Po natankování "plné" - cukání motoru
Moderátor: peta.smolik
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
O obou vím. Když jsem opravoval výměnu palivovýho čerpadla ve značkovým servisu (dali těsnění místo pod něj, tak nad něj pod tu velkou matku a po natankování "plné" vytekla horní část nádrže během 15 min. na zem), tak jsem je objevil. Jen jsem nevěděl, kam ty trubky vedou. E-learn mně to ozřejmil. Tu jejich uzavírací funkci chápu, jen nevím, jak je řešen přetlak po natankování "po vypnutí pistole" u stojanu na benzínce. Tak přeci tankuje většina řidičů. Neříkej mně, že tohle se nesmí. Chápu, že to po tom vypnutí ještě docpávat "po hrdlo" je pitomost, to si nenechaj líbit ani některý fábie. To znám z rachoty. Pokud by ty ventily uzavřely, tak víčkem nádrže ty rozpínající páry taky nemůžou ven, je jen jednosměrně průchozí (dovnitř). Právě od toho tam přeci je to odvzdušnění přes ten uhlíkovej filtr. Ale když natankuješ v létě studený palivo, tak se za jízdy začne výrazně ohřívat a rozpínat. Navíc nemusíš hned jet a zaparkuješ na slunci. Sám o tom píšeš. Myslíš, že to zvládne ten prostor tý kapsy pod tankovacím hrdlem a obě části těch trubek, co nebudou zaplavený? Se obávám, že nikoli. Navíc ta hladina asi bude v úrovni toho vstupu do uhlíkovýho filtru.
Psal jsem do Fiatu a jsem zvědav, jestli a co mi odpovědí!
Psal jsem do Fiatu a jsem zvědav, jestli a co mi odpovědí!
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
- Reklama
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
V návodu k Pandě rok 2003 - 2009 je napsáno toto:
POSTUP PŘI ČERPÁNÍ PALIVA
Naplnění nádrže: jakmile čerpací pistole povyskočí, dočerpejte s ní palivo ještě dvakrát.
Pak čerpání ukončete, dalším čerpáním paliva do nádrže by se mohl poškodit palivový systém.
Je to stručné, jasné a jednoznačně to informuje o možnosti poškození. Já si myslím, že pokud se to dodržuje a vzhledem k tvaru nádrže, tak po natankování zůstane v nádrži ještě dostatek prostoru se vzduchem a možnost stlačení tam je. Ono teoreticky je možné, že ty dva odvětrávací ventily ani neobsahují žádný uzavírací mechanizmus na hladinu benzínu (nezkoumal jsem to, tak toto nevím), protože v případě tankování dle návodu by uzavírání ani nebylo třeba. Vypínání tankovací pistole včas napomáhá i připojení nalévací trubky do boku nádrže, tedy níže, než jsou ta místa nahoře v nádrži, kde vznikne prostor pro vzduch. Podle fotek je ten uhlíkový filtr opravdu vysoko a benzín by se do něj mohl dostat až poté, co by se několikanásobně doplňoval benzín až po víčko a to by to tam musel rvát člověk snad i pod tlakem. To je ale v rozporu s návodem. I kdyby se tankovalo jen o něco více a benzín se do filtru nedostal, tak nedostatek vzduchového prostoru v nádrži může způsobit překročení povoleného tlaku v nádrži a přes ten filtr to možná může zlikvidovat (nebo časem zlikvidovat při opakovaném přeplňování nádrže) ten ventil u sání, což se mohlo stát i v tvém případě. Ale to jsou jen teorie. Já tankuju tak, jak píše návod, auto mám 16 let a s tímhle nikdy problém nebyl. Odhaduji, že z Fiatu ti nic neodpoví nebo když tak nějaké nic moc neříkající informace, případně jen stručné "dodržujte návod"
POSTUP PŘI ČERPÁNÍ PALIVA
Naplnění nádrže: jakmile čerpací pistole povyskočí, dočerpejte s ní palivo ještě dvakrát.
Pak čerpání ukončete, dalším čerpáním paliva do nádrže by se mohl poškodit palivový systém.
