GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Vše o motoru a převodovém ústrojí, poruchy, úpravy, rady a typy, topení a chazení

Moderátoři: peta.smolik, mad mike, Katy, Matto

Uživatelský avatar
RadovanRakovicky
Fiaťák
Příspěvky: 160
Registrován: 29 říj 2018, 22:03

GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od RadovanRakovicky »

Cauce,

po vymene rozvodov a spravnom sfazovani kluka/vacka servis odporuca "repas hlavy" za 400 eury. Nic konkretnejsie ale nevedeli k tomu technicky povedat, aj ked som im daval konkretne otazky na ventily, voditka, zdvihatka atd. Motor ma trosku divny zvuk, uznavam, ale facha normalne - starty na brnk, volnobeh kludny, rovny, spotreba ok.
Ja som po nich chcel okrem rozvodov aj zostel voli ventilov. Toto ale nerobili, lebo ze to chce "repas hlavy". Ze to "nie je take jednoduche len vymenit podlozky, ale ze to funguje nejako aj tlakom oleja...." . Trepu blbosti nie? Co som na youtube videl, tie zdvihatka ventilov su akoby
opacne otocene hrnce, a na ich vrch sa vkladaju podlozky roznej hrubky. Tam zospodu tiez na ne posobi olej? Akoby vnutri tych "hrncov"? Ale aj keby posobil, sak ked je oleja dost, tak to musi fachat nie?
Co som ja videl nejake spanielske a talianske videa, tak tam chlapik proste natocil vacku aby smeroval vystupok hore, pichal tam sparove merky, a zistoval hodnoty vole. Ak bola nad limit (neviem ake hodnoty maju byt u sacich a vyfukovych, ale mari sa mi cislo 0.55), tak proste tu podlozku vymenil za inu patricnej velkosti a bolo nie? Moja predstava - ma byt vola 0.55, nameriam 0.61, tak musim pouzit podlozku velkosti zakladnej + 0.06 nie? A to je cele, potocim vackou na druhy ventil, aby jej vybezok smeroval nahor, omeriam atd...

Dajte pls vediet vsetko co o tomto viete...kazde info je super! Aj to, aky vlastne zvuk vydava velka vola ventilu, ci ide o vysoky kovovy tukot, alebo skor hlboky, alebo plechove tukanie ako traktor?
Grande Punto 1.4 8V , r.v.2013 Lounge
Reklama
 

Uživatelský avatar
liborko
Všeználek
Příspěvky: 2726
Registrován: 26 zář 2007, 16:06
Bydliště: Havířov

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od liborko »

Takže oni ti jen vyměnili rozvodový řemen pak nejspíš udělali virtualní rentgen motoru a zjistili že třeba udělat repas hlavy a cena 400eur? A nedokázali říct proč a co konkrétně tam chcou repasovat :lol: co na to říct..
Nevim jestli tam máš na tom motoru zdvihátka s podložkama a nebo už hydroštely,to si zjisti nejlíp z dílenské příručky + jaké mají být vůle sací a výfukové,ale pokud tam máš jen podložky tak si můžeš vůle zkontrolovat listovou měrkou při studeném motoru postupem jak si psal a poté příp.podložky vyměnit. Dělají se s odstupňováním po 0.05mm takže vždy vybereš podložku nejblíž požadované hodnotě. Jo a pro vytahnutí podložky potřebuješ forichtung k zatlačení zdvihátka dolů,abys podložku vytahl,jinak ji nevytáhneš,a zatlačit zdvihátko jen tak šroubovakem lehce nejde.
Jo a kdybys nebyl z SK tak bych ti nějaké podložky mohl i podarovat,mám jich tu docela dost.
CROMA 1.9JTD/110kW r.06 -EMOTION-
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96

IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
Uživatelský avatar
RadovanRakovicky
Fiaťák
Příspěvky: 160
Registrován: 29 říj 2018, 22:03

