ovalita zadnych brzt
Moderátor: peta.smolik
ovalita zadnych brzt
Dobry den, prosim vas, uz si neviem dat rady ze co s tym. Mam seicento 1.1 r.v.2001, uz 4 roky. je to auto ktore vyuzivam viacmenej okolo domu. Kupil som ho cerstvo po stk. no dva roky na to som na najblizsej kontrole nerpesiel kvoli ovalite zadnych brzd. Dal som to do miestneho servisu, vymenili, opakovana stk - uspesna. Tohto roku sa znovu priblizil termin stk a opat ta ista chyba - ovalita zadnych brzd- docasne sposobile ... tak som to dal do servisu s tym ze vraj je problem tie brzdy spravit. Namontuju, idu na brzdu na stk - skusobne, stale ukazuje zle hodnoty. Volali zo servisu do fiatu a tam im potvrdili ze stelovanie pakni je dost obtiazne. Na stk im technik vravel ze ked vidia seicento tak zalamuju rukami, ze je to jeho neduch, a mali tam pripad kedy sa podarilo prejst az na 7. krat... nerad by som sa toho auta zbavoval, dost mi pomaha, motor slape ako hodinky, vobec si nechcem pripustit zeby obycajne brzdy boli dovodom dat to auto prec. Predsa len vymienat ich kazde 2 roky a s takymto trapenim je na figu. Viete mi prosim potvrdit ze prave zadne brzdy su slabina tohto auta? nic som tu na fore ohladne tohto nenasiel (ak som dobre hladal) tak si to neviem vysvetlit. Za kazdy postreh dakujem
- Reklama
Re: ovalita zadnych brzt
Ano, mohu potvrdit, že je to konstrukční vada bubnových brzd Seicenta, protože má stejné brzdy jako Fiat 126p. Odlišují se od všech ostatních Fiatů štítem brzd a vnitřnostmi. Je tam problém ten, že se pakna staví šejdrem když se používá ručka a i při běžném brzdění pedálem. U ručky ovšem víc a jak se to zajede šikmo, je horší i brzdění pedálem. Dokonce se mi stávalo, že než se bubny ohřejí, tak při krátkém prudším brzdění za studena se bubny blokly a auto poskakovalo. Po uvolnění brzdy ok. Když jsem bubny zahřál jízdou lehce přes ručku asi 500 metrů, už se to nestalo.
Měl jsem s tím problém, že při použití ručky pakna chytá o kotouč a vydírá ho. Na STK se to nelíbilo. Na STK jsem byl pravidelně 7x a vadilo to ve dvou případech. S tím souvisí velmi úzce i problém s páčkami- expandérem a kvalitním lankem ručky. To jsem tady popisoval, stačí dohledat. Další problém je ten, že je pakna podepřena jen uprostřed a dole a nikoliv ve třetím bodu nahoře. Druhý problém při brždění ručkou je, že páčka ručky při použití vždy tu přední paknu tlačí šejdrem do kotouče.
Mě se to podařilo letos vyřešit a na STK jsem na podruhé prošel. Nechci zveřejňovat popis úpravy, protože si myslím, že není vyloženě publikovatelná i když to funguje dobře. Nebudu nikomu radit, jak si má upravovat brzdy. Chytrý člověk na to přijde a vyřeší to. Nebo je druhá varianta, koupit si nový bubny a pakny a před STK je tam vždycky dát, případně jednou za dva roky koupit nové. Je to něco málo přes 1000 Kč, tak chceš jezdit, nebo ne ? Spousta jiných aut má daleko víc problémů, daleko složitějších a dražších, které navíc řešit vůbec žádným způsobem nejdou.
