Pneumatiky Seicento/Cinquecento
Moderátor: peta.smolik
-
- Fiaťák
- Příspěvky: 171
- Registrován: 13 zář 2005, 17:05
- Bydliště: Bratislava
- Kontaktovat uživatele:
Pneumatiky Seicento/Cinquecento
Planujem na jar kupit vsetky 4 nove pneumatiky. Tentokrat som si cenovy strop nedaval, lebo v internetovych obch. su za smiesne peniaze.
Chcem sa spytat majitelov Seicent, Cinquáčov, ktori maju zakladne obutie 155/65 R13 !! aku maju znacku pneumatik a ako su s nimi spokojni? velmi ma nezaujimaju porovnania s dezenmi na 15" a inych kolesach, lebo v kazdom rozmere je to ine.
Pozeram najviac po Continentaloch, ktore mame na sluzobnych autach a drzia fakt dobre. Otazkou ma trapia este Pirelli, Dunlop, pripadne ine. Michelin napr. v tomto rozmere nezozeniem.
Vdaka za nazory.
Chcem sa spytat majitelov Seicent, Cinquáčov, ktori maju zakladne obutie 155/65 R13 !! aku maju znacku pneumatik a ako su s nimi spokojni? velmi ma nezaujimaju porovnania s dezenmi na 15" a inych kolesach, lebo v kazdom rozmere je to ine.
Pozeram najviac po Continentaloch, ktore mame na sluzobnych autach a drzia fakt dobre. Otazkou ma trapia este Pirelli, Dunlop, pripadne ine. Michelin napr. v tomto rozmere nezozeniem.
Vdaka za nazory.
Paradne, modre, krasne Seicento 0.9 ... 150ooo km, 1999/5 :)
http://www.milan.konzum.sk
http://www.milan.konzum.sk
- Reklama
-
- Znalec
- Příspěvky: 725
- Registrován: 09 led 2007, 18:35
-
- Znalec
- Příspěvky: 725
- Registrován: 09 led 2007, 18:35
-
- Znalec
- Příspěvky: 725
- Registrován: 09 led 2007, 18:35
Ahoj, já mám letní 155/65 R13 Micheliny, ale už se údajně nevyrábějí. Když jsem kupoval zimní, chtěl jsem nějaký slušný gumy, koupil jsem 155/65 R13 Semperit Winter Grip. Myslím, že jsou to dobrý gumy a nejsou ani tak drahý. Je to koncern Continental. Semperit dělá i letní v tomhle rozměru a mohly by bejt taky dobrý.
Panda 1.2 r.2018
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
-
- Začátečník
- Příspěvky: 1
- Registrován: 16 říj 2006, 09:59
a nemas problemy s policajtmi? netrcia ti kolesa z blatnikov? pokial viem na tak cento su max 175/55 R14...ja by som si chcel kupit 195/40 R14 na kolesach 8X14 ET 15 ale bojim sa co na to pani policajtiblueberryfiss píše:ja mam na svym seicentu 195/45/15 ET38 a krom toho ze je mam trosku oskrtane tak je to v poho. mam tam dunlopy ale to sou sracky
-
- Fiaťák
- Příspěvky: 137
- Registrován: 11 srp 2006, 16:00
Vážení,
než něco nakoupíte doporučuji otevřít technický průkaz vozidla.
Tam jsou vyjmenované rozměry ráfků a k tomu příslušné pneumatiky
Já používám původně dodaně letní pneu Debica.
Na zimu mám nakoupenu sadu ráfky+pneu Debica Frigo.
Mám tedy 8 stejných ráfků . Předpokládám, že po sjetí pneu současných
zakoupím čtyři letní pneu a po opotřebení čtyři zimní pneu, pokud ráfek nezreziví.!
Pneu Debica se mi zdá příliš hlučná.
Bohužel jsem nenašel,nezjistil jiného uživatele pneu Debica , jenž přešel na jinou značku.
než něco nakoupíte doporučuji otevřít technický průkaz vozidla.
Tam jsou vyjmenované rozměry ráfků a k tomu příslušné pneumatiky
Já používám původně dodaně letní pneu Debica.
Na zimu mám nakoupenu sadu ráfky+pneu Debica Frigo.
