PALIVO: Spotřeba + vyjádření odborníka
Moderátor: peta.smolik
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
Jednou jsem zkusil Puňťu na čistý benál a jezdil jsem za cca. 5,5-5.8 litru. Ale já jezdím cca. 110 tacho po okresce.Jinak 7,5-8,5 E 55-E80 bez ohledu na spotřebu. S Puntem a tedy i Pandou není problém jezdit za 5 litrů,tedy mimo dálnice a dodržování předpisů . A s trochou předvídavosti by to měl dokázat každý
- Reklama
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
Nevím, co jsem za brzdu provozu pokud mám průměrnou rychlost na trase 65km/hod. Jsou to okresky, vždy cca2-3km obec (jezdím je na 60 tacho) a 3-4km mimo obec (pokud nikoho nebrzdím, tak jedu 85, pokud mě někdo dojíždí, tak jedu 90 nebo se radši nechám předjet a zařadím se za něj, využívám závětří s rychlostí až ke stovce) s kolonou před Hradcem cca 15km dlouhou a pohybující se rychlostí kolem 70 tky. Nepředjíždím v koloně, nemá to cenu. Když předjedu 10 aut, tak přijedu do HK o 0,5km dřív tj. cca 1/2 min.
Ještě něco k technice:
Olej jezdím na spodní rysce, stejně jako chladící kapalinu (rychlejší ohřev motoru včetně náběhu topení)
Co nejužší pneu. Těch 155mm je skvělejch! Co 10mm přidání na šířku, to cca 0,1 litru/100km navíc.
Možné náročnější úpravy (asi je má nová Panda 2010 51kW), vyzkoušel jsem si to na Formanoj (bez katu a elektroniky - zlatej motor, kéž by to auto bylo oboustranej pozink!)
snížení hlavy válců=zvýšení kompresního poměru (vyšší výkon, bohužel ostřejší průběh točáku s posunutím obého do vyšších ot. (točák nad 3500 a výkon k 6000 ot - ztrácí se výhoda osmiventilu, kterej obecně velmi dobře táhne od spodu a snáší nízké otáčky. Na závodění jsou 16V a mnohem lepší aerodynamika, kterou Panda bohužel nemá, není to auto pro rychlosti nad 100km/hod. Ne že by nejela, ale dělá aerodinamickej kravál a žere jak svině!) No a při větší kompresi se už vyplatí 98 benál. Bohužel neznám hodnoty softu řídící jednotky motoru, tj. maximální možnej předstih, aby se ta komprese a benál plně zužitkovaly (případně zda by soft šlo do starý Pandy přehrát z toho novýho draka, ale obecně by to měly doladit čidla - klepání na motoru.
odlehčení setrváku na klikovce=ochotněji to jde do otáček (výborný do města a obecně na častou akceleraci, ale může to ztratit schopnost rozjezdu při nepřidání plynu a lehkým pouštění spojky, na prd do kopců, kde se lze před nimi dostatečně rozjet-těch moc není, rychlejc to ztrácí setrvačnost, která je daná spíš než vahou vozu právě roztočením otáčivých hmot a jejich neochotou tuto svou energii ztrácet.
Jo a velmi by pomohlo zvýšení celkovýho převodu v rozvodovce (u Fáv si člověk moh vybrat mezi čtyřma možnostma, tady jsou snad bohužel jen dvě a s minimálním rozdílem), aby klesly otáčky motoru při stejný dosahovaný rychlosti. Nejedná se mi tedy o dosažení vyšší maximálky, která je s tímto ovšem taky spojená. Můj Forman po úpravě lítal na 98 benál a seštelování předstihu na rozdělovači dle tacháku až 186, a jezdil dovolený plně naloženej za 5,5l/10km s trvalou rychlostí po dálnici 130-145km/hod. Opakuju, zlatý auto, ale ta hniloba.
Ještě něco k technice:
Olej jezdím na spodní rysce, stejně jako chladící kapalinu (rychlejší ohřev motoru včetně náběhu topení)
Co nejužší pneu. Těch 155mm je skvělejch! Co 10mm přidání na šířku, to cca 0,1 litru/100km navíc.
Možné náročnější úpravy (asi je má nová Panda 2010 51kW), vyzkoušel jsem si to na Formanoj (bez katu a elektroniky - zlatej motor, kéž by to auto bylo oboustranej pozink!)
snížení hlavy válců=zvýšení kompresního poměru (vyšší výkon, bohužel ostřejší průběh točáku s posunutím obého do vyšších ot. (točák nad 3500 a výkon k 6000 ot - ztrácí se výhoda osmiventilu, kterej obecně velmi dobře táhne od spodu a snáší nízké otáčky. Na závodění jsou 16V a mnohem lepší aerodynamika, kterou Panda bohužel nemá, není to auto pro rychlosti nad 100km/hod. Ne že by nejela, ale dělá aerodinamickej kravál a žere jak svině!) No a při větší kompresi se už vyplatí 98 benál. Bohužel neznám hodnoty softu řídící jednotky motoru, tj. maximální možnej předstih, aby se ta komprese a benál plně zužitkovaly (případně zda by soft šlo do starý Pandy přehrát z toho novýho draka, ale obecně by to měly doladit čidla - klepání na motoru.
