Stránka 2 z 3

Re: Motorový olej

Napsal: 13 úno 2011, 18:23
od jenik1
To je divný, mně Panda nežere olej skoro vůbec, celá náplně vydrží 20 tisíc bez problémů. Pouze při koupi nové Pandy jsem doléval, protože výrobce auta tam nalil pouze půlku náplně.

Re: Motorový olej

Napsal: 13 úno 2011, 22:25
od Jan Horák
Před další diskusí si zkuste o olejích něco přečíst! Odkazy jsem Vám poslal. Pokud po 100 najetech km neodpovídá viskozita udávaný hodnotě, podle který si přeci olej kupuju, tak je to šmejd a ještě ke všemu klamání zákazníka. No a o dalších přísadách je toho v těch odkazech taky dost. Nejdůležitější je, jak a kde ten auťák používám a co od něj očekávám.

Re: Motorový olej

Napsal: 14 úno 2011, 07:08
od Fénix
OK. Výběr oleje je věcí každého soudruha. Doporučení výrobce je irelevantní. :wink: A je to. Čtením o olejích se ze mne odborník nestane.Koupím co tam má být,vyleju starý,naleju nový a pouze jezdím. A nemusím nic kontrolovat,protože nemám prakticky žádný významný úbytek až do další výměny. Tady nejde o to se hádat,ale přečte si to nějaký střelec co jezdí pilu dá tam 5W30 a za 3000km po DE dálnici zadře v létě motor. Co třeba 5W30 do 1,8 HGT? Kvůli úspoře pár deci paliva.

Re: Motorový olej

Napsal: 14 úno 2011, 15:49
od Jan Horák
Doporučení výrobce nikdy není irelevantní!!! Vždy je však širokopásmové a svázané s podnebními podmínkami a způsobem používání motoru. Pro krátký jízdy - sem je Panda svou konstrukcí směrovaná - je jednoznačně nutno upřednostnit rychlost, s jakou konkrétní olej promaže po nastartování celý motor (hlavně válce). Tady v té době je jeho největší opotřebování!!! Pokud někdo jezdí "pilu", tak mu je úplně jedno, jestli ten jeho pekáč žere 10 nebo 15l benálu na 100km, to je pro něj podřadný, hlavně, že jede tu "pilu". Závodní zatížení stejně v provozu nedá, protože to ani vzhledem k hustotě provozu nejde, ale pokud si i tak "hraje" na závodníka, ať použije širokorozsahový vysokoviskózní oleje a v zimě ať vyjíždí z vytopený garáže! Ostatně zážitek z tý "pily" s Pandou musí bejt úžasnej! Už ve 130km/hod. se mu začne zvedat adrenalin, jako v bavoráku v 220km/hod.
Domníval jsem se, že diskuse je o běžném používání vozidla a průměrném řidiči, kterej chce jezdit za co nejmíň a přemýšlí, jak tomu napomoci. Omlouvám se, že jsem se mýlil!

Re: Motorový olej

Napsal: 14 úno 2011, 15:55
od Fénix
Nebudu se hádat. Píšeš ,že používáš olej 5W30 celoročně. Výrobce ho doporučuje pro teploty pod -20.(trvale)Takže považuješ doporučení výrobce za irelevantní. To vše. Konec.

Re: Motorový olej

Napsal: 14 úno 2011, 18:02
od Jan Horák
Selenia Performer (5W/30) je výrobcem doporučován jako jediný možný olej, když venkovní teploty klesnou pod -20°C! To ale nic neříká o tom, že by se nemoh používat, když je tepleji!!! Jeho výhody a vhodnost použití končí až za hranicí +30°C, který jsou u nás překračovaný zřídka. Tedy stejně zřídka, jako ty minusový pod těch -20°C. Rozdíl je v tom, že když s autem pojedu tzv. "normálně" na cca 4000 ot/min. i v teplotě kolem 35°C, tak je o chlazení náporem vzduchu v pohodě postaráno (problém může nastat v zácpách, ale máme ventilátor, že?). Naopak při teplotách i jen -15°C a provozu na 10W/40 dojde k o mnoho delšímu času, než se motor promaže právě oproti té 5W/30, a "vo tom to je".

Re: Motorový olej

Napsal: 14 úno 2011, 19:57
od peta.smolik
Já tam dávám to co doporučuje výrobce... Od nova jsem dával 10w40 asi po 3 letech jsem pomalu začal zvykat na 15w40 to mi vydrželo 5 let ale v zimě jsem moc nejezdil a byla teplá garáž Po osmi letech dávám zas 10w40 + aditiva ale už sem bez garáže Olej měním po 15tis.km Najezdím do 20tis.km ročně Mám najeto 181tis.km Mezi výměnama olej nedolévám spotřebu mám normální jede mi to čím dál líp(mám sníženou hlavu :lol: ) Značky co jsem kdy použil Selenia, Madit, Shell, BP, Mobil, Texaco

Re: Motorový olej

Napsal: 15 úno 2011, 06:36
od Fénix
-20 JE V ČESKU PROSTĚ SKORO CELÝ ROK. :mrgreen: 10W JE DO -25. Úspora na palivu je v řádu procent.Žádný půl litr a litr na 100km.

