Punto 1.2 8V úpravy motoru

Vše o motoru a převodovém ústrojí, poruchy, úpravy, rady a typy, topení a chazení

Moderátoři: peta.smolik, mad mike, Katy, Matto

Uživatelský avatar
Lubosh_CZe
Fiaťák
Příspěvky: 68
Registrován: 26 bře 2015, 22:36
Bydliště: EU

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od Lubosh_CZe »

No, to spíš JTDm. :wink:
'98 Fiat Punto ELX cabrio - 1.2 16V DOHC Fire (63 kW) "black widow" ...
ex '94 Fiat Punto S 55 ...
Reklama
 

nawrc
Začátečník
Příspěvky: 39
Registrován: 26 úno 2013, 16:22

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od nawrc »

Ahoj,
přidám taky svou trošku do mlýna.
Jdi do toho, na kecy cos tu četl se vybodni, protože ani jeden z těch lidí co to psali očividně nikdy ten motor ani neviděli rozebranej.
Je tu napsaných spousta blbostí, např. 6q převodovka z Punta Sporting není krátká, ale DLOUHÁ tj. do pětky stejný s pětikvaltem a šestka navíc.
Krátkej šestikvalt byl v 1.1. 6speed. Pokud chceš zrychlení, kupuj tento, je jich naštěstí víc.
Svody dej klidně z mpi - rozdíl mezi 4-2-1 mpi nebo 4-2-1 nerez supersprint sem nepoznal žádnej.
Vačku z 75 dej, sedí bez úprav a výkon taky přidá.
Klapku z 75 můžeš dát, ale musíš ji upravit abys nasadil vrch klapky z spi.
Jednotku je dobrý odladit, ale třeba kvůli vačce z 75 ji můžeš nechat tak jak je nebo ti nějakej chip pošlu. Odladění jednotky na míru je cca 10tis kč což je hodně a nechal bych jako poslední fázi až budeš mít na motoru vše co si chtěl.

O přestavbě na turbo se bavit nebudem, to je na dlouho, ale pro všechny chytráky třeba 1.2 16v novitec turbo nemá ani kovaný písty ani kovanou ojnici a jezdí, němci na něj dávali i záruku.

Pokud chceš víc info napiš. Já mám teď na 1108ccm cca 54kW. Což je 14kW jen v úpravách na hlavě. Motor je celý na prodej kdybys měl zájem.
PuntoR on homemade Airride system

1.2 16V NOVITEC TURBO 112PS/182Nm při tlaku 0,4baru

EX engine: 1108ccm, vačka MPi, chip, K&N filtr, upravena hlava, mpi vstrikovani, svody Supersprint, vyfuk Michael(PL)

Pracant:
FIAT QUBO
1.3 Multijet
Uživatelský avatar
liborko
Všeználek
Příspěvky: 2726
Registrován: 26 zář 2007, 16:06
Bydliště: Havířov

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od liborko »

Ještě ohledně podvozku jak tady bylo psáno,že punto vychází konstrukčně z Una,není to pravda.Punto už je podvozkově někde jinde o "stupeň výše" jak předek (plechové vs.lité ramena)tak zadek,ale Uno ma ještě "zlatou" zadní učkovou vlečnou nápravu která byla dá se říct nesmrtelná(vím o čem mluvím,Uno jsem měl dost dlouho) což kdo vlastní punto které má ramena na ložiskách na nosníku a mění uložení co dva roky určo potvrdí,že to byl prostě omyl vývojářů. Kdyby alespoň místo ložisek použili silenbloky jako např.na seicentu udělali by lépe.
Samozřejmě zase nelze tohle srovnávat s bmw a jinými dnešními auty,kde jsou na nápravach x stabilizátorů apod.
CROMA 1.9JTD/110kW r.06 -EMOTION-
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96

IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
Cabuto
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 320
Registrován: 08 zář 2012, 08:39
Bydliště: Brno

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od Cabuto »

