle na tom, jestli kontrolka svítí dál, nebo zhasne.
Napadlo mě, že je někde čurbes, koupil jsem tedy aditivum a natankoval plnou Shell V-power diesel GTL. Zdá se mi, že se situace zlepšila. Najezdil jsem nějakou tu stovku kilometrů a svítilo to jen párkrát, většinou stačil noční odpočinek a ráno bylo vše ok. Pak se ale zase rozsvítila, při jízdě do kopce, na čtyrku v zátěži motoru, kolem 3000 otáček. Opět výpadek výkonu, motor šel do nouzáku.
Vyměnil jsem vzducháč, koukal na EGR ventil, měl sem tedy sundaný jen elektromagnet. Ten byl čistý, zlehka s ním šlo hýbat. Pružinou v EGR ventilu šlo hýbat, trošku ale dřela. Vystříkal jsem jí silikonovým olejem a krásně ventil fungoval. Dal jsem to do kupy, projel ale bezezměny.
Známý ze servisu říkal, že to může být naftovým filtrem, který mám objednaný a vyměním příští týden.
Dneska jsem chtěl podívat na váhu vzduchu, jestli není nějak ulepená, ale když jsem sundaval hadici mezi váhou a turbem, zjistil jsem ,že na turbu je hadice málo nasazená, volná a v kraji přehnutá viz foto. Vše jsem tedy očistil a nasadil sem jí znovu tak jak má být a pořádně přidělal přesku. Jel sem to projet a zase, z kopečka 4000 otáček a v pohodě, při zátahu do kopce při dosažení přibližně 3000 otáček cuk a rozsvítila se kontrolka motoru.
Napadá někoho, čím to je? Diagnostika prej není rozhodně 100% řešení, takže jí odkládám
EGR vypadá čistě a funkčně, váhu těžko pohledem posoudím a změřit neumím, vzducháč mám nový, palivo kvalitní, hadice k turbu, která byla můj horký favorit to taky nebyla
Kdyby byl někdo z okolí Kladna a byl ochoten mi třeba půjčit na vyzkoušení váhu vzduchu, pokecat, projet to se mnou a zase vrátit tak budu rád za nabídku.
- Fotografie-0121.jpg (18.86 KiB) Zobrazeno 6194 x
Re: 1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 16 říj 2009, 20:53
od mad mike
no pokud si neměnil tu hadici co je na fotce, tak bych ji znovu pasoval na horkého favorita, podle toho jak vypadá, bych si dovolil hádat netěsnost
Re: 1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 16 říj 2009, 21:21
od Rimmerak
Vypadá na fotce špatně, ale není to prasklý, ani natrhlý ani zpuchřelý. Byla jen ohnutá. Po nasazení správně krásně pásla. Zkoušel jsem si to nasadit i na trubku v dílně a přeska je stějně až o kus dál, takže to těsní určitě. Jsem si tím jistej. Okolo to nefouká ani nepřisává, to jsem zkoušel taky.
Spíš by mě zajímalo, jestli mou závadu může dělat váha vzduchu. Prý prvovýrobní Boshácký odcházeji dost často.
Jaký je reálný rozdíl mezi váhou vzduchu na 1.3 JTD a 1.9 JTD? Že na 1.3 stojí od bosche 4000kč a na 1.9 taky bosch 1600kč ??? Za 1600kč bych jí klidně vyměnil, ale za 4000 na zkoušku fakt ne
Napsal: 17 říj 2009, 19:36
od Rimmerak
Tak jsem to byl dneska poměrně hodně projet a s odpojenou váhou se to chová naprosto stejně jako s připojenou. Takže podle mě váhou to není. Ještě mě napadá, že by to moh být snímač tlaku sacího potrubí... Ale ten netuším jak ozkoušet a nevím, jestli ho diagnostika umí prověřit.
Ještě mě napadá zkusit odpojit elektromagnetickou cívku EGR z toho kovovýho těla a nechat ho cvakat bez toho, aniž by ovládal ventil. Protože jeho odpojení počítač pozná...
PS divný je, že to dělá jenom na 4 a 5 rychlostní stupeň při větším požadavku na akceleraci. Když jedu na pětku pozvolna, dostanu to nad 3000 otáček v pohodě. Jakmile pětku prošlápnu třeba ve dvou tisících, stoupá to jako čert a ve 2900 to spadne do nouzáku.