Mám tedy 8 stejných ráfků . Předpokládám, že po sjetí pneu současných
zakoupím čtyři letní pneu a po opotřebení čtyři zimní pneu, pokud ráfek nezreziví.!
Pneu Debica se mi zdá příliš hlučná.
Bohužel jsem nenašel,nezjistil jiného uživatele pneu Debica , jenž přešel na jinou značku.
Re:
Tady se hlásím pane Velechovský. Bylo to ale ještě na maluchu, ráfky R12. Přešel jsem od Debiky a velmi rád.velechovský václav píše:Vážení,
než něco nakoupíte doporučuji otevřít technický průkaz vozidla.
Tam jsou vyjmenované rozměry ráfků a k tomu příslušné pneumatiky
Já používám původně dodaně letní pneu Debica.
Na zimu mám nakoupenu sadu ráfky+pneu Debica Frigo.
Mám tedy 8 stejných ráfků . Předpokládám, že po sjetí pneu současných
zakoupím čtyři letní pneu a po opotřebení čtyři zimní pneu, pokud ráfek nezreziví.!
Pneu Debica se mi zdá příliš hlučná.
Bohužel jsem nenašel,nezjistil jiného uživatele pneu Debica , jenž přešel na jinou značku.
Původní polský gumy šly pryč, rezerva byla přirezatělá ke kufru - guma rozpadlá a ocelová výztuha byla přirezatělá ke kufru. Musel jsem silou odtrhnout. V kufru se drželo vlhko, ale tak mizerná guma, že se rozpadla jsem už v životě nikdy neviděl.
Nejlepší byly nový letní Barum OR57 a ty se pak přestaly dělat. Nový jezdily úplně nejlíp ze všech pneu všech značek, co jsem měl později. Zkoušel jsem sjet krokem na náledí poměrně prudký kopec směrem dolu (29. prosince 2002, pršelo, pak to zmrzlo) Opravdu krokem, řekněme 5 km/hod, bez kvaltu jen na brzdu. Ledovka, neposypaný asfalt. Nejen že jsem sjel, ale i zastavil a bez proklouznutí kol. Sám jsem tomu nevěřil, ale zažil.
Zimní Debica už nebyly takové ani jako nové. Vzorek takové hranaté kostky Frigo S30. Měkký, hlučný, záběr nic extra.
Pak jsem zkoušel letní Sava. Ty byly měkčí, než Barum a nedaly se na suchým asfaltu už tak řezat zatáčky jako s Barumkama.
Na Barumky jsem najezdil nejvíc km.
S autem jsem jezdil denně necelých 13 let (1999-2012), vím o čem mluvím. Za tu dobu jsem najezdil na třech sadách a 2 kolech Frigo na zimu dozadu 115 tis. km. Barumky vydržely kilometrově nejvíc.
Zpátky k Seicentu. Co jsem ho koupil jako starší, tak jsem dal letní Barum Polaris 3 na zimu a letní Brilantis. Netvrdím, že to jsou nejlepší pneu na trhu. Podle testů se drží obvykle kolem 3. místa. Přilnavost o 1,2,3 % za 2-3x tak drahou pneumatikou lepší značky. Je nějaká pneumatika za 900 Kč (rok 2012-2013) lepší než Barumka ? Není. Některé horší pneu, nebo protektory jsou na podobné cenové úrovni, nebo 100 Kč levnější. Propadáky s ušetřením 100 Kč na gumě, nebo za stejnou cenu jako Barumka je podle mého názoru šetřením na nesprávném místě. Buď hodně dobrou Barumku a nebo něco ještě lepšího.
Polská pneumatika se nepočítá. Neberte to osobně, taky jsem je měl. Už nejsem taková guma, abych si koupil polskou pneumatiku.
Klidně vyberte nějaký šeredně hnusný počasí a nějaký strmější kopec, kde není provoz a můžeme vyzkoušet přilnavost pneu směrem nahoru, kdo se svou výbavou bude schopen vyjet výše. (Preferuju oblast Prahy). S rozměrem dle TP naprostý souhlas, dělám to taky tak.