Měl jsem s tím problém, že při použití ručky pakna chytá o kotouč a vydírá ho. Na STK se to nelíbilo. Na STK jsem byl pravidelně 7x a vadilo to ve dvou případech. S tím souvisí velmi úzce i problém s páčkami- expandérem a kvalitním lankem ručky. To jsem tady popisoval, stačí dohledat. Další problém je ten, že je pakna podepřena jen uprostřed a dole a nikoliv ve třetím bodu nahoře. Druhý problém při brždění ručkou je, že páčka ručky při použití vždy tu přední paknu tlačí šejdrem do kotouče.
Mě se to podařilo letos vyřešit a na STK jsem na podruhé prošel. Nechci zveřejňovat popis úpravy, protože si myslím, že není vyloženě publikovatelná i když to funguje dobře. Nebudu nikomu radit, jak si má upravovat brzdy. Chytrý člověk na to přijde a vyřeší to. Nebo je druhá varianta, koupit si nový bubny a pakny a před STK je tam vždycky dát, případně jednou za dva roky koupit nové. Je to něco málo přes 1000 Kč, tak chceš jezdit, nebo ne ? Spousta jiných aut má daleko víc problémů, daleko složitějších a dražších, které navíc řešit vůbec žádným způsobem nejdou.
Re: ovalita zadnych brzt
aj ked ste napisal ze nechcete radit ako tie brzdy nastavit, nechceli by ste urobit vynimku a poradit mi v tom? predsa je toto forum kde sa nielen dozveda clovek rozne veci ale ocakava aj riesenia na uvedene problemy. Ja to auto mam v servise, kde si myslim ze su dost skuseni opravari, s mnozstvom certifikatoch po stenach, a nerobi im problem servis hybridov, ci elektra,,, o to viac ma prekvapuje ze s 22 rocnym autom je taky problem a toboz s brzdovym systemom. Tak ak mate nejaky grif na to rad by som bol za zdielanie ... btw momentalne tam dali nove pakne aj bubny, zajtra maju ist na xy krat na test ku technikom na brzdu. Ak to nieje velka polozka fajn ved jasne ze su horsie veci, len aby som sa zase na tom opakovanom stk ktore ma o par dni caka znovu neblamoval
Re: ovalita zadnych brzt
Mohu vám napsat jen svů názor, již druhou s STK jsem neprošel pro zadní brzdy na Puntu 2. dvakrát Nyní čeká auto další Stk, ty předtím prošly díky benevolenci techniků. Konstrukce a výroba bubnových brzd je čistě mechanická, ani není nějak složitá ovšem i jednoduché věci dají zabrat. Na servis se nezlobte,oni mají dost starostí s řešením dalších náročných oprav. Samo když je servis na úrovni. Auta 20 let stará se dostávají na okraj zájmů o opravy pro neokonomičnost .
Ovalita se řeší bud osoustružením nebo výměnou bubnů za nové- servis dělá to druhé. dále je potřeba kontrola bovdenů a jejich promazání včetně kontroly páky ruční brzdy. Mohou být i neprůchodné hadice na hydraulice, tvoří se tam špunt.Další potíž je ve vymezování automatické vůle mezi bubnem a čelisti, které musí být v dobrém stavu. Mezera mezi bubnem a čelistmi je 0,5mm. Dále je dobré očistit dosedací plochy čelistí na štít brzdy, a lehce namazat. Dobrá je i výměna pružin paken brzdy, býají unavené a vymezování je nefunkční. Ani nové nestavovače někdy nefungují , nutno seřidit a provést kontrolu funkce. Bubnová brzda je docela spolehlivá, životnost nové je okolo 50tis km.
Ovalita se řeší bud osoustružením nebo výměnou bubnů za nové- servis dělá to druhé. dále je potřeba kontrola bovdenů a jejich promazání včetně kontroly páky ruční brzdy. Mohou být i neprůchodné hadice na hydraulice, tvoří se tam špunt.Další potíž je ve vymezování automatické vůle mezi bubnem a čelisti, které musí být v dobrém stavu. Mezera mezi bubnem a čelistmi je 0,5mm. Dále je dobré očistit dosedací plochy čelistí na štít brzdy, a lehce namazat. Dobrá je i výměna pružin paken brzdy, býají unavené a vymezování je nefunkční. Ani nové nestavovače někdy nefungují , nutno seřidit a provést kontrolu funkce. Bubnová brzda je docela spolehlivá, životnost nové je okolo 50tis km.
