6 rychlosti

Vše o motoru a převodovém ústrojí, poruchy, úpravy, rady a typy, topení a chazení

Moderátoři: peta.smolik, mad mike, Katy, Matto

Uživatelský avatar
PotkanGT
Všeználek
Příspěvky: 1606
Registrován: 17 říj 2009, 11:16
Bydliště: Piešťany SVK

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od PotkanGT »

mal som moznost chvilu jazdit na 6speede a je to nahovno cele zle. na ukor tej 6tky su ostatne kvalty kratke jak hovado.je to dobre akurat tak do mesta a ta 6tka je tam len koli spotrebe.zalozis ju tam uz pri 60km/h a mozes na nej ist az do zblaznenia.
pokial pouzivas punto vyhradne v meste tak odporucam ale pokial jazdis sportovo tak je to zbytocnost.
Alfa Romeo 166 2.4JTD, cat. OFF, egr OFF, dsp sound ON,
Alfa Romeo 156 2.4JTD,cat OFF, egr OFF, chip made in Kubyss
ex. Fiat Punto GT1.4T
ex. Ford Escort 1.8 16V 120ps
ex. Renault Rapid 1.9d
ex. Fiat Uno Logo 1.4ie
ex. Renault 19 Chamade 1.7i 90ps
Reklama
 

Uživatelský avatar
peta.smolik
Všeználek
Příspěvky: 2559
Registrován: 26 dub 2010, 15:19
Bydliště: V.M.
Kontaktovat uživatele:

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od peta.smolik »

Můžu jen potvrdit že PotkanGT má pravdu svezl sem se... je to sice ze začátku zajímavý ale za chvíli sem měl spíš smíšený pocity :?
Punťa fire, Rosso Tiziano
Fiat 128 sport 1300 SL, zatím rozebrán na prvočinitele
standor
Fiaťák
Příspěvky: 154
Registrován: 14 srp 2006, 21:30
Bydliště: RYCHVALD
Kontaktovat uživatele:

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od standor »

Fakt nevím co tady pořád řešíte.
Kdyby jste nebyli shnilí číst trochu pozpátku,tak byste už odpovědi našli.
:twisted:
https://www.club-fiat.com/viewtopic.php?t=6172
Punto Sporting Mk1 16V 6SPEED už 3 roky značky v depozit , Bývalka Idea 1.4 16V 6SPEED , Multipla 2006 LPG, motor po smrti. Punto MK2 1.2 16V

Bratříček Punto Sporting 2001 6SPEED hnije na dvorku ,Marea 1,6 2001, BRAVA 2001 1,6 16V 6SPEED
Uživatelský avatar
Karol
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 301
Registrován: 01 úno 2011, 22:56

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od Karol »

Zacinam v tom mat zmatok. Takze 55-tky maju 5 aj 6 kvaltove prevodovky, ale hoci ako citam v knihe na tom 6-kvalte su 2,3,4,5 prevodove pomery v prevodovke rovnake, 1 je rychlejsia v porovnani s 5-kvaltom akurat ze diferak to cele kazi, lebo ma trvaly prevod do pomala, takze vlastne vsetky stupne su pomalsie ako u 5-kvaltu. Pomer v diferaku je u 5-kvaltu 3,866, u ED 5 kvaltu je to 3,563 (do rychla) ale u 6 kvaltu je to 4,923, takze do pomala. Vysledok je ten, ze u 6-kvaltu je 6-tka pomalsia ako 5-ka u 5-kvaltu. Otazkou ostava naco su tie prevody tak nahusto nasekane ? Ostava mi len jedine vysvetlenie - tahanie tazkeho nakladu a do kopcoviteho terenu.

OK, 6-kvalt ma vyhodu ze sa da lepsie vyuzit optimalne otacky pre hocijaku rychlost, ale v tomto pripade len do cca 90 km/h. Pritom je jasne, ze ten motor 1.1 by rychlejsiu 6-tku utiahol, teda samozrejme na udziavanie rovnakej rychlosti po dialnici.

Podla mojej knihy je ten ED 5-kvalt cely robeny do rychla. Takze hlavne na dialkove trasy. 3,4,5 je dlhsia a celkovo diferak je rychlejsi. Nevyhoda je vsak potom pri rozbehu s tazkym nakladom do kopca.

