Zdravim,
Pročetl jsem celé toto téma a stejně jsem nenašel žádnou vhodnou radu, jak se zbavit mého pravděpodobně stejného problému. Nejsem automechanik ale zkusím vám popsat svůj problém:
Mám Fiat Punto MK1 1993 1.2 8V 44kW, je to auto po tetce co má nalítáno 88 tisíc km. Koupil jsem ho od ní za pár tisíc, takže sem počítal s tím, že budu muset investovat další peníze do oprav. Vyměnily se svíčky, těsnění pod víkem hlavy, klíňák, přední tlumiče, vana a nějaké další nesouvisející drobnosti, většinu z toho jsem si na základě rad od mých kamarádů automechaniků měnil sám, případně postupoval podle jedné knihy, ve které je kompletní popis jak co opravovat.
Už když sem poprvé nastartoval mi přišlo, že motor nešlape úplně na 100%, hlavně potom, co jsem seděl v Puntu 1.1 mého známého, které bylo podstatně hlučnější a i výkon mi u něj přišel lepší, když sem se zaposlouchal do motoru u výfuku, zdálo se, že neběží uplně pravidelně.
Před pár dny jsem jel 80km cestu, venku bylo kolem 30°C a tak mi nepřišlo nijak zvláštní, že teplota motoru naskočila lehce nad půlku už po prvních pár minutách jízdy městem. To že za dalších pár minut sem to uvařil už zarážející bylo. Okamžitě sem zastavil a zjistil, že sahara nespíná. Chvíli jsem jí zkoušel až sem nakonec natáhl kabely a nahodil jí ručně na spínač a vše bylo ok. Potom co motor vystydl jsem se rozjel ale po prvních cca 15km jízdy při 70km/h sem znova vařil. Tušil jsem, že bude potřeba voda, takže sem měl 8 litrů sebou a tak jsem tam asi 2 litry do vyrovnávací nádobky nalil. Počkal jsem až teplota slezla na polovinu a opět se rozjel, jenže za dalších 10km se to opakovalo. Když už sem takto postupně po 10ti km přestávkách dojel až na místo, jal jsem se rozebírat motor abych vyndal hlavu a vyměnil těsnění. Zkontroloval jsem před tím pochopitelně jak za studena tak při zahřátí, jestli voda nikde neteče a zjistil jsem pouze to, že chvílema to prostě zabublá a voda odkudsi záhadně přiteče, po chvíli však hladina ve vyrovnávací nádobě klesla až na dno.
Přes noc se mi povedlo hlavu vyndat dle podrobného a odborného návodu a sundat z ní těsnění. To sice nevypadalo nikterak zničeně ale svoje už taky mělo za sebou, takže jsem neváhal koupit nové. Kontrolu hlavy sem provést nemohl, takže jsem to prostě chtěl zkusit, zda li těsnění pomůže. Všiml jsem si také, že zatímco písty prvních tří válců byly zanesené trochou běžé nečistoty, 4tý píst byl docela čístý a také jeho válec měl jako jediný viditelné rezavé skvrnky.
Když jsem dal vše s novým těsněním zpátky a nastartoval, málem jsem to auto nepoznal. Motor zněl o poznání lépe a hlasitěji ale především pravidelně. Po chvilce sem se proto vydal na zkušební jízdu cca 10km, dolil jsem předtím do vyrovnávací nádržky kapalinu kousek pod MAX, chvíli počkal protože hladina dost klesla a pak znovu dolil a opět počkal. Když byla voda stabilní, vyrazil jsem ale opět jsem to málem uvařil. Když jsem zastavil a otevřel víčko, tak se z něj vyvalilo celkem dost vody, odhadem tak něco mezi 0,5-1 litr ale nebyla horká, spíš vlažná až mírně teplá. Po chvíli to zase zabublalo a horní trubka byla horká a spodní spíše teplá. Po chvíli jsem do vyrovnávací nádobky kouknul a vody tam bylo furt nad MAX.
Když jsem kouknul sem na foru, dočetl jsem se o odvzdušnění a že některá Punta MK1 mají ventilek kdesi za klapkou vedoucí k topení a pak ještě jeden za pravým předním světlem na chladiči. Zkusil jsem je za studena otevřít a nic se nedělo, dolil jsem vodu tak, aby začla téct z toho otvoru v chladiči a zkusil znova ale furt to bublá.
Pokud někdo ví o konkrétní radě, jak tento problém řešit, dejte prosím vědět potřebuji to auto odvézt zase 80km nazpátek a stavět každých 10km protože se to kvuli bublání vaří nechce, děkuji
.