Re: ovalita zadnych brzt
Soustružení brzd jak psal kolega níže se už dnes nevyplatí. Soustružení dnes stojí stejně jako nový buben. Párkrát mi ho dělali v době, kdy stál buben 160 Kč a soustružilo se za 40 Kč (to je asi 25 let).mattus píše: ↑13 pro 2023, 23:01 aj ked ste napisal ze nechcete radit ako tie brzdy nastavit, nechceli by ste urobit vynimku a poradit mi v tom? predsa je toto forum kde sa nielen dozveda clovek rozne veci ale ocakava aj riesenia na uvedene problemy. Ja to auto mam v servise, kde si myslim ze su dost skuseni opravari, s mnozstvom certifikatoch po stenach, a nerobi im problem servis hybridov, ci elektra,,, o to viac ma prekvapuje ze s 22 rocnym autom je taky problem a toboz s brzdovym systemom. Tak ak mate nejaky grif na to rad by som bol za zdielanie ... btw momentalne tam dali nove pakne aj bubny, zajtra maju ist na xy krat na test ku technikom na brzdu. Ak to nieje velka polozka fajn ved jasne ze su horsie veci, len aby som sa zase na tom opakovanom stk ktore ma o par dni caka znovu neblamoval
Neporadím z několika důvodů: Jsi začátečník a máš auto v servisu. To není nic špatného, ale důvod, proč nedám návod jak zasáhnout do konstrukce brzd. Neudělám to v tomto případě a ani zkušenému. Odpovědnost by šla za mnou. Nejsem automechanik, tak proto nemohu zodpovědně takovu radu ani dát. A to jsem tady psal několik velmi podrobných návodů, kdy jsem se s něčím pekloval a nikdo mi neporadil souvislý postup.
Pokud si přečteš co je problémem těch bubnových brzd znovu, třeba i víckrát. Pak budeš schopen nejprve brzdy zodpovědně vyčistit a vyměnit jednotlivé komponenty a nebudeš tam dávat díly z Autokelly, které jsou často nefunkční už jako nové. Dále si budeš s tou brzdou hrát a zjistíš co jsem popsal a jak to dělá, tak jen trochu technicky zdatný člověk na to přijde. Způsob úpravy je už jen věcí dalšího nápadu. Je to jednoduché a primitivní a proto další vodítko není potřeba. Pokud to nedáš, nepouštěj se do brzd vůbec a měň před STK pakny v serisu. Jestli tomu nechceš dát čas a přijít si na to sám, tak se do toho taky nepouštěj. Já ty brzdy za poslední 2 roky rozebíral kvůli ručce asi 8x, než jsem na nich všechno udělal (z toho asi 4x otevřené, než jsem doladil konečné řešení úpravy.) Přitom princip úpravy nepřímo vyplývá z textu popisu konstrukční vady.
Zkušení opraváři jsou fajn. Pořád ale udělají vyzkoušený postup, doporučení výrobce a nebudou vymýšlet konstrukční vadu dvou modelů Fiatů a provádět neautorizovaný postup opravy. Nehledě, že ten čas bys jim ani nezaplatil.
Re: ovalita zadnych brzt
Taky je řešení nechat si provést STK od mechaniků, kde dělají brzdy, nebo celkový servis auta. Je to běžná služba autoservisů, kdy udělají na autě co je třeba a následně provedou STK. Případný problém co přehlédli je pak jejich starost s kterou si poradí sami. U nás stojí služba asi jako STK, tedy kolem 1200-1500 Kč. Je to tedy zhruba tolik jako výměna bubnů bez práce...... Pokud je vyhodí s novými, tak si můžou drbat hlavu a udělat brzdy znova, protože na nových to musí ze začátku fungovat - to by zákazníkovi neokecali.
