Čištění mazacích kanálků
Moderátoři: kubiii, Minimaxa, peta.smolik, Globusman
Čištění mazacích kanálků
V časopisu Svět motorů bývají testována ojetá auta. Mulťa tam nebyla, ale byla tam Brava s motorem 1,6 16V 100, tedy stejným, jaký se dodává do Mloků. Nějakej týpek tam hodně doporučoval při každé výměně oleje pročistit mazací kanálky, které prý mají tendenci se ucpávat, což prý může vést k vážným škodám na motoru. Máte s tím někdo zkušenost? Jak se to dělá? Je to složitá operace? Díky
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
- Reklama
-
- Znalec
- Příspěvky: 725
- Registrován: 09 led 2007, 18:35
Re: Čištění mazacích kanálků
Tak jsem se rozhodl, že si tentokrát olej vyměním sám a koupil jsem si k tomu i nějaký prostředek na proplach motoru http://www.oleje.cz/eshop/show_prod.php?id=771" onclick="window.open(this.href);return false; , prý je to lepšší, tak snad to zvládnu.
Nevíte, čím se povoluje šroub, kterým se vypouští olej? Imbus nebo nějaká specialita???
Nevíte, čím se povoluje šroub, kterým se vypouští olej? Imbus nebo nějaká specialita???
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Výměna motorového oleje - návod pro lamy jako jsem já
Tak jsem se v sobotu rozhodl, že nechám svého dvorního mechanika odpočívat a olejíček si tentokrát vyměním sám. Zkušenější z vás to asi budou považovat za banální záležitost, ale těm, kteří by si to také chtěli zkusit, popíšu své zážitky z tohoto - na první pohled lehkého - úkonu.
V ekolube jsem nakoupil 4 litry nejlevnější oleje splňujícího předepsané normy (ACEA A3, API SJ), volba padla na olej značky Orlen viskozní třídy 10W40 - litr asi za 90 Kč. K tomu jsem přikůpil půllitrovou flaštičku proplachu motoru Liqui Moly za necelých 170 Kč.
Do autokelly jsem zaskočil pro olejový fitr Filtron (za registraci asi za 70 Kč), při té příležitosti jsem koupil i nový vzducháč stejné značky asi za 100 Kč. Abych byl dokonale připraven, neopomněl jsem pořídit nejlevnější řetězový klíč na filtry asi za 30 Kč (u mloka úplně na houno, ale o tom později!).
Další čas jsem věnoval teoretické přípravě, když jsem na YouTube zhlédl 2 videa zobrazující výměnu oleje. Bohužel to byla videa z USA, tedy auta, pod kterými dokáže projít dítě, aniž by si odřelo hlavu, kde je na každou komponentu místa jako hrom. Ale princip je stejný, a tak jsem se začal cítit jistý v kramflecích.
Dále jsem se vybavil starým hrncem a petláhví na vyjetý olej a trychtýřem pro snadnější nalévání a vylévání a také gumovými rukavicemi (doporučuji).
Na samotnou výměnu jsem pro jistotu zajel na chalupu ke švagrovi, který je v podobných otázkách o dost zkušenější, a tak jsem byl klidnější pod jeho supervizí... a udělal jsem dobře!
Nejdříve jsem si chtěl být jistý, že určitě podaří povolit výpustný šroub v olejové vaně. Na povolení byl třeba imbus velikosti 12mm, který nám půjčil soused. Jak se ukázalo, samotný klíč nestačil, k úspěchu byla třeba i trubka, která by se imbus nasadila. Nejdříve jsem zkoušel do imbusu mlátit kladivem, ale po švagrových vtipných výrocích typu: "No, snad se ti nepodaří vyrvat kus vany," jsem ztratil odvahu a pustil jsem pod auto jeho. Jemu se šroub podařilo uvolnit až poté, co imbus prodloužil velkým klíčem a zvětšil tak páku. Kdo má na šroubu místo šestihranu torxovou hvězdičku, je fak chudák a navaření matky je tím nejrozumnějším, co může udělat.