Re: Pneumatiky Seicento/Cinquecento
Já jezdím na Seicentu se zimákama Debica Frigo už pár let a nemůžu si vůbec stěžovat,měl jsem je kdysi i na Unu a krátce i na Puntu,jsou za rozumnou cenu a drží na sněhu i vodě solidně. Takže já osobně Debicy nezatracuju,ať si je každý vyzkouší a posoudí sám.Že jsou polské neznamená automaticky že jsou k ničemu. To ty dnešní Barumy nejsou o moc lepší,spousta lidí na ně nadává stejně jako ty na Debicy,stačí si projet diskuze na internetu. Vyzkoušel jsem i protektory od Vraníka,které bývají ještě tak o dvě stovky levnější,a také spokojenost,vzorek jak na offroadu ale vydržely dlouho a držely na sněhu pěkně.
CROMA 1.9JTD/110kW r.06 -EMOTION-
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96
IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96
IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
Re: Pneumatiky Seicento/Cinquecento
Nezatracuju, co bych nevyzkoušel. Nedal bych na pomluvy. Četl jsem i ty pomluvy na Barumky v současné době. Nejsou pravdivé. Barum Polaris 3 sedí nad mé očekávání dobře. Debica Frigo S-30 má taky pěkný drapáky, ale zabírala hůře na ledu i sněhu, než letní Barum OR 57. V nejhorším případě bych možná připustil, že téměř stejně. I to je na porovnání letní a zimní pneu v zimě propadák, nemyslíš ? Debicu Frigo S-30 jsem kupoval poté na zadní. Jednou jsem se nevyhrabal s maluchem ani z 25 cm napadlého sněhu z místa na parkovišti. S OR57 se mi to nestalo. Pokud něco nevyjede maluch, nebo Š120, tak to je už mazec, to je už skoro jen na teréňáka..... Samozřejmě, když OR57 měla 3mm vzorku, tak nebyla taková jako Frigo S-30. Když porovnám obě jako nové, tak zimní Frigo S-30 byla v zimě propadák. Jezdil jsem je jen na zadku kvuli záběru, ale vcelku zbytečně. Dal bych tam zase OR57, ale ty už se ve 12" přestaly vyrábět.liborko píše:Já jezdím na Seicentu se zimákama Debica Frigo už pár let a nemůžu si vůbec stěžovat,měl jsem je kdysi i na Unu a krátce i na Puntu,jsou za rozumnou cenu a drží na sněhu i vodě solidně. Takže já osobně Debicy nezatracuju,ať si je každý vyzkouší a posoudí sám.Že jsou polské neznamená automaticky že jsou k ničemu. To ty dnešní Barumy nejsou o moc lepší,spousta lidí na ně nadává stejně jako ty na Debicy,stačí si projet diskuze na internetu. Vyzkoušel jsem i protektory od Vraníka,které bývají ještě tak o dvě stovky levnější,a také spokojenost,vzorek jak na offroadu ale vydržely dlouho a držely na sněhu pěkně.
Když bylo trochu tepleji, třeba 5 st. nad nulou, tak jsem myslel, že mě Frigo na suchý silnici ve vyjetých kolejích otočí na střechu, jak lítalo auto (maluch) ze strany na stranu. Frigo S-30 prostě mělo blbou hmotu a tvar vzorku to nezachránil. Kromě toho rozpadlou jakoukoliv pneu v kufr auta z který lezly dráty jsem předtím ani potom neviděl, jen Debicu se kterým jsem auto kupoval. Kupoval jsem pár věcí na malucha v polsku a co bylo z gumy, nebo plastu byl propadák. Rozpadaly se veškerý díly během 0,5- 3 let. Vlnovec na topení mi nevydržel ani jednu zimu a rozpadal se. Ten koupený tady i když byl předtím dražší, jsem měl 6 let ! Poláci prostě šetří a vyrábějí za každou cenu co nejlevněji.
Jezdil jsem do motosklepa do Kudowy a pán nebral pneu vůbec. V Klodzku v ofiko prodejně měly veškerý pneu asi o 10% dražší, než tady v čechách Barum.
