Vymezení vůle ventilů - nelze

Moderátor: peta.smolik

ruinin
Začátečník
Příspěvky: 12
Registrován: 06 čer 2011, 13:36

Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od ruinin »

Tak jsem tady četl příspěvky různých lidí na téma vymezení vůle ventilů u motoru FIRE, a jak si to dělají sami a podobně... Mám najeto 150 00 na deset let staré pandě, a už jsem si říkal , že je na čase to zkontrolovat.
Na anglickém foru mi napsali, že to svede každej a že to není problém, podložky prodávaj po cca 50 Kč... no tak jsem tady hledal nějaký doporučený servis fiat, a zkusil zavolat do jednoho tady na tomhle foru doporučeného servisu. Mechanik mi řekl, že je prakticky nemožný ty vůle nastavit na setiny mm správně, a že i když to člověk udělá správně, pak při zahřátým motoru budou vůle zase jiný, jde o setiny... a že je lepší do toho vůbec nevrtat, a že každej servis to buď odmítne dělat, nebo to bude ve výsledku horší než to bylo... že mu mám poděkovat za dobrou radu a nechat auto v klidu, když motor běží hladce. Jo a že propálenej ventil je způsobenej něčím jiným než špatnou vůlí ventilů. Prostě ať tohle vůbec nezkouším řešit a že se nediví, že ve značkovým fiat servisu se z toho chtěj vykroutit... Jo a tak jsem zavolal do servisu Garant, jen tak, že mi to připadalo takový profi a spolehlivý a neutrální servis, zajímal mě jejich názor. Ten technik mi suše řekl, že tenhle job prostě nedělaj a že mi neřekne důvod a vypadalo to, že se bavíme o tajným atentátu na významného státníka. Takže tak, babo raď...
Reklama
 

Uživatelský avatar
liborko
Všeználek
Příspěvky: 2726
Registrován: 26 zář 2007, 16:06
Bydliště: Havířov

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od liborko »

To trošku nechápu a slyším prvně něco takového :roll: spíše jim jde asi o to,že je to kšeft za par korun tak se do toho nikomu nechce,já s tím neměl nikdy problém,vždy si to dělám doma sám. Měl by mi jako explodovat motor či co? :lol: Jasně pokud tam nemáš extrémní vůli tak se ventilům nic nestane. Vůle se měří u studeného motoru,a podložky se kupují s odstupňováním po 0.05 mm,musíš mít přípravek pro zatlačení zdvihátek,jinak podložky nevytáhneš. V manuálu najdeš v tabulce hodnoty vůle pro sací a výfukový ventil pro tvůj motor,nikdy to nenastavíš přesně to je jasné,v tabulce máš uvedenou nějakou toleranci +- 0.05 cca. Však vem listovou měrku a zkontroluj si to,je to práce na 15min,pokud budeš v toleranci tak netřeba nic měnit,to bys tam musel mít vůle jako kráva,což určo nebudeš mít :wink:
CROMA 1.9JTD/110kW r.06 -EMOTION-
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96

IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
ruinin
Začátečník
Příspěvky: 12
Registrován: 06 čer 2011, 13:36

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od ruinin »

No tak jeden mechanik v Praze, co ale ještě nevěděl, co ho čeká, mi řekl, že to bude stát asi tak 1000 kč, ale to ještě netušil, že bude muset něco dělat s podložkama. Původně jsem mu to chtěl svěřit, ale teď co čtu a slyším reakce ze servisů, tak se bojím. Kdybych byl v Havířově, tak se u tebe stavím, ale přece musíš sundat hlavu válců a to není práce na pár minut, ne? A je třeba zjistit, který podložky koupit, do tý doby nechat auto rozdělaný, pak zkoušet ty podložky, atd... věřím, že někdo to zvládne, ale musí na to mít správný nářadí, objednat správný podložky, pečlivě vyzkoušet, vyměřit, spočítat... jo a ve Fiatu v Praze mi řekli, že to je práce za několik tisíc... takže z toho důvodu to přece nebude, že to nechtěj dělat, naopak by se na tom mohli napakovat, napsat mi co všechno museli dát za podložky a vyhonit cenu nahoru, aby na tom vydělali... a v tom druhým servisu, mi to zásadně neděláme... to je stejný, jako kdyby mi v nějakým servisu řekli, že z principu nemění svíčky a neřeknou mi důvod proč. Je to záhada, protože ty o tom píšeš, že to není vůbec problém a ten názor jsem slyšel i ze strany anglických fandů do fiatu.
Uživatelský avatar
liborko
Všeználek
Příspěvky: 2726
Registrován: 26 zář 2007, 16:06
Bydliště: Havířov