Nakonec se tedy podařilo a já se dle návodu jal proplachové alchymie. Do motoru jsem vylil přípravek Liqui Moly a nechal motor asi 15 minut běžet. Poté jsem olej vypustil.
Když už jsem měl pocit, že toho víc nevykape, pustil jsem se do demontáže olejového filtru. Levný klíč s řetězem se na Multiplu ukázal jako naprosto chybné řešení (hodí se s plochým pásem). Filtr jím jde chytnout jen při svém vrcholu a zanedlouho se mi místo povolení kýžené součástky podařilo perforovat plechový plášť filtru, díky čemuž mě začal zkrápět zbytek oleje, který začal z filtru odtékat. A švagr opět začal perlit s historkami, jak někdy je nutný filtr úplně rozj.bat, než se ho podaří odstranit... Po chvíli jsem ho opět pustil pod auto, když v ruce třímal kladivo a dláto. Se slovy: "Jak to není moje auto, tak si dovolím víc do toho bouchnout," si lehl pod auto a já se začal modlit, ke svatému Krištofovi, jehož obrázek si pamatuju z volantu starého Wartburgu 311.
Ozvala se série kovářských zvuků, trocha hekání a já se odmítal pod auto podívat... nakonec švára zahlásil, že pohoda, že se přece točí a mně spadl rozvodový řemen ze srdce.
Otěže jsem opět převzal já jakožto teoretický odborník. Těsnění nového filtru jsem přesně podle videonávodu potřel vrstvou nového oleje a našrouboval na místo. POZOR! Dotahovat pouze rukou!!!
Zašrouboval jsem zpět výpustný šroub a do motoru nalil 3,5 litru oleje. Pak nastartovat, aby se zaplnil i filtr. Švára opět zavtipkoval na téma "pokud ti po chvíli nezhasne kontrolka mazání, tak se něco pokazilo" a tím ve mě nanovo zažehl plamen zvýšené religiozity. Vše dopadlo dobře, a tak jsem po chvilce doplnil ještě pár deci, které patří do filtru.
Další veselou historkou bylo slévání vyjetého oleje do připravených nádob (vešlo se do láhví od nových olejů), ale občas mi troška ukápla (Bursíka by klepla pepka), a tak jsem posléze ještě odtěžil několik kilo zeminy (Kateřino, tak toto rozhodně biomasa nebyla!!!) a vše odvezl do ekodvora, kde to v zimě asi ztopí v kamnech či co?
Tak, milé děti, a to je konec pohádky
V ekolube jsem nakoupil 4 litry nejlevnější oleje splňujícího předepsané normy (ACEA A3, API SJ), volba padla na olej značky Orlen viskozní třídy 10W40 - litr asi za 90 Kč. K tomu jsem přikůpil půllitrovou flaštičku proplachu motoru Liqui Moly za necelých 170 Kč.
Do autokelly jsem zaskočil pro olejový fitr Filtron (za registraci asi za 70 Kč), při té příležitosti jsem koupil i nový vzducháč stejné značky asi za 100 Kč. Abych byl dokonale připraven, neopomněl jsem pořídit nejlevnější řetězový klíč na filtry asi za 30 Kč (u mloka úplně na houno, ale o tom později!).
Další čas jsem věnoval teoretické přípravě, když jsem na YouTube zhlédl 2 videa zobrazující výměnu oleje. Bohužel to byla videa z USA, tedy auta, pod kterými dokáže projít dítě, aniž by si odřelo hlavu, kde je na každou komponentu místa jako hrom. Ale princip je stejný, a tak jsem se začal cítit jistý v kramflecích.
Dále jsem se vybavil starým hrncem a petláhví na vyjetý olej a trychtýřem pro snadnější nalévání a vylévání a také gumovými rukavicemi (doporučuji).