Kdybys nebyl tak daleko, tak bych Ti nabídnul totéž na zkoušku jako panu Velechovskému (netuším odkud je, ale zkusil jsem to). Na druhý konec republiky nepojedu jen proto, abych Ti dokázal, že budeš mít na svých pneu horší záběr. Kdybys obul Barum, věřím, že budeš trvat na svém, že Debica je lepší jen proto aby ses neshodil v názoru. Si vem, který výrobce je obouvá Debicu v prvovýrobě, nebo který servis je standartně nabízí ????? Já nevím o žádném, kromě montoven aut v polsku.
Nic proti, ale v životě se setkávám nejčastěji s obhájci nejlevnějšího řešení, které bývá často také jedno z těch horších. Obhajují až do krve cenu a tvrdí něco o kvalitě. Četl jsi D-test a jejich hodnocení pneu, nebo hodnocení Adacu, Dekry ? Tam na pomluvy není prostor. Tak si zkus najít, jestli je ta Tvá Debica taky jen o 1,2, nebo 3% horší v záběru, než nejdražší a o něco lepší 3-4 pneumatiky.
Re: Pneumatiky Seicento/Cinquecento
tomass píše:Nezatracuju, co bych nevyzkoušel. Nedal bych na pomluvy. Četl jsem i ty pomluvy na Barumky v současné době. Nejsou pravdivé. Barum Polaris 3 sedí nad mé očekávání dobře. Debica Frigo S-30 má taky pěkný drapáky, ale zabírala hůře na ledu i sněhu, než letní Barum OR 57. V nejhorším případě bych možná připustil, že téměř stejně. I to je na porovnání letní a zimní pneu v zimě propadák, nemyslíš ? Debicu Frigo S-30 jsem kupoval poté na zadní. Jednou jsem se nevyhrabal s maluchem ani z 25 cm napadlého sněhu z místa na parkovišti. S OR57 se mi to nestalo. Pokud něco nevyjede maluch, nebo Š120, tak to je už mazec, to je už skoro jen na teréňáka..... Samozřejmě, když OR57 měla 3mm vzorku, tak nebyla taková jako Frigo S-30. Když porovnám obě jako nové, tak zimní Frigo S-30 byla v zimě propadák. Jezdil jsem je jen na zadku kvuli záběru, ale vcelku zbytečně. Dal bych tam zase OR57, ale ty už se ve 12" přestaly vyrábět.liborko píše:Já jezdím na Seicentu se zimákama Debica Frigo už pár let a nemůžu si vůbec stěžovat,měl jsem je kdysi i na Unu a krátce i na Puntu,jsou za rozumnou cenu a drží na sněhu i vodě solidně. Takže já osobně Debicy nezatracuju,ať si je každý vyzkouší a posoudí sám.Že jsou polské neznamená automaticky že jsou k ničemu. To ty dnešní Barumy nejsou o moc lepší,spousta lidí na ně nadává stejně jako ty na Debicy,stačí si projet diskuze na internetu. Vyzkoušel jsem i protektory od Vraníka,které bývají ještě tak o dvě stovky levnější,a také spokojenost,vzorek jak na offroadu ale vydržely dlouho a držely na sněhu pěkně.
Když bylo trochu tepleji, třeba 5 st. nad nulou, tak jsem myslel, že mě Frigo na suchý silnici ve vyjetých kolejích otočí na střechu, jak lítalo auto (maluch) ze strany na stranu. Frigo S-30 prostě mělo blbou hmotu a tvar vzorku to nezachránil. Kromě toho rozpadlou jakoukoliv pneu v kufr auta z který lezly dráty jsem předtím ani potom neviděl, jen Debicu se kterým jsem auto kupoval (stála v loužičce vody). Kupoval jsem pár věcí na malucha v polsku a co bylo z gumy, nebo plastu byl propadák. Rozpadaly se veškerý díly během 0,5- 3 let. Vlnovec na topení mi nevydržel ani jednu zimu a rozpadal se. Ten koupený tady i když byl předtím dražší, jsem měl 6 let ! Poláci prostě šetří a vyrábějí za každou cenu co nejlevněji.
Jezdil jsem do motosklepa do Kudowy a pán nebral pneu vůbec. V Klodzku v ofiko prodejně měly veškerý pneu Debica asi o 10% dražší, než tady v čechách Barum.