Je to stručné, jasné a jednoznačně to informuje o možnosti poškození. Já si myslím, že pokud se to dodržuje a vzhledem k tvaru nádrže, tak po natankování zůstane v nádrži ještě dostatek prostoru se vzduchem a možnost stlačení tam je. Ono teoreticky je možné, že ty dva odvětrávací ventily ani neobsahují žádný uzavírací mechanizmus na hladinu benzínu (nezkoumal jsem to, tak toto nevím), protože v případě tankování dle návodu by uzavírání ani nebylo třeba. Vypínání tankovací pistole včas napomáhá i připojení nalévací trubky do boku nádrže, tedy níže, než jsou ta místa nahoře v nádrži, kde vznikne prostor pro vzduch. Podle fotek je ten uhlíkový filtr opravdu vysoko a benzín by se do něj mohl dostat až poté, co by se několikanásobně doplňoval benzín až po víčko a to by to tam musel rvát člověk snad i pod tlakem. To je ale v rozporu s návodem. I kdyby se tankovalo jen o něco více a benzín se do filtru nedostal, tak nedostatek vzduchového prostoru v nádrži může způsobit překročení povoleného tlaku v nádrži a přes ten filtr to možná může zlikvidovat (nebo časem zlikvidovat při opakovaném přeplňování nádrže) ten ventil u sání, což se mohlo stát i v tvém případě. Ale to jsou jen teorie. Já tankuju tak, jak píše návod, auto mám 16 let a s tímhle nikdy problém nebyl. Odhaduji, že z Fiatu ti nic neodpoví nebo když tak nějaké nic moc neříkající informace, případně jen stručné "dodržujte návod"
Panda 1.2 r.2018
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
No vždyť stále dokola omílám, že tankuju do 1. vypnutí pistole!!! Tudíš to ani 2x nedomlaskávám podle toho návodu. Prostě pistole vypne a končím rovnou s tankováním.
Přesto mám mnou popisované problémy.
Docela by mně zajímal detailní popis toho: "...by se mohl poškodit palivový systém". Tedy co by se na tom systému mohlo poškodit a s jakými důsledky a projevy.
Jinak jsem ten E-learn prozkoumal ještě víc do hloubky a našel vše potřebné. Otevřela se mi bohužel další řada možností, co se mohlo vysr*t! Takže to nechám na jaro, až se dostanu k tomu uhlíkovýmu filtru a jeho vícefunkčnímu ventilu.
Přesto mám mnou popisované problémy.
Docela by mně zajímal detailní popis toho: "...by se mohl poškodit palivový systém". Tedy co by se na tom systému mohlo poškodit a s jakými důsledky a projevy.
Jinak jsem ten E-learn prozkoumal ještě víc do hloubky a našel vše potřebné. Otevřela se mi bohužel další řada možností, co se mohlo vysr*t! Takže to nechám na jaro, až se dostanu k tomu uhlíkovýmu filtru a jeho vícefunkčnímu ventilu.
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
Aha, já myslel, že často tankuješ "po hrdlo", protože tím si začal téma Hele já bych to zase tak neřešil, na tvým místě bych vyměnil ten ventil u sání co se asi podělal a pokud to bude jezdit bez problémů, tak bych do toho víc nevrtal. Tím poškozením může být třeba to, že se může benzín dostat do toho filtru, což asi není dobře, nebo se někde může projevit netěsnost ve spojích, to ti asi přesně nikdo nesdělí. Mě by spíš zajímalo, kolik má tvoje Panda najeto km, kde je asi tak ta hranice, kdy se dělá jen běžná údržba a běžné opravy a kdy začnou přibývat takové ty nečekané opravy, že si člověk řekne, že už se to začalo pomalu sypat a jestli by nebylo lepší se toho auta už zbavit. Ty už jsi měnil palivové čerpadlo a kolik km vydrželo to původní? Odešlo ještě něco dalšího a v kolika km?
Panda 1.2 r.2018
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
Já měnil čerpadlo ve 110 tkm, ale ne proto že by nefungovalo, ale dávalo menší tlak.
Přetlakový ventil v čerpadle propouštěl víc, než by měl, nové čerpadlo má jinak, lépe udělaný ventil.
Přetlakový ventil v čerpadle propouštěl víc, než by měl, nové čerpadlo má jinak, lépe udělaný ventil.
