Ja to vidim takto:
1, Cip ureguluje lepsiu zmes vzduch/palivo. Hovori sa, ze sa aj optimalizuje spotreba
2, Ostra vacka meni casovanie ventilov, co uz je lepsie
Hlavny problem je podla mna v tom, ze nie je optimalny prichod a odchod zmesi do/z valcov. V istom momente sa to tam "stretava", ked napr. po vybuchu sa otvara ventil vyfukovych, ale zatvara sa priliz skoro, a cast spalenej zmesi este ostava vo valci, kde sa "otoci=cirkuluje". Taktiez u sacich ventilov - keby sa otvorili o nieco skor, vlezie lepsie kompletna davka zmesi do valca. Ta prichodzia zmes tam proste naraza, je tam mierny protitlak uz spalenej zmesi, ktorej koniec odstrihol ventil vyfukovych. Neni to proste idealne, prave v suvislosti s casovanim otvarania/zatvarania ventilov. A toto je podla mna ten hlavny problem dnesnych motorov. Oni proste hladaju kompromis medzi zivitnostou, vykonom a hlavne emisiami.
Z ostrej vacky sa da vytazit, ale podla mna je to skoro iste ako standard system VVT a la premenlive casovanie sacich (prip. aj vyfukovych) ventilov, ktore funguje natacanim vacky (vaciek) na principe tlaku oleja, ktory je umerny otackam motora. Vsetky novsie motory VVT uz maju. Napr. na Megane II to funguje super, v celom spektre otacok a na kazdom kvalte. Takze motor ma ako taky surovy vykon 115 koni, ale prave toto dobre nasatvene VVT tomu autu dava ovela lepsiu dynamiku, ako surovy 115 konovy motor bez VVT. Napr. na Opli Astra r.v. 2006 funguje VVT mizerne - jasne ho citit ze zaberie na kazdom kvalte az od nejakych 2500 otacok, co je hrozne vela a motor je treba fest vytacat, aby sa to prejavilo. V konecnom dosledku (napr. oproti tomu Megane) je Opel uplny srot, pritom obe auta maju cca rovnaku vahu a papierovo rovnaky motor.
Ta ostra vacka Puntakovi pomoze, ale este viac sa da z toho vymackat v kombinacii s vylepsenym sanim a prerobenymi zvodmi. K tomu saniu - samozrejme uplne zrusit povodne sanie po klapku, viest ho mimo motor, kde je co najchladnejsie, a este bych to aj zaizoloval dacim, lebo motor miluje co najstudensi vzduch. Zaslepit EGR - kto by tam pchal tie horuce "svinstva" k znovuspaleniu...snad len GreenPeace
Jo a ladene zvody - to proste treba, aby lahsie odchadzala zmes z valcov prec.
Mozno je skor otazkou, ci do toho vobec investovat tie prachy - ostrou vackou clovek ziska dajme tomu 10% vykonu navrch. Pojde to lepsie, ale raketa z toho nebude, a navyse motor bude mat nizsiu zivotnost. Aku to neviem, ale trufam si odhadovat take 2 roky. A ten co si da ostru vacku, tomu planuje (a aj bude) poriadne nakladat, takze ta zivotnost bude este nizsia
Dalsoui otazkou je to, ze ak ma clovek tie prachy nazvys, investovat do pomaly 10 rocneho auta, to si rovno moze pomaly kupit starsie ojazdene Volvo s kozou, kde sa 3-jka hadze niekde pri 80-tke
To jak kolega - dosiel s cca 8 - 10 rocnym Volvom C70 tusim (taky 3-dverak vecsi) do servisu, ze vycistenie klapky - kukali na neho jak puci, ze za 15 rokov este nikto u nich nebol s Volvom, ze by potreboval nieco precistit
Normale sa im do toho nechcelo, lebo klapka tam je niekde uplne zozadu motora, kde je fest blby pristup. Proste na tejto kategorii aut sa take veci moc nerobia, lebo neni treba
Takze nad tym tuzingom je mozno vhodne sa zamysliet, ci tie prachy budu stat za ten vykon na tu chvilu
A dalej - cim je clovek starsi, tym viac si majetok vazi a jazdi skor uspornejsie a auticko si setri.