Kdybys nebyl tak daleko, tak bych Ti nabídnul totéž na zkoušku jako panu Velechovskému (netuším odkud je, ale zkusil jsem to). Na druhý konec republiky nepojedu jen proto, abych Ti dokázal, že budeš mít na svých pneu horší záběr. Kdybys obul Barum, věřím, že budeš trvat na svém, že Debica je lepší jen proto aby ses neshodil v názoru. Si vem, který výrobce obouvá Debicu v prvovýrobě, nebo který servis je standartně nabízí ????? Já nevím o žádném, kromě montoven aut v polsku. To vypovídá snad za vše. Tady si to snad žádný prodejce nedovolí ušetřit na kvalitě kvuli ceně.
Tohle je totiž v případě nehody velmi snadno prokazatelné, že na voze bylo něco s horšími vlastnostmi, než je ostatní celek. Možná k tomu stačí ty oficiální testy akreditovaných laboratoří, nebo možná posudek soudního znalce. Věřím, že v případě menší nehody, pokud není jiné pochybení řidiče, by se dal vyhrát spor na "kvalitě" novějších, nebo zcela nových pneumatik. Dokonce ani prodejci Fiat ze salonu nemají obuty Debica. A proč to nedělají, když by ušetřili na každé gumě 100 Kč a mohli nabízet za stejnou cenu jako kvalitnější......vynásob 4x a počtem prodaných aut ? Prostě si to z bezpečnostních důvodů nedovolí. Jsou značky, kde se dá kvalita zpochybnit celkem snadno a jsou značky, kde to prostě není možné, nebo jen na základě nějaké konkrétní výrobní vady. Nehomogenita gumy v celé výšce vzorku je známá negativní vlastnost třeba i u Matadoru.
Já měl na Seicentu po prvním původním majiteli Barumky. Datum výroby na pneu bylo pár týdnů před přihlášením auta. Oficielně dodáno a prodáno v ČR. Vysvětlíš mi jinak, proč nejezdil na Debicách, když nájezd a opotřebení také odpovídalo stavu ojetí prvních pneu ? Dal mi k tomu i všechny účtenky ze servisu za celou dobu vlastnictví auta, servisní knížku. Nájezd odpovídá i prověrce najetých km i na STK, což mě nepřekvapilo. Doklad od pneu mezi nimi nebyl. Řekl bych, že to s Barumkama koupil už jako nové auto. Je to běžná praxe i u dalších značek aut.
Pneu Debica a to co je v marketech je pro lidi se stejným uvažováním jak uvažuješ Ty. Opravdu se Tě nechci v žádném případě nijak dotknout ani urazit. Tak to prostě je a ani jeden z nás to nezmění. Nic proti, ale v životě se setkávám nejčastěji s obhájci nejlevnějšího řešení, které bývá často také jedno z těch horších. Obhajují až do krve cenu a tvrdí něco o kvalitě. Četl jsi D-test a jejich hodnocení pneu, nebo hodnocení Adacu, Dekry ? Tam na pomluvy není prostor. Tak si zkus najít, jestli je ta Tvá Debica taky jen o 1,2, nebo 3% horší v záběru, než nejdražší a o něco lepší 3-4 pneumatiky.
Re: Pneumatiky Seicento/Cinquecento
Nevím, proč je to tu tolikrát. Pro jinou práci jsem první text upravoval a doplňoval a průběžně ukládal editaci. Nejsem pod vlivem, abych to napsal nevědomě několikrát. Platí samozřejmě druhý delší článek.
Ještě k protektorům. Dnes už na ně dávno není doba i když jsou na dobré kvalitativní úrovni, vyšší, než dříve. Směli se dávat jen na zadní nápravu. Dnes se dávají i na přední a v kombinaci s předním pohonem se stává nejeden průser, když se protektor zuje za jízdy. Bohužel to statistika nesleduje....nehoda nepřizpůsobení rychlosti atd. Občas vídám u silnic zutý protektor velikosti osobní pneumatiky. Zřídka, ale vidím. Takže klidně šetři. Za technickou nezpůsobilost pak na Tobě může chtít pojišťovna celé plnění, nebo poměrnou část na vině, když se něco přihodí. Věř, že se z toho budeš i s právníkem blbě vykrucovat, že jsi to nezkontroloval před cestou, když bude půlka protektoru mimo pneu a celá vina pak zůstane na Tobě, že jsi neprohlídnul auto před jízdou (pokud někoho rovnou nezabiješ, nebo nebudeš viset sám na švestce). To že se protektor svlíkne za jízdy třeba vůbec neprokážeš.
