K Tipu ti toho moc nenapíšu, ale k motoru ano. Jinak obecně o těchto motorech toho moc nenajdeš, jelikož není moc co psát. A když už najdeš, tak je to o tom , jak velké turbo tam jde dát a kolik koní se z toho dá vyloudit. Jedná se o motor , který vychází z motorů FIRE. Původ tohoto motoru vývojově sahá přes 30 let do minulosti (ostatně, sám ho máš ve Stilu 3d). V podobě v jaké ho má Tipo se montuje od roku 2007 do aut: Bravo, Fiat 500 až verze Abarth, Fiat 500L, Fiat Grande Punto až do verze Abarth, Lancia Delta III, AR Mito, AR Gulieta (snad jsem nic nevynechal). Jednotlivé výkonové verze se od sebe liší typem turba, vačkami, SW ECU a výfuky. Konstrukcí se podobá atmosferickým motorům tak z poloviny poslední dekády minulého století. Nemá to žádný variátor na vačce, nemá to žádné ekosráče na zpětné přisávání spalin atd. , Má to nepřímý vstřik. V současné době má většina těchto motorů z první vlny najeto od 150 tisíc do 250 tisíc km +/-. Pokud se k motoru chováš slušně, tak ani turbo nemá problém dát přes 200 tisíc km. Tím nemyslím, že ho budeš flákat, ale že plné výkony po něm budeš chtít tak po 10-15km jízdy, kdy už je kompletně motor prohřátý a zase obráceně, že ho necháš vydechnout než ho vypneš. Svíčky nemají rády vícenásobné posouvání po dvorku, tím myslím, že by jsi nastartoval popojel 15m a vypl, takto to uděláš 20krát a můžeš jít vyměnit svíčky, když to uděláš 3x za sebou tak se nic neděje. Jde o to že při ulejvání rychle degradují. Olej měnit po 15 tisících a nebo rok a já jsem zastánce tam dávat Selenii. Ona zas takovou raketu nestojí, momentálně 1100,- 5l. V převodovce měnit olej každých 60 tisíc. Pokud nejsi totálně levoruký, tak i výměnu rozvodů si v budoucnu můžeš dělat sám. Přístup je dobrý , aretační přípravky levné, návod není problém. Motor má lineární tah, tudíž nějaký nečekaný turbo kopanec tam není. Nemá rád pofiderní benzín, nedělá mu to dobře na průdušky a pak kucká. Doporučuji jezdit na aditivovaný benzín nebo přidávat VIF. Teď se budu opakovat, jezdím na Vervu 100 a od Benziny jsem si nafasoval jejich věrnostní kartu. Na Vervu je sleva 1kč a na BA95 0,70Kč. Průměrnou skutečnou spotřebu mám 7,5l/100Km. Spotřeba oleje cca 0,1l/100km. Momentálně najeto 150t km. Pokud máš nějaký dotaz na motor, tak se zeptej.
A zde je takový promo materiál o motoru.
https://www.fiat-lancia.org.rs/Manuals/ ... Engine.pdf
edit:
Přečetl jsem si tvé téma na fóru Oplu, budeš mít těžké rozhodování. Budeš si muset sehnat hodně odborných informací. Ke komentářům se nebudu vyjadřovat, jelikož jsem si s tím prošel letos v zimě, když si kupoval tchán Astru 110kw. V jeho případě to nebylo rozhodování mezi značkami, ale o tom jestli si má nechat 7 let starou Insignii 1,8 ,kterou měl od novoty , byla garážovaná a měla najeto 58t. km nebo si pořídit menší Astru. Ještě si porovněj zpřevodování převodovek, jak ti vyhovuje, myslím, že Astra bude mít delší rychlosti.
Ještě mě napadla jedna věc, u fiatů šel systém start/stop vypnout jednu pro vždy. Netuším jak je to u Tipa, jestli to stále platí, u Astry budeš muset vypínat.
K motorům ještě takový dodatek, tchánovi říkali, aby se neřídil palubákem co se týká řazení a aby řadil jako u atmosfery. Tudíž aby nešel s otáčkami pod cca 1800ot/min (má to více důvodů). T-jet s režimem v nízkých otáčkách nemá problém, po zajetí a při kvalitním palivu chodí od 1200ot/min. Je logické, že ho při těchto otáčkách nebudeš trápit na plný plyn, plně naložený na nejvyšší rychlost do Votičáku. Já běžně po Praze jezdím na padesátce na 6°, jinak při rozjezdu řadím další rychlost při dosažení 2000ot. Vše je samozřejmě odvislé od naložení auta a profilu silnice. V rozjezdových režimech nepřekročím 2500ot, pokud teda nenarazím na managera s chipnutým TDI, v tom případě až na revlimit.