Stránka 3 z 3
Re: DISKUZE - širší nebo užší pneumatiky (na léto i zimu) ?
Napsal: 16 srp 2016, 22:11
od martin72
J_K píše:martin72 píše:I při normálním ježdění je širší guma bezpečnější než užší, ale nesmí se to přehnat. 185 jsou na punto dobré jak na zimu tak na léto. Užší jsou sice lepší na spotřebu, ale osobně dávám přednost vyšší bezpečnosti.
Ono to ani s tou bezpečností není tak jednoznačné. Širší pneumatiky lepší sedí na suché silnici, už méně ale na sněhu a na namoklé vozovce, kdy více hrozí aquaplaning. Zvlášť když se navléknou nějaké nesmyslně široké gumy na lehoučké Punto a navíc se ještě "vylepší" geometrie všelijakými podložkami apod.
Já používám výrobcem předepsané 165/70 a auto je na silnici naprosto stabilní a chová se předvídatelně. 185 jsou ale ještě v normě.
Vždyť píšu, že se to nesmí přehnat - s tou šířkou. Vždy se musí počítat se šířkou verzus váha vozu. Pokud bude někdo jezdit na 225 do výšky drážek 1,6mm, tak si na mokru užije, ale to je jaksi logické. Na sněhu sedí širší guma lépe než užší, teorie úzké gumy, která se zařízne je naštěstí již historie. Jestli považuješ 1060kg vážící punto za lehoučké, tak co by jsi potom říkal na takový F 127 , který měl 710kg.
a jak hezky jezdil na 155 gumách a vyjelo všechno. Ostatně pokud bych to chtěl použít jako ekvivalent, tak by Oktávka musela mít tříkila gumy
Re: DISKUZE - širší nebo užší pneumatiky (na léto i zimu) ?
Napsal: 17 srp 2016, 12:53
od J_K
martin72 píše:J_K píše:martin72 píše:I při normálním ježdění je širší guma bezpečnější než užší, ale nesmí se to přehnat. 185 jsou na punto dobré jak na zimu tak na léto. Užší jsou sice lepší na spotřebu, ale osobně dávám přednost vyšší bezpečnosti.
Ono to ani s tou bezpečností není tak jednoznačné. Širší pneumatiky lepší sedí na suché silnici, už méně ale na sněhu a na namoklé vozovce, kdy více hrozí aquaplaning. Zvlášť když se navléknou nějaké nesmyslně široké gumy na lehoučké Punto a navíc se ještě "vylepší" geometrie všelijakými podložkami apod.
Já používám výrobcem předepsané 165/70 a auto je na silnici naprosto stabilní a chová se předvídatelně. 185 jsou ale ještě v normě.
Vždyť píšu, že se to nesmí přehnat - s tou šířkou. Vždy se musí počítat se šířkou verzus váha vozu. Pokud bude někdo jezdit na 225 do výšky drážek 1,6mm, tak si na mokru užije, ale to je jaksi logické. Na sněhu sedí širší guma lépe než užší, teorie úzké gumy, která se zařízne je naštěstí již historie. Jestli považuješ 1060kg vážící punto za lehoučké, tak co by jsi potom říkal na takový F 127 , který měl 710kg.
a jak hezky jezdil na 155 gumách a vyjelo všechno. Ostatně pokud bych to chtěl použít jako ekvivalent, tak by Oktávka musela mít tříkila gumy
O hloubku dezénu nejde, samozřejmě sjeté gumy budou mít vždy a všeobecně horší vlastnosti než nové. Ale to je jiná kapitola. Já tvrdím co jsem napsal, nic více a nic méně, protože právě to mám potvrzeno jak teorií a zkušenostmi jiných(včetně významných autorit), tak i vlastní praxí. Ale nikomu to samozřejmě vnucovat nebudu.
Na F127 neříkám nic, protože o Puntu jsem psal jako o "lehoučkém", nikoli nejlehčím ze všech. Mimochodem oktávka, coby auto nižší střední třídy, není zrovna typický představitel těžkých aut, nicméně větší šíře pneumatik ani v jejím případě není povinností, ale pouze možností.
Re: DISKUZE - širší nebo užší pneumatiky (na léto i zimu) ?
Napsal: 17 srp 2016, 13:47
od martin72
Vem to asi takto, na tunové auto je 185 guma ideální šíře, užší je vhodnější na spotřebu , širší má výhodu pouze za určitých podmínek. Pokud chceš v dnešních podmínkách definovat tvrzení, že užší guma je na zimu vhodnější než širší, tak musíš uvést kritéria, pro Punto je i v zimě vhodnější 185 guma jak 165. Na cvičkách jsem přestal jezdit už před dvaceti lety.
Re: DISKUZE - širší nebo užší pneumatiky (na léto i zimu) ?
Napsal: 17 srp 2016, 17:16
od J_K
martin72 píše:Vem to asi takto, na tunové auto je 185 guma ideální šíře, užší je vhodnější na spotřebu , širší má výhodu pouze za určitých podmínek. Pokud chceš v dnešních podmínkách definovat tvrzení, že užší guma je na zimu vhodnější než širší, tak musíš uvést kritéria, pro Punto je i v zimě vhodnější 185 guma jak 165. Na cvičkách jsem přestal jezdit už před dvaceti lety.