odlehčení setrváku na klikovce=ochotněji to jde do otáček (výborný do města a obecně na častou akceleraci, ale může to ztratit schopnost rozjezdu při nepřidání plynu a lehkým pouštění spojky, na prd do kopců, kde se lze před nimi dostatečně rozjet-těch moc není, rychlejc to ztrácí setrvačnost, která je daná spíš než vahou vozu právě roztočením otáčivých hmot a jejich neochotou tuto svou energii ztrácet.
Jo a velmi by pomohlo zvýšení celkovýho převodu v rozvodovce (u Fáv si člověk moh vybrat mezi čtyřma možnostma, tady jsou snad bohužel jen dvě a s minimálním rozdílem), aby klesly otáčky motoru při stejný dosahovaný rychlosti. Nejedná se mi tedy o dosažení vyšší maximálky, která je s tímto ovšem taky spojená. Můj Forman po úpravě lítal na 98 benál a seštelování předstihu na rozdělovači dle tacháku až 186, a jezdil dovolený plně naloženej za 5,5l/10km s trvalou rychlostí po dálnici 130-145km/hod. Opakuju, zlatý auto, ale ta hniloba.
Naposledy upravil(a) Jan Horák dne 14 led 2010, 12:12, celkem upraveno 2 x.
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
No teda S tím půllitrem jsi to náramně přehnal. Mimochodem moje Favo jezdilo posledních 20tis. km na cca. 104 oktanové palivo. Jsi ekolog ,nebo závodník?? Nebo oboje?? A těch 5,5 litru s Favem raději nekomentuji.Na moje Favo co jezdilo posledních 20tis. km za 0litrů benzínu na 100km ,ale nemáš A říct,že je užovka 155 skvělá Možná do hlubokého sněhu a na ekoralye. Nevím jak jsi to měřil,ale já mám spotřebu po přezutí z letních 185 na zimní 165 úplně stejnou.
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
Pokud bych chtěl závodit, tak nepořídím Pandu v Dynamicu, ale úplně něco jinýho (nebo si to půjčil na okruhu) a závodil bych v regulérním závodě se závoďákama na uzavřenejch tratích a né si honil ego v provozu na silnici (no ale tohle poznání přijde s věkem samo). Jinak jsem celej život závodil, ale s vlastním pohonem a taky jsem si nedokazoval svý síly při předjíždění bab s nůší na zádech, ale se sobě rovnejma. Uzavírám.
Něco o eko-jízdách vím a ty mý postřehy jsou nejen načtený, ale i vlastníma rukama realizovaný a v provozu odzkoušený. Měřeno objektivně při tankování - několikrát z plné do plné na vice jak 3000 km. To Fávo mělo kompresi cca 12:1 (výměna pístů za vypouklý, zvýšení objemu na 1317,5 ccm), taktak udržitelnou pro 98 benál a dodělanou elektroniku vypínání přívodu paliva k volnoběžný trysce při nuceným volnoběhu (brzdění motorem) a čidlo s kontrolkou aktivace 2. stupně karbecu.
A celej fígl je ve zrychlování (nevytáčet a včas řadit nahoru) a poté rozumným udržování rychlosti s využíváním závětří (né však s jízdou na nárazníku vpředu jedoucího vozu), no a při nutnosti brzdění to provádět motorem. Vlastně jsem všechno popsal v příspěvcích výše, stačí to zkusit aplikovat v praxi.
Hlavně předvídavost, předvídavost a zase předvídavost!
Zadej si třeba do Google "tajemství úsporné jízdy" nebo "škola úsporné jízdy", přečti si odkazy a zkus to podle nich. Vyšlo i pár knížek.
No ale asi to pro tebe bude problém, vzhedem k tomu jakej uvádíš svůj styl jízdy.
Podstatou ekologie bývá ale vlastní peněženka, což je i můj případ, né předhánění se na ekojízdách, i když to možná zkusím, ale až Pinďu upravím a vyladím. Zatím sháním podklady. Hoj.
Něco o eko-jízdách vím a ty mý postřehy jsou nejen načtený, ale i vlastníma rukama realizovaný a v provozu odzkoušený. Měřeno objektivně při tankování - několikrát z plné do plné na vice jak 3000 km. To Fávo mělo kompresi cca 12:1 (výměna pístů za vypouklý, zvýšení objemu na 1317,5 ccm), taktak udržitelnou pro 98 benál a dodělanou elektroniku vypínání přívodu paliva k volnoběžný trysce při nuceným volnoběhu (brzdění motorem) a čidlo s kontrolkou aktivace 2. stupně karbecu.