Dříve stál protektor na vlastní gumu kolem 40% ceny nové pneumatiky a tak se to snad i vyplatilo. Dnes je protektor o 10%, možná 20% levnější, než nová pneumatika a tak je použití protektoru hodně na zváženou - nevyplatí se. Vyšší množství hmoty na pneumatice protektoru se podepíše na spotřebě a ušetřený 200 Kč na pneumatice se za dobu její životnosti prodělá několikanásobně. Nebudu se hádat o kolik je pneumatika těžší, protože to nevím. Každá zvýšená hmotnost na setrvačné hmotě se tak chová a vyšší spotřebě se nedá ničím a nijak u protektoru zabránit.
Kromě toho vyšší profil protektoru (větší průměr pneu, než neprotektor) vyvolává pocit lepšího záběru snížením točivého momentu na kluzké vozovce. Ale je to jen klamavý pocit. Jezdil jsem na jednom autě v létě profil 175/70 a zimní 165/70. Neuvědomoval jsem si, že ten letní profil není velikostí kompatibilní se zimním a že má zimní menší průměr (méně hmoty). Ani jedno nebyl protektor a i když je v zimě vyšší nárok na překonání nerovností na sněhu a jízdě rozbředlou břečkou, než s letníma na suchu, topí topení a motor má větší tepelné ztráty a delší dobu se jede mimo provozní teplotu, než v létě, jezdil jsem i tak s o 0,5 litru menší spotřebou v 10 stupňových mrazech, než na letních v létě. Menší průměr zimních pneu měl vliv na pocitově rychlejší akceleraci menším průměrem pneu a i to tak bylo.
Jasně, je v tom daná i menší rychlost v zimě. Akorát je paradox ten, že jsem s žádným jiným autem nejezdil s menší spotřebou v zimě, než v létě. Jezdím stejné trasy a průměrný spotřeby mám za celý život ke konkrétnímu auto poměrně dost stabilní. Bylo to tak všechny zimy, než jsem dal požadovaný 165/80 v zimě. Pak už jsem rozdíl v akceleraci nepoznal a spotřeba v zimě se mi vyrovnala se zimní, případně v létě byla někdy o trošku nižší, než v zimě, jak to obvykle bývá.
Na protektor se používá kostra současných pneu, které mají za životnost větší nájezd kilometrů, než tomu bylo dříve. Ve spotřební době je prakticky vše načasované tak, aby po skončení životnosti "došlo málem k destrukci výrobku". Vem si, že si koupíš kvalitní protektor na kostře s kterou někdo vymetal největší díry na silnici. Ta guma dostala co proto a už se dá říci, že je někdy div, že se jí podařilo dojezdit před rozpadem - destrukcí kostry. Kostra projde prohlídkou - vyhoví a udělají na ní protektor. Jezdíš na kostře, která už nemá na silnici co dělat. Možná to chvíli vydrží, možná se Ti rozpadne po krátké době, nějaký defekt a podobně. Třeba ne, třeba to vydrží. Dojezdíš jí bez úhony a skoro bys měl otevřít šampáňo, že se nic nestalo. Kostra přestála dvojnásobnou životnost, než na jakou byla navržena a to i přesto, že je těžce zkoušena na mizernejch silnicích. Náhodou se dostane znovu na protektorování a tam ji stejným způsobem ještě jednou obnoví. Jezdíš aniž bys to věděl po třetí po životnosti. Třeba to nedělají běžně, ale zrovna tam bude nový pracovník a stane se, že ji naprotektoruje. Je to sice extrém, ale proč ne ve zlaté době šetření a podvodů. Nehledě, že běžně mohou přehlídnout i kvalitně provedenou opravu po předchozím defektu. Myslíš, že ta guma bude celou dobu ok, když na novou najezdíš řekněme například 40 - 60 tis. km a pak jde znovu do frcu na další stejnou, nebo i delší dobu, protože má zrovna momentálně nový protektor kvalitnější gumu na povrchu ??? Protektory se nabízejí tak málo, protože po nich je v servisech mizivá poptávka. Zbytek jde do marketů kde si najde zákazníka výše popsaného smýšlení.