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
Tak jsem na to zkusil jít z druhé strany a to tak, že jsem vyndal ventil z víčka špuntu nádrže tak, aby bylo tam i zpět průchozí bez odporu. Výsledek? Nepomohlo. Takže přetlakem v nádrži to není a stačí jen podtlak v sání motoru. Tudíž tím elektromagnetickým ventilem na sání od uhlíkovýho filtru musí přicházet výpary v takové koncentraci, jak je systém nepředpokládá. Dedukuju, že byl někdy v minulosti zaplaven benzínem ten uhlíkovej filtr, nebo špatně funguje multifunkční ventil na tom uhlíkovým filtru a jeho funkce ředění par je nedostatečná.
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
Podle mě další pokusy jako například s tím víčkem nádrže nikam nevedou a jsou ztrátou času dokud nevyměníš ten vadný ventil u sání, protože ten ventil má být při nepoužívání auta vždy zavřený a za jízdy je skoro pořád zavřený, jen občas se otevírá a to za určitých daných podmínek, jako ohřátý motor, jízda pod plynem atd., aby to nenarušovalo chod motoru. Neřeš ostatní věci, co jsou v pořádku a vyměň ten vadný ventil u sání! Přímo u uhlíkového filtru žádný další ventil není. Jestli byl filtr zaplaven není problém, pokud ventil na sání začne pracovat, jak má, stav filtru se časem vrátí do normálu.
Panda 1.2 r.2018
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
Taky jsem si to myslel, dokud jsem se nedostal hloubějc do toho E-learnu. A ten elektromagnetickej ventil na sání je bez napětí v poloze otevřeno! Zavře se naopak, když do něj jde proud. Pak se otvírá, jak píšeš. A že to pravděpodobně nedělá on soudím podle toho, že než se ten motor ohřeje, tak se nic špatnýho neděje. Ten ventil se otevírá za podmínky dosažení 65°C na motoru. Toliko manuál.
O ředění par z nádrže a zároveň přisávání vzduchu do nádrže, je-li třeba se stará multifunkční ventil na uhlíkovým filtru. Von tam dle toho dílenskýho manuálu skutečně je a takto popisujou jeho fce. Do toho uhlíkáče vedou 2 trubičky od nádrže. První přivádí páry a druhá odvádí benzín, kterej se tam dostal, či srazil na stěnách. No a z něj vede jedna trubička k tomu elmg. ventilu na sání.
Pokud bych ten ventil měl 100% funkční na pučení a vyzkoušení, tak to udělám, jak píšeš, ale než ho kupovat, tak radši ztratím čas pár pokusama.
Jediný si nedokážu vysvětli to, že jsem zase vyjezdil benál do 1/2 nádrže a závada se jako vždy ztrácí, až se ztratí úplně. Z toho plyne nejlevnější možná oprava - jezdit s nádrží naplněnou max. do půlky. No a to pro ty cukatůry, který s tím žena jezdí není žádnej problém. Pro ni.
Já z podstaty nesnáším, když něco nafachčí, jak má.
O ředění par z nádrže a zároveň přisávání vzduchu do nádrže, je-li třeba se stará multifunkční ventil na uhlíkovým filtru. Von tam dle toho dílenskýho manuálu skutečně je a takto popisujou jeho fce. Do toho uhlíkáče vedou 2 trubičky od nádrže. První přivádí páry a druhá odvádí benzín, kterej se tam dostal, či srazil na stěnách. No a z něj vede jedna trubička k tomu elmg. ventilu na sání.
Pokud bych ten ventil měl 100% funkční na pučení a vyzkoušení, tak to udělám, jak píšeš, ale než ho kupovat, tak radši ztratím čas pár pokusama.
Jediný si nedokážu vysvětli to, že jsem zase vyjezdil benál do 1/2 nádrže a závada se jako vždy ztrácí, až se ztratí úplně. Z toho plyne nejlevnější možná oprava - jezdit s nádrží naplněnou max. do půlky. No a to pro ty cukatůry, který s tím žena jezdí není žádnej problém. Pro ni.
Já z podstaty nesnáším, když něco nafachčí, jak má.