1,2 a 3 rychlost to podle všeho nedělá, zkoušel sem rally do kopce
a točí to klidně 4500 bez zaváhání. Už nevím
Tak jsem si koupil za 875kč diagnostiku, po x.hodinách instalování se to povedlo a tady je log :
- log2.jpg (70.41 KiB) Zobrazeno 6167 x
- log1.jpg (68.37 KiB) Zobrazeno 6167 x
chyby: P0101 - mass of volume air flow circuit range/performace
P0110 - intake air tempeature senzor circuit
P0238 - turbo/supercharger boost senzor a circuit high
Po vymazání tam hned naskočili znovu.
První je předpokládám váha vzduchu, nebo to souvisí s teploměrem z druhý chyby, třetí je čidlo tlaku od turba?
EDIT: Dnes jsem isopropylalkoholem vyčistil váhu a čidlo tlaku sacího potrubí. Nic se nezměnilo. Divný je, že diagnostika hází chybnou teplotu vzduchu a čidlo před jízdou při 5°C ukazuje 23° a po jízdě s ohřátým motorem taky 23°C. Asi je blbý. Kde ale je? Teploměr s sacím potrubí není, jedině že by byl integrovaný ve váze vzduchu...??? Nevíte? Čidlo tlaku bude asi špatný, ale stojí 900kč, takže to není zase tak hrozný ho koupit na blind.
Re: 1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 20 říj 2009, 23:05
od peetan
řeším něco podobného, ale auto jede a do nouzáku nepadá. Ale kontrolka se taky rozsvěcovala, někdy po startu zhasla a teď už svítí trvale. Mám to u mechanika, nevím přesně jaké chyby vyčetl, ale hovořil něco o regulaci obtoku turba nebo váze. Regulace turba - nemohl by to být i tvůj problém? Na jiném autě mi to taky kolem 3000 padalo do nouzáku a byla to regulace turba. Jelikož teď auto tu nemám, koukal jsem jen do dílů, jak je tam řešená regulace turba ale vůbec nic jsem k tomu nenašel, vypadá to, jako by tam regulace nebyla, což je blbost. Našel jsem jen řízení podtlakem k EGR ale k turbu hadičku žádnou ? Jak je to dělané ? Většinou ty obtokové ventily na turbech nezlobí, nejčastěji je to buď prasklá membrána, hadičky nebo elm. ventil
Re: 1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 21 říj 2009, 21:05
od Rimmerak
Ahoj. Co jsem se díval na turba na fotkách na netu, všechny mají na sobě takový mosazný bazmek, vypadá to jako ten obtokový ventil. Tohle turbo nemá na sobě nikde vidět nic. Je strašně malý, hubený, a jediný co do něj vede je tlakový trubička s olejem. Nic víc. Naklápěcí lopatky nemá, obtok snad mít musí (nerozumím tomu) ale netuším, jak se k tomu leze a kde to na turbu je.
K egr vede rovnou trubka ze sání, EGR u tohodle auta je řízený podle otáček a tlaku v sacím potrubí (snímač tlaku sacího potrubí, od EPS stojí kolem 1000kč - diagnostika hlásí chybu tlakovýho čidla, asi to bude vončo). Rozebírat turbo a čistit jeho obtok pokud ho má se mi rozhodně nechce. Doma z důvodů montážních - místa jak v hodinkách a všechno zarezlý, v servisu z důvodů finančních - nemám ani korunu navíc
Váha na diagnostice ukazuje pořád konstatních 23°C teplotu nasávanýho vzduchu, což je kravina, venku je na nule, motor ledovej a vzduch hned 23? Blbý je že teploměr je ve váze, tj co sem sehnal nejlevnějš origo Bosch za 3800kč, jsou i kšefty co jí mají za 6550kč, tu samou !!! Tak bacha na to.
PS nejraději bych zkusil mou váhu u někoho nebo něčí z fuknčního auta u mě, než vyhodím čtyřku, ale nikdo ochotný se nehlásí
Re: 1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 21 říj 2009, 23:11
od peetan
Regulace obtokem je podle mne v samotném turbu přímo z vysokotlaké části a tudíž řízení obtoku je bez zásahu ŘJ
Re: 1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 22 říj 2009, 08:06
od Rimmerak
To je pravda, ale když bude obtok ucpaný, bude řídící jednotka dostávat špatné údaje o tlaku ze snímače tlaku sacího potrubí. Toť otázka pro mě. Vyměnit nebo nevyměnit tohle čidlo? Může být špatné ale taky nemusí a může být nespolehlivě funkční obtok turba.