Re: ovalita zadnych brzt
ale ved oni to teraz maju u seba rozoberaju to, zase steluju vymenili aj bubny aj celuste,... zabiehaju to, skusaju na stk stanici a stale je nieco co tomu chyba. Moj problem je takyto: sam si tie brzdy neopravym a ani by som sa do toho nepustal, pokial to nespravia ani oni tak mozem auto hodit do srotu lebo koncom mesiaca mam opakovanu stk a cez nu v takom stave isto neprejdem. Nejdem zhadzovat servis ako taky to urcite nie. No ak vies o sposobe ako to spravit a nepodelis sa on z alibistickeho dovodu ze to nieje autorizovany postup a nebudes brat za svoje rady zodpovednost (to by som od teba v ziadnom pripade nevyzadoval) - a napriek tomu to tvoje auto na stk problem nema (cize brzdy su plne funkcne vratane ucinnosti aj sumernosti) tak nerozumiem preco si sa do debaty zapojil. Nechcem nikomu davat rozumy, mojou prioritou je proste to auto dat na tu stk, prejst a jazdit dalej a nerobit zo seba vitaza ze som sa dopatral k rieseniu.
Re: ovalita zadnych brzt
Bohužel máš velice malé právní vědomosti. Za poskytnutou radu nesu odpovědnost.
I kdybych radu poskytl, toto provedení servis neudělá. Lepším řešením se zabývat nebudou, protože by museli něco nakreslit a najít někoho kdo to vyrobí a pak nechat vyrobit 2 ks něčeho, s čím se už třeba v životě nesetkají. Kolik mysíš, že by Ti to naúčtovali ? Počítej, že možná víc, než stojí ojetý Seicento. Prostě a jednoduše nebudou žádným způsobem zasahovat do konstrukce.
Jestli to jsou profíci s diplomama na zdi, tak mi aspoň řekni, jaké značky u kterých jednotlivých komponentů použili ?
I kdybych radu poskytl, toto provedení servis neudělá. Lepším řešením se zabývat nebudou, protože by museli něco nakreslit a najít někoho kdo to vyrobí a pak nechat vyrobit 2 ks něčeho, s čím se už třeba v životě nesetkají. Kolik mysíš, že by Ti to naúčtovali ? Počítej, že možná víc, než stojí ojetý Seicento. Prostě a jednoduše nebudou žádným způsobem zasahovat do konstrukce.
Jestli to jsou profíci s diplomama na zdi, tak mi aspoň řekni, jaké značky u kterých jednotlivých komponentů použili ?
Re: ovalita zadnych brzt
Ovalita = šiška, předpokládám že tam jsou bubny a při brzdění kopou? Ono stačí zajetý buben pootočit na náboji jinak než byl zajetý (např. při výměně kol) a tím vznikne šiška. Když buben vrátíš do původní polohy tak zase OK.
Byl jsi u měření - co to dělalo, jak brzdila ručka a jak normální brzda, obě kola stejně atd. Jaký byly použitý díly, buben pakny samostavy lanka ručky atd...
Je třeba znát všechny detaily, pak se dá radit, a i tak je to na dálku věštění z koule.
Vyměň servis.
Byl jsi u měření - co to dělalo, jak brzdila ručka a jak normální brzda, obě kola stejně atd. Jaký byly použitý díly, buben pakny samostavy lanka ručky atd...
Je třeba znát všechny detaily, pak se dá radit, a i tak je to na dálku věštění z koule.
Vyměň servis.
Re: ovalita zadnych brzt
Já vidím řešení ve změně STK, někte jsou rasové a několikrát vyhodí, někde znají seicento a přimhouří oči...
Re: ovalita zadnych brzt
Ad tomass: nikdo tě nemůže ovšem stíhat za to, když napíšeš, jak jsi to udělal, a každého hned důrazně varuješ, aby to sám nedělal a svěřil to servisu...