Na samotnou výměnu jsem pro jistotu zajel na chalupu ke švagrovi, který je v podobných otázkách o dost zkušenější, a tak jsem byl klidnější pod jeho supervizí... a udělal jsem dobře!
Nejdříve jsem si chtěl být jistý, že určitě podaří povolit výpustný šroub v olejové vaně. Na povolení byl třeba imbus velikosti 12mm, který nám půjčil soused. Jak se ukázalo, samotný klíč nestačil, k úspěchu byla třeba i trubka, která by se imbus nasadila. Nejdříve jsem zkoušel do imbusu mlátit kladivem, ale po švagrových vtipných výrocích typu: "No, snad se ti nepodaří vyrvat kus vany," jsem ztratil odvahu a pustil jsem pod auto jeho. Jemu se šroub podařilo uvolnit až poté, co imbus prodloužil velkým klíčem a zvětšil tak páku. Kdo má na šroubu místo šestihranu torxovou hvězdičku, je fak chudák a navaření matky je tím nejrozumnějším, co může udělat.
Nakonec se tedy podařilo a já se dle návodu jal proplachové alchymie. Do motoru jsem vylil přípravek Liqui Moly a nechal motor asi 15 minut běžet. Poté jsem olej vypustil.
Když už jsem měl pocit, že toho víc nevykape, pustil jsem se do demontáže olejového filtru. Levný klíč s řetězem se na Multiplu ukázal jako naprosto chybné řešení (hodí se s plochým pásem). Filtr jím jde chytnout jen při svém vrcholu a zanedlouho se mi místo povolení kýžené součástky podařilo perforovat plechový plášť filtru, díky čemuž mě začal zkrápět zbytek oleje, který začal z filtru odtékat. A švagr opět začal perlit s historkami, jak někdy je nutný filtr úplně rozj.bat, než se ho podaří odstranit... Po chvíli jsem ho opět pustil pod auto, když v ruce třímal kladivo a dláto. Se slovy: "Jak to není moje auto, tak si dovolím víc do toho bouchnout," si lehl pod auto a já se začal modlit, ke svatému Krištofovi, jehož obrázek si pamatuju z volantu starého Wartburgu 311.
Ozvala se série kovářských zvuků, trocha hekání a já se odmítal pod auto podívat... nakonec švára zahlásil, že pohoda, že se přece točí a mně spadl rozvodový řemen ze srdce.
Otěže jsem opět převzal já jakožto teoretický odborník. Těsnění nového filtru jsem přesně podle videonávodu potřel vrstvou nového oleje a našrouboval na místo. POZOR! Dotahovat pouze rukou!!!
Zašrouboval jsem zpět výpustný šroub a do motoru nalil 3,5 litru oleje. Pak nastartovat, aby se zaplnil i filtr. Švára opět zavtipkoval na téma "pokud ti po chvíli nezhasne kontrolka mazání, tak se něco pokazilo" a tím ve mě nanovo zažehl plamen zvýšené religiozity. Vše dopadlo dobře, a tak jsem po chvilce doplnil ještě pár deci, které patří do filtru.
Další veselou historkou bylo slévání vyjetého oleje do připravených nádob (vešlo se do láhví od nových olejů), ale občas mi troška ukápla (Bursíka by klepla pepka), a tak jsem posléze ještě odtěžil několik kilo zeminy (Kateřino, tak toto rozhodně biomasa nebyla!!!) a vše odvezl do ekodvora, kde to v zimě asi ztopí v kamnech či co?
Tak, milé děti, a to je konec pohádky
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Re: Výměna motorového oleje - návod pro lamy jako jsem já
u r.v. 99 je výměna pohoda....u těch co mají počítač (asi 11/2000 a nahoru) je to o jeho hlášky pestřejší. Stačí dát více oleje (dle serv. knížky), potom začne počítač hudrovat HIGH LEVEL OIL(nebo tak něco), a nezhasne až do té doby než člověk odpustí šroubem pro vypouštění. Pak nastartuje a je to v pohodě. Po týdnu jsem povypuštěné opět dolíval (dle měrky).....