A celej fígl je ve zrychlování (nevytáčet a včas řadit nahoru) a poté rozumným udržování rychlosti s využíváním závětří (né však s jízdou na nárazníku vpředu jedoucího vozu), no a při nutnosti brzdění to provádět motorem. Vlastně jsem všechno popsal v příspěvcích výše, stačí to zkusit aplikovat v praxi.
Hlavně předvídavost, předvídavost a zase předvídavost!
Zadej si třeba do Google "tajemství úsporné jízdy" nebo "škola úsporné jízdy", přečti si odkazy a zkus to podle nich. Vyšlo i pár knížek.
No ale asi to pro tebe bude problém, vzhedem k tomu jakej uvádíš svůj styl jízdy.
Podstatou ekologie bývá ale vlastní peněženka, což je i můj případ, né předhánění se na ekojízdách, i když to možná zkusím, ale až Pinďu upravím a vyladím. Zatím sháním podklady. Hoj.
Naposledy upravil(a) Jan Horák dne 06 led 2010, 16:53, celkem upraveno 3 x.
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
12:1 na Favu to muselo hodně materiálu zmizet z hlavy. Životnost a tvrdý chod,nepružnost atd. to se vyplatí. Mám štěstí,že tohle si můžu odpustit. Na tvém místě bych si koupil hybrid,tam by nirvána dostoupila svého vrcholu. Ale nic ve zlém,je to Tvůj koníček.Já se raději pěkně svezu.Jinak i s Favoritem bez úprav lze jezdit za 3 litry. Ale to by mě fakt nebavilo
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
Jo a jízda autem pro mě není o bavení se, ale o nutnosti přesunu z místa A do místa B s co nejnižšími náklady a investicemi. Proto vojetej pozinkovanej v Polsku dělanej velkosériovej Pinďa. Časem jich bude na vrakáčích spousta, hlavně těch od rádoby závodníků, který si v životě regulérně nezazávodili. Tohle jsou, ale úplně zbytečný plky, jako ostatně u většiny příspěvků v těchto fórech, takže končím, nikoho nepřesvědčuju, sháním technický informace a zkušenosti a už nemíním marnit čas pokecama, nejsem náctiletej. Hoj.
Panda-Pinďa 1,2 8v Dynamic
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Renault ESPACE III, 16V 104kW LPG
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
Mám takový dotaz:jak velký má být odtrh na zapalovacích svíčkách na motoru 1.2, svíčky jsou tam champion rc10ycc. Spotřeba se pohybuje v létě 4.9 a v zimě 5.3 až 5.5 l/100km.
Auto má najeto cca 153 tkm a spotřeba oleje mi připadá velká,asi jak u starých škodovek
( řady 105,120 atd.) a ne jako u auta s rokem výroby 2003.
Auto má najeto cca 153 tkm a spotřeba oleje mi připadá velká,asi jak u starých škodovek
( řady 105,120 atd.) a ne jako u auta s rokem výroby 2003.
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
Kolik je velká? Při 153000 by neměl masivně žrát olej. Tedy pokud ho někdo nenačal. 0,8mm svíčky
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
3 litry na 10 tkm, olej Mogul 10W-40 EXTREME, 2.majitel ( 1.majitel jezdil asi převážně město-Praha), na svíčkách byl odtrh 1,1 mm a snížil jsem ho na 0,7 mm.
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
3 litry? To je tedy opravdu hodně.To ve mě budí vzpomínku na moje Favo které při najetých 180tisících žralo 3 litry oleje asi tak na 100tis kilometrů a to jsem ještě přehnal.Ty svíčky mají 0,8 Champion.
Naposledy upravil(a) Petr1968 dne 03 led 2010, 21:15, celkem upraveno 2 x.
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
To já tvrdim taky, styl jízdy zcela běžný, žádný město, vytáčení motoru do cca 3t/min.
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
Pístní kroužky by to být ještě neměly. Spíš těsnění dříků ventilů. http://web.telecom.cz/rozsini/puntoMk1/driky.htm" onclick="window.open(this.href);return false; Je to sice Punto 1,ale Fire to je
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
Jak je v odkazu napsáno (u teplého motoru jsou potom cítit výfukové plyny po oleji a jsou modře zbarvené) mě se to ale projevuje u studeného, po zahřátí na provozní teplotu to nepozoruji - zatím.
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
153 000 s Pandou je nějak moc. Kolik to má let? Já mám spíš dojem ,že to první majitel skoro zadřel(sral na kontrolu oleje) a pak to prodal. Ale jsem možná pesimista.
Re: Spotřeba + vyjádření odborníka
Auto je z 08/2003, koupeno v roce 2006 s najetými 103tkm. Spotřeba oleje začala být vyšší až letos. Motor jsem neuvařil ani nezadřel, olej pravidelně kontroluji a měním.