Tak jen dodám porovnání s tdi myšleno tak že právě v zatáčkách de načumák jako prase vlastní zkušennosti právě taková 1 octa jede po čumáku hned a mužu jí v té zatáčce předjet o 30 vejš a ani nepískne guma a octa pojede do škarpy podvozkově nemá nic navrch a váží omnoho víc a kevšemu jen na predku :) vůbec mám zasebou různé diesely a jejich jísdní projef fuj nikdy to necu neříkám ale že mě to nedá na zrychlení a podobně ano ale nelze srovnívat zaprvé 1.9 vs 1.2 a etě ktomu turbo klasické 1.9d zas tak nejede :) a co do převodovky nevím kdes byl natom že není krátká najdi si ofiko poměry hned uvidíš a když neveříš tak si sedni do sportinga a vyskoušej so od 4 vejš kolik točíš ne podle budíku ale podle pc a pak do normál 5kv a zjistíš že seš upa jinde až 6 bude cca o 300ot/min kratší než 5 ve 130 podle gps ale já se hádat nebudu a nebudu nikomu nic vymlouvat a ukamenovávat ho svejma 120k km v obou typech punta :) A jak už sem psal i lambo pojede max tak dobře jak ho budeš řídit takže klidne nějakou bloncku co to vyšuká trhneš protože když bude chtít jet ani tam nedá 2ku jak můžete vidět na každém tuning srazu na sprintech že 4z 10 ani neuměj zařadit :) přitom se směju jak při neváhej a toč :)
Jo málem bych zapoměl ano novitec dával turbo k 16v jenže se taky mrkni kam to hnal k 90kw nic víc a písty sou jiné jen pro info menší komprese a sou lehčí :) tím učetří namáhaní kliky nižší setrvačností pístu :) samo pokud bys ale chtěl ztoho 120kw de to ale to už sme utoho co sem tvrdil :) dřív :)
Co se týče projektu di dotoho vůbec tě neodrazuju jen di s rozumem vše se dá ale rozum je potřeba :)
Punto mk2 sporting 1.2 16v LPG muj 1:)
Uživatelský avatar
ludeco
Fiaťák
Příspěvky: 193
Registrován: 27 bře 2008, 12:23
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od ludeco »

Přijde mi trošku smutné, že když se někdo konkrétně ptá a vysloveně řekne, že si nepřeje odpovědi typu "kašli na to", hromada blbů mu odpoví "kašli na to". A ještě blábolí nesmysly. Připadá mi že většina z vás neví o Fire motorech zhola nic, o možnostech úprav malých motorů jakbysmet.

Tak tedy základní teorie:
Malý motor má řadu výhod i nevýhod. Asi největší výhodou je zejména nízká hmotnost motoru. Určitě je lepší mít na předku tak padesátikilový kotě, než stopadesátikilový chrochající prase. O tom žádná. A očesaný Fire určitě víc jak 50 kg nemá... Jak se bude tento rozdíl ve váze projevovat v zatáčkách je asi každému jasné. Pro pomalejší: nižší hmotnost = nižší odstředivá síla = rychlejší průjezd zatáčkou. Tam kde se těžké auto urve, lehké prosviští jak nic. Rychlá auta totiž nejsou ta silná, ale ta lehká!
Další fakt je, že většinou najdeme malý motor v malém autě. Punta váží +/- 900 kg. Říká vám něco poměr výkon/hmotnost? Dvojkové Punto s motorem 1,2 44kW (60k) má 0,07 k/kg. Pro představu Octavia první generace s motorem 1,9 TDi 66kW (90k) má 0,072 k/kg. Silnější 81kW (110k) verze má 0,088 k/kg. Ale třeba jedničkové Punto 1,2 54kW (75k) má 0,085 k/kg. To je docela zajímavé, ne? Ono totiž nejde o to, jak je motor silný, ale kolik toho veze!
Ano, z toho plyne hlavní nevýhoda malých motorů. Jak je auto fest naložené, motor nemá dost síly a prostě mu to dá víc práce.