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od liborko »

Zadnou hlavu sundavat nemusis. Jen vrchni viko ventilu ktere drzi na ctyrech sroubcich. Sundas a na vse krasne vidis,zmeris vule na jednotlivych zdvihatkach,nandas zpet viko a jedes si do shopu pro podlozky. Nic nenechavas rozdelany.
CROMA 1.9JTD/110kW r.06 -EMOTION-
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96

IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
ruinin
Začátečník
Příspěvky: 12
Registrován: 06 čer 2011, 13:36

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od ruinin »

aha, takže jen čtyři šroubky, takže celá práce zkontrolování vůle ventilů, pokud člověk má správný nářadí, je opravdu na 15 minut?
ruinin
Začátečník
Příspěvky: 12
Registrován: 06 čer 2011, 13:36

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od ruinin »

Angličani píšou

remove camshaft - podle slovníku to znamená sundat nebo vyjmout vačkový hřídel, nebo co tím myslí?

v instrukcích na českém webu je - Demontujeme kryt hlavy válců.
- Po seřízení jednotlivých ventilů musíme vždy pootočit motorem.

takže já tomu nerozumím - camshaft je kryt hlavy válců nebo vačkový hřídel? a je možný, že by mechanici nevěděli, že to je otázka čtyř šroubků?

dále z českého webu
Postup u motorů FIRE

- Vůli ventilu měříme lístkovou měrkou, kterou vkládáme mezi vačku a zdvihátko ventilu. Pozor na pořadí ventilů. Ve směru od ozubeného řemene motoru je následující: výfukový a sací ventil prvního válce, výfukový a sací ventil druhého válce, sací a výfukový ventil třetího válce, sací a výfukový ventil čtvrtého válce.
ruinin
Začátečník
Příspěvky: 12
Registrován: 06 čer 2011, 13:36

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od ruinin »

tak pomocí obrázků na webu jsem se trošku zorientoval

jde o to sundat kryt hlavy válců - camcover - čtyři šroubky

pokud je třeba měnit ty podložky, tak vyjmout vačkový hřídel - aspoň tak to píšou Angličani - pokud mechanik nemá nástroje na vyjmutí těch podložek, pokud nástroje má, pak nemusí vyjmout vačkový hřídel

takže se zdá že je obrovský rozdíl mezi pouhým změřením vůle a opravováním vůle - k prvnímu stačí sundat ten kryt a pak ho zase nasadit zpátky a "reseal", zapečetit?
Uživatelský avatar
mr.brain
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 213
Registrován: 14 črc 2013, 09:30
Bydliště: ČR :)

Příspěvek od mr.brain »

K tomu poslednímu odstavci, ano, mělo by to stačit.

send from mobile
exRenault 19 Chamade ('91 173 000>287 000+);
Fiat Bravo II 1.4 16V, Dynamic ('07 43 000>x);
Suzuki SX4 1,5 VVTi ('10 70 000>x);
Škoda Octavia II FL 1.6 TDI DSG 7q ('13 293 000>x);
diag. ELM327, VCDS
Uživatelský avatar
martin72
Znalec
Příspěvky: 676
Registrován: 14 říj 2013, 20:57
Bydliště: Praha

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od martin72 »

Bože kam ten svět spěje. :D Na přeměření vůle stačí sundat víko ventilů a přeměřit, ale jakou podložku v případě výměny budeš potřebovat zjistíš, až když vyndáš tu původní. Žádná vačka se nemusí sundavat. Existuje přípravek už od dob, kdy tento systém Fiat používá, což bude cca od roku 1967. K tomuto přípravku potřebuješ ještě uzounký šroubováček a pinzetu. Jinak ten přípravek lze vyrobit a není to až tak složité. Jsou dva systémy tohoto přípravku. Sám jsem si ho kdysi dělal.

pro představu:
http://www.punto.mysteria.cz/puntoMk1/vule.htm
Naposledy upravil(a) martin72 dne 21 pro 2016, 14:56, celkem upraveno 1 x.
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
ruinin
Začátečník
Příspěvky: 12
Registrován: 06 čer 2011, 13:36