Neuveritelne, ze nevyrobili prevodovku ktora by mala 6-tku rovnako rychlu ako 5-tka v ED. Evidentne to ten motor utiahne kedze ED sa montoval do 55. Podla mojho vypoctu by pri 130 km/h mali byt otacky u ED 5-kvaltu a 55 motora 3715 namiesto 4500 v pripade nie ED verzie. Takze slusne znizenie. Vlastne ide pre lubovolnu rychlost o 1,211-nasbne znizenie otacok. Pri 90 km/h by to bolo len 2559.

Prikladam sem graf krutiaceho momentu motoru FIRE 55 SPI mk1 a otacky vs. rychlost na jednotlivych stupnoch. Pocitane pre nasledujuce parametre : staly prevod diferaku 3,866, 1 - 3,909 ; 2 - 2,157 ; 3 - 1,480 ; 4 - 1,121 ; 5 - 0,902
Přílohy
Graph2.jpg
Graph2.jpg (125.5 KiB) Zobrazeno 3054 x
Punto Mk1 1.1 r.v. 1997 cca 140000 km
lacin
Znalec
Příspěvky: 991
Registrován: 05 lis 2005, 13:04
Bydliště: taky JM

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od lacin »

Sestikvrdla je lepsi. Neni to sice na dalnice, ale petikvrdlu bych asi nechtel...
Hustokrutost
Leoš
Začátečník
Příspěvky: 10
Registrován: 02 úno 2008, 22:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od Leoš »

Někteří čtou i pozpatku. :D Kdysi jsem segře koupil Punto 1,2 85ELX rv 99. kvaty tak krátký, že 5tka jede v pohodě i na 50 v obci.
6 kvalt je uzkej profil a jet pro celý auto na díly do němec 1500km a trnout jestli s II pasne pruměr a delka poloos, co bude pak tachometr ukazovat za nesmysl mi přijde blbost. Nejednoduší operace jako u Golfu, či Octavie, Fabie je jen přehodit kolečka na 5 rychlostním stupni. Je to za hodku hotové a sundá se jen deklík. Jenom vědět z z čeho a s kolika zuby tam ty dvě rychlejší kolečka použít? Tuší někdo? Třeba Fiaták to kdysi z uspěchem u 55 zkusil. Leo
Uživatelský avatar
peta.smolik
Všeználek
Příspěvky: 2559
Registrován: 26 dub 2010, 15:19
Bydliště: V.M.
Kontaktovat uživatele:

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od peta.smolik »

Kdyby to bylo tak jednoduchý jak ty píšeš mělo by to spousta lidí už dávno, mám 5kvalt a pětka jede v poho na 50 i v obci...
Punťa fire, Rosso Tiziano
Fiat 128 sport 1300 SL, zatím rozebrán na prvočinitele
Leoš
Začátečník
Příspěvky: 10
Registrován: 02 úno 2008, 22:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od Leoš »

No mám rád konkrétní odpovědi od lidí co něco zkusili byť si třeba naběhli.
Logicky tedy na Punto 85Ps misto 0,897 by seděla pětková kolečka z Td 0,794. Bohužel převodovka je stavebně jako z Uno turbo rozteč hřídelů cca 70 mm a 85tka má cca 65mm tak to tam nelze namontovat.
Další variantou jsou : pětková kolečka z ED 0,808.
nebo z Fiat Uno 1,0i který má p.kol. dokonce 0,78
nebo celou převodovku z Fiat Uno 1,0i kdyby samotná kolečka nepasovala, protože i délka diferciálu není špatná 3,75.

Zkusil někdo některou z těhlech 3 variant?
Leo
Uživatelský avatar
peta.smolik
Všeználek
Příspěvky: 2559
Registrován: 26 dub 2010, 15:19
Bydliště: V.M.
Kontaktovat uživatele:

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od peta.smolik »

Tak jak to píšeš jsem to nezkoušel vlastně na Puntu vůbec nic ale absolvovali jsem s bratrancem skládání pětky na Fiatu Ritmo 1,4 a Fiatu 127 na motoru 1050...
Na Ritmu se zadařilo a pětková kolečka jsme měli z Ritma 110 TC Abarth ale na 127 jsme se vypekli ale už je to 17 let a moc dobře si to už nepamatuju takže napíšu později
Punťa fire, Rosso Tiziano
Fiat 128 sport 1300 SL, zatím rozebrán na prvočinitele
Uživatelský avatar
Otomar
Zkušenej Fiaťák
Příspěvky: 217
Registrován: 13 led 2012, 20:46
Kontaktovat uživatele:

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od Otomar »