Jak říkám, nikomu jeho názor neberu. Zatím jsem se však nesetkal s tím, že by výrobcem předepsané pneumatiky nebyly optimální volbou.
Re: DISKUZE - širší nebo užší pneumatiky (na léto i zimu) ?
Napsal: 17 srp 2016, 20:29
od martin72
J_K píše:martin72 píše:Vem to asi takto, na tunové auto je 185 guma ideální šíře, užší je vhodnější na spotřebu , širší má výhodu pouze za určitých podmínek. Pokud chceš v dnešních podmínkách definovat tvrzení, že užší guma je na zimu vhodnější než širší, tak musíš uvést kritéria, pro Punto je i v zimě vhodnější 185 guma jak 165. Na cvičkách jsem přestal jezdit už před dvaceti lety.
Jak říkám, nikomu jeho názor neberu. Zatím jsem se však nesetkal s tím, že by výrobcem předepsané pneumatiky nebyly optimální volbou.
Ani ti to nevyvracím, výrobce jako základní rozměr udává nejmenší možný z hlediska jízdních vlastností a bezpečnosti. Nikdy nenajdeš jako alternativní pneu, které by bylo užší než základní. Nehledě na skutečnost, že některé typy v průběhu výroby a následného schvalování i o užší rozměry kol přišly. Když se podíváš na homologační protokoly k diskům , tak tam máš také uvedeno, jako pneumatiky smějí být na daném disku použity, ale pouze za podmínek, že nebudou užší než gumy, které předepsal výrobce. Pokud by byly výhodnější užší gumy než širší, jak uvádíš i bezpečnější, tak proč by se to takto uvádělo, nehledě na skutečnost, že za posledních 15 let pro stejnou váhovou kategorii narostly pneumatiky do šířky cca o 20mm. Nemá cenu se tady dohadovat, nechť si to každý soudruh vyzkouší a posoudí dle libosti.
Re: DISKUZE - širší nebo užší pneumatiky (na léto i zimu) ?
Napsal: 17 srp 2016, 22:57
od J_K
Ráfky jsou opět zcela jinou kapitolou, nesouvisející s tématem široké X úzké pneumatiky z hlediska bezpečnosti. Na různé ráfky nelze nasazovat libovolně široké pneumatiky primárně nikoli kvůli bezpečnosti, ale prostě proto, že z důvodu odlišných rozměrů by neseděla patka široké pneumatiky v osazení úzkého ráfku a naopak. Nestudoval jsem homologační protokoly všech typů disků, ale v techničáku mám u výčtu alternativního obutí zcela logicky uvedeno, na jaké konkrétní typy disků mohou být obuty jaké pneumatiky. Tedy nikoli podle klíče "širší lze nazout na cokoli". Schválně si přines do pneuservisu punťácký disk 5,5Jx14 a řekni, že na něj chceš nazout gumu 225/40 R14, co ti na to poví.
Téma větší bezpečnosti, dle tebe širších pneumatik, jsi otevřel ty, ne já. Já jsem se jen vůči takovému obecnému tvrzení ohradil s uvedením konkrétních podmínek, kdy to neplatí.
Nicméně opakuji, tvoje 185 rozhodně nejsou extrém a pro Punto jsou schválené. Když píšu o nesmyslně širokých gumách, tak rozhodně nemám na mysli 185ky.
Re: DISKUZE - širší nebo užší pneumatiky (na léto i zimu) ?
Napsal: 18 srp 2016, 01:13
od martin72
Pokud se zde bavíme o alternativním obutí, tak co obsahuje technický průkaz je jedna věc a co lze namontovat je věc druhá. Předpokládám, že místní osazenstvo je na tolik informované, že zná pravidla, technické specifika a legislativu, kterou se tento proces řídí. Tudíž předpokládám, že tu nikoho nenapadne kombinovat 5,5J disk s 225 gumou.Každý výrobce udává na jakou šíři disku je konkrétní pneumatika vhodná k montáži. Výrobci disků si zase nechávají homologovat pro určitá auta určité disky včetně obutí. Stále předpokládám, že se tu bavíme o alternativách, které se dají použít a zároveň legálně zapsat do TP.
Re: DISKUZE - širší nebo užší pneumatiky (na léto i zimu) ?
Napsal: 18 srp 2016, 21:09
od J_K
Myslím, že v této diskusi vše podstatné k tématu dávno padlo a bavíme se už jen o mimoběžných podružnostech. Není co dodat a z mé strany to považuji za uzavřené.
Re: DISKUZE - širší nebo užší pneumatiky (na léto i zimu) ?
Napsal: 18 srp 2016, 21:18
od martin72
také si myslím
Re: DISKUZE - širší nebo užší pneumatiky (na léto i zimu) ?
Napsal: 25 srp 2016, 23:33
od twistedTSD
Můžu říct, že po prvním létu jsem s novými 185kami od Vredesteinu zcela spokojený. Auto drží parádně i při ostré jízdě a o aquaplaningu nemůže být řeč ani při lehce vyšší rychlosti. A není problém dát je na origo ráfky.