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od ruinin »

martin72 píše:Bože kam ten svět spěje. :D Na přeměření vůle stačí sundat víko ventilů a přeměřit, ale jakou podložku v případě výměny budeš potřebovat zjistíš, až když vyndáš tu původní. Žádná vačka se nemusí sundavat. Existuje přípravek už od dob, kdy tento systém Fiat používá, což bude cca od roku 1967. K tomuto přípravku potřebuješ ještě uzounký šroubováček a pinzetu. Jinak ten přípravek lze vyrobit a není to až tak složité. Jsou dva systémy tohoto přípravku. Sám jsem si ho kdysi dělal.
No já tomu všemu věřím, ale jak je vidět z reakce několika pražských autoservisů, je to pro ně nepřekonatelnej problém. A proč ve fiatu mluví o strašně drahým špásu, mohli nabídnout aspoň přeměření - to by podle toho, jak se nemusí nic složitě montovat, mohlo stát tak 600 Kč, navíc oni tam to nářadí mít musí.
Uživatelský avatar
martin72
Znalec
Příspěvky: 676
Registrován: 14 říj 2013, 20:57
Bydliště: Praha

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od martin72 »

Tak to netuším proč se tak cukají. Už jsem několikrát zjistil, že o tom vím víc jak přijímací technik a chlapy co tomu rozumí jsou zase na dílně a s těmi nemluvíš. Já si to dělal sám, zajel jsem do Strašnic před prodejnu náhradních dílů na Fiaty a za hodinku jsem měl hotovo. :D Pochopím, že neautorizovaný servis nebude mít přípravek ani podložky u autorizáku netuším.

takhle vypadá přípravek:
http://i101.photobucket.com/albums/m57/ ... e092d5.jpg
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Uživatelský avatar
liborko
Všeználek
Příspěvky: 2726
Registrován: 26 zář 2007, 16:06
Bydliště: Havířov

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od liborko »

pěkný,ten by se mi líbil,neviš kde se to dá koupit? já mám udělaný podomácku takový forichtung z kulatinky naohýbaný nějak podobně,funguje,ale tenhle by se mi sakra líbil :)
CROMA 1.9JTD/110kW r.06 -EMOTION-
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96

IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
Uživatelský avatar
martin72
Znalec
Příspěvky: 676
Registrován: 14 říj 2013, 20:57
Bydliště: Praha

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od martin72 »

Tak to netuším i google má problém něco najít :D, zatím jsem našel toto.

https://www.axel-augustin.de/shop2/Lanc ... :4832.html

u tohoto netuším jestli je pro Fiat použitelné

http://www.betafer.it/en/valve-depresso ... 68n-3.html

a tady je postup, sice to není Fiat, ale pro názornost je to stejné

http://www.bmw2002faq.com/articles.html ... ment-r122/
Fiat Bravo Emotion rv.2008 1.4 T-Jet 110kW
Fiat Punto MkII 1,2 16V ELX rv.2001
Fiat Marea 1,6 16V ELX rv.2000 ex.2016 frajer nedobrzdil
Fiat 127 rv.1972 ex.2008 dožil
Fiat 125 Speciál rv.1969 ex.2007 dožil
Fiat 125 rv.1968 ex.1997 dožil
Uživatelský avatar
liborko
Všeználek
Příspěvky: 2726
Registrován: 26 zář 2007, 16:06
Bydliště: Havířov

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od liborko »

docela pálka, kdyby to byl někdo ochotný zapůjčit dalo by se to nechat i vypálit laserem :)
CROMA 1.9JTD/110kW r.06 -EMOTION-
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96

IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
ruinin
Začátečník
Příspěvky: 12
Registrován: 06 čer 2011, 13:36

Re: Vymezení vůle ventilů - nelze

Příspěvek od ruinin »

martin72 píše:Tak to netuším proč se tak cukají. Už jsem několikrát zjistil, že o tom vím víc jak přijímací technik a chlapy co tomu rozumí jsou zase na dílně a s těmi nemluvíš. Já si to dělal sám, zajel jsem do Strašnic před prodejnu náhradních dílů na Fiaty a za hodinku jsem měl hotovo. :D Pochopím, že neautorizovaný servis nebude mít přípravek ani podložky u autorizáku netuším.

takhle vypadá přípravek:
http://i101.photobucket.com/albums/m57/ ... e092d5.jpg
problém je, že angláni na anglickým fiat foru tvrdí, že musíš počkat přes noc, než ten motor naprosto vychladne
Odpovědět

Zpět na „Panda“