Včera se mi povedlo úspěšně vyměnit přístrojovou desku na mém Puntu z roku 1996. Při přestavbě mi moc pomohlo zdejší fórum a tak bych se rád podělil o své zkušenosti a popsal postup pro stejné nováčky, jako jsem já.
Nejsem příliš zdatný technik a tak omluvte případně nepřesný a netechnický popis u jednotlivých kroků postupu. Je taky docela možné, že jsem v některém kroku postupoval nesprávně, proto mě prosím opravte a já níže uvedený postup upravím.
Měl jsem k dispozici přístrojovou desku z roku 98 tj. tu bez zelených budíků.
Co je potřeba (uvádím proto, že já se musel pro některé položky vracet domů):
- Snímač teploty chladicí kapaliny – já jsem použil EPS 1.830.000 (dá se objednat v AutoKelly za 188,-)
- Jednožilový kabel, cca 2m
- Stahovací pásky
- Pájku, cín
- Tkaninovou případně izolační PVC pásku
- Kontakt sprej
- W40 sprej
- Multimetr
- Kabelové zakončovací očko
POSTUP
Přístrojová deska
Neměnil jsem celou přístrojovou desku ale jenom budíky. Výhodou je, že není potřeba přetáčet tachometr na původní hodnoty (já koupil desku, na které bylo o cca 40tis kilometrů víc). Plošné spoje jsou prakticky totožné. Rozdíl je pouze ten, že u desky s hodinami jde z plošného spoje páska s kontakty do hodin. Tato část je u přístrojové desky s otáčkoměrem odstřižena (alespoň na té mé to tak bylo).
Přístrojová deska se uvolňuje dvěma imbusovými šrouby po stranách. Po jejich uvolnění se dá přístrojová deska jednoduše vytáhnout. Doporučuji si označit, případně vyfotit rozmístění kabelů.
Budíky nejsou s plošným spojem propojeny žádným kabelem. Prohození budíků je tedy velice jednoduché. Stačí uvolnit matky na straně s plošným spojem (pod otáčkoměrem 3 a pod ukazatelem teploty a paliva 2x3). Budíky jdou pak lehce vytáhnout. Barva budíků byla na mé přístrojové desce jiná než u nových budíků. Proto bylo potřeba na tachometru prohodit panel s popisky. Stačí uvolnit dva malé šroubky a ručičku tachometru. Při nasazování ručičky tachometru doporučuji nasazovat ručičku v poloze 0 a pak ji opatrně přetáhnout přes zarážku na své místo. Jinak se vám stane to co mě, že tachometr bude ukazovat o 10km v hodině víc než ve skutečnosti jedete
.
Doporučuji očistit matky a podložky a taky kontakty na samotném plošném spoji sprejem na kontakty (já matky a podložky jemně přebrousil a potřel tekutinou z kontakt spreje). Rovněž doporučuji překontrolovat všechny žárovky kontrolek.
Poslední důležitou věcí, kterou je potřeba udělat, je vybrání žárovky od kontrolky, která sloužila v naší přístrojové desce jako ukazatel vysoké teploty chladicí kapaliny. Pro nový budík není již potřeba, a jestli ji tam necháte, nebude ukazatel teploty fungovat správně (díky této chybě jsem strávil hodinou ježděním po okolí sledováním a měřením odporu na snímači, řešení jsem nakonec objevil tady na fóru). Na obrázku je označena červenou šipkou.
Teplotní snímač chladicí kapaliny
Pro to aby fungoval ukazatel teploty, je nutné vyměnit původní snímač, který plnil funkci spínače při vysoké teplotě, za snímač, který zvyšuje svůj odpor s narůstající teplotou chladicí kapaliny. Výměna je jednoduchá, snímač se nachází na levé straně motoru, vedle krytu na rozvody. Není tam moc prostoru a tak jsem s jeho uvolněním trochu bojoval. Nový snímač je výrazně delší než ten původní a mě se nepovedlo ho dotáhnout úplně (nemám momentový klíč a pro úplné dotažení by bylo potřeba použít až hrubé síly a tak mezi matkou čidla a motorem zbývá mezera cca 1mm). Doporučuji kontakt znovu přestříknout kontakt sprejem.
Obrázek jsem použil z polských stránek.
Natažení kabelu pro otáčkoměr
Mnoho uživatelů píše, že mají již kabel k otáčkoměru natažený. To bohužel nebyl můj případ. Je potřeba natáhnout kabel z PIN 23 na řídící jednotce až k přístrojové desce, tak jak je popsáno v tomto fóru, není potřeba kabel přidělávat do konektoru ale připojit ho na šroubek s matkou po levé straně konektoru (viz. obrázek).
Kontakt pro otáčkoměr na plošném spoji přístrojové desky
Začneme vytažením konektoru z řídící jednotky. Ten je potřeba vyvrátit směrem dolů a vytáhnout směrem k volnému konci konektoru. Aby se mi to povedlo, musel jsem uvolnit kabelový svazek z
úchytů a rovněž konektor pro diagnostiku.
PIN 23 je 5. z leva ve spodní řadě a vede z něho modrý kabel. Kabel není nutné tahat přímo z řídící jednotky, stačí ho vést ze svazku kabelů směrujících do relé zapalování (nachází se pod oknem, pod krytem se 2 šrouby).
PIN 23 na řídící jednotce.
Svazek kabelů k relé
Detail svazku
Svazek stačí rozbalit a najít modrý kabel. Ten jemně na malém kousku odizolovat. Multimetrem proměřit jestli se jedná o kabel z PINu 23 na řídící jednotce. Na tento kabel je potřeba napojit náš kabel k přístrojové desce. Pro kvalitní spojení doporučuji použít pájku a cín (při pájení je potřeba dát pozor na kapající cín a ochránit kabely např. alobalem). Opět proměřit multimetrem. Pak stačí svazek zaizolovat, stříknout kontakt sprejem a svazek s konektorem připojit zpět do relé.
K přístrojové desce vedeme kabel přes malou průchodku v čelním panelu (viz obrázek).
Upevnění kabelu
Kabel jsem pomocí stahovacích pásků připevnil k náhonu tachometru. Na kabelu jsem udělal očko (bylo by vhodnější zakončovací očko přiletované přímo na kabel), to jsem navlékl na šroub na levé straně konektoru a připevnil další matkou s podložkou (podložku a matku jsem vzal z koupené desky). Někdo na kabel dává propojku pro jednodušší manipulaci. Já nechal volně cca 30cm kabelu a po vybrání přístrojové desky se k uchycení kabelu jednoduše dostanu. Na závěr jsem kabel ještě připevnil ke svazku s kabely stahovací páskou.
Celkový čas potřebný na výměnu je max. 1hod. Já se pouze zasekl na několika drobnostech, které jsem popsal v textu.