Re: Motorový olej

Napsal: 20 úno 2011, 10:44
od jenik1
Jan Horák píše:Selenia Performer (5W/30) je výrobcem doporučován jako jediný možný olej, když venkovní teploty klesnou pod -20°C! To ale nic neříká o tom, že by se nemoh používat, když je tepleji!!! Jeho výhody a vhodnost použití končí až za hranicí +30°C, který jsou u nás překračovaný zřídka. Tedy stejně zřídka, jako ty minusový pod těch -20°C. Rozdíl je v tom, že když s autem pojedu tzv. "normálně" na cca 4000 ot/min. i v teplotě kolem 35°C, tak je o chlazení náporem vzduchu v pohodě postaráno (problém může nastat v zácpách, ale máme ventilátor, že?). Naopak při teplotách i jen -15°C a provozu na 10W/40 dojde k o mnoho delšímu času, než se motor promaže právě oproti té 5W/30, a "vo tom to je".
No jestli se nepletu, tak tady se diskutuje o Fiatu Panda. V servisní knížce je doporučován olej Selenia 10W 40. O žádným 5W 30 se nepíše. Navíc 5W/30 je plná syntetika, takže ten je potřeba používat od začátku. Použít 10W a pak tam dát 5W by znamenalo nebezpečí uvolnění usazenin a ucpání kanálků mazání.

Každý, kdo se alepoň trochu zajímá o oleje ví že:

5W/40 je plná syntetika
10W/40 je polosyntetika
15W/40 je minerální olej. Ale i ten má additiva, které udržují motor čistý, takže v létě ho lze klidně používat. Je levnější.

Re: Motorový olej

Napsal: 20 úno 2011, 11:01
od Fénix
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... nky_mytus3" onclick="window.open(this.href);return false; Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku.

Re: Motorový olej

Napsal: 21 úno 2011, 10:13
od jenik1
Fénix píše:http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... nky_mytus3 Rozdělování olejů na minerální, polosyntetické a syntetické je přežitek ze 70. a 80. let minulého století. Tehdy to mělo i svůj praktický význam. V dnešní době to již nic neříká a tyto termíny by se neměly už vůbec používat. Ostatně i respektované instituce API, SAE a ACEA je také na začátku 90. let minulého století vyřadily ze svého slovníku.
No nějak se asi liší, když se výrazně liší jejich ceny.

Re: Motorový olej

Napsal: 21 úno 2011, 10:18
od Fénix
Ty kupuješ podle ceny? Přijdeš do krámu a řekneš: Dejte mi to nejdražší co máte :mrgreen: Já mám olej za 109 kč litr. Fuchs Titan SYN MC 10W 40. Stejný jako předražená Selenia. A měním olej 15tis. a rok. Dnes je moderní třeba 30000 a 2 roky. Takzvaná vražda motoru

Re: Motorový olej

Napsal: 21 úno 2011, 13:43
od Jan Horák
No jestli se nepletu, tak tady se diskutuje o Fiatu Panda. V servisní knížce je doporučován olej Selenia 10W 40. O žádným 5W 30 se nepíše.
Stačí se podívat na okopírovanej list z manuálu, kterej jsem vloži "bájný pták" a nekafrat bludy. No a pak si ho taky správně vysvětlit! Ty šipky začínaj tam, odkud je ten ojej použitený, né až pokud je použitelný - to se tam človíček nedoví, to si musí (měl by) načíst jinde.
http://www.oleje.cz/index.php?left=main ... nky_mytus3 Rozdělování olejů na
Jsem rád, že i "bájný pták" začal číst to, kam jsem ho odkázal, a že to i doporučuje ostatním! Možná dočte i ty stati, které se věnují rychloběžným olejům. Skutečně je však nikomu nenutím.
Použít 10W a pak tam dát 5W by znamenalo nebezpečí uvolnění usazenin a ucpání kanálků mazání
To snad pouze dříve při přechodu z M6A na M6AD (olej bez aditiv a pak s aditivy). Sám jsem to vyzkoušel v obou svých autech (Espace přechod z 10W/40 po 120000km - teď má 170000km a náš Pinďa až na 168000km - nyní 175000km pouze rok a 1/2 cukatůr po městě) a nic zápornýho nepozoruju.

Re: Motorový olej

Napsal: 21 úno 2011, 13:46
od Fénix
Zase to neber tak vážně. Já na to jezdit nebudu. Vystačím si s 10w40. Je svoboda a každý si může jezdit na co chce. Nikoho nenutím jezdit na 10W40 a bájný pták to zní jako přezíravost. Takže,když souhlasím s manuálem výrobce,tak jsem vlastně málem hlupák. :lol:

Re: Motorový olej

Napsal: 25 úno 2011, 09:58
od peta.smolik
Ono ty manuály jsou daný výrobcem ale nevím páč já mám 1,1 Punto a v manuálu mám použitelnej olej 15w40 a 10w40 ale 5w40 je tam napsanej jen pro 1,2 16v A kolega má Punto s tím samým motorem akorát dovoz z Dánska a v manuálu vůbec nemá 15w40 ale jen 10w40 a 5w40 Tak nevím a žádný flame hoši A z vlastní zkušenosti první 3 roky sem dával jen 10w40 pak 15w40 a teď poslední 4 roky míchám 15w s 10w a přidávám i 5w Najeto mám přes 180tis Spotřeba oleje 0 prostě bez dolití od výměny do výměny měním po 15tis.km ale myslím že když vyměním po 20tis tak se taky nic nestane :)