Stránka 2 z 2

Re: po zimě olej nad ryskou max. co s tim?

Napsal: 17 úno 2011, 05:07
od skybar
To tesnenie je okolo 20eur,horšie je to s robotou,ak nemáš kamoša tak je to lotéria.Nechápem ako môže v odstavenom aute pretiecť voda do oleja,neprehrial si ho v poslednom čase pred zazimovaním,lebo vtedy zvykne odísť to tesnenie pod hlavou,alebo po nejakých 120000 km neviem koľko na tom máš nabehané,určite by som na tom nejazdil ani do servisu!

Re: po zimě olej nad ryskou max. co s tim?

Napsal: 17 úno 2011, 08:04
od D´ice
auto jsem nijak zvlast nehonil, mel jsem ho v planu menit zacatkem podzimu letosniho roku, tak se to aspon udela driv, jinak auto ma najeto cca125 000

Re: po zimě olej nad ryskou max. co s tim?

Napsal: 17 úno 2011, 14:25
od Karol
To moze byt tesnenie alebo prasknuty blok. Pritomnost vody v oleji nieje problem dokazat pomocou IR spektroskopie. Kedze sa vsak olej az tak dobre s chladiacou zmesou nemiesa, skus vypustit olej z vane, nechat oddelit vrstvy (voda klesne, olej ostane hore) a olej naliat naspat. Resp. olej pred naliatim zahriat na cca 120 °C, to mu neublizi, ale nemiesatelnu vodu tym vyvaris. Horsie je to so zbytkami nemrznucej zmesi.

Re: po zimě olej nad ryskou max. co s tim?

Napsal: 17 úno 2011, 22:54
od D´ice
no prasklý blok snad ne...no a kdyz ten olej prevarim tak tam zustane jen ten olej nebo i ta nemrzka?

Re: po zimě olej nad ryskou max. co s tim?

Napsal: 18 úno 2011, 01:27
od Karol
Trochu fyzikalnej chemie. Skusim byt strucny :-)
Pre nemiesatelne kvapaliny plati, ze ked sa to postupne zahrieva, tak najprv zacne vriet ta s nizsou teplotou varu (voda), teplota sa nemeni pocas varu a ked sa vyvari cela kvapalina s nizsou teplotou varu (voda) tak to prestane vriet a zacne teplota stupat az kym zacne vriet dalsia zlozka zmesi (olej). Toto plati len pre nemiesatelne kvapaliny ako voda a olej. Problem moze byt, ze ten etylenglykol (nemrzka) moze byt trochu miesatelny s olejom a aj s vodou a tam je to trochu zlozitejsie - pri vare vru obe zlozky naraz pri rovnakej teplote varu (teplota vau takejto zmesi zavisi od zlozenia), v parach vsak viac odchadza prchavejsia zlozka, cim sa meni zlozenie kvapalnej zmesi a nasledne sa meni aj teplota varu, ktora stupa. Cely problem je, ze neviem nakolko je miesatelny konkretny motorovy olej s etylenglykolom. Totiz si viem predstavit vyvarit vodu ako nemiesatelnu zlozku, len niesom si isty tym etylenglykolom, ci sa trochu nemiesa s tym olejom. Ak ano, tak by to vrelo pri dost vysokej teplote a odchadzal by tak olej ako aj etylenglykol. Nehovoriac o tom, ze pri vysokej teplote by sa olej poskodil.

Je tu vsak moznost extrakcie. Povedal som, ze vody sa z oleja vieme zbavit pomerne jednoducho. Tak isto vieme, ze etylenglykol je vlastne alkohol a je polarny, takze sa lepsie rozpusta v polarnom prostredi. Predpokladam, ze by siel dostat o zmesi etylenglykol-olej extrakciou obycajnou vodou.

Postup by bol asi takyto : Vypustit olej a pozret sa, ci je v nom viditelne voda - ci sa oddeluje vrstva oleja a vody. Ak ano, tak oddelit vrchnu vrstvu od spodnej (navrchu bude olej a dole voda). Ak predpokladame, ze olejova faza obsahuje trochu nemrzky (etylenglykolu), tak do toho oleja umyselne nalejeme trochu destilovanej vody, tak zo dve deci. Toto cele dokladne pretrepavame vo flasi. Potom pockame na oddelenie vrstiev, ci sa oddelia a ako dokonale sa oddelia. Moze nastat situacia ze sa oddeli len cast a olej ostane speneny vodou, co nevadi. Zase oddelime vodu ak sa vytvorilo rozhranie a do oleja nalejeme dalsiu vodu. Cele to opakuejme niekolkokrat, az dokym mame dojem, ze voda oddelena z oleja neobsahuje etylenglykol. Zvysok oleja obsahuje trochu vody, ktoru jednoducho vyvarime. Myslienka tkvie v tom, ze etylenglykol prechadza radsej do vody, ktoru po kazdej extrakcii oddelime a vylievame.

Cele toto funguje len v jedinom pripade - ak sa oddeluje voda od oleja aspon z casti. Ak nie, tak je to na kocku lebo sme tam kde sme boli a po vyvareni vody ostane etylenglykol v oleji.

Nuz neviem ako to vyjde, ale je to taky skoro laboratorny navod :-)

Re: po zimě olej nad ryskou max. co s tim?

Napsal: 18 úno 2011, 10:13
od D´ice
díky za přesný návod (ještě tak 5x si ho přečtu a snad budu vědět o co jde :lol: ) , kouknu na to a uvidim :wink:

Re: po zimě olej nad ryskou max. co s tim?

Napsal: 18 úno 2011, 11:53
od skybar
Ak tam máš vodu a čaká ťa oprava,tak tam nebudú dávať ten znehodnotený olej,ale nový+nový filter!

Re: po zimě olej nad ryskou max. co s tim?

Napsal: 18 úno 2011, 15:28
od Mr.pilot
přesně tak vypustit a nalejt nový.případná generálka motoru,jen proto že ten olej byl špatný,za to vážně nestojí.

Re: po zimě olej nad ryskou max. co s tim?

Napsal: 18 úno 2011, 19:26
od D´ice
a mam to jeste pred nalitim kvalitniho oleje vyplachnout nejakym obyc?