Na nové pneu OR6 táta najížděl před 30 lety s bídou 20 tis. km ve předu a kolem 30 tis. km vzadu. Na protektor před 30 lety táta najížděl vzadu do 25 tis. km. Vždy na sjetí k 1,6 mm. Jednou dal protektor podruhé, kdy se na druhý protektor dělal již pouze zimní vzorek. Vždy se musela dodat sjetá pneu a stejnou dostal zákazník nazpět, tak i věděl v jakém je stavu. Po 500 km se jedna podruhé protektorovaná zadní pneu vyboulila, kdy ji bylo nutné vyhodit. Naštěstí neprdla za jízdy, ale auto stálo tak, že se boulí zastavilo zrovna když byla dole. Boule byla z vnitřní strany. Spočítej si nájezd tenkrát a teď. Dříve se nevyrábělo na konečnou životnost výrobku, ale některé prvky mívaly s rezervou větší životnost, dnes tomu tak není. Nová pneu stála 650 Kčs, protektor 280 Kčs. Přezutí s vyvážením mohlo stát tak kolem 20 Kč za gumu, už to nevím přesně. Práce byla poměrně levná. Když těsně po revoluci zdražili protektory na 350 Kč, už pneu nedával protektorovat. Prostě to nebylo ekonomické s nejistým výsledkem, jestli se protektor plně využije až do konce. I tenkrát byl protektor a i když se dával jen dozadu proti nové gumě o ústa.
Ještě k protektorům. Dnes už na ně dávno není doba i když jsou na dobré kvalitativní úrovni, vyšší, než dříve. Směli se dávat jen na zadní nápravu. Dnes se dávají i na přední a v kombinaci s předním pohonem se stává nejeden průser, když se protektor zuje za jízdy. Bohužel to statistika nesleduje....nehoda nepřizpůsobení rychlosti atd. Občas vídám u silnic zutý protektor velikosti osobní pneumatiky. Zřídka, ale vidím. Takže klidně šetři. Za technickou nezpůsobilost pak na Tobě může chtít pojišťovna celé plnění, nebo poměrnou část na vině, když se něco přihodí. Věř, že se z toho budeš i s právníkem blbě vykrucovat, že jsi to nezkontroloval před cestou, když bude půlka protektoru mimo pneu a celá vina pak zůstane na Tobě, že jsi neprohlídnul auto před jízdou (pokud někoho rovnou nezabiješ, nebo nebudeš viset sám na švestce). To že se protektor svlíkne za jízdy třeba vůbec neprokážeš.
Dříve stál protektor na vlastní gumu kolem 40% ceny nové pneumatiky a tak se to snad i vyplatilo. Dnes je protektor o 10%, možná 20% levnější, než nová pneumatika a tak je použití protektoru hodně na zváženou - nevyplatí se. Vyšší množství hmoty na pneumatice protektoru se podepíše na spotřebě a ušetřený 200 Kč na pneumatice se za dobu její životnosti prodělá několikanásobně. Nebudu se hádat o kolik je pneumatika těžší, protože to nevím. Každá zvýšená hmotnost na setrvačné hmotě se tak chová a vyšší spotřebě se nedá ničím a nijak u protektoru zabránit.
Kromě toho vyšší profil protektoru (větší průměr pneu, než neprotektor) vyvolává pocit lepšího záběru snížením točivého momentu na kluzké vozovce. Ale je to jen klamavý pocit. Jezdil jsem na jednom autě v létě profil 175/70 a zimní 165/70. Neuvědomoval jsem si, že ten letní profil není velikostí kompatibilní se zimním a že má zimní menší průměr (méně hmoty). Ani jedno nebyl protektor a i když je v zimě vyšší nárok na překonání nerovností na sněhu a jízdě rozbředlou břečkou, než s letníma na suchu, topí topení a motor má větší tepelné ztráty a delší dobu se jede mimo provozní teplotu, než v létě, jezdil jsem i tak s o 0,5 litru menší spotřebou v 10 stupňových mrazech, než na letních v létě. Menší průměr zimních pneu měl vliv na pocitově rychlejší akceleraci menším průměrem pneu a i to tak bylo.