Re: 1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 22 říj 2009, 16:57
od peetan
Ano, obtok může být stále otevřený a do 3000 ot nedosáhne správný pln. tlak. Nevím co jsi vše diagnostikou vyčetl, ale lepší diagnostika ti vypíše vypočtený i skutečný plnicí tlak a vykreslí ti i grafy a krásně vidíš jak plnicí tlak regauje na otáčky. Z toho se dád dost vyvodit, zda turbo plní správně a reaguje jeho regulace. Udaje z čidla jsou podivná, teploty asi dost nesmyslné. Zajel bych k někomu, kdo má možnost si díly půjčit a vyzkoušet - to je nejlevnější řešení, ale chce to holt takový postup domluvit a ne vyměnit vše metodou pokus-omyl s tím, že to nakonec zákazník zaplatí. Psal jsem ti SZ ohledeně dílů. Ještě bych chtěl vědět, zda ta tvoje diag je jen scan nebo umí i něco smazat - aspoň servisní interval
Re: 1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 22 říj 2009, 20:02
od Rimmerak
Punto kontrolku servisního intervalu nemá, takže nevím. Vše záleží na software, ten co mám umí mazat chyby, zhasnout kontrolku ikdyž se chyby dále oběvují atd. Já to moc nezkoumal. Ale vykreslit umí graf skoro všeho na co si jen vzpomenu včetně grafu lambda sondy (ale to jsem neměl kde zkusit).
PS dneska sem nechal vyměnit palivovej filtr a normálně to auto jede bez problémů. Jel sem s tím ze servisu kolem 20 km a žádný probém, žádný nouzák, žádná rozsvícená kontrolka ! Jel sem místy i 150km/h což bylo předtím naprosto nemožný, protože na pětku to vypadávalo kolem 2800 otáček vždy.
Re: 1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 22 říj 2009, 21:33
od peetan
tak blahopřeji ! Já mám palubní PC a ten ukazuje servisní interval bud v km nebo dnech a po jeho vypršení hlásí vždy po startu SERVIS. Znovu nastavit se dá jen diag.
Re: 1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 23 říj 2009, 11:02
od Rimmerak
Ahá, no já mám jenom trip metr a měřič spotřeby
Víc fičur můj palubní PC neumí. Ta diagnostika by hardwarově měla umět všechno, je to jenom interface mezi konektorem v autě a usbčkem v notebooku. Funkce záleží na software. Na netu je spoustu freewarů, který umí jen načíst a vymazat chyby, zkouknout otáčky, atd viz obrázky jak sem sem hodil. Sehnal jsem i ošéfovanou verzi profi programu, ukazuje toho mraky, vykreslí grafy otáček, otevření egr, graf lambda sondy, graf váhy vzduchu. Můžu poslat večer obrázky z toho programu co to umí.
Mysím, že za 900kč to určitě stojí. Není problém to obsluhovat, pokud člověk umí anglicky alespoň se slovníkem, vyzná se v tom docela rychle. A hlavně, diagnostika na Kladně stojí kolem 500-1000kč dle toho, jak je "hluboká". Já diagnostikoval auto už asi 6×, to bych se nedoplatil...
Re: 1.3 JTD díra v 3000 a nouzový režim
Napsal: 25 říj 2009, 11:05
od Rimmerak
Tak sem se nechal zlákat funkčností po výměně filtru a už to dělá zase. Takže jsem vyčistil váhu znovu, celou noc byla v izopropylalkoholu a pak sem jí prošůroval růžkem papírovýho kapesníčku. Jen od toho blbýho termosnímače (vypadá jako odpůrek) byl kapesníček uplně začerněnej.
Tady je graf z cca 10km jízdy, trošku ostřejší, aby bylo vidět jak se hýbou hodnoty. Pokud tomu někdo rozumí, ať se prosím vyjádří. Zdá se mi že váha ukazuje malý hodnoty. Maximum kolem 50g/s se mi zdá málo.
- první screen
- 01.jpg (237.46 KiB) Zobrazeno 6105 x
- druhý screen
- 02.jpg (238.64 KiB) Zobrazeno 6105 x
- třetí screen
- 03.jpg (240.02 KiB) Zobrazeno 6105 x