Stránka 14 z 21
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 09 črc 2018, 19:14
od martin72
Kompresní poměr je relativní věc. T-jet má sice nižší statický kompresní poměr, ale má větší dynamický, který je pro účinnost stěžejní.
Účinnost v částečném zatížení se málokdy měří a při tom je důležitější než účinnost v maximálním zatížení. A u benzínového motoru účinnost s velikostí zatížení poměrně dost kolísá viz
obrázek.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 09 črc 2018, 19:40
od little_boy
Ehm, vis ze tema vlakna je problem pri startovani za studena? Takze sem maximalni zatizeni fakt tahat nemusis
Naopak je zde dulezity prave staticky kompresni pomer ktery je nizky, predstih je taky irelevantni, protoze ekologie, takze po startu se ohrava katalyzator a predstih jde k -10 stupnum. Totalni ulet, kdyz jsem si hral s fordem, tak me motor nesel nastartovat a sam zdechnul pri predstihu kolem 0 stupnu. Tech -10 je psycho a zazrak ze to vubec funguje. MPI motor bezi pouze na palivo ktere se odpari.... a protoze je motor studeny, palivo se nechce odparovat, v podstate bezi pouze na ty frakce s nejnizsim bodem varu, zbytek motor prohodi do vyfuku / zkondenzuje na stenach valcu a pouze se setre do oleje.
Zkousel jsem E85 (lih) v ruznych autech a tjet byl suverene nejhur startujici motor - fabia, ford, suzuka, vsechno to nejak startovalo, tjet pod 20C nesel nastartovat.... proste ty mapy maj divne.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 09 črc 2018, 19:49
od martin72
Když si to myslíš, vyvracet ti to nebudu.
E85 je palivo,které většina standardních map není schopna kompenzovat. Nastavený kompenzační rozpptyl pro adaptace to prostě nedá. Hodnotou -10° myslíš posun kterým směrem jako menší předstih a tato hodnota je celkový předstih nebo korekce? Jelikož základní pevný předstih je 9°.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 09 črc 2018, 20:20
od little_boy
No s E85 jsem udelal presne opacnou zkusenost, krome fiatu to vsechny auta vykompenzovali....
Predstih -10 stupnu myslim presne to co jsem napsal.... predtstih je uhel zapalu smesi pred horni uvrati... co by tak mohlo znamenat zaporne cislo, ze by uhel po uvrati?
Zapornym predstihem se docili nizka efektivni komprese a tim padem vysoka teplota spalin, mozna to pak i do vyfuku fouka horici smes, protoze to nestihne schoret.
Nic jako zakladni predstih neexistuje, je zakladni mapa ktere je plna cisel a pak se na to placne halda korekci. Momentove rizeni motoru dela nejvetsi zasahy do predstihu, tzn stabilizace otacek volnobehu a funkce ohrevu katalyzatoru hlavne definuji predstih motoru.
Predstih se na volnobeh pohybuje kolem 0, mam vyzkousene, ze predstih ~5 stupnu nestaci k ohrati katalyzatoru a auto i po 10 minutach volnobehu smrdi jak 120ka protoze katalyzator nic nekatalyzuje.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 09 črc 2018, 20:33
od martin72
Dejme tomu, že základní předstih není, kolik ti teda ukazuje diagnostika předstih při volnoběžných otáčkách na volnoběh na zahřátém motoru.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 09 črc 2018, 20:58
od Vitaml
Omlouvám se, že se sem míchám se svým Punťou,
podle mých dlouholetých zkušeností mi to nejlíp jede, když dávám 30-40 % E85 do N95.
Můj starý motor s tím nemá problém, když se podívám na grafy Lambdasond, tak je to taky v pohodě.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 09 črc 2018, 21:39
od little_boy
Jo redeni E85 do 50% zvladnou prakticky vsechny motory, staci k tomu adaptace ECU.