Multipla 2004, JTD 145
Re: Čištění mazacích kanálků
For Kubii ,dufam ze ta po tom to vsetkom nenapadne menit doma rozvody
Re: Čištění mazacích kanálků
Nejsem Mlokovrah!!!AlexAG píše:For Kubii ,dufam ze ta po tom to vsetkom nenapadne menit doma rozvody
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Re: Čištění mazacích kanálků
nedávno jsem z otcem rozdělával do mrtě motor z mazdy 626 .Zbyl mu a tak ho bylo třeba roztřídit na hliník ocel a litinu.Nechtějte vidět jak vypadají zbytky oleje z míst z kterých neodtéká.Taktéž dno olejové vany.Ten proplach asi má něco do sebe....kubiii píše:Nejsem Mlokovrah!!!AlexAG píše:For Kubii ,dufam ze ta po tom to vsetkom nenapadne menit doma rozvody
Re: Čištění mazacích kanálků
.
Naposledy upravil(a) wenka dne 30 lis 2014, 17:32, celkem upraveno 1 x.
EX:Mazda Demio /Japonec nakonec/
EX:Punto 55S r.v.1996,černá s polepy
EX:Modrá zatmavená multinka 1,6 100 16v r.v.1999
EX:Punto 55S r.v.1996,černá s polepy
EX:Modrá zatmavená multinka 1,6 100 16v r.v.1999
Re: Čištění mazacích kanálků
Teď jsem někde na netu četl, že i proplach je rizikový, pokud by uvolnil nějaké nečistoty, které by se nepodařilo vypustit. U mě ale zatím dobrý a proplach budu asi používat při každé výměně oleje. Nestojí to tolik, a co bych pro Mloka neudělal, že? Výměna levnějšího oleje po 10tkm je určitě lepší alternativa, než spolíhat na to, že Selenia vydrží víc (IMHO čistě marketing).
Ten olej Orlen by měl opravdu splňovat všechny požadovaný normy a navíc Orlen je v mazivech poměrně zásadní firma (tuším, že v Česku je to vlastník Benziny).
Ten olej Orlen by měl opravdu splňovat všechny požadovaný normy a navíc Orlen je v mazivech poměrně zásadní firma (tuším, že v Česku je to vlastník Benziny).
Fiat Scudo
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
r.v. 2008, 201000 km
2.0 MultiJet 100kW
Re: Čištění mazacích kanálků
Interval výměny neurčuje výrobce oleje, ale konstruktér motoru. Myslet si, že "lepší" olej mohu nechat v motoru déle, než předepisuje automobilka, je přímá cesta do záhuby (ke generálce).
Stejně tak neexistuje lepší olej pro motor. Je pouze předepsaný. To znamená splňující jak viskozní, tak výkonovou specifikaci.
Předčasná výměna neuškodí motoru, jen peněžence.
Stejně tak neexistuje lepší olej pro motor. Je pouze předepsaný. To znamená splňující jak viskozní, tak výkonovou specifikaci.
Předčasná výměna neuškodí motoru, jen peněžence.
1.2 F.I.R.E. 44 kW ex.
0.4 i.e. 24 kW
1.8 TSI 132 kW
0.4 i.e. 24 kW
1.8 TSI 132 kW
Re: Čištění mazacích kanálků
.
EX:Mazda Demio /Japonec nakonec/
EX:Punto 55S r.v.1996,černá s polepy
EX:Modrá zatmavená multinka 1,6 100 16v r.v.1999
EX:Punto 55S r.v.1996,černá s polepy
EX:Modrá zatmavená multinka 1,6 100 16v r.v.1999