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od RadovanRakovicky »

Jo Liborko, presne ako pises. Mam tam zdvihatka s podlozkami, videl som porichtung ktorym sa to da stlacit, aj magnet na tycke na vytiahnutie podlozky. Nechapem preco ma chceli "natiahnut", pritom o rozvodoch som im povedal vsetko od a po z, takze videli ze sa vyznam.
A k tomu zvuku blbej vole, vies ako sa to prejavuje na volnobehu? Je to nejaky kovovy tupy tukot? Alebo je skor vysoky ako vstrek alebo prebijajuca iskra na blok? Proste ci je to taky uplne vysoky zvuk, alebo skor klepavy, rachotivy, plastovy, kovovy? Ako spravit by som to vedel, len by som potreboval par veci - jednak tie podlozky ktore mas roznych velkosti, sparove merky, porichtung na stlacenie tych zdvihatok, magnet, silikon na tesnenie veka v tych ohyboch co sa tam dava, a vediet tie hodnoty voli - nic som nenasiel ani v eLearn-e, ani ePERi...mozno som len blbo kukal...?
Grande Punto 1.4 8V , r.v.2013 Lounge
Uživatelský avatar
tatko Tom
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 461
Registrován: 08 úno 2018, 12:05
Bydliště: Prievidza

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od tatko Tom »

"blbej vole" :D
Je viem - nesprávnej vôle no prvé čítanie dáva v kontexte blbý význam :D
2004 Alfa Romeo 156 Sportwagon 1.9 JTD (84.5 kW / 115 PS
Multipla JTD r.v. 2005 (zabavila mi ju manželka a učí ju na benzín :D :D :D )
Punto 1.9JTD - - r.v. 1999 - EX)
(Punto 1.1 - r.v. 1995 - EX)
(všade kam smú - Metabondy)
Uživatelský avatar
liborko
Všeználek
Příspěvky: 2726
Registrován: 26 zář 2007, 16:06
Bydliště: Havířov

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od liborko »

tady je citace z chytré knihy:
"Aby bylo možné kompenzovat různé teplotní výkyvy v rozvodu ventilů, musí mít ventily určitou vůli.
Při příliš malé vůli ventilů dochází ke změnám v časování ventilů, těsnění ventilů je nedostatečné, klesá výkon motoru a jeho chod je nepravidelný. V mimořádných případech může dojít i k zadření ventilů nebo k propálení sedel ventilů.
Při příliš velké vůli ventilů jsou slyšet mechanické rušivé zvuky, dochází k nepravidelnému chodu ventilů, a válce jsou naplňovány chudou zápalnou směsí, což zapříčiňuje nižší výkon motoru, běh motoru není pravidelný.
Jenom dobré seřízení ventilů přinese žádaný úspěch a podstatně ovlivňuje chod a výkon motoru.
Seřízení vůle ventilů doporučujeme kontrolovat vždy po ujetí cca 30 000 km a dle potřeby je seřídit. Kontrolu a seřízení ventilů provádíme u studeného motoru."

Listové měrky koupiš i v dobrém obchodě s náhradními díly,nestojí moc,podložky se (alespoň u nás) dají normálně koupit i přes eshopy s díly,ten forichtung na zatlačování jsem si dělal doma z tušim 8mm kulatiny,pokud máš garaž tak něco určitě vykutíš :) a na ty hodnoty vůli se kouknu,možná něco najdu
CROMA 1.9JTD/110kW r.06 -EMOTION-
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96

IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
Uživatelský avatar
RadovanRakovicky
Fiaťák
Příspěvky: 160
Registrován: 29 říj 2018, 22:03