Ale k Fire motorům:
Říká se, že takový zdravý litrový výkon atmosféricky plněného motoru (jeje, další věc, co tady málokdo zná) je okolo 100 koní na litr objemu. Někdo umí i víc, třeba Honda S2000 má 240 koní z atmosférického dvoulitru. Punto s motorem 1242 ccm by tak mělo mít cca 120 koní. Ale ono má polovinu. Proč? To je jednoduché. Je to natolik masově vyrábené auto (navíc s důrazem na nízkou pořizovací cenu), že při výrobě komponentů jsou ohromné tolerance. Výrobci se prostě víc vyplatí sem tam někomu ze zákazníků vyměnit třeba celé auto, než vyhazovat komponenty s třeba jen drobnou odchylkou... Navíc je potřeba, aby takové auto, potažmo motor, vydržel i horší zacházení méně motoristicky zdatných majitelů. Motor je tak v sérii vysloveně podladěný, aby nedošlo k jeho poškození. Docela sranda u Fire motorů je, že od začátku se u nich počítalo s přeplňováním, i když na něj došlo nakonec až u 1,4 16V. Pro nás je to výhoda v tom, že klika i ojnice jsou na to dimenzované a na poměry motoru jsou velice kvalitní.

Nevěříte? Věřte. Jde jen o nedostatky ve velkosériové výrobě. Vezměte si třeba vedle sebe několik odlitků sacích parohů. Každý bude trochu jiný. Jak tedy dostat z takového motoru výkon? Jednoduše. Stačí odstranit nepřesnosti, vyhrát si s tím, aby se motor nemusel prát sám se sebou. Začít se dá třeba právě u sání, jeho vybroušením a spasováním s hlavou. Na tohle platí dvě hezké poučky, první z nich znám od kamaráda z Lancia klubu, ten vždy říká "Aby to jelo, musíš to nakrmit." a druhou říkal můj bývalý kolega "Halíře dělají talíře.", což v tomto případě je spíše "Koníci dělají stádo.". Co z toho plyne? Aby to jelo, musí motor hezky papinkat a na druhé straně to rychle... no prostě dostat pryč. Tady je potřeba začít a přitom to málokdo dělá pořádně. Dost už ale bylo tlachání. Co se fakt vyplatí je sehnat trochu větší klapku, zprůchodnit sání, zprůchodnit výfuk. Přidat tlak paliva. A na konec nějaký aftermarketový chip. Když budeš chtít, tak jinou převodovku. Ta hodně změní charakter auta. To je taková stage 1. Každá z těch věcí ti přidá trošku na výkonu, ale nejvíc udělají dohromady. Věřím tomu, že když to uděláš poctivě, dostaneš se klidně na 80 koní, ne-li výš. A to za poměrně malou investici. A když budeš chtít ještě víc, tj. stavět fakt závodní motor, je potřeba postavit motor od základu, nechat vše vyvážit, spasovat apod. Nechat si udělat mapy vstřikování přesně podle potřeby a mnoho dalšího. Ale smysl to má a věř, že udělaná stokoňová 1,2 pojede mnohem lépe než sériový stokoňový dvoulitr...
/F/I/A/T/ Punto mk1 # 60SX 6speed # Novitec look #
lacin
Znalec
Příspěvky: 991
Registrován: 05 lis 2005, 13:04
Bydliště: taky JM

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od lacin »

Ty jo, tak tady jsem dlouho nebyl. A tohle mi nedá. :-)

Je nad slunce jasné, že nejlepší tuning jak zrychlit auto je "vytunit" řidiče. Mimochodem je to celkem levná varianta. Píšeš, že je to tvoje první auto, tak se ho nauč řídit. Žádný učený z nebe nespadl. Najeď hodně kilometrů, zrychluj pomalu, neboj se zatáček a přemýšlej nad jízdou. Tohle nedělá 90% řidičů a pak to na silnicích tak vypadá. :-) Věř tomu, že ikdybys měl 100 koní v Puntu, tak lepší řidič jak ty ti bude škaredě zatápět i ve starým puntu s 55 koňma. :-) A když už si budeš myslet, bůhví jak nejsi dobrý řidič, porovnej se s někým jiným (lepším) a zase budeš mít motivaci. :-) Stačí zajet někam např. na slalom.

