Re: Špatny start za studena
Napsal: 25 úno 2011, 12:46
Fajn, takze ak pohasnu kontrolky a vynuluje sa vsetko, tak je jasne, ze pocas pokusu o start velmi pokleslo napatie. To sa moze stat jednak v pripade vybitej baterky, sulfatizovanej baterky, v pripade baterky s rozlamanymi elektrodami, alebo v pripade velmi vysokeho odberu prudu (skrat v obvode startera).
Na kontrolnom okienku je zelena farba co znamena ze baterka by mala byt elektrochemicky nabita. To kolecko nieje nic ine nez hustomer. Kyselina sirova sa priamo podiela na vybijani/nabijani, takze pocas nabijania rastie jej koncentracia (a hustota) a pocas vybijania klesa. Ten kontrolny hustomer je vsak len v jedinom clanku. Hustota v ostatnych sa vsak moze lisit.
Moze byt baterka zla aj ked svieti zelena kontrolka (hustota je v zelenom) ? Nuz moze.
-Viem si predstavit pripad, ze nejaky z clankov je skratovany a totalne vybity, ale ten kontrolny hustomer (oko) je len na jedinom clanku. Takze este v dalsich piatich moze byt jeden, ktory je skratovany, totalne vybity a kontrolne kolecko ho nevidi. V tom pripade by v nom bola hustota ovela nizsia. To sa da dokazat normalnym hustomerom v kazdom z clankov by mala byt hustota priblizne rovnaka. Avsak v takom pripade (skratovany jeden clanok) by bolo napatie baterky naprazdno cca 10,3 V Takze aj obycajnym meranim napatia bez zataze by sa to dalo odhalit. Takze to nebude tento pripad.
-Tak isto moze byt hustota v poriadku ale baterka nie, ked sa ulomi velka cast elektrody v nabitom clanku bud z dovodu opotrebenia (korozie) alebo vyrobnej vady. Staci ked sa to stane v jedinom clanku. Z hladiska hustoty kyseliny ostane baterka nabita ale efektivna plocha, clanku sa tym zmensi. Moze sa stat aj to, ze sa urve cela sada elektrod a pripojeny ostane len kusok. Pokial sa to stane, tak hustotu to neovplyvni, takze zelene to bude stale, ale znizi sa vykon a kapacita. Na napatie bez zatazenia by to vplyv nemalo mat, ale baterka nenastartuje. (Napatie to bude mat aj ked bude kazda z elektrod co i len 1 mm stvorcovy. Ale nebude to mat ziaden vykon. Napatie je dane zlozenim avsak vykon hlavne plochou. Toto by sa chovalo ako popisujes, baterka ma naprazdno napatie ale po zatazi klesa - nema vykon a hustota je OK).
-Nepravdepodobna moznost (predsalen baterka nema vela za sebou) je sulfatizacia, takze krystalizacia siranu olovnateho a blokovanie aktivnej plochy. Ale toto hrozi u nepouzivanych baterii a hlavne dlho skladovanych vo vybitom stave. Tiez to ma napatie a v principe moze mat aj hustotu dobru, ale nema vykon a napatie klesa pri zatazeni.
Takze tipoval by som to na vadu baterky konkretne hlavne urvata eletkroda v niektorom clanku. Skontroluj hustoty v jednotlivych clankoch ale asi budu rovnake. Keby slo o rozpadnute clanky vekom a koroziou, prebijanim a pod. tak by po otvoreni stuplov bolo vidiet ze je to uplne posekane, pokrivene a popraskane (kladne elektrody). Ale u novej baterky je pravdepodobnejsia vyrobna vada. Moze sa to stat. Napriklad mal som baterku priamo z obchodu a hned bola skratovana a napatie 10,3 V a vedel som ktora bije.
Na kontrolnom okienku je zelena farba co znamena ze baterka by mala byt elektrochemicky nabita. To kolecko nieje nic ine nez hustomer. Kyselina sirova sa priamo podiela na vybijani/nabijani, takze pocas nabijania rastie jej koncentracia (a hustota) a pocas vybijania klesa. Ten kontrolny hustomer je vsak len v jedinom clanku. Hustota v ostatnych sa vsak moze lisit.
Moze byt baterka zla aj ked svieti zelena kontrolka (hustota je v zelenom) ? Nuz moze.
-Viem si predstavit pripad, ze nejaky z clankov je skratovany a totalne vybity, ale ten kontrolny hustomer (oko) je len na jedinom clanku. Takze este v dalsich piatich moze byt jeden, ktory je skratovany, totalne vybity a kontrolne kolecko ho nevidi. V tom pripade by v nom bola hustota ovela nizsia. To sa da dokazat normalnym hustomerom v kazdom z clankov by mala byt hustota priblizne rovnaka. Avsak v takom pripade (skratovany jeden clanok) by bolo napatie baterky naprazdno cca 10,3 V Takze aj obycajnym meranim napatia bez zataze by sa to dalo odhalit. Takze to nebude tento pripad.
-Tak isto moze byt hustota v poriadku ale baterka nie, ked sa ulomi velka cast elektrody v nabitom clanku bud z dovodu opotrebenia (korozie) alebo vyrobnej vady. Staci ked sa to stane v jedinom clanku. Z hladiska hustoty kyseliny ostane baterka nabita ale efektivna plocha, clanku sa tym zmensi. Moze sa stat aj to, ze sa urve cela sada elektrod a pripojeny ostane len kusok. Pokial sa to stane, tak hustotu to neovplyvni, takze zelene to bude stale, ale znizi sa vykon a kapacita. Na napatie bez zatazenia by to vplyv nemalo mat, ale baterka nenastartuje. (Napatie to bude mat aj ked bude kazda z elektrod co i len 1 mm stvorcovy. Ale nebude to mat ziaden vykon. Napatie je dane zlozenim avsak vykon hlavne plochou. Toto by sa chovalo ako popisujes, baterka ma naprazdno napatie ale po zatazi klesa - nema vykon a hustota je OK).
-Nepravdepodobna moznost (predsalen baterka nema vela za sebou) je sulfatizacia, takze krystalizacia siranu olovnateho a blokovanie aktivnej plochy. Ale toto hrozi u nepouzivanych baterii a hlavne dlho skladovanych vo vybitom stave. Tiez to ma napatie a v principe moze mat aj hustotu dobru, ale nema vykon a napatie klesa pri zatazeni.
Takze tipoval by som to na vadu baterky konkretne hlavne urvata eletkroda v niektorom clanku. Skontroluj hustoty v jednotlivych clankoch ale asi budu rovnake. Keby slo o rozpadnute clanky vekom a koroziou, prebijanim a pod. tak by po otvoreni stuplov bolo vidiet ze je to uplne posekane, pokrivene a popraskane (kladne elektrody). Ale u novej baterky je pravdepodobnejsia vyrobna vada. Moze sa to stat. Napriklad mal som baterku priamo z obchodu a hned bola skratovana a napatie 10,3 V a vedel som ktora bije.