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od RadovanRakovicky »

tatko Tom : :-)
liborko - diki za vysvetlenie. Skus pls pozriet tie vole, neviem sa k tomu dopatrat. Bouuzial garaz nemam, vsetko robim pod panelakom, alebo sa zasijem k opustenym garazam. Ale nieco na stlacenie tych hydrostelov si viem vyrobit, predpokladam ze sa hornou stranou zapaci o spodok vacky, stlaci, podrzi, a druhy clovek magnetom podlozku vyberie...
Grande Punto 1.4 8V , r.v.2013 Lounge
Uživatelský avatar
RadovanRakovicky
Fiaťák
Příspěvky: 160
Registrován: 29 říj 2018, 22:03

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od RadovanRakovicky »

A este ten vysoky tukavy zvuk...akoby vstrek alebo prebijajuca iskra...tak to je posledna vec z ktorou bojujem. Na volnobehj dom prikladal srobovak na vstreky a pocuval uchom. Zdali sa mi ok, dotlacal som aj VN kable na sviecky a mykal nimi a pocuval. V tom uplna haluz - srobovakom som sa dotkol tela vstrekovaca na 3-tom valci, aj VN kabla, proste som srobovakom zavadil, a zrazu vysoky tukot uplne ustal a volnobeh sa stisil akoby spadol o 50 rpm, proste nadhera. V interieri nebolo pocut vibec motor ci je nastartovany. Takze este bude laborka okolo VN kablu k 3-tiemu valcu. Zhodim sacie a na volnobehu odpojim VN kabel, ci tukavy zvuk zmizne

Takyto zvuk cca to robi: https://youtu.be/6CS8COVQoCg" onclick="window.open(this.href);return false;
Grande Punto 1.4 8V , r.v.2013 Lounge
metamor
Fiaťák
Příspěvky: 122
Registrován: 15 kvě 2015, 22:12

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od metamor »

si ich mohol vymenit rovni so svieckami a pokoj
Uživatelský avatar
RadovanRakovicky
Fiaťák
Příspěvky: 160
Registrován: 29 říj 2018, 22:03

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od RadovanRakovicky »

Tie kable vyzerali pekne :-) Ani ma nenapadlo aspon omerat ich odpor ked som ich mal doma na stole. Ale matne sa mi mari ze ked som ich zapajal, tak prave na tretom valci kabel nespravil cvak a iba som ho tam rval nasilu...
PS: tak nepomohlo, kable som omeral a poriadne zapojil. Tak to asi nebude zvuk iskry, ale cohosi kovoveho.Pocuval som zase srobovakom so zhodenym sacim, ale nevedel som urcit odkial to ide. Jedine co viem ze zvuk ide niekde zo stredu veka a zozadu akoby az zo sacieho, co je ale hlupost lebo sacie je dute, prazdne. Internet je plny videi, ale ludia sa tam vadia ci je to zvuk od iskry, alebo zdvihatiek, alebo vstrekovaca...No nic, budem patrat dalej, je to pocut aj meter od auta aj so zavretou kapotou. Mam nahravku, supnem ju na Google drive a dam link
Naposledy upravil(a) RadovanRakovicky dne 17 úno 2019, 13:33, celkem upraveno 1 x.
Grande Punto 1.4 8V , r.v.2013 Lounge
Uživatelský avatar
RadovanRakovicky
Fiaťák
Příspěvky: 160
Registrován: 29 říj 2018, 22:03

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od RadovanRakovicky »

Tu to je, dufam ze pojde : https://drive.google.com/folderview?id= ... pz7uHD-YQJ" onclick="window.open(this.href);return false;
Grande Punto 1.4 8V , r.v.2013 Lounge
Uživatelský avatar
RadovanRakovicky
Fiaťák
Příspěvky: 160
Registrován: 29 říj 2018, 22:03

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od RadovanRakovicky »

Tak co, pocuvali ste niekto ten zvuk? Co teda - iskra, vstrek, alebo vacka?