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
V eLearnu k Pandě jsem nenašel informaci o tom, jestli je ventil bez napětí zavřený nebo otevřený, je tam ale napsáno, že po zahřátí motoru je jeho otevírání řízeno obdélníkovými signály, což jsem si vysvětlil tak, že bez napětí je zavřený. Ale mohu se mýlit. Dle obrázku palivové soustavy žádný ventil na uhlíkovém filtru není, ten ventil je na vrchu nádrže. Takto je to řešeno i u Seicenta MPI jen s tím rozdílem, že je jen jedna hadička, která vede do předního blatníku, kde je uhlíkový filtr (což je jinde, než u Pandy), ale žádná zpětná hadička na benzín z filtru do nádrže tam není, je tam jen druhá hadička, co vede z filtru k ventilu do sání, což je stejně, jako u Pandy. Je zajímavé, že když jsi ventil u sání ucpal, bylo po problémech. Zkusil bych se domluvit na vrakáči na zapůjčení ventilu k vyzkoušení třeba na vratnou zálohu, tím by se taky zjistilo, zda je bez napětí opravdu otevřený. Setkal jsem se i s tím, že překladech technických manuálů jsou chyby, tak kdo ví, jak to s tím ventilem. Nebo je to tak, jak píšeš a ten tvůj ventil se nezavírá, to by se dalo ověřit buď diagnostikou nebo vymontováním a přivedením napětí 12V na ventil. Nainstaluj si diagnostiku do notebooku a kup kabel, vyčteš chybové kódy a můžeš testovat členy včetně toho ventilu. Mě diagnostika dost pomohla, za jízdy se mě rozsvítila kontrolka, bez diagnostiky bych vůbec nevěděl co je špatně a dal auto do servisu, kde by mě pravděpodobně zcela zbytečně vyměnili lambda sondu, přitom stačilo vyčistit kontakty v konektoru lambda sondy.
Panda 1.2 r.2018
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
Souhlasím, že v těch manuálech se občas vyskytne "hámotina", ale mám ho konkrétně ke svýmu modelu Pandy a píšu, co je v něm uvedeno a co jsem na svý nádrži viděl na vlastní voči při doopravě palivovýho čerpadla. Mýlíš se Ty, není to Seicento, ale je to hodně podobný.
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
Tak už jsem si to našel v eLearnu Panda 2003-2009, máš pravdu, ten filtr je úplně jiný než v Seicentu a ve filtru je navíc multifunkční ventil, který je bez napětí uzavřený a navíc je tam vývod pro hadičku na odvedení benzínu zpět do nádrže. Ty dva ventily na nádrži jsou plovákové, což jsem se do teď jenom domníval a je tam popsáno, jak to funguje, tyto dva ventily má i Seicento a elektroventil na sání je taky stejný. Předpokládám tedy, že bez napětí bude i na Seicentu tento ventil otevřený a zavře se až po otočení klíčku. Zajímavé je, že přesto, že ve filtru Seicenta žádný další ventil není, problém jsem s tím nikdy žádný neměl, prostě jsem skoro zapomněl, že tam něco takového je.
Panda 1.2 r.2018
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
Seicento S 1.1MPI r.2000 ...už jen ve vzpomínkách
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
Dobrý den, mám pandu 1.1 r.v. 2004 a potýkám se s tím samým problémem. Mohu požádat o nějaký závěr řešení této závady nebo se tuto závadu nepovedlo nikomu odstranit? Nebo pomohlo to zaslepení toho zpětného ventilu pod škrtící klapkou?
Děkuji
Děkuji
Fiat Panda 1.1 r.v.2004, 85 tis. km
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
Jo, zkus ho zaslepit, má se totiž otevřít jen občas při více otevřené klapce, kdy to tolik nevadí, aby odsál výpary z nádrže.
Pokud netěsní, tak to potom hlavně při volnoběhu podsává falešný vzduch.
Pokud to pomůže, tak ho pak můžeš vyměnit.
Můžeš taky vyzkoušet, jak a jestli těsní.
Pokud netěsní, tak to potom hlavně při volnoběhu podsává falešný vzduch.
Pokud to pomůže, tak ho pak můžeš vyměnit.
Můžeš taky vyzkoušet, jak a jestli těsní.
- Přílohy
-
- P_20171012_162823.jpg (210.14 KiB) Zobrazeno 7334 x
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Re: Po natankování "plné" - cukání motoru
Super, zkusím. Děkuji za odpověď.
Fiat Panda 1.1 r.v.2004, 85 tis. km