Jinak co ti tady kluci psali - vačka z 75tky má o půl žďabíčka delší zdvih a jen trochu to otevře vršek. Ale nestojí moc a nějaký ten půlkoník tam naskočí. Spasovat sání a výfuky nějaký smysl mají. Pokud bys leštil, přínos je cca 2% :-). Takže to bych nedělal.

Dobrá úprava je výměna stabilizátoru za silnější. U MK1 se dávaly z GTčka, anebo z TDčka - měly větší průměr a auto bylo k nepoznání. Jak je to s průměrama u MK2 se přiznám, netuším. Ale zkus zjistit, jaký průměr má JTDčkový, anebo HGTčkový stabilizátor. Troufl bych si říci, že bude větší. Výměna by snad mohla být plugandplay. Ale ruku do ohně za to nedám.

A na víc by se vykašlal. Přeci jen poslední úprava je jedna z levnějších - nevoz v kufru moc zbytečných věcí, (hudbu, atd.), netankuj moc paliva, zhubni 5 kg a bude. :-) Ale to už tu někdo tuším psal.

A ještě k firečku - hlavně mu pořádně zatápěj a drť ho do plných. Jediný, co si hlídej, tak teplotu vody, často v zimě zahnije ventilátor a pak to lidi taví, vaří, ničí. Pokud neuděláš tohle, tak najede moc kilometrů. :-)

Hodně štěstí.
Hustokrutost
drachir1
Začátečník
Příspěvky: 23
Registrován: 19 úno 2009, 10:11

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od drachir1 »

Když tady probíráte ty výkony, tak bych měl dotaz. Proč Punto I 1,2 MPI mělo 75k a Punto II 1,2 MPI má jen 6ok ?
Dík za postřehy.
Uživatelský avatar
twistedTSD
Začátečník
Příspěvky: 49
Registrován: 06 pro 2014, 14:27

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od twistedTSD »

drachir1 píše:Když tady probíráte ty výkony, tak bych měl dotaz. Proč Punto I 1,2 MPI mělo 75k a Punto II 1,2 MPI má jen 6ok ?
Dík za postřehy.
Mno, "technickou" odpověď ti dát nedokážu, ale čistě logicky, 1.2 MPI 8V v Puntu II nahrazuje 1.1 a 1.2 SPI v Puntu I, je tedy jen základní motorizací. 1.2 75 v Puntu I měl v nabídce trochu jiný účel (odpovídá mu novější 1.2 16V).
Ex: Fiat Punto mk2a 1.2 8V Dynamic 5dv. :,(
turbom
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 481
Registrován: 24 dub 2008, 22:19
Bydliště: Havl. Brod. a okoli

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od turbom »

1.2 Mpi 60 je 8V, 1.2 75 je 16v. Takze pro porovnani je to lepsi Punto I- 1.2 75 vs Punto II 1.2 16v 80k

http://www.auto-data.net/en/?f=showSubM ... eli_id=761" onclick="window.open(this.href);return false;
2008- Fiat Bravo 1.4 T-jet 110kw Emotion +LPG Stag Q-BOX. 2008 Fiat Linea-1.4 T-jet 88kw
Uživatelský avatar
liborko
Všeználek
Příspěvky: 2726
Registrován: 26 zář 2007, 16:06
Bydliště: Havířov

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od liborko »