A toto som vygooglil:
– Vůli ventilu měříme lístkovou měrkou, kterou vkládáme mezi vačku a zdvihátko ventilu. Pozor na pořadí ventilů. Ve směru od ozubeného řemene motoru je následující: výfukový a sací ventil prvního válce, výfukový a sací ventil druhého válce, sací a výfukový ventil třetího válce, sací a výfukový ventil čtvrtého válce.

Motor FIRE o výkonu 55 nebo 59 PS vůle ventilů
požadovaná hodnota a optimum()
sací ventil: 0,35–0,45 mm (0,40 mm)
výfukový ventil: 0,45–0,55 mm (0,50 mm)
Grande Punto 1.4 8V , r.v.2013 Lounge
Uživatelský avatar
RadovanRakovicky
Fiaťák
Příspěvky: 160
Registrován: 29 říj 2018, 22:03

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od RadovanRakovicky »

Update : tak som bol v servise na pokec zdarma so zazracnym deduskom (no fakt, stary panko o barlach co sa vyzna a kedysi robieval zostel voli na Fiatoch). Ohladom toho tukania ako je na nahravke - popocuval to stetoskopom, povedal ze zvuk od hlavy/vacky super, ako nova. Takze bud iskra, alebo vstrek. Budem postupne odpajat kable od sviecok a pocuvat, a potom od vstrekov a pocuvat. Ako mozem kupit rovno sadu VN kablov za 17 eury a vylucit iskru (sviecky nove predpisove). Takze cez vikend doriesim tuto poslednu "velku vec", a potom uz mi ostava len vymenit predne brzdy (vsetky sroby uz povolene), opravit tukanec v celkom skle (sadou na opravu) a....a nechat vyrobit druhy kluc (cca 50 e) a namontit si parkovacie senzory. Huraaaaa! Jo a potom este predne tlmice vymena dakedy behom roka al buduci rok
Grande Punto 1.4 8V , r.v.2013 Lounge
Uživatelský avatar
RadovanRakovicky
Fiaťák
Příspěvky: 160
Registrován: 29 říj 2018, 22:03

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od RadovanRakovicky »

Dalsi pokrok - tak sa nam tema presuva do oblasti vstrekov :-) Iskru som vylucil, pri odpajani VN kablov zvuk nezmizol a popocuval som vstreky aspon srobovakom...tak to vyzera na vstrek prveho valca.
-> a teraz otazky :-) U vstrekov je to tam tak napechovane, ze az...tak chcem vytiahnut celu vstrek listu. Odmontil som 2 torx sroby, odpojil elektricky zvezok, ale:
- rampa nechce ist von...tam to drzi len na tych O-ringoch gumovych co su na vstrekoch? Ako tu rampu dam von? Nasilu? Lebo drzi dost pevne, teda hybe sa id seba-k sebe, ale sikmo dohora sa jej nechce a trochu sa aj prehyba, tak sa bojim abych ju nezlomil
A druha otazka - ked z nej odpojim privod paliva, musim ten privod aj niecim zaslepit aby neprchal benzin odtial?
Grande Punto 1.4 8V , r.v.2013 Lounge
little_boy
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 280
Registrován: 11 pro 2015, 15:47

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od little_boy »

8V neznam, ale na vsech autech to bylo o tom to vyrvat silou, krouzky to docela drzi. Az to budes vracet, omatlej to benzinem at to nejde na sucho, nepouzivat olej. Aby z toho benzin prchnul, musel by porusovat fyzikalni zakony, takze zbytecna obava, trochu ho vytece z te listy.
Uživatelský avatar
RadovanRakovicky
Fiaťák
Příspěvky: 160
Registrován: 29 říj 2018, 22:03

Re: GP 1.4 8V - ako funguju zdvihatka ventilov?

Příspěvek od RadovanRakovicky »

Diki za info, skusim tu listu dacim podpacit. Predtym ale na volnobehu poodpajam vstrekovace jeden po druhom aby som identifikoval vinnika
Grande Punto 1.4 8V , r.v.2013 Lounge
Odpovědět

Zpět na „Punto - motor“