Napadlo Vás nechat si to kolečko vyrobit? Pakliže máte někdo převodovku na "hraní" a poskytnete podklady, můžu dodělat dokumentaci a nechat udělat:-) Sám bych o to také stál...
Fiat Punto MK1 55, 1996; Ford Focus 2004
Uživatelský avatar
peta.smolik
Všeználek
Příspěvky: 2559
Registrován: 26 dub 2010, 15:19
Bydliště: V.M.
Kontaktovat uživatele:

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od peta.smolik »

Dokumentaci i výrobu bych si možná i udělal sám nebo v rodině by se výroba zvládla ale nemám tu převodovku na hraní a ani čas na to se tím zabývat :(
Punťa fire, Rosso Tiziano
Fiat 128 sport 1300 SL, zatím rozebrán na prvočinitele
Leoš
Začátečník
Příspěvky: 10
Registrován: 02 úno 2008, 22:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od Leoš »

Dnes jsem sehnal převodovku z Loga 1,0i hřídele mají osovou vzdálenost 65mm ale zuby jsou obráceně i velikost kol je obráceně než je třeba asi se i hřídele točí obráceně a má jinde uloženou vypínací páku která má jinou délku. Takže nepoužitelné. Logácká skříň má jiné uložení pro silenblok a vstupy do převodovky pro mokrý manžety, to jsem už dávno zapoměl, takže ji tam cpát celou je nesmysl.(Byť nějaký brňák tvrdí, že ji bez potíží namotoval z Una do Punta ale ani nenapíše z jaký obsahy měli ty auta).
Ještě jsem pečlivě prozkoumal co se tu na tato témata psalo a napadá mě podívat se na převodové poměry a délky diferáků Punto 1,2i 2000- 60 a 80Ps. Kdo to umí z hlavy nebo sype z rukávu děkuji?
Leo
Leoš
Začátečník
Příspěvky: 10
Registrován: 02 úno 2008, 22:25
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: 6 rychlosti

Příspěvek od Leoš »

Tabulku MK II jsem objevil u Dojáčka. 5 tky krátké jak u 60Ps tak 80PS 0,897 to dohnané delším diferákem 3,438.
Takže zbývá varianta kolečka pětková přehodit z ED. Dát celou převodovku z ED což se mi puvodně moc nechtělo protože díky diferáku 3,563 relativně dlouhým kvalům 1,2,3,4. 85PS má výkon až vysoko tak dole přestane příjemně akcelerovat.Když ale vidím že z MK II je ještě delší jen s kratší pětkou zřejmě zbyde varianta se záměnou celé skříně z 60,80PS z MKII těch bude na trhu víc. Někde zpátky lze najít odkaz někoho kdo tak bez potíží učinil.(Dík za nabídku výroby koleček ale cena by jistě převýšila cenu jiné vhodné použité skříně).

Typ motoru 1.2 1.2 16V 1.2 16V Speedgear 1.2 16V
Objem (cm3) 1242 1242 1242 1242
Kompresní poměr 9,5 : 1 10,6 : 1 10,6 : 1 10,6 : 1
Max. výkon v kW (k) při otáčkách/min. 44 (60)/5000 59 (80)/5000 59 (80)/5000 59 (80)/5000
Max. točivý moment Nm (kgm) při otáčkách/min. 102 (10,4)/2500 114 (11,6)/4000 114 (11,6)/4000 114 (11,6)/4000
Rychlostní stupně - - Sekvenční -
1 3,909 : 1 3,909 : 1 2,432 : 1 3,545 : 1
2 2,158 : 1 2,158 : 1 1,473 : 1 2,158 : 1
3 1,480 : 1 1,480 :1 0,980 :1 1,480 : 1
4 1,121 : 1 1,121 : 1 0,742 : 1 1,121 : 1
5 0,897 : 1 0,897 : 1 0,602 :1 0,921 : 1
6 - - 0,520 : 1 0,766
R 3,818 : 1 3,818 : 1 2,434 : 1 3,818 : 1
Stálý převod 3,438 : 1 (16/55) 3,438 : 1 (16/55) 4,647 : 1 (17/79) 4,071 : 1 (14/57)

Maximální rychlost (km/h) 155 172 165 172
Zrychlení: z 0 na 100 km/h (s) 14,3 11,4 12,6 10,9
(2 osoby + 20 kg) 0 ÷ 1000 m (s) 35,9 33,2 35,0 32,9
Leo
Odpovědět

Zpět na „Punto - motor“