Jasně, je v tom daná i menší rychlost v zimě. Akorát je paradox ten, že jsem s žádným jiným autem nejezdil s menší spotřebou v zimě, než v létě. Jezdím stejné trasy a průměrný spotřeby mám za celý život ke konkrétnímu auto poměrně dost stabilní. Bylo to tak všechny zimy, než jsem dal požadovaný 165/80 v zimě. Pak už jsem rozdíl v akceleraci nepoznal a spotřeba v zimě se mi vyrovnala se zimní, případně v létě byla někdy o trošku nižší, než v zimě, jak to obvykle bývá.
Na protektor se používá kostra současných pneu, které mají za životnost větší nájezd kilometrů, než tomu bylo dříve. Ve spotřební době je prakticky vše načasované tak, aby po skončení životnosti "došlo málem k destrukci výrobku". Vem si, že si koupíš kvalitní protektor na kostře s kterou někdo vymetal největší díry na silnici. Ta guma dostala co proto a už se dá říci, že je někdy div, že se jí podařilo dojezdit před rozpadem - destrukcí kostry. Kostra projde prohlídkou - vyhoví a udělají na ní protektor. Jezdíš na kostře, která už nemá na silnici co dělat. Možná to chvíli vydrží, možná se Ti rozpadne po krátké době, nějaký defekt a podobně. Třeba ne, třeba to vydrží. Dojezdíš jí bez úhony a skoro bys měl otevřít šampáňo, že se nic nestalo. Kostra přestála dvojnásobnou životnost, než na jakou byla navržena a to i přesto, že je těžce zkoušena na mizernejch silnicích. Náhodou se dostane znovu na protektorování a tam ji stejným způsobem ještě jednou obnoví. Jezdíš aniž bys to věděl po třetí po životnosti. Třeba to nedělají běžně, ale zrovna tam bude nový pracovník a stane se, že ji naprotektoruje. Je to sice extrém, ale proč ne ve zlaté době šetření a podvodů. Nehledě, že běžně mohou přehlídnout i kvalitně provedenou opravu po předchozím defektu. Myslíš, že ta guma bude celou dobu ok, když na novou najezdíš řekněme například 40 - 60 tis. km a pak jde znovu do frcu na další stejnou, nebo i delší dobu, protože má zrovna momentálně nový protektor kvalitnější gumu na povrchu ??? Protektory se nabízejí tak málo, protože po nich je v servisech mizivá poptávka. Zbytek jde do marketů kde si najde zákazníka výše popsaného smýšlení.
Na nové pneu OR6 táta najížděl před 30 lety s bídou 20 tis. km ve předu a kolem 30 tis. km vzadu. Na protektor před 30 lety táta najížděl vzadu do 25 tis. km. Vždy na sjetí k 1,6 mm. Jednou dal protektor podruhé, kdy se na druhý protektor dělal již pouze zimní vzorek. Vždy se musela dodat sjetá pneu a stejnou dostal zákazník nazpět, tak i věděl v jakém je stavu. Po 500 km se jedna podruhé protektorovaná zadní pneu vyboulila, kdy ji bylo nutné vyhodit. Naštěstí neprdla za jízdy, ale auto stálo tak, že se boulí zastavilo zrovna když byla dole. Boule byla z vnitřní strany. Spočítej si nájezd tenkrát a teď. Dříve se nevyrábělo na konečnou životnost výrobku, ale některé prvky mívaly s rezervou větší životnost, dnes tomu tak není. Nová pneu stála 650 Kčs, protektor 280 Kčs. Přezutí s vyvážením mohlo stát tak kolem 20 Kč za gumu, už to nevím přesně. Práce byla poměrně levná. Když těsně po revoluci zdražili protektory na 350 Kč, už pneu nedával protektorovat. Prostě to nebylo ekonomické s nejistým výsledkem, jestli se protektor plně využije až do konce. I tenkrát byl protektor a i když se dával jen dozadu proti nové gumě o ústa.