Predstih na ohraty volnobeh (jak jsem psal, udrzuje se tim teplota katalyzatoru):
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 09 črc 2018, 21:53
od martin72
Tak těch -1,5°je korekce základu, tudíž ten motor v danou chvíli má předstih 7,5°. Což odpovídá manuálu, který uvádí předstih při volnoběhu 9° +/-4°. Tak že, pokud ti to na studeném motoru ukazuje -10°tak to pálí jeden 1°po horní úvrati. A jelikož i řemenice má montážní vůli, tak bych řekl že se to snaží pálit v nule. BA98+ hoří pomaleji než BA95, tak to může při studeném startu pracovat s fyzickým předstihem, tudíž zase efektivněji. Ale je otázka do jaké míry jsou ECU tak naprogramované.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 10 črc 2018, 06:29
od little_boy
Jak si prosimte prisel na ten nesmysl ze to je korekce??? samozrejme to je absolutni hodnota... za jizdy to vyleze az na 50 stupnu, jako sam nemuzes verit ze by skutecnej predstih byl 60..
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 10 črc 2018, 07:27
od martin72
Když výrobce udává základní předstih pro volnoběh, na 9° +/- 4° tak tam nebudeš mít 1,5°. Základní předstih je daný mechanicky - konstrukcí motoru , prostě postavením řemenice proti klice. Kolik ti ukazuje předstih za jízdy, tak to netusim.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 10 črc 2018, 07:44
od little_boy
martine, tam zadnej zakladni predstih neni, remenici chybi 6 zub (60 stupnu) pred horni uvrati a to je veskery mechanicky casovani... zakladni predstih je nejaky marketingovy blabol.
tohle cislo je na 99% skutecny predstih, pod boostem 1 bar mam kolem 15 stupnu a to zni jako skutecna hodnota, urcite tam nebude 24, to by z toho vybehla klika
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 10 črc 2018, 08:27
od martin72
Je pravda, že se tu můžeme dohadovat, jelikož máme omezené množství vstupních informací. Já vycházím z toho s čím jsem se prozatím setkal a z materiálů, které mám k dispozici. Předstih , teda jeho velikost, vychází z konstrukce motoru. Na předstih má vliv spousty věcí, od tlaku vzduchu přes hustotu, tvar spalovacího prostoru, postavení svíčky ve spalovacím prostoru, pracovní teplota motoru, délka ojnic, poměr vrtání zdvih a ještě zdvih samotný. Tak že ti nejsem schopen říci, jestli je absolutních 15° málo nebo akorát. Je mi jasné, že pod boostem bude předstih nižší, než by byl u atmosféry. Zatím jsem vždy vycházel ze zavedených zvyklostí, kdy motor má daný základní předstih mechanickým nastavením polohy řemenice motoru , popřípadě jiného prvku, z kterého to snímá čidlo. To co následně probíhalo byla jenom změna tohoto základu. Celkový předstih 50°měly některé motory již za dob karburátorů a pneumaticko-mechanické regulace předstihu. Tudíž u motoru co je přesně řízen mě ani takováto hodnota nepřekvapí. Zkusím něco vygooglit , možná něco najdu. Samotného mě to zajímá a je možné, že se pletu. Jak jsem napsal, je to jen a pouze o vstupních informacích , které máme k dispozici.
EDIT
PS: Řemenice má 60 zubů včetně dvou vynechaných. Synchronizační bod se nachází 114°před horní úvratí pro 1 a 4 válec.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 10 črc 2018, 19:22
od little_boy
No ja mam pocit, ze jsi to byl zrovna ty kdo sem daval nejake grafy vykonu a odkaz na povidani tuneru o klepani a predstihu vyhoneneho tjetu
Ale jsem dost skleroza.
Dost jsme ale utekli od tematu, me zaujalo jak jsi rikal ze maji vetsi problemy 88kW verze. Vzhledem k tomu ze EGR je udelany tim nesmyslnym casovanim vacek, tak mam neprijemny pocit, aby za to nemohly ty ruple svody... ze by si ten motor zbabele sal vzduch ze svodu diky EGR casovani. To by vysvetlovalo pro staci par sekund behu a problem zmizne a dalsi opakovane starty jiz nemaji problem. Svody se ohrivaji extreme rychle a ta prasklina by se mohla zatahnout za par sekund. Co si o tom myslis? Jak moc blba to je teorie?