To je blbost co jsi napsal. MKI 1.2 MPI 75K je 8V. (dvouvačka 16V v MKI má 85k) Samotný motor je z 90% totožný jako MKI 1.2SPI 60k. Motory mají stejné vrtání i zdvih. Kompresní poměr 9.8 vs.9.6 ,krouťák 106 vs. 96.Rozdíly jsou ve vačkách,svodech a potrubí výfuku,jednotky mají jiná data,rozdílné blbiny kolem motoru atd. A k dotazu proč MKII 1.2MPI má jen 60k -podle mě nejspíš aby to splňovalo evropské normy nebo nějaká podobná nařízení o ekologii a pod. proto je to takhle přiškrcené. Proto taky v MKII 1.2 16V má jen 80k.
CROMA 1.9JTD/110kW r.06 -EMOTION-
Lancia Musa 1.4 16V r.11-PLATINO-
PUNTO 75 ELX r.96

IDEA 1.4 16V/70kW r.07
Stilo 1.6 16V/76kW r.02 Dynamic
Seicento 1.1 SPI HOBBY r.99...
TIPO 1.4 r.94...
UNO 1.5 MPI r.87
Uživatelský avatar
ludeco
Fiaťák
Příspěvky: 193
Registrován: 27 bře 2008, 12:23
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od ludeco »

Ještě doplním, že rozdíl 1.2 MPI mk1 (75) vs. 1.2 MPI mk2 (60) je docela velký, mk2 má jinou hlavu s užšímy kanály, užší sací potrubí, menší průměr škrtící klapky, jinou horší vačku... ale také si řekne skoro o dva litry méně benzínu na 100 km.

Pro zajímavost, existuje i verze tohoto motoru s 65 koni, z takového přechodového období kolem roku 2000. Dělal se v krátkém Paliu a fyzicky je stejný jako v Puntu mk1 (hliníkové sání).
/F/I/A/T/ Punto mk1 # 60SX 6speed # Novitec look #
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od Vitaml »

Teď mě jen tak napadlo, nedalo by se hliníkové sání z mk1 namontovat na mk2 8V ? Případně i klapka?
Pasovalo by to, nebo má hlava i jinak šrouby ?
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Uživatelský avatar
twolive
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 389
Registrován: 01 dub 2012, 12:01
Bydliště: Přerov

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od twolive »

podvozek na puntu vychazí z una ? :-/ se mi nezda :-D uno ma vzdau napravu pevnou jak felicia ale punto už ma nezavisle zavěšene to se sobě vubec nepodoba ale dvojka už ma zase pevnou ;) dvojka ponto ma min kw kvuli emisim to je jasne
punto cabrio 90 1,6 8v 65kw mpi
cinquecento 1.1 8v asi 50 kw mpi
punto gt .. 1,4 8v turbo
stavba cabrio 2,4 20v 96kw td
kurivoj
Začátečník
Příspěvky: 1
Registrován: 28 kvě 2016, 06:58

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od kurivoj »

caute tak si to tak čtu a mam to samo co kolega taky se rad vrtam v motorech a podobne... mam 1,2 8v 75ps a upravou sani race filtr (ale zachovanim airboxu jen to mam mimo motor vice mene misto blinkru :D auto nejezdi po cestach mam ho na hobby sprint!) pak volny pruchod na vyfuk jen rezonator a pruchozi lazenej koncak od walkera ktomu 3bod svičky trochu pročištěnee a Fiateek mi šlape jak hodinky a i lepe jede pro mne znatelne než pred tim... taky si chci pohrat jeste ;) premyslim na ostrou vačku a nebo spiš spojku(lamelu,setrvak lehči atd... sakum prdum ted sem tam nahnal cca 5 až max10 koni s dalši upravou bych se mohl dostat na nakych 15-20ps+ ono to stačit bude na akceleracu teda určitě a už se mužu chytat a ostatni mužou čumět co takej prcek dovede ;) to mi verte :D :D :D :D
Uživatelský avatar
Vitaml
Všeználek
Příspěvky: 1218
Registrován: 26 pro 2015, 11:55
Bydliště: Brno

Re: Punto 1.2 8V úpravy motoru

Příspěvek od Vitaml »

Na to sis měl vzít 1,8 16V
vitaml@volny.cz
Fiat Punto 2 ELX - 1,2/8V, 2001, 125 tkm
Brno
Odpovědět

Zpět na „Punto - motor“