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 10 črc 2018, 20:40
od martin72
JJ, ty odkazy jsem jsem dával já, dokonce včetně grafu předstihu, kde se předstih dostává přes nulu až ve třech tisících otáčkách. Když vezmu rychlost hoření směsi, tak se mi to zdálo jako nesmysl, aby se jednalo o absolutní předstih. Bral jsem to jako bych se koukal na charakteristiku regulace rozdělovače. Ale je možné že se mílím. Zatím se mi nepodařilo nic kloudného vygooglit. Atmosfera při plném výkonu v daných otáčkách pracuje už s celkovým předstihem cca 25°. Ty ruplé svody v tom dovedou udělat bordel, jelikož oblbují i lambda sondu a rozhážou adaptace. Další věc je jak se to chová při následném studeném startu.
Když jsem hledal vliv prasklých svodů na motor, tak to bylo jednak o špatných studených stratech, přidání auta po odlehčení plynu po předjíždění, houpání motoru na volnoběh (u zahřátého motoru), nebo po sportovní jízdě, kdy jsi si zablbnul někde na okreskách a držel jsi motor někde v režimu 3000-5000ot a pak jsi vyřadil a nechal jsi padnou otáčky na volnoběh, tak to zakolísalo v lepším případě v tom horším to chcíplo. Všechny výše jmenované symptomy doprovází prasklé svody, ale u každého auta (typu motoru) se to projevovalo jinak.
Jediné, co jsem u sebe vypozoroval, tak se tento jev projevil ve chvíli, kdy byl mezi dojetím a novým studeným stratem větší teplotní rozdíl. Večer 20°C a ráno chcalo a teplota 12°C (nebo ani chcát nemuselo) a v tu chvíli se to projevilo. Nikdy se mi to nestalo, když byla diference teplot do 5°C. A tento jev se mi párkrát stal i u Punta 1.2 16v euro 3 a i u marei 1.6 16V euro 2. Ani jeden neměl prasklé svody. Otázka je v jaké kondici zase byla baterka. Já nevypínám světla, marea ta si při startu zhasla, ta byla ještě inteligentní.
Re: Problém při startování za studena T-Jet 110 kw
Napsal: 10 črc 2018, 21:25
od little_boy
Nizky predstih se pouziva k roztoceni turba (+ eliminace turbolagu), cim nizsi predstih, tim mensi 'dekomprese' spalin a tim vetsi tlak se fouka do vyfuku a tim vic tlaci turbo a tim je vetsi vykon a vic spalin co roztaci turbo atd. Zvlast pokud tam meli vetsi turbo nez je VL37. Bezne se pri boostu 1 bar pouziva predstih 12 stupnu, jde to az k 20, ale musi byt zavodni benzin. Na fordu mam predstih 22 stupnu pri 1 baru, ale ma jen 2 ventily na valec - do valcu se dostane boost jen 0,2 baru (podle vahy vzduchu) a jezdi na E85, coz oktanove odpovida zavodnimu benzinu. Byl jsem hodne prekvapeny kolik koni prinese zvednuti predstihu o 2 stupne nahoru, tak jsem to dotlacil na tech 22 a vic jsem si netrouf
Adaptace mam kolem 0, takze ty svody moc lambdy neoblbujou a hlavne se motor adaptuje az kdyz je ohraty a svody spolehlive zatazeny....
Tech vlivu na ten start je tak hrozne moc... ale tim ze jsem mel komplet rozhozeny motor a nic spatneho jsem na nem nenasel, uz me nic jineho nenapada. MAP, cerpadlo, vstriky, zapalovani vsechno tohle jsem uz vyloucil
Zbyva me tam pouze ECU a ty svody. ECU se me tu vali jedna z brava, povedlo se me ji znasilnit prehranim binarky z punta a byla ochotna fungovat v puntu (origo z bravy v puntu se tvari ze tam proste neni), jen si stezoval imobilizer. Zatim jsem se nedohrabal do ni preregistrovat klice a overit, ze to ECU nedela, snad o dovoleny bude cas
Ty